BƏZƏN
DALĞALI, BƏZƏN LƏPƏLİ PIÇILTILAR
Mən Sona xanımı qiyabi
tanıyırdım; şeirlərini qəzet səhifələrindən
oxumuşdum. "Sona xanım" deyiləndə insanlarda
xoş bir ovqatın yarandığını da
görürdüm.
Publisistik yazıları ilə
ürəklərimizi riqqətə gətirən, şeirləri
ilə oxucusunun zövqünü oxşayan, duyğulu bir
ürəyə malik, "Azərbaycan" qəzetinin
şöbə müdiri Flora Xəlilzadə ilə Həcc
ziyarətində yol yoldaşı olmuşuq. Həccin ayinlərini
yerinə yetirəndən sonra, asudə vaxtlarımızda ədəbiyyatdan,
şeirdən, sənətdən, ağrılı yerimiz
Qarabağdan, saz-söz adamlarından söhbət
açırdıq. Vətənin əsir torpaqlarının
azad olması üçün, Azərbaycan xalqı
üçün, Azərbaycan ədəbiyyatının
keşiyində duran cəfakeş insanlar üçün dua
edirdik. Söhbətlərimizin birində Flora xanım Sona
xanımın təzəcə çapdan
çıxmış kitabı haqqında danışdı.
Həcc əməllərinin çətinliklərinə
baxmayaraq Sona xanımdan, onun şeirlərindən
danışan Flora xanımın bir anlq üzü
işıqlanırdı, bütün yorğunluğu sanki
canından çıxırdı. Bir söz dilindən
heç düşmürdü: "Sona xanım səmimiyyət,
paklıq mücəssəməsidir". Flora xanımın
bu sözlərindən sonra Sona xanımı yaxından
tanımasam da, mənim də qəlbimdə ona qarşı
bir hüsn-rəğbət oyandı. Flora xanımın bəhs
etdiyi kitab Sona xanımın 2007-ci ildə işıq
üzü görmüş "Çəhrayı rəngli
dünyam" adlı şeirlər toplusu idi. O kitabı əldə
edə bilməsəm də, ikinci, "Arazbarı"
adlı şeirlər kitabını əldə etdim. "Natəvan"
yazıçılar evində keçirilən tədbirdə
şair Dayandur Sevgin mənə Sona xanımın
"Arazbarı" kitabını bağışladı. Vərəqlədim,
başlığı məni tutan şeirləri oxudum. Təzədən
əvvələ qayıtdım. Bu dəfə
oxumadıqlarımı və oxuduqlarımı yenidən
oxudum. Və Flora xanımın sözləri qulağımda səsləndi:
"Şeirləri də özü kimi səmimidir,
duyğuludur". Kitabda toplanmış şeirlərdə
torpağın, torpaq üstə cücərmiş otların,
kol dibində boynunu bükmüş bənövşənin ətri
gəlirdi. Gəldiyim qənaət onun bir qisim şeirlərinə
aiddir. Qalan şeirləri isə vətəndaş bir şəxsin
arzuları, iradları, nəsihətləridir. O, odda qovrulur,
tüstüsü göylərə bülənd olur,
harayı dağların zirvəsini aşır, dərya kimi təlatümə
gəlir, çalxalanır, göy kimi hayqırır. Bəzən
də özünə qapılır, dünyanın gərdişini
götür-qoy edir, "nizamlayır". İncə ana qəlbi
oyanır, ətrafına baxır, övladlarını, nəvəsini
görür, şirin səsilə, xoş avazı ilə
laylalar deyir, bayatılar çağırır.
Sona xanımın şeirlərində
sevgidən ah-fəqan fəryadı eşidilmir, vüsal şərbətini
dadmayanların acı göz yaşları onların
yanağını yandırıb yaxmır. Onun şeirlərindəki
ruh qarlı dağların əlçatmaz zirvəsi kimi
ucadır, təmizdir, safdır. Dağ çayı kimi
coşqun yox, ana laylası kimi həzindir. Şair hər yerdə
təmizlik, ülvilik, bakirəlik axtarır, təbiətin
növrağının, dünyanın
tarazlığının pozulmasını istəmir. Hərdən
bu yabançı, yalançı dünyadan, dünyada gedən
ikili siyasətdən, xalqların taleyini qapı dalında həll
edən insanlardan bezib uzaqlaşmaq, şəhərdən kəndə
qaçmaq istəyir:
Gəl gedək bu şəhərdən,
Bu payız mənlik deyil.
Ruhum saralan yarpaq,
Ayrılıq əl eləyir.
... Yığıb xatirələri
Gəl gedək bu şəhərdən.
Şair şəhərdən
çıxıb getmək istəyir. Görəsən niyə?
