"EHRAM"
sakinləri
Son zamanlar müasir ruhda qələmə
aldığı romanlarla ədəbiyyatımıza yeni ruh gətirən
Əlisa Nicatın kimliyi hər kəsə bəllidir. Ədibin
yaradıcılığı Sovet hakimiyyəti illərində
olduğu kimi indi də araşdırmalardan kənarda
qalır. Bir-iki təəssürat xarakterli yazılardan
başqa Əlisa Nicat yaradıcılığı haqqında
irihəcmli əsərlər yazılmır. Bu
Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatının
müasir problemlərindəndir və yazarın əsərləri
öz tənqidçilərini hələ də gözləyir.
Əlisa Nicatın nəsr
yaradıcılığında romanları ağır çəkiyə
malikdir. Müəllifin müxtəlif illərdə qələmə
aldığı "Qızılbaşlar", "Gəncəli
müdrik", "Sasanilərin sonu", "Ehram",
"Mələklər və iblislər",
"Sarsılmaz", "Fenomen", "Satrap və
demokrat", "Artakserks və Midya türkləri" və
başqa romanları istər mövzusuna, istərsə də
bədii xüsusiyyətləri ilə seçilir.
İlk qələm təcrübələrindən
başlayaraq daima millətinin taleyini düşünən,
millətinin indiki durumu ilə yanıb-yaxılan Əlisa
Nicat, yaradıcılığının bütün mərhələsində
bu amalından çəkinməyib, milli şüurumuzun
formalaşmasında, xalqımızın özünüdərk
prosesində yorulmadan iştirak edib. Əlisa Nicat
yaradıcılığının bütün kəsmlərində
totalitar rejimin çərçivəsi daxilində məhdud,
standart qəlibə sığmamış, sətiraltı
olsa da, həmişə öz sözünü demiş,
yatanları oyatmış, dar günümüzdə onları
sözün gücü ilə azadlığa, ictimai fəallığa
səsləmiş, cəsarət nümunəsi göstərmişdir.
Son zamanlarda yazılmasına baxmayaraq, tiraniyaya qarşı
yazılmış "Ehram" romanı da bu cəhətdən
Əlisa Nicat yaradıcılığının pik nöqtəsidir.
(Bu cəhətdən "Ehram" romanı Dünya Ədəbiyyatında
tiraniya əleyhinə yazılmış Corc Oruellin
"1984", Qabriel Qarsia Markezin "Patriarxın
payızı" romanları ilə oxşarlıq təşkil
edir.)
Yazıçı haqqında
söhbət açacağımız "Ehram"
romanını 2008-ci ildə yazıb tamamlayıb. Roman 2010-cu
ildə ilk dəfə 32 cildlik "Əsərləri"nin
III cildində çap olunub.
Yazıçının
"şah əsəri" hələ yazmadığı əsəridir.
Əlisa Nicat "Ehram"
romanında mövzunu tarixdən almış, ideya cəhətdən
çağdaş dəyərlərlə zənginləşdirmiş,
özünün təxəyyülü ilə uyğunlaşdırmış
hadisələri araşdırma, təhlil və qənaətləri
ilə işıqlandırmışdır. Romanda hadisələr
Misirdə cərəyan edirsə də, əsərin ilk səhifəsində
bunun Misir həyatı ilə heç bir
bağlılığı olmadığını aydın
görmək olur. Çünki, roman zaman və məkanca
günümüzün hadisələri ilə
uyuşmaqdadır. Lakin təsvir olunan əhvalatların
toxumasında, ortaya qoyulmuş problemlərdə
zamansızlıq və bəşərilik özünü
göstərir. Fikrimizcə əsər Əlisa Nicatın
üçüncü dövr
yaradıcılığının şah əsəridir. Hətta
müəllif qeyd edir ki, "... hər bir yazıçı
yeni bir əsər yazmağa başlayanda
düşünür ki, ən yaxşı əsəri bu
olacaq. Lakin yazıb qurtarandan sonra düşünürsən
ki, yox, mənim şah əsərim hələ qalıb. Belə
bir söz də var ki, yazıçının şah əsəri
hələ yazmadığı əsəridir. Ancaq son romanlar
- "Ehram", "Artakserks" və hazırda
yazdığım bir əsər məni daha çox qane edir
". Buna baxmayaraq hər iki romanın öz məzmunu və
sujet xətti vardır. Əlisa Nicat "Artakserks və Midya
türkləri" romanına son söz əvəzində
yazır ki, "... hər iki əsər tamamilə müstəqil
və orijinal məzmun və formaya malikdir".
