"CAHANDAR
AĞA" 90 YAŞINA ÇATDI
(əvvəli ötən
şənbə sayımızda)
Nə isə, səhnənin
çəkilişi başa
çatdı. " Stop" əmri verildi. Təkcə mən yox,
bütün yaradıcı qrup nəticə gözləyirdi. Çünki sonsuz
sınaq çəkilişləri adamları tamam
yormuşdu. Rəhmətlik özunəməxsus
kişiyanə əda ilə çevrilib çiyninin üstündən Seyidzadəyə
baxdı:
- Ə Seyidzadə, qadam, öz
aramızdadır, axtaranda, tapmaq olur, hə!"
Məni təbrik etdilər,
çünki artıq qərarı Ədil İsgəndərov
özü vermişdi.
Yenidən araya sükut
çökdü. Keçmiş onu öz ağuşuna
almışdı.
- Hüseyn Seyidzadə ilə
oturmuşduq, İsmayıl Şıxlı daxil oldu. Salamlaşıb
Qazax ləhcəsində: " Ə, nədi, belə, bu
Cahandar ağa nə böyük haqq-hesab oldu
tapanmadınız"- dedi. Seyidzadə "
Tapmışıq, bu gəncəli oğlanı çəkəcəyik",
deyib məni göstərdi. Rəhmətlik çox müəmmalı
nəzərlə başdan-ayağa məni süzdü: "
Bunumu, ə..." Yəni bundan Cahandar ağamı olar?
Düzü mən elə belə də gözləyirdim.
Daxili yazıçı dünyasından Cahandar ağa kimi nəhəng
bir kişi püskürüb çıxmış adam
üçün mənim xarici görünüşüm
ciliz təsiri bağışlaya bilərdi.
Hüseyn müəllim söhbəti
uzatmadı: "Sınaq çəkilişi kadrları
hazırdır", dedi: "Sabah gəl, bax".
Çəkiliş pavlyonunda idim,
dedilər İsmayıl Şıxlı səni
çağırır. Məni görən kimi qucaqlayıb
öpdü: " Ə, sənin qadan alım", - dedi: "
Ə, nə gözəl çıxıbsan. Düzdü sənə
baxanda heç inamım yox idi. Qonaqlıq məndə".
Dediyini də elədi. Yaradıcılıq qrupun üzvləri
ilə getdik Əhmədliyə, orada onun bir tanışı
vardı. Yaxşı bir kəbab
süfrəsi açıldı.
Ələddin müəllim, əhval
ruhiyənizdən, söhbətimizin ahəngindən hiss olunur
ki, yaradıcı qrup- İsmayıl Şıxlıdan,
Hüseyn Seyidzadədən tutmuş ən adi texniki işciyədək,
hamı bu işə çox böyük urəklə
girişibmiş. Amma gəlin son nəticəyə, filmdə
baş verən hadisələrin mahiyyətinə,
obrazların ekran həyatına milli mənliyimizin gözü
ilə baxaq. Biz "Dəli Kür" romanını
oxumasaydıq, bəlkə də film haqqında bu qədər
tələbkarlıqla daşınmazdır. Mühit, obrazlar,
dərin dramatizim, oxucunu hər an öz sehrində saxlayan
gözlənilməz dönümlər, milli və bu milliliklə
bəşəriləşən adət-ənənələrimiz,
əsl Azərbaycan kişisinin bədii kəşf səviyyəsinə
yüksələn bütöv daxili aləmi ekranda öz
dolğun əksini tapmayıb. Niyə? Gözlədiyimizə
kim mane olub? O hansı əl idi bu filmə belə
"siğal" çəkib.
- Bu çox ağrılı söhbətdir. Filmdə çəkilməyə nə qədər
böyük ürəklə
başlamışdımsa, yaradıcılıq işi zamanı rastlaşdığım
gözlənilməz dönəmlər məni bir o qədər
sarsıtdı. Həm də təkcə məni yox. Ssenarinin ilk variantında roman tam dolğun
əksini tapmasa da, hər halda
duz var idi. Di gəl gözlənilmədən
Moskva işə qarışdı. Onlar Azərbaycan
kinematoqrafçılarının, sənətçilərinin yaradıcılıq
özbaşınalığı, əsl azərbaycanlı bəy, əsl Azərbaycan öğlu obrazı yaratmaq istəyi ilə barışa bilmədilər.
İlk varianta əməlli-başlı
"sığal" çəkildi.
Bu, bütün yaradıcı heyəti şoka saldı, xüsusilə rəhmətlik
İsmayıl Şıxlı
özünə yer tapa bilmirdi. Əlavələr, əsasən
Cahandar ağa obrazı və kazak əsgərlərinə
münasibətilə bağlı
idi. Qoy bir misal deyim, görün yuxarıları nə narahat edirdi. Bir epizod söyləyəcəm,
diqqət yetirin, onu filmdən çıxarıblar.
Mən poçtun həyətində
dururam, bir əsgər gəlib xəbər verir ki, səni
general çağırır. Əsəbləşirəm:
"Nə general, ə, mənim generalnan-zaddan nə işim
var". Nəysə otağa daxil oluram, nəzakətlə
yer göstərib deyirlər ki, - Bəy,
çağırmağımızın səbəbi odur ki, sənin
qoruğun bizim Voronstovun xoşuna gəlib, oranın qiymətini
de, pulunu verək (fəhmə bax, rəhmətlik hələ
o vaxt bu torpaqda çoxlarının gözü olduğunu
bilirmiş- V. T.). Bu sözlər mənə güllə kimi
dəyir və sərt də cavab verirəm: "Mən
oranı pulla almışam ki, pula da satım (Allah sənə
rəhmət eləsin, Cahandar kişi yaxşı ki, xəbərsizsən,
yoxsa başımıza gələnlərdən gorun
catlardı - V. T. )". "Bu torpaq mənə ata-babamdan,
yeddi arxa dünənimdən, əcdadlarımdan yadigardır.
Millətə amanatdır. Mənim də övladlarım var,
halal malıdır", - deyib güllə kimi otaqdan
çıxıram. Arxadan generalın kinayəli sözləri
qulağımı dalayır: " Bəy, deyəsən, biz səninlə
bir az yumsaq danışırıq".
Səhərisi nökərlərimdən
birisi al-qan işində gəlib mənə xəbər verir
ki, - Ağa, kazak əsgərləri bizim qoruqda
özbaşnalıq ( nökərin ifadəsinə fikir verin-
V. T. ) edirlər. Xəbərdən bərk qəzəblənib
qoruğa doğru şığıyıram. Məni yemək-içmək
süfrəsi ətrafında, öz kefində olan kazak
başcısı qarşılayır. Onun bu halı məni
daha da coşdurur. O rolu rəhmətik Yusif Vəliyev
oynayırdı.
Səsim aydın səmada
şimşək kimi çaxır. "Dur. Qoşununu
zir-zibilini də götür, rədd ol burdan, yoxsa
hamınızı güllələyərəm".
Kazak zabiti kinayə ilə cavab
verir: " Bəy, deyəsən könlündən Sibir
keçir". Bu məqamda gözümə heç nə
görünmür, nə imperya, nə əsgər. Tüfəngi
fırlayıb onu yerindəcə gülləliyərəm.
Sonra qızğın atışma başlayır. 10-15 kazak əsgəri
öldürdükdən sonra gülləm qurtarır. Xilas üçün
Kürə üz tuturam.
Amma arxadan atılan
güllə...( bu millətin
gülləsi məmişə arxadan
atılıb).
Bu
səhnələr filmdən çıxarılıb.
Yuxarıdakılar epizoda baxıb
ağız büzüblər. Şovinist
xislət qorxunc vulkan kimi püskürüb:
"10-15 kazak əsgərini güllələmək
"kakoy nibud" Azərbaycan
" mujikinin" hünəri deyil. Bu kişini
mujik kimi çəkin,
"mujik" kimi də
öldürün", - deyiblər.
Bu epizodu çıxarmaqla filmi
şikəst ediblər.
Söhbət düşüb qoy
bir əlavəmi də eləyim. Filmi yadınıza salın.
Nökər tələsik gəlib Cahandar ağaya xəbər
verir ki, at iki bala doğdu. Ağa dayçalara baxmaq istədiyini
bildirir. Nökər iki yerinə, bir bala gətirir. Cahandar
ağa səbəbini soruşanda, deyir ki, o biri ölüb.
Bundan kişi bərk əsəbləşir və nökərə
bir şillə vurur: " Köpəy oğlu,
özününkü olsa ölməzdi".
