BƏZƏN
DALĞALI, BƏZƏN LƏPƏLİ PIÇILTILAR
(Əvvəli
ötən sayımızda)
***
Quşlar ağlaya bilmir,
çünki ağlasalar ölərlər. Quşlardan yeganə
sərçələrdir ki, ölməmişdin qabaq
ağlayırlar. Bunun da öz tarixçəsi var. Belə rəvayət
edirlər ki, qoca bir padşahın cavan bir qıza gözü
düşür, onu almaq istəyir. Qız deyir ki, mən
razıyam, ancaq bir şərtim var. Sən gərək mənə
quş sümüyündən 40 otaqlı bir imarət tikdirəsən.
Padşahı fikir götürür, deyir: "Sən istəyirsən
ki, bu boyda quşu qırım, sənə imarət
tikdirim?" Qız deyir: "Mənim şərtim budur, ya gərək
mən istəyəni edəsən, ya da məni bir də
görməyəcəksən!" Padşah
çar-naçar razı olur. Bütün quşlara xəbər
göndərir, hamısını yığır şəhər
meydanına. Bircə xarabalıqda yaşayan bayquş gəlmir.
Padşah ən sanballı quşları onun dalınca göndərir,
bayquş gəlmir. Padşah bərk qəzəblənir,
deyir: "Gedin, onun başına döyə-döyə gətirin!
Onun heç sümükləri də mənə lazım
deyil. Onun sümüklərini dəyirmanda üyüdüb
çaya axıdacam. O nəkarədir ki, mənim əmrimi
yerinə yetirmir?" Elə bu dəmdə balaca boz bir sərçə
quşların arasından irəli çıxaraq cikkildə-cikkildəyə
deyir: "Padşah sağ olsun! Əgər icazə versən,
mən gedib onu gətirərəm". Padşah səs gələn
tərəfə baxır, balaca quşun cüssəsinə
baxır, onun sözlərinə gülməyi tutur, kefi bir az
açılır, deyir: Bu necə olur? O cür böyük
quşlar gedib gətirə bilmədi, sən balaca canınnan
necə gətirəcəksən? Sərçə deyir: Sənin
nə işinə, mən gedib gətirəcəm. Padşah
razı olur. Sərçə qanad çala-çala gedir
bayquşun dalınca. O, bayquşun yaşadığı
xarabalığa çatır, onu tapır və soruşur ki,
sən padşahın əmrini niyə yerinə yetirmirsən?
Bayquş deyir: "Bu dünyanın işinə məəttəl
qalmışam. Dünyadan bilmərə küsmüşəm".
Bayquş başlayır gördüyü və eşitdiyi
sözləri, hərəkətləri sərçəyə
danışmağa. Sərçə bu söhbətləri
dinləyib bayquşa deyir: "Gedək bu söhbətləri
padşaha danış, bəlkə sən bizim
canımızı şahın əlindən qurtarasan".
Bayquş razı olub sərçənin yanına
düşüb gəlir.
Padşah və quşlar onların
yolunu səbirsizliklə gözləyirdilər. Bir də
baxırlar ki, budur ha, bayquş arxada, sərçə qabaqda
uçub gəlirlər. "Padşah bayquşu görüb
qəzəblənir, acıqlı halda soruşur: Sən
bayaqdan niyə gəlmirdin, indi balaca bir quşun dalına
düşüb gəlibsən?" Bayquş cavab verir:
"Padşah sağ olsun! Sən mənə möhlət ver,
mən gördüklərimi sənə danışım,
sonra özün bilərsən, məni öldürərsən,
ya öldürməzsən, öz işindir". Padşah
deyir, danış görüm, nə görüb, nə
eşitmisən? Bayquş şəhərə
köçdüyündən, bəylə-gəlinin əhd-peyman
etdiklərindən, bir-birinə söz verib sözündən
döndüklərindən, dünyanın
yalançılığından söhbət açır.
"Padşah sağ olsun, bunları deməkdə məqsədim
budur ki, biləsən çiy süd əmmiş insanlara - istər
qadın olsun, istər kişi, etibar yoxdur. Sən bizi
qırıb sümüyümüzdən aşiq olduğun
qız üçün imarət tikdirmək istəyirsən.
Bu boyda quş məhv olub gedəcək. Sən o cavan qızla
evlənəcəksən, sənin işin-gücün
çoxdur, işə gedəcəksən, adamlarla
görüşəcəksən. Arvadın da evdə tək
qalacaq, darıxacaq, başlayacaq küçəyə-bacaya
baxmağa, bəlkə hələ başqa birisini
görüb aşiq olacaq. Hələ ola bilsin ki, birinə də
deyəcək, gəl səninlə tanış olaq, dost olaq.