Onun şeirlərini oxuduqca bu sualın cavabı
öz-özünə açılır. "Barlarda,
diskotekalarda, millətin dərdli çağında, vecsiz əhvalla
oynayan qızlara" xitabən söylədiyi nəsihət:
Özgə havalara əriyən
gözəl,
Yağmalanan elin dərdi kimindir?
Yanlışlıq ilmədə
gözəldir, gözəl,
Bu səhvin ömürlük tale qəmindir.
Bunun ardınca şair üzünü qəlb yanğısı ilə uca göylərə tutub Allaha yalvarır,
bir az
möhlət ver,
Allah, - deyir.
Bir az möhlət
ver Allah, görüm niyə beləyik,
Dünyadan ağır dərdə niyə belə laqeydik.
Gözümüz
görə-görə bu
torpağı itirdik,
Bir az möhlət
ver Allah, Vətən deyib varmağa,
Bir az möhlət
ver Allah, dünyanı
tanımağa.
Allaha yalvarmaqla, ondan
möhlət istəməklə
özümüzə yenidən
baxmalıyıq, sərf-nəzər
yetirməliyik, harada, necə səhv buraxdığımızı çözməliyik.
Bəlkə Allahın verdiyi
möhlət arasında
özümüzə qayıda
bilək. Əsir torpaqlarımızı
qaytara bilək. Ya bəlkə, bağlı qapılar arasında taleyimizi həll edənlər bu möhlətə də sədd qoyacaqlar? Bəlkə bu dərdə də, özümüz-özümüzə
də yadlaşıb hər şeyi unutmuşuq. Unutmuşuq
ki, "qarı düşmən dost olmaz".
Allahım, sən bizə bir az idrak ver, bir az
da möhlət. İnsanları tanıyaq, dünyanı
tanıyaq.
***
Sona xanım əslən
Naxçıvanlıdır. Naxçıvanın hər daşı,
dağı, dərəsi,
torpağı, zərrəcik
qumu ona doğmadan-doğma, əzizdən-əzizdir.
"Qurani-Kərim"in Mağara
surəsində adı
çəkilən "Əshabi-Kəhf"
hər bir Naxçıvanlının, hər
bir Azərbaycanlının,
qonşu türkün,
iranlının ziyarət
yeri, inam, iman yeridir. Müsəlmanların Əshabi-Kəhf mağarasına
inamı o qədər
böyükdür ki,
dərdinə dərman
istəyən, arzusu, muradı olan dilək ora üçün pənah gətirir. Vaxtı ilə orada
yaşamış peyğəmbərlərin
ruhunun orada olması insanların ora gələrək dilək istəməsi böyük bir inamdan yaranıb. Hər bir azərbaycanlı kimi Sona xanım
da qoynunda tarixlər yaşatmış
bu ziyarətgaha gəlmiş, onun əfsununa düşmüş,
diləklər diləmişdi.
Əshabi-Kəhfin əzəmətinə
vurularaq daşına,
qayasına sığal
çəkmiş, sal
daşların, qayaların
qarşısında dayanaraq
onları sorğu-suala
tutmuş, qoynunda gizlətdikləri sirlərini
öyrənməyə çalışmışdı,
muradımı verməsən,
məni də daşa döndər - demişdi:
Ey daş şəhər, daş adamlar,
Sükut əlifbasıyla daş tarix yaradanlar.
Elə sükut dilində deyin, anlaram sizi.
...Üz tutmuşam bura mən
Ürəyimdə
min dilək
Bir dəli sevgidir torpaq həsrətim
...Ey daş pirim, daş ərən,
Mənim də dərdimə
bir çarə göndər.
Ya mənim muradımı ver,
Ya məni daşa
döndər.
Gənc vətəndaş şair nədən, Müşviq demişkən,
bu işıqlı dünyadan əl çəkmək istəyir?
Nədən Əshabi-Kəhfin daşları kimi o torpaqlarda daşlaşmaq istəyir? Xitabən ziyarətgahın daşlarına verdiyi suallara cavab tapmadığına görəmi
daşlaşmaq, torpaqlaşmaq
istəyir. Nədən yaranıb
onun bu sualları?
İstəyi nədir? Şeiri oxuyanda
vətəndaş şairin
bütün Azərbaycan
xalqının ürəyindən
keçən nisgilin,
düşüncənin lal
sükutunu hiss edirsən.
Elindən-obasından baş götürüb
gedənin, oğlu itkin düşmüş ananın, nişanlı yolu gözləyən qızın talelərini,
"min illərdir bitməyir
ədalətin divanı"
deyib üzünü tarixin daş yaddaşına tutur, sorğularına cavab istəyir.
Sona xanım torpaq
həsrətlisidir, doğma
Qarabağ, ətraf rayonlar əsirlikdədir.
Daşa dönmək həsrəti
əsirlikdə qalan torpağın iniltisini, insanların fəryadını
bir daha eşitmək istəmədiyindəndir.