Xalq, şəxsiyyət, hakimiyyət
üçbucağı
(Prinsipsizlik
və praqmatizm)
"Ehram" romanında bir
çox problemlər qaldırılsa da onlardan ilkini xalq, şəxsiyyət,
hakimiyyət üçbucağı prizmasında
qurulmuşdur. "Ehram" da göstərilən bu iyrəncliklər
təbəqələr şəklindədir, sanki Misir
ehramı üfüqi istiqamətdə üç hissəyə
bölünüb: xalq, onun ziyalıları və mühiti
idarə edən hakimiyyət. Bu təbəqələrdə
min illərdir ki, eyni hadisələr baş verir. Baxmayaraq ki,
istər hakimiyyət, istərsə də xalq yeni etnosla əvəz
olunub, lakin hər şey eyni ab-havada qalmaqdadır. Burada
heç nə dəyişmir: eyni xasiyyət, eyni
davranış, eyni despot və eyni əsarət.
"Ehramlıların beyni min illərdən bəri dövlətin
və hakimiyyətin Allaha bərabərliyi və qüsursuzluğu
ənənəsində formalaşmış və bu instinkt
şəklini almışdır. Ona görə də burada
dövlət başında heyvan da oturursa, sakinlərinin
çörəyini sat, heyvani instinktlərinin təmin
olunmasına mane olma, rahatca istədiyin qədər taxt-tac
sahibi ola bilərsən. "Burada hər şey prinsipsizlik
üzərində qurulmuşdu. "Ehram tamamilə iyerarxiya
şəklində formalaşan bir hakimiyyət idi. Qaydalar
yüz illərdir ki, daşlaşmış və əbədiləşmişdi".
Ancaq bu vərdişləri təkrarlamayanlar da var. Bu isə
mində birlərdir.
Romanda hadisələr də mində
birlərdən birinin-müəllifin Sarsılmaz adı verdiyi
yazardan və onun həyat yolundan söhbət gedir. Müəllif
yazır "... Lakin söhbətimizin qəhrəmanı və
qayəsi bütün bunlar yox, haradasa toxumu anlaşılmaz
bir şəkildə Ehrama düşən və burada pöhrələnən
və boy atan tək-tənha bir Ehramlının həyatından
və varlığından bəhs etməkdir. Bu cür toxum
arabir Ehramda və ondan kənarda çiçəklənən
bir neçə sələf kimi necə bu ölkəyə
düşmüşdü sirr idi".
Doğrudan da tək-tənha və
yeganə olan bir insan bircinsli məxluqatların içərisində
dünyaya gəlməsi, yaşayıb yaratması tam
möcüzə, fövqəladə hal idi. O sanki
ehramlıların xəmirindən yox, Ehramın,
midyalıların ulu babaları olan Şumerlərin xəmirindən
yoğrulmuşdu.
O, bütün
haqsızlıqları görən bir qələm sahibi kimi
gecə-gündüz Ehramın qədim xalıların
çırpır, hər dəfə, hər gün də
yeni bir ifadə üslub və yeni bir aspektdən, amma yeni
silahlarla bu xalılara qonan zəhərli həşəratları
öldürüncə qırırdı. Ancaq onun bu fəaliyyətini
təbii bir şey hesab edirdilər, əhəmiyyət belə
vermirdilər. Sarsılmaz isə yazırdı və
qamçılarının şappıltısından qulaq
tutulurdu. Sanki bu yazıların qamçılı dili onlara təsir
etmirdi. Heç yanda ona cavab vermirdilər. Əslində
özlərini belə göstərirdilər. Bəlkə də
bu yaxşı idi, yoxsa neçə-neçə yazarları
həm mənəvi, həm də fiziki cəhətdən
qanına qəltan etmiş tiran Sarsılmazı da məhv edərdi.