Hələ ola bilsin ki, sən ondan qabaq öləcəksən.
Ev də, arvad da qalacaq başqasına". Padşah
bayquşu diqqətlə dinləyir, öz-özünə
deyir: Bayquş olanda nə olar? Ağıllı söz deyir.
Sonra da qərara gəlir ki, elə birinci arvadı ona sədaqətlidir,
onunla qalsın, bu qız ona lazım deyil. Əmr edir,
bütün quşlar dağılıb hərə öz
ölkəsinə gedir. Bayquşun sözü ilə
bütün quşlar ölümdən qurtarır. Padşah
bayquşa üzünü tutub deyir: "Mən sənin
adını dəyişirəm. Bu gündən sənin
adın bayquş yox, bəy quşudur. Sən qalacaqsan mənim
yanımda. Gündə də yeməyinə üç sərçə
verəcəm. Səhər, günorta, axşam, hər dəfə
bir dənəsini yeyəcəksən". Padşahın əmrindən
sonra gündə üç sərçə uçub gedib
durur bəyquşun qabağında, ağlayır və bəy
quşunun qurbanı olur.
Sərçələr yeganə
quşdur ki, ölümündən qabaq ağlayırlar. Bunun
da səbəbi odur ki, bəyquşunu padşahın yanına
onlar gətiriblər. Axırda isə bəy quşunun yemi də
onlar olublar. Sərçələr o biri quşlardan fərqli
olaraq yaşadığı yurd yerinə bağlı olurlar.
Köçəri quş deyillər. Doğulduğu yuvada da
can verirlər. Belə bir atalar misalı da var:
"Bülbül gəldi-gedərdi, sənə qalan boz sərçədi".
Sona xanım nahaqdan söz açmır boz sərçədən,
onun yurda olan sevgisindən. Ağıl yaşda, xarici görkəmdə
deyil, başda, beyindədir. Ağıl ürəkdə olmur
ki, onu yolundan sapdıra bilələr. Bir türk şairi
demişdir:
Ağlın ağlı olsaydı,
adı könül olardı.
Könül könül
tapsaydı, səhralar gül olardı.
Sərçələrdə
ürək də var, könül də. Yerdə-yuvaya sevgi də.
Sona xanımın bu kitabında yer almış "Sərçələrin
yurd sevgisi" bir filmin süjet xətti ola bilər. Şeir
alleqorik olsa da ibrətamizdir, əvvəli uşaq
nağıllarının şirin söyləmələrinə
oxşasa da, məzmunu düşündürücüdür.
Şeiri oxuyanda üzümüzdə əmələ gəlmiş
təbəssüm birdən-birə qeyb olur. Üzümüz
ciddiləşir, qaşlarımız çatılır.
Narbənd ağacının
kölgəsi mənim, üstü sərçələrin.
Yuva qururlar budaqlarda səslə-küylə.
Bu ata sərçə tərs, ana
sərçəninki bəhsəbəs...
Bu münvanlla ata-ana sərçə
yuva qurur. Ata sərçə deyir, üzü quzeyə tikək,
ana sərçə etiraz edir: onda körpələrimizi soyuq
tutar, üşüyər. Ata deyir: onda qapını bu tərəfə
döndərək, ana deyir: yox, onda da evin içi
görünəcək. Bu yay evi, qaranquş yuvası deyil,
bunun payızı, qışı var, yağışı,
qarı, küləyi var. Qohumlar yığılır, məşvərət
edirlər, yuva tikilir. Yuxudaymışlar kimi sərçələr
birdən ayılırlar, özlərini qınamağa
başlayırlar:
- Tanrım, biz də deyəsən,
insanlara bənzədik,
Quşlar insana bənzəmək
istəmir.
İnsan quş tək vəfalı
deyil, tanrılı deyil.
(Quş ən azı su içəndə
tanrıya baxır).
Quşlar göz görə-görə
yuva üstə, budaq üstə davaya çıxır.
Biz adam olsaq da quşlar kimi
bacarmadıq.
Sərçələr qədər
birgə yuva qurmağa,
Birgə yuva qorumağa varmadıq.
Sona xanım bir ana kimi, bir
ağbirçək kimi, bir vətəndaş kimi əllərini
Tanrının dərgahına qaldırıb ona dua edir, diz
üstə çöküb yalvarır:
Tanrım, ucadan uca Tanrım!
Sən bu dağılmaqda olan
dünyanı,
Yuva quran, bala qoyan,
Qorumağı bacaran, əzabkeş
yurdkeş sərçələrin
Yurd sevgisinə bağışla,
çör-çöp sevgisinə bağışla.