***
Səbrim yatan qara div
Əsir torpaq saçından
Asılan başı bəlalı gözəl,
Ümidim - qolları vurulmuş
igid.
Sona xanım bu bir bəndlik şeirində hər şeyi deyib, əsir torpaqlarımız
gözəl bir qız kimi saçından
asılıb. Onu xilas
edəcək igid oğlanın isə qolları kəsilmişdir.
Dünyanın qulağı elə
kar olub ki, səsimiz nə Allaha, nə də əsir torpaqların taleyini həll edən "humanist dövlətlərə"
çatır.
İki yerə parçalanmış
Azərbaycan dərdi Sona xanımın kitaba verdiyi "Arazbarı" şeirində
daha dərindən görünür. Araz çayı
günahsız gözəl
kimi bu şeirdə
də ayrılıq rəmzi kimi göstərilib. Araz da
"haqsızlıq sürgününə"
tuş gəlib.
O tayın meyvələrinin
belə dadı ayrılıq dadı verir. Göyçənin, Şuşanın, Təbrizin dərdi köhnəldikcə təzələnir.
Baba Vəziroğlu demişkən "Köhnə
dərdim təzə dərdə məlhəm oldu". Yanıb kül olan şair təzədən külündən közərir,
yenidən alışır.
"Görünməyən
göy dirəkdən
qurulmuş hasarı"ndan
kömək gözləyir.
Yeddi səsdən, yeddi rəngdən
Hönkürdüm
içimdə bərkdən,
Görünməyən
göy dirəkdən
Qurulan hasarım lazım
"Arazbarı"
"Şeyx Səfi" indi toxundu,
Yer oxundu, göy oxundu,
Qınından
çıxan oxuydu-
Tuşlandı
sinəmə sarı
"Arazbarı"
Güləbətin (ipək) saplarla
toxunmuş "Şeyx
Səfi" xalçası
iri bir xalçadır.
Güləbətin saplarla toxunduğuna
görə tozu özünə yaxın buraxmır. Xalça qədim tarixə
malikdir. 1539-cu ildə toxunmuş bu xalça sonralar, yəni 1893-cü ildə B.Britaniyanın Viktoriya və Albert muzeyinə satılmışdır.
"Şeyx Səfi"
xalçası XVI əsrdə
toxunmuş xalçaların
ən böyüyü
idi. Sona xanım vətəninin
hər bir qarışının qayğısına
qalıb düşündüyü
kimi, Azərbaycan xanımlarının incə
əlləri ilə, gözünün nuru ilə toxunmuş xalçanın yad bir məmləkətdə
saxlandığını öz
şeirində dilə
gətirmişdi. Bu da bir dərd
olub şairin sinəsinə tuşlanıb.
***
Qarabağda, vətən, torpağı
uğrunda canlarını
qurban vermiş şəhidlərin hər
birisi bizim balamız, ciyərparamızdır.
Şəhid balalarına
nə qədər qayğı göstərilsə
də, ürəyi sığallansa da atanın kişi
zəhmilə verilmiş
öyüdünün, ata
istiliyinin yerini verə bilməz. Bir şəhidin yeganə balasının atasının məzarı
üstündə hönkürtü
ilə ağlaması
Sona xanımın ana ürəyini dağlamış, onu öz balası, öz nəvəsi kimi sinəsinə çəkmiş, başını
sığallamışdı:
Ağlama, içim göynədi,
Çəkə bilmərəm bu
yası.
Ağlama, torpaq sənindi,
Ovudar, kiridər dərdi.
Torpaq qurban diləmişdi,
Tanrı sevdiyin göndərdi.
Sona xanım deyir: Vətən, səni nə anamız kimi sevə bildik, nə də balamız kimi qorumağı bacardıq. İnsanlar bir-birinə can sağlığı arzuladıqca
əsir torpaqların iniltisi aydınca eşidildi. Torpağını
itirən insanın yerinə yüz can qoşulsa da hədərdir, çünki,
ortadan bölündük,
ancaq nə yaxşı ki, ölmədik. Vətən bölünübsə yaşamaq nəyə dəyər, ölmək də kədər yaratmaz.
İçimiz
boşaldı torpaqdan
öncə,
Sonra can göründü Vətən
yerinə.
Öncə can
sağlığı deyən
kəslərin
Torpağı bölündü bədən yerinə.
Dahi Almaz İldırım demişkən: "Torpaq
- uğrunda ölən
varsa vətəndir".
Sona xanım isə deyir:
Sağlığın,
varlığın dəyər
ölçüsü
Vətən sərhədidir, Vətən bayrağı.
Uğrunda ölməyi bacarmadıqca
Torpaq unudulacaq Vətən
olmağı.
(ardı gələn
sayımızda)
Salatın Əhmədli,
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Ədalət.-2012.-7 noyabr.-S.6.