İndiki halda isə onun yazdığı ağır tiradalar
cəmləşib tarixə düşürdü.
"Ehram"ın bu hissəsində
qoyulan problem "Artakserks və Midya türkləri"
romanında da əks olunmuşdur. Bu romanda da Tirana
qarşı yeganə müxalifət bircə təbiət idi
ki, yeni-yeni midiyalılar dünyaya gətirib, onların da on
mində, yüz mində birisini sarsılmaz, satılmaz,
barışmaz və sağlam düşüncə sahibi kimi
formalaşdırırdı. Artakserkslərin də məhz
anlamadıqları, bu mindəbirlər içindən
çıxan nadir nüsxələr idi. Onlar yaradır, kəskin
şəkildə onu tənqid edir, səfalət içində
ömür sürür, yox olub gedir, lakin bitlisiləşmirdilər.
Amma bunun artakserkslər üçün heç bir əhəmiyyəti
yox idi. Çünki bu mindəbirlər mühitin dəyişilməsinə
heç cür nail ola bilmirdilər. Bu isə həm Midiya, həm
də Misir xalqının bütövlükdə
manqurtlaşmasını tezləşdirirdi.
Romandan aydın olur ki, Ehramı Hiksoslar imperiyasının
təyin etdiyi Satrap idarə edir. O, Hiksoslar
imperiyasının hökmdarı
Zevsə sadiq olduğunu gecə- gündüz sübut etməliydi və edirdi. Bu imperiya
Ehramın şimal qonşusu idi. Ehram hələ Hiksosların tərkibində
olanda heç kim imperiya
əleyinə danışa,
yaza bilməzdi. Lakin Sarsılmaz yaratdığı
və yaşatdığı
siyasi, iqtisadi və ideoloji rejimi necə ezop dili ilə
ifşa edirdisə, o zamanda Hiksosları tənqid edirdi. Aradan xeyli zaman keçəndən
sonra Hiksoslar imperiyası Ehrama gəldikləri kimi də gedirlər. Ehram bir müddət sahibsiz qalır. Minilliyin sonlarına yaxın dünyada baş verən proseslərdən sonra, Firon qüruba çəkilməli olur, ölkədə icazəli
mitinqlər başlayır,
Ehram əhli azadlıq şüarları
içərisində sərməst
olur, bir-birinin ardınca hakimiyyətə
gələn liderlər
Fironun onlara verdiyi müvəqqəti
"azadlıq şərbətindən"
sərməst olurlar. Lakin baş çıxara bilməyib, yenidən Fironun-Tiranın ölkəyə
qayıtmasına səbəb
olurlar. Ehram yenidən əvvəlki
despotik dövrünə
qədəm basır.
Əvvəlki dövrdə olduğu
kimi, bu dövrdə də Ehrama qarşı qələmi ilə gizlicə savaşan bir dahi vardı.
Doğrudur, bu güllələr
nəticəsində Ehramdan
heç bir kərpic qopmurdu, amma bu güllələr
onun daxilindən gələn azadlığı
ilə bağlı idi. Bu filosof
Sarsılmaz idi.
Sarsılmaz Fironun birinci
hakimiyyəti dövründə
olduğu kimi, onun ikinci hakimiyyəti
və ondan sonra gələn vəliəhdi dövründə
də dayanmadan, aramsız ezop dili ilə öz
güllələrini Ehrama
doğru atır.
Tiranın Ehrama ikinci gəlişindən sonra bir çox yeni zahiri əhəmiyyətsiz
xüsusiyyətlər yaransa
da, mahiyyət əvvəllərdə olduğu
kimi qalırdı.
Çünki, Satrapın beyin
mexanizması Hiksoslar imperiyasında mahir "ustalar" tərəfindən
yaradılmışdı.