Biz də "Amin" deyək. Ulu
Tanrım, keç günahımızdan, əsir
torpaqlarımızı şəhidlərin narahat ruhuna
bağışla, bizə kömək ol.
***
Azərbaycan qızıl bir
üzükdürsə Naxçıvan onun haləsidir.
Naxçıvan qədimdən-qədimdir, uludan-uludur,
Naxçıvanım nəqşi-cahanımdır. Sovet
dönəmində gözdən-könüldən uzaq olub, məlul-müşkül
boynunu burub, asta yerişilə öz ahəngində idi. Azərbaycanın
əzəli-əbədi torpaqları olan Zəngəzur
mahalını şura hökumətinin təzə quruldğu
illərdə qoparılaraq mənfur ermənilərə - Ermənistana
verilməsi Naxçıvanı fiziki coğrafi cəhətdən
Azərbaycandan kənar saldı. Bu yurdun övladları Azərbaycanın
böyük torpaqları, əzizləri ilə
görüşmək üçün mütləq indi erməni
ərazisi sayılan torpaqlardan keçməli idi. Sovetləin
vaxtında Naxçıvana həm təyyarə uçur, həm
qatar, həm də avtomobil gedirdi. Qatarla Naxçıvana gedəndə
adamda nisgilli hisslər əmələ gəlirdi. Cənubi Azərbaycan
ərazisindən keçəndə havanın, suyun, quşun
keçə biləcəyi bir sərhəddən qan
qardaşı, can qardaşı, din dardaşı keçə
bilməzdi. Bu bizim ən böyük dərdimiz, nisgilimiz idi.
Sərhədlərdə iki qardaşı, bacını,
qohumları ayrı salan, görüşməyə qoymayan
Sovet imperiya əsgərləri əli silahlı, yanları nəhəng,
qəzəbli baxışlar ilə hər an üstünə
atılmağa hazır olan itlərilə "sərhəd
pozanları" axtarır, əzici və nifrətli
baxışları ilə "şübhəli adamlar"
axtarışına çıxırdılar. Həmin anda
adam varından - yox olurdu, doğma torpağında
özünü gəlmə, yad kimi hiss edirdi. Məlum hadisələrdən,
yəni, Qarabağ münaqişəsi başlayandan sonra mənfur
erməni daşnakları qatarın da, avtomobilin də yolunu kəsdi,
insanların Naxçıvana gediş-gəlişi çətinləşdi.
Ancaq dövlətimiz bunun çıxış yolunu tapdı.
Naxçıvana işləyən təyyarələrin həm
növünü dəyişdirdi, həm də gündəlik
reyslərin sayını artırdı.
Naxçıvana təyyarənin
yeganə nəqliyyat vasitəsi olması Sona xanımın həssas
qəlbini təlatümə gətirir, "yolu" kəsilmiş
yolları daha nələrə bənzətmir; anasız evə,
atası, anası, əzizləri qırılanlara,
könlünü ovuda bilmədiyi ümidsizlərə, Leylisiz
Məcnuna, əsir torpaqlarımıza, atası şəhid
olmuş küskün uşaqlarag
Atamdır, anamdır qırılan
yollar.
İncik naləsindən
sızlayır ürək.
Gedib ovutmağa üzümüz
hanı,
Könlünü almağa kimi
göndərək?
Yol əsir, yol küskün, neyləyək,
Allah?
Leylasız Məcnundur insansız
yollar.
Karvanı kəsilib, qatarı
gedib,
Damar tək quruyur bu cansız
yollar.
Bu şeiri ilə Sona xanım erməni
vəhşiliyinin iç üzünü açıb
tökür. İflic olmuş insanın zaman-zaman orqanları
quruyub çürüdüyü kimi cansız yollar da can
üstədir, quruyur, çürüyür. Qatarlara ana kimi
qucağında yer göstərən qollarını
açıb onu qarşılayan, yola salan yollar indi
qatarsız, izdihamsız, insansız qalıb. Səsli-küylü,
gedimli-gəlimli yollar indi lal dayanıb, sükut içində
ümidlə yol gözləyir. Gözləməkdən
gözünün kökü saralıb-solub, damarları
quruyub.
***
Sona xanımda lirik, həzin hisslərlə
bərabər, güclü bir sarkazm da var. O, xələfi Cəlil
Məmmədquluzadə kimi Kefli İsgəndərə
müraciət edir, alovuna qovrulduğu dərdlərini onunla bölüşür.
