Bələdiyyə institutunun
inkişaf problemləri
nədədir?
İlqar Hüseynli: "Bələdiyyənin maliyyə
imkanları bir çox hallarda yalnız bələdiyyə
şurasının və
qulluqçularının əməkhaqqı
xərclərinin cüzi
hissəsinin ödənilməsinə
yönəlir"
1999-cu ildə Azərbaycanda bələdiyyələrin
fəaliyyətinə start verilməyinə
baxmayaraq sözügedən
institutun inkişafı
nədənsə gözə
dəymir. Baxmayaraq ki, hələ o zaman xarici təcrübədən
istifadə əsasında
bələdiyyələrin statusu, maliyyəsinin əsasları, mülkiyyəti
və s. haqqında müvafiq qanunlar qəbul olunub. Aradan keçən zaman ərzində bələdiyyələr sanki
fəaliyyətsiz quruma
çevrilib. Məsələyə
münasibət bildirən
ekspertlər hesab edirlər ki. problemin kökündə bələdiyyələrin maliyyə
problemləri, eyni zamanda onların səlahiyyətləri və
kadr problemləridir.
Ekspert İlqar Hüseynli deyir ki, bu
gün bələdiyyələr
yalnız qanunla nəzərdə tutulan və onların səlahiyyətlərinə aid edilən fiziki şəxslərdən torpaq
vergisi, əmlak vergisi, o cümlədən
torpaqların satışı
və icarəsi, az hallarda daşınmaz
əmlakın icarəsi
hesabına duruş gətirir ki, bu da bələdiyyələrin
inkişafı üçün
ciddi zəmanətlər
yaratmır: "Dövlət
tərəfindən nəzərdə
tutulan dotasiyalar yetərincə deyil, bələdiyyənin maliyyə
imkanları bir çox hallarda yalnız bələdiyyə
şurasının və
qulluqçularının əməkhaqqı
xərclərinin cüzi
hissəsinin ödənilməsinə
yönəlir. Bu mənada
bələdiyyələr qanunla
öhdəlik götürdükləri
səlahiyyətlərin icrasını
həyata keçirə
bilmir və nəticədə yalnız
torpaq satan bir qurum kimi
öz nüfuzunu itirməkdədir". Bələdiyyələrin
səlahiyyətlərində olan problemlərə toxunan İ.Hüseynli bildirir ki, Azərbaycanda
bələdiyyələrin səlahiyyətlərinin məhdudluğu
bu qurumların yarandığı dövrdən
yerli özünüidarənin
ən çox müzakirə doğuran problemlərindən biri olub: "Bir tərəfdən səlahiyyətlərin
məhdudluğu, digər
tərəfdən isə
onların müstəqil
olmaması bələdiyyələrin
real yerli hakimiyyətə
çevrilməsinə mane olub. Avropa Şurasının
Azərbaycan hökumətinə
ünvanladığı tövsiyə
sənədində göstərilir
ki, bələdiyyələrin
səlahiyyətlərinin sadəcə
yerlərdə dövlət
idarəetmə orqanlarının
səlahiyyətlərini tamamlamağa
və ya bu qurumların nəzarəti altında fəaliyyət göstərməyə
gətirib çıxarır.
İstərdim bəzi
dünya ölkələrinin
təcrübəsindən sitatlar
gətirək. Məsələn,
ABŞ-da meriyalar seçkili orqandır, yəni böyük şəhər bələdiyyələri
mövcuddur. Hətta bəzi Ştat qanunlarına görə Şəhər merinin veto
hüququ var. Şəhər
şurasının 15 üzvü
həm qanunverici, həm də təsdiqedici səlahiyyətlərə
malikdir. Polşa Konstitusiyası hakimiyyətin
daha çox bələdiyyələrə verilməsini
təmin edir. Regional hakimiyyətlər müstəqildirlər.
Onlar həm də mülkiyyət, biznes fəaliyyətiylə
məşğul olmaq
hüququna malikdirlər.
Qonşu Türkiyədə
Bələdiyyələr səhiyyə,
təhsil, nəqliyyat
sahələrində dövlət
proqramlarını həyata
keçirməyə məsuldur.
