"EHRAM"
sakinləri
(əvvəli ötən
saylarımızda)
"Ehram" romanında vulqarizmlə
yanaşı neologizm və terminlərə
də çox təsadüf edirik. Hətta romanın əvvəlində
müəllif iki sözün
(koaksiya, limitləşdirici faktor) izahını özü
verir. Romanda bu cür sözlər fikrin məna çalarını zənginləşdirməyə
xidmət edir. Məsələn, "assimmetrik ağızlı", "konformizm nəhəngi", "periferiya əhalisi" və s.
romanda hadisələr ilə səsləşməyən
sözlər, fikri daha
dəqiq və aydın ifadə etməyə kömək edir. Bununla yanaşı Ə.Nicat "fortuçka",
"izdaç", "druq",
"upakovka", "ustritsa",
"zanit" və başqa
varvarizmləri işlədərək romanda
qoyulan əsas qayəni açmağa
çalışır.
Nümunələrdən
göründüyü kimi, Əlisa Nicat romanda dilin
imkanlarından məhartlə istifadə etmiş, təsvir
etdiyi obyekti bütün canlılığı ilə göstərməyə
çalışmışdır. Yazıçının əsərlərində
bədii dilin emosionallığı hadisə və əhvalatların
təsir gücünü artıran faktor kimi
çıxış edir.
Romanın bədii-sənətkarlıq
xüsusiyyətlərindən bəhs edərkən bir məsələni
də yaddan çıxarmaq olmaz ki, müəllif romanda həyat
hadisələrinə yer verərək, bəzən bu hadisələrə
fəlsəfi yöndən yanaşır. Məsələn:
"İnsan aydındır ki, təkamülün son məhsuludur,
lakin Ehramlılar onların da sonuncuları idilər. Necə
olmuşdu bu mərtəbəyə enmişdilər? Bəlkə
təkamülün səhv addımı idilər".
Yaxud da cavab tapmadığı
suallara fəlsəfi düşüncəylə yanaşaraq
"Ehram"da qoyduğu problemlərin həllini axtarır:
"Həyat demək olar ki, hər gün eyni hadisələrin
təkrarıdır, sadəcə, növbə dəyişir.
Beləcə günlər bir-birini təkrar edir, gözlənilənlər
olur və ya da bəzən olmur ki, bu da gözləniləndir.
Olanlar təkrar olur, olmayanlar da təkrar olmur. Nadir hallarda
yeniliklər, bulud dalından çıxan günəş
kimi boylanır, yenə də itir". Bu arada onu da qeyd etməliyik
ki, Əlisa Nicat hansı janrda yazır yazsın onun qələmə
aldığı yazılarda fəlsəfi ruh özünü
göstərir. Bu da səbəbsiz deyil. Çünki, Sovet
hakimiyyəti illərində sosializmi, onun quruculuğunu mədh
edən əsərlər yