BƏRK
TUT ƏTƏYİNDƏN TUTDUĞUN HAQQIN...
... Hər adamın işi deyil ki,
haqq-ədalət və həqiqət yolunda çətinliklərə,
əzab-əziyyətlərə və sıxıntılara
dözə bilsin. Bunu o insanlar bacarırlar ki, onların
içində həmişə haqq-ədalət və Allah
sevgisi güclü olub. Hətta ataları dirilib gəlsə
belə, o haqqı, o ədaləti danan deyillər.
Çünki onların içindəki o sevgi, o istək, o məhəbbət
həmişə əbədi olub...
Dəmir Gədəbəyli də
belə əyilməz və belə sınmaz
ziyalılardandır. Dəmir müəllimi ötən əsrin
70-ci illərində - biz tələbə olanda
tanıyırdım. Tanıyırdım ki, Dəmir Gədəbəyli
Azərbaycan Dövlət və Radio Verilişləri Komitəsində
çalışır. Həmin komitədə radionun "Gənclik"
redaksiyasının redaktoru idi. Biz tələbələrə
böyük sevgi və məhəbbətlə
yanaşırdı. Başqaları bizi qısqanır,
yazılarımızın üstündən bəzən xətt
çəkir, amma Dəmir müəllim isə tamamilə
başqa cür münasibət bəsləyirdi. Elə o vaxdan
hiss elədim ki, onun böyük ürəyi və sadə bir
qəlbi var.
O qəlb böyük olduğu qədər
də işıqlı və nurlu idi. Yazdığımız
süjetlər efirdə səslənəndən sonra,
görürdük ki, o bizə başqa redaksiyalardakından
daha çox qonorar yazır. Hər dəfə də təşəkkür
edəndə deyirdi ki, siz tələbəsiniz, mən də tələbə
olmuşam və görmüşəm ki, qonorarın
şirinliyi nə deməkdir. Özünəməxsus görkəmi,
çöhrəsindəki gülüşü ilə həmişə
digərlərindən seçilərdi. Yerişi də,
oturuşu da, duruşu da bir məktəb idi. Biz də belə
insanlara baxıb, ondan çox şey öyrənirdik. Ondan
yaxşı yazmağı, sadə və səmimi
olmağı əxz eləyirdik.
Tələbəlik illərindən
sonra demək olar ki, Dəmir müəllimi gec-gec
görürdüm. Çünki artıq qəzetlərdən
birində redaktor işlədiyimə görə, Az TV-yə
gedə bilmirdim. Hərdən də ora yolum düşəndə
Dəmir müəllimə və eləcə də digər
ustad sənətkarlara baş çəkər, onlarla
görüşərdim. Bu görüşlər mənim
içimə xoş duyğular, ovqat və işıq gətirərdi.
O cür ziyalılarla görüşəndən sonra bir
müddət onların xoş aurasından çıxa
bilmirdim...
Dəmir Gədəbəyli həm
gözəl şairdi, həm gözəl jurnalistdi, həm də
istedadlı publisistdi. Çoxlu sayda kitabları
çıxıb, şeirlərinə mahnılar bəstələnib.
Həmin mahnılar efirdə səslənəndə bir daha bu
istedadlı şairin gözəl şeirlərinin
şirinliyinə və axıcılığına məəttəl
qalırsan. Məəttəl qalırsan ki, onun hər
misrası nə qədər poetik, nə qədər fəlsəfi
və nə qədər də yenidir. Mən heç də bu
yazımda Dəmir Gədəbəylinin böyük şair
olmasından danışmaq istəmirəm. Onun böyük,
yaxud da kiçik şair olmasını oxucular daha
yaxşı bilir.
Mən sadəcə olaraq, Dəmir
müəllimin böyük insan, böyük şəxsiyyət
və əyilməz insan olması barəsində
danışmaq istəyirəm. Ötən əsrin 80-ci illərinin
axırlarında xalq hərəkatı başlayanda Dəmir
müəllim də meydanda olan liderlərin arasında idi.
Müəyyən zaman kəsiyindən sonra həmin şəxslərin
hərəsi bir vəzifə tutdu, bir partiya rəhbəri
oldu, amma Dəmir müəllimin heç nədən və
heç kimdən umacağı yox idi. Dəmir Gədəbəyli
nə meydanda, nə də başqa yerdə heç vaxt
boğazdan yuxarı söz demirdi. Nə deyirdisə, nə
danışırdısa ürəyindən gələni
söyləyirdi. O söz beyindən ürəyə, ürəkdən
də dilə gəlib və milyonların qəlbinə bulaq
suyu kimi süzülüb.