" Ay Allah, var-dövlətimi al,
malımı-mülkümü dağıt, amma şərəfimə,
namusuma toxunan bir işi mənim başıma gətirmə"
- bunu deyən bir kişi də yeni doğulmuş dayçadan
ötrü belə cılızlaşa, nökəri təhqir
edərdimi?! Yuxarıdakılar deyiblər ki, bu epizod olmasa onun
əzazilliyi, bəy kimi qaniçənliyi hardan bilinər.
Ümumiyyətlə, millətimizə
kölə nəzəri ilə baxan yuxarılar və vəzifə
üçün hər şeyi satmağa hazır olan
özümüzün bəzi üzdəniraqları Cahandar
ağanı əsl Azərbaycan kişisi kimi çəkməyə
qoymadılar. Obrazı o dövrün gözü ilə
baxılan bəy stereotipinə çevirdilər. Vallah, təbliğat
xatirinə demirəm, müstəqilliyimizin,
azadlığımızın qədrini bilin. Filmdə
hamımızı narahat edən, düşündürən
bir məqam da var. Soruşdum ki:
- Cahandar ağa kimi dağdan
ağır bir kişinin o kəmfürsət, mənəviyyatsız,
günü qumarxanalarda keçən kor Allahyarın gülləsi
ilə oldürülməsinə necə qıydınız?
Bu suala nə İsmayıl
Şıxlı, nə də Hüseyn Seyidzadə cavab verə
bilərdi. Məqamın ağırlığı süfrə
arxasında oturanların da üstünə kölgə
saldı. İttifam kimi səslənən bu sualı belə
yaşlı bir kişiyə verməyim bəlkə bir az da
xoşlarına gəlmədi.
Yenə süküt
çökdü. Hiss etdim ki, yaralı yerinə toxunmuşam.
Sükutun ağırlığı məni də
çaşdırdı. Belə bilsəydim soruşmazdım.
Masanın üzərinə səpələnmiş
fotolar arasından Mehdi Məmmədovun və Məmmədrza
Şeyxzamanovun şəkillərini götürdü. Bu
fotolar həmişə onun qrim stolunun güzgüsü üzərində
olardu. Hər səhnəyə çıxanda sanki onlardan
xeyir-dua alardı. İlahi bir mənzərə idi. Elə bil
sualımı onlar da eşitmişdi və cavabı Ələddin
Abbasov üçün səcdəgaha çevrilən bu
adamların ruhunda yuyulub, durulmalı idi.
- Desəm, inanmayacaqsınız.
Cahandar ağanın ölüm səhnəsini mən ilk dəfə
filmə ictimai baxış zamanı gördüm. Sənət
taleyimdən razı adamam, amma ondakı kimi özümü
heç vaxt elə gücsüz və aciz hiss etməmişəm.
Süni qondarılmış ölüm səhnəsi məni
tamam sarsıtdı. Film çox itkilərə məruz
qalıb. Təsəllimiz həmin o müqəddəs
ölüm səhnəsi idi, o da belə... Biz neynəyə
bilərdik ki... Cahandar ağaya belə bir ölüm
yaraşmırdı, heç yaraşmırdı.
Söhbəti uzatmadım.
Çünki bu, 90 yaşlı aktyoru incitməkdən
başqa bir şey verməzdi.
Yenidən Əli müəllim
söhbətə qarışdı, Alim məzəli bir əhvalat
danışdı, Vaqif zarafat etdi, Pərvanə könül
alan nəvaziş göstərdi. Mən
tamaşaçıların Ələddin Abbasovu necə
sevdiklərini bilirəm. Aktyor dostlarının ona münasibətində
sevgidən də o yana ilahi bir səcdə hiss elədim.
Məncə budur aktyor xoşbəxtliyi.
Səni tamaşaçı sevir, sənət dostların səcdə
edir. 90 yaşlı bir aktyora daha nə lazımdır.
Yalnız yaşamaq və örnək olmaq. Zarafatla dedi ki, 93
il yaşayacam. Amma biz 100 illik yubiley arzusu ilə ondan
ayrıldıq. 90 yaşın mübarək Ələddin
Abbasov. Ömrünün 91-nə xoş gəldin.
Vaqif
TANRIVERDİYEV
Gəncə
Ədalət.-2012.-12
may.-S.22.