Azərbaycanı bu ölkələrlə müqayisə
etdikdə xeyli problemlərin şahidi oluruq. Əvvəla hələ də böyükşəhər bələdiyyələri
formalaşdırılmayıb, olan bələdiyyələrin
səlahiyyətləri isə
icra hakimiyyəti strukturları ilə ikili standartlar səviyyəsindədir, yəni
tam səlahiyyətlərə malik deyillər. Aparılan tədqiqatlar isə onu deyir
ki, bələdiyyələr
tam olaraq icra hakimiyyəti orqanlarından
asılı vəziyyətdədirlər.
Ekspert deyir ki, bələdiyyələrin
səlahiyyətlərinin artırılması
ilə bağlı qanunvericiliyə dəyişikliklərin
olması zəruridir:
"Bələdiyyələrə əlavə səlahiyyətlərin
verilməsi" haqqında
qanun layihəsi Milli Məclisin həm regional komitəsində,
həm də parlamentin plenar iclasında birinci oxunuşda müzakirə də olunub. Hazırda isə layihə yenidən işlənir. Mövcud zərurətdən yaranmış
yerli özünüidarəetmə
institutunun səlahiyyətlərinin
artırılması prosesində
xarici ekspertlər də iştirak edir. Qanun layihəsində
bələdiyyələrin işinin, bələdiyyələrin
fəaliyyətinə nəzarətin
effektivliyinin təşkili
məqsədilə vergi
sisteminin təkmilləşdirilməsi,
bələdiyyələrə ödənilən vergilərin
sayının artırılması,
audit araşdırmasında xidmət haqqı və digər məsələlərin əksini
tapması təklif olunur. Bələdiyyələrin
səlahiyyətlərinin artırılması
prosesi mərhələli
şəkildə həyata
keçiriləcək. Bu bələdiyyə
institutunun həmin səlahiyyətləri üzərinə
götürməsi üçün
hazırlıqlı olması
ilə bağlıdır.
Milli Məclisdə yerli özünüidarəetmə
ilə bağlı hazırlanan digər bir sənəd isə "Bələdiyyələrin
hesabatları haqqında"dır.
Bu qanun layihəsinin hazırlanması 2009-cu ilin
martında referendum yolu
ilə konstitusiyaya edilmiş düzəlişlərlə
əlaqədardır. Təbii
ki, bütün bunlar arzuolunandır, amma hesab edirik
ki, ən ciddi məsələ bələdiyyələrə səlahiyyətlərinin
icrasında müstəqilliyn
verilməsidir və onun icra hakimiyyətinin
asılılığından azad etməkdir". Bələdiyyələrin kadr
probleminə toxunan İ.Hüseynli qeyd edir ki, ötən
dövr ərzində
bələdiyyə kadrlarının
hazırlığı, yenidən
hazırlığı və
ixtisaslarının artırılması
istiqamətində müəyyən
işlər görülüb.
Lakin bu işlər bələdiyyə
idarəetməsinin təkmilləşdirilməsinə
yönəlik əhəmiyyətli
addımlar kimi qəbul etmək olmaz: "Azərbaycanda yerli özünüidarə
kadrlarının hazırlanması
Dövlət İdarəçilik
Akademiyası, Dövlət
İqtisad Universiteti, Bakı Biznes Universiteti, Qafqaz Universiteti, Azərbaycan Beynəlxalq Universiteti, Naxçıvan Dövlət
Universiteti və Gəncə Dövlət Universitetində həyata keçirilir. Eyni zamanda Bələdiyyələrlə
İş Mərkəzinin
kadr hazırlığını
həyata keçirən
dövrü kursları
da mövcuddur. Uyğun tədris proqramlarının və planlarının işlənib
hazırlanmaması, tədrisdə
yeni təlim metodlarından istifadə edilməməsi bələdiyyə
orqanları üçün
kadr hazırlığı
sisteminin olmamasından
irəli gəlir".
Ədil
Ədilzadə
Ədalət.-2012.-2
noyabr.-S.5.