Müəllif
"Ehram"da prinsipsizlik
şəraitində instinktlə
hərəkət edən
insanları "bizim adam" və
"bizim adam olmayanlar" adlı iki cəbhədən ibarət olduğun göstərir. Bu bölgü
Ehramda 999-la 1-in nisbəti
şəklindədir, yəni
bir-iki Sarsılmaz kimi həqiqəti deməyi bacaran vasitədən başqa
"bizim adam"
olmayan yoxdur. "Bizim adam
olmayanlar" əsla Ehrama qarşı çıxanlar deyil, çörəyi "bizim
adam olmamaq"dan çıxanlardır. Yəni onlar
mahiyyət etibarilə
biri birbaşa, digəri isə dolayı yolla Ehrama xidmət edənirlər.
Təbii ki, müəllif
burada siyasi cəhətdən fəal
və ziyalı zümrəni nəzərdə
tutur. Çünki, prinsipsizlik şəraitində
yaşayan xalq kütləsi "...tamamilə
inert halda olub, yalnız bioloji varlıq kimi öz əzəli instinktlərini təmin etməklə məşğuldurlar".
Yəni qarınlarını bəsləyir,
səhərki alış-verişləri
haqqında düşünürdülər,
bir sözlə "yaşayırdılar". Fəal və ziyalı zümrə isə tiranla yekdildir. Bu həmişə onların hərəkətlərində
aparıcı motivi olub.
Hələ Hiksoslar imperiyası
zamanında ziyalılarla
rəhbərlik yekdil idi. Bu cəhətdən
Ehramın bütün
mərtəbələrinin sakinləri bir-birlərinin
tayıdır. Ona görə
də Ehramın çox hissəsi "bizim adamlar"la dolu idi. "Bizim adam"
olmaq üçün
isə romanda adları çəkilən
Mil, Kam, Göydənizli
kimi Fironu mədh etməli, onun quruculuq işlərini işıqlandırmalısan.
Hətta, kim
Fironu mədh edərdisə "Exnaton"
ordeni ilə təltif olunurdu. Sarsılmaz isə bu ordenlərdən
kənarda tutulur, onu aclığa və rəsmi şöhrətsizliyə məhkum
edirdilər.
"Ehramda
doğru ilə yalanın, qanunla qanunsuzluğun, ədalətlə
ədalətsizliyin, bir
sözlə xeyirlə
şərin mübarizəsi
getmir". Müəllif
bu fikiri özü də belə cavablandırır:
"Çünki bu mübarizə ayrı-ayrı
fərdlərin daxilində
də yoxdur. Bəli, nəzarətçilər,
yəni polis var, prokurorluq və məhkəmə şəbəkələri
sistemi var, amma bütün bunlar yalnız zahiri asayişi, o da əgər silahlı münaqişəyə
çevrilirsə, qoruyub-saxlamaq,
əslində isə firon və kahinlərin
hakimiyyət strukturlarının
mənafeyini, gəlir
və rüşvət
almaq məşğuliyyət
və peşəsini müdafiə etmək, ona rəvac vermək, bu yolda maneələri aradan qaldırmaq, yəni məsələn,
həmin strukturların
başında duranların
qanunsuz əməllərini
açıb göstərən
vasitələri və
onların səbəbkarlarının
dilini bağlamaq, bu mümkün olmadıqda isə aradan götürməklə
məşğuldurlar". Bir sözlə, Ehram sakinləri prinsipsizlikdə
boğulurdu. Çünki, bu onların həyat tərzi idi. Seçim isə onların
deyildi. Bu Ehram ziyalılarının
praqmatizmindən doğan
seçimi idi.
Beləliklə, bütün bu
üç sferanın-xalqın,
ziyalıların, hakimiyyətin
ortasında əqli və mənəvi cəhətdən ayıq,
vicdanlı yaşamaq çətin idi. Sanki bu milləti
bir gündə bir ana doğmuşdu,
eyni zamanda, onlar "...rəngarəng
idilər, hərəsi
bir cür yalançı, bir cür qorxaq, bir cür ac və bir cür
paxıl idilər.
Müxtəlifliyin yekcinsliyi-onları belə adlandırmaq olardı".Yekcinsilk içərisində
isə fərdilik
nadir hallarda olur.
(ardı var)
Şah
Ədalət.-2012.-14
noyabr.-S.7.