O heç vaxt nə yalan
danışıb, nə də başqaları kimi vəzifə
təmənnasında olub. Bayaq dediyim kimi, sadəcə olaraq,
bu adam həmişə ürəyinin səsini insanlara
çatdırıb. O səsi kim necə eşidibsə, tay
özü bilər. Dəmir müəllimi nə zamanın
ehtiyacı, nə zamanın çətinliyi, nə də
zamanın gərdişi əyə bilməyib. Ataların belə
bir misalı var: "Ehtiyac qul eylər qəhrəmanı
da". Bilmirəm, bu fikri atalar nə vaxt söyləyib, ancaq
bir onu bilirəm ki, Dəmir müəllim kimi, möhkəm
insanları ehtiyac da əyə bilməyib. O,
soğan-çörək yeyib, şor-çörək yeyib,
ancaq hansısa namərdə, hansısa savadsıza və
nadana baş əyməyib!..
... Onunla bu yaxınlarda çay
süfrəsi arxasında görüşdük. Şirin
söhbətindən və dadlı-duzlu
danışığından doymaq olmurdu. 35 il bundan əvvəlki
kimi çöhrəsindən nur tökülürdü. Hiss
olunurdu ki, yenə əvvəlki tək dünya malında
gözü yoxdur. Sadəcə olaraq, haqsızlığa, ədalətsizliyə
o illərdə olduğu kimi, bu gün də üsyan eləyir,
etirazını bildirir. Qəribədir ki, heç vaxt taleyindən,
dolanışığından və həyatından bir kəlmə
də şikayət eləməyib. Böyük
ədəbiyyatdan, böyük poeziyadan və böyük
sənətdən söhbət açır...
Deyir ki, Səməd Vurğunla
bizim kök qohumluğumuz var və böyük şairlə
bağlı heç yanda eşitmədiyim bəzi fikirləri
söylədi. Dedi ki, 50-ci illərin əvvəllərində
Səməd Vurğunu təqib eləyəndə, sıxanda
böyük şairi atam Gədəbəyə gətirir.
İki-üç ay onu Gədəbəydə saxlayır və
heç kəs bilmir ki, bu adam Səməd Vurğundur. Anam
soruşur ki, bu qara kişi kimdir, atam da başqa adamdır
deyir. Elə olur ki, onlar səhər evdən
çıxır və axşam evə qayıdırlarmış.
Evdən də çıxanda tüfənglərini
götürüb meşəyə qalxırlarmış.
Meşədə, dağlarda ov oladıqdan sonra, yenidən kəndə,
bizim ocağa gəlirlərmiş. Bir axşam da evə gələndə
anam əlində sini onlara çay gətirirmiş, atam da
karıxıb Səmədin adını çəkir. Səməd
Vurğunun adını eşidən kimi həyəcandan sini
anamın əlindən yerə düşür. Anam məəttəl
qalır ki, üç aydır evdə qonaq olan adamın Səməd
Vurğun olduğunu atam ona niyə deməyib. Ona görə
anam atamı bir il danışdırmayıb. Atam da deyib ki, ay
arvad, bilirsən ki, Səməd Vurğunu hər tərəfdə
axtarırlar. Əgər sənə desəydim ki, bu kişi Səməd
Vurğundur, arvadların da xirtdəyi yoxdur. Gedib orda-burda
danışacaqdın, onda biləcəkdilər ki, Səməd
Vurğun bizim evdə qalır. Arvad hər şeyi başa
düşür və əri ilə barışır...
Günlərin birində də Səməd
Vurğunu Bakıda Mircəfər Bağırov çox
incidir. Hətta onu ev dustağı da eləyirlər. Təbii
ki, Səməd Vurğunun da Moskvada kifayət qədər
tanıyırlar. Böyük rus yazıçısı
Fadeyev bu məsələdən xəbər tutur və Stalinlə
görüşür. Stalinə deyir ki, Səməd Vurğun
Şərqin böyük şairidi. Mircəfər
Bağırov onu ev dustağı edib. Stalin də dəstəyi
qaldırıb Mircəfər Bağırovla telefonla
danışır və deyir ki, mən Səməd Vurğunu
Londona gedən nümayəndə heyətinin tərkibinə
salmışam. Etirazın yoxdur ki? Təbii ki, Mircəfər
Bağırov hər şeyi başa düşür və Səməd
Vurğunu azad eləyir...