İsinə bilmədiyi ocağın tüstüsü
gözlərini acışdırır. Kefli İsgəndərlə
dərdləşən vətəndaş-şair İsgəndəri
öz dövrünün oğlu, özünün
qardaşı bilir. Ona məsləhət görür ki, bu
millətin dərdini tək çəkmə, tək əldən
səs çıxmaz.
Tək çəkmə bu millətin
dərdini.
Qədrini bilən olmaz,
Bir də, bu dərd sağalmaz dərddir,
sağalmaz.
Əziz qardaş, xəbərin
var?
Xudayar bəy kəndxudalıqdan
milyonerə dönüb.
Neylədi, latın əlifbasını
öyrənə bilmədi,
İndi kitab yazdırıb,
Professor eşqinə
düşüb.
Dərd elə köhnə dərddir.
Bu şeir başdan-ayağa kinayə
ilə, acı gülüşlə doludur. Çünki,
Şeyx Nəsrullah şəhərin mərkəzində ofis
tikdirir, indi o, ölü diriltmir, pul dirildir. Hamının məsləhət
yeri Mirbağır ağa elmi atıb, "Çindən mal gətirib,
ömrünü-gününü topdan satır".
Keçmişdə Həzrət Abbasa məktub göndərənlər
indi Avropa Məhkəməsinə məktub göndərir.
Teleqrafçı işləyən Baxşəli də 20 ildən
sonra qaçqın statusu tələb edir. Yəqin fikirləşir
ki, gün ərzində kəndin içinə
düşüb "Kommunist" qəzeti
payladığına görə, o da bir növ qaçqın
həyatı sürüb. Ay qardaş, kənddə bir
ağıllı adam varsa, o da Məmmədhəsən əminin
oğludur, eşidib ki, "SOCAR" ağıllı və
savadlı adamları xaricə oxumağa göndərir. Ancaq gərək
həm də ingiliscə biləsən. Qardaşım, sən
axı oxumuş və ağıllı oğlansan,
bütün bu dediklərimdən ağlın nə kəsir?
Mənsə belə qərara gəlmişəm ki, "anlamaq
dərdi" köhnə, sağalmaz dərddi. Anlamamaq
üçün içmək lazım deyil. "Bacın
qurban, ta içmə".
Cəmiyyətimizdə nadanlar az
deyil, yeri gəldi-gəlmədi, layiq oldu-olmadı, hamı
yüksək ad iddiasındadır, tanınmaq azarı bir virus
olub çoxlarının qanına-canına yeriyib.
***
Sona xanım torpağa, elə,
obaya bağlı insandır. İş dalınca uzaq diyarlara və
ya mərkəzə qaçan insanları ana, vətəndaş
məhəbbətilə qınağa çəkir. Kəndlərin
boşalmasına dözə bilmir. Oğlu yanından gedən
ananın, nişanlısı iş axtarmağa gedən
qızın, qazanc dalınca qonşu ölkələrə
üz tutan ərlərin yoxluğuna dözə bilməyən
gəlinlərin həsrət qəlbinin təlaşını
şeirlərində verir. İctimai bəlayə çevrilmiş
kəndin boşalmasının köklərini axtarır. Bu bəlanı
bizə haradan, kim tərəfindən göndərildiyini
açmaq, çözmək istəyir. Boşalmış kəndlərə
lal sükutla baxaraq ağı demək keçir
könlündən:
Ana köçüb, bacı
köçüb bu kənddən,
Şərbət
köçüb, acı köçüb bu kənddən.
Oğulların tacı
köçüb bu kənddən,
Kimsə yoxdur ağı desin bu kəndə.
Sükut burda büsat qurur, toy
qurur,
Qapısını yağış
döyür, qar vurur.
Ruzisini qara yellər sovurur,
Kimsə yoxdur ağı desin bu kəndə.
Bu şeir sanki istedadlı bir rəssam
əliylə çəkilmiş tablodur. Kəndlər
boşalır. İnsalar niyə belə olub, İlahi? Niyə
tənbəlləşiblər? Torpaqda işləmək istəmirlər.
Kənddə nurani bir qarının - Zəkiyyə nənənin
dediyi sözlər yadıma düşdü:
"Cavanlarımız kəndi daha bəyənmirlər, şəhərə
qaçırlar. Deyirlər "Teksun" (yağ) yeyək, təki
şəhərdə qalaq, əlimiz-ayağımız təmiz
olsun. Ancaq gün gələcək, onlar peşman olub geri
qayıdacaqlar".