Bütün bünların
hamısını Dəmir müəllim danışır. Özü
də deyir ki, həmin əhvalatları mənə Səməd
Vurğunun qardaşı rəhmətlik, Mehdixan müəllim
danışıb. Gərək bunların hamısını gələcəkdə
olduğu kimi, qələmə alım...
Sonra da bir siqaret yandırır,
qullab vurmağa başlayır. Deyəsən,
düşüncələri onu lap uzaqlara aparır. Siqaretin
tüstüsü burula-burula yuxarı qalxır. Siqaret çəkən
adam olmasam da bu tüstüdən nədənsə bezmirəm.
Fikirləşirəm ki, sanki bu tüstünün içində
hansısa dolaşığa düşmüş bir
insanın taleyini axtarıram. Dəmir müəllim yenə Fərman
Kərimzadənin "Axırıncı
aşırım" kinofilmindəki obrazları yada salır.
Deyir ki, kinonun çəkilişində və ssenaridə bir
çox şeylər həqiqətə uyğun deyil. O da təbii
ki, Sovet dövrünün ideoloji təbliğatı ilə
bağlı idi. Çünki Sovet rejimi heç vaxt Kərbəlayı
kimi, Abasqulu bəy kimi, Qəmlo kimi insanları sevmirdi. Orda
kolxoz quruluşundan danışılır. Hansı ki, kolxoz
quruluşundan öncə Kərbəlayi Türkiyəyə
getmişdi. Ümumiyyətlə, ruslar istəməzdilər
ki, Azərbaycanda bayaq dediyim kimi, Kərbəlayi, Qəmlo kimi
bəylərin kişi xasiyyətləri filimdə
canlandırılsın. Mənfi rolda verilən Qəmlo
çox vətənpərvər, namuslu və qeyrətli bir bəy
olub. O, ömrünün böyük bir hissəsini
daşnaqlara qarşı mübarizəyə həsr eləyib.
Axırda da erməni kirvəsinin evində daşnaqlar onu
kürəyindən xəncərlə vurub öldürürlər...
Qəmlo elə bir kişi, elə
bir insan olub ki, o adam heç vaxt kasıba-kusuba əl
qaldırmayıb, əksinə kasıbların, yetimlərin
qeyrətini çəkib və onlara arxa durub. Mənim təzə
bir kitabım çıxıb. Adı da "Qəmlo"du.
Bu poemanı yazanda fikirləşdim ki, o kişinin
üstünə çox böhtanlar, çox şərlər
atıblar. Mən də bir ziyalı və şair olaraq Qəmlonun
əsl kişi obrazını yaratmışam. Qəmlonun
qohum-əqrəbası bu gün İmişli rayonunda
yaşayır. Qəmlonun bacısı zəng eləyib mənə
deyib ki, sən ki, bu ağir yükü, şəri,
böhtanı Qəmlonun üstündən
götürdün, daha ölsəm də dərdim yoxdur.
Poemanı oxuyan hər bir azərbaycanlı biləcək ki, mənim
qardaşım necə qeyrətli kişi olub...
Dəmir Gədəbəyli! Sizin
böyük ürəyiniz, böyük istedadınız və
böyük də səmimiyyətiniz var. Allah-Təala
heç də hər adama bu qədər gözəl dəyərlər
bağışlamır. Allah ancaq sevdiyi və qoruduğu
insanlara bu qədər dəyər verir. Sizin də dəyəriniz
Allah-Təala tərəfindən verilib və əliniz qələm
tutandan haqq-ədaləti, gerçəkliyi və
düzgünlüyü vəsf eləmisiniz. Məncə, buna
görə də hec təəssüf hissi keçirmirsiniz və
peşiman da deyilsiniz. Çünki bu dünyaya kişi kimi gəlmisiniz
və kişi kimi də bir sifətlə
yaşayırsınız. Ona görə də bir şeirin
aşağıdakı misrasında deyildiyi kimi:
Bərk
tut ətəyindən tutduğun haqqın...
FAİQ
QİSMƏTOĞLU
Ədalət.-2012.-26
may.-S.14.