Gənclərimiz, əsasən də
oğlanlarımız daha xoş güzəran dalınca Rusiya
adlanan bataqlığa gedirlər. Bataqlıqda baş
çıxara bilməyən gənclərimiz və gəncliyimiz
məhv olur. Yolda isə ana, bacı, nişanlı,
yar-yoldaş gözü qalır. Onların yoxluğuna dözə
bilməyən ata-ananın ömrü yarıda
qırılır. Ağlamaqdan bacıların, gəlinlərin
gözünün nuru azalır. Körpə fidanlar boynu
bükük, yarı ürək böyüyürlər. Dili
ata sözünə öyrəşməyən körpələr
atalarını görəndə qonşu uşağın
dili ilə ona "əmi" deyir.
Vətəndaş şair kəndən
köçüb gedənlərə üzünü tutub
müraciətlə deyir:
Əl saxlayın, ay köçənlər,
ay adam,
Ay yad yerlə sultan adam, xan adam.
Ay ötəndə qiblə bilib
üz tutan
(Balam deyib qucağında ovudan)
Kimsə yoxdur ağı desin bu kəndə.
Olmuş bir hadisədir. Atası
uzun müddət Rusiyada yaşayan qız anasından
soruşur: Ana, ata necə olur? O, nə olan şeydir? Anası
qızını başa salmağa çalışır:
"Ata o olan şeydir ki, qızına gəlincik, paltar, bant,
ayaqqabı alır. Bir sözlə, hər şey
alır". Qız fikirli halda qonşuya keçir. Bu zaman
qonşu qızın atası bazarlıq edib evə
qayıdır. Aldığı qırmızıyanaq
almanın birini qızcığaza verir. Qız sevinərək
anasının yanına qaçır, həyəcanla deyir:
Ana, ana! Mən atamı tapdım! O, gör mənə nə
alıb?
Ana balasını sinəsinə
sıxıb kövrəlir. Qızın sözlərinə
sonradan danışıb gülürmüşlər. Ancaq bu
gülüş, mənə elə gəlir ki, faciəvi
gülüşdür, göz yaşları içində
gülüşdür. Bəzi oğulların, kişilərin
yüngül həyat, gözəl yaşayış eşqilə
başqa ölkələrə üz tutması əsl faciədir.
***
Sona xanımın
"Arazbarı" toplusundakı şeirlərin çoxusu
müasir həyatın keşməkeşlərini əks
etdirir. "Arazbarı"nı oxuduqca ordakı şeirlər
adamı dərindən düşünməyə vadar edir,
ürəyini təlatümə gətirir.
Sona xanım adına
"şairdir" deyilməsi üçün yazmır. Eyni zamanda sıradan da bir
şair deyl. Ucuz şöhrətdən uzaqdır,
gözü-könlü toxdur. Onun şeirlərində ağlamaq,
sızlamaq, "məhəbbətdən yarımayıb"
şikayət etmək fikri ideyası yoxdur. Şeirləri
başdan-ayağa vətənpərvərlik, el-oba, əsirlikdə
qalan torpaqların təəssübkeşliyidir. Qarabağ həsrətidir,
yurda olan sevginin dilə gətirdiyi hissləridir. Sona xanım
yazmaya da bilmir. Yazmasa gündüzləri aram olmur, gecələri
yuxusu ərşə çəkilir. Onun hissləri
dalğalar qədər qəzəblidir, dünyanın kar
olmuş qulaqlarını açmaq istəyir. İstəyir
ki, millətinin taleyi ilə oynamasınlar, onların daxili
işlərinə qarışmasınlar. Onun hissləri həm
də dənizin ləpələri qədər həzindir,
xoş avazlı layladır. Saflığını,
paklığını qoruyandır.
Sona xanımın
"Arazbarı"sı ilə Araza qovuşduq, o taylı, bu
taylı Azərbaycanı, yeganə nəqliyyat növü
olan təyyarə ilə Naxçıvanı gəzdik,
müqəddəs yerləri ziyarət etdik. Allahdan
xalqımıza əmin-amanlıq dilədik.
Bir də, Sona xanım arzu edir ki,
xalqımızın oğul-qızları gələcək Azərbaycanımızın
iki yerə parçalanmış, şimali və cənubi, əsirlikdə
qalmış torpaqlarımızı tezliklə birləşdirək,
bütöv Azərbaycan yaradaq.
Sona xanım, arzularınız
çin olsun, röyalarınız aydın olsun. Heç vaxt
ürəyinizdə təlatümə gələn dalğalar
Sunamiyə, qasırğalara çevrilməsin, sevgi ləhcəli
həzin ləpələrə dönüb sahilə can
atsın.
Salatın
Əhmədli,
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru
Əhmədli.-2012.-8
noyabr.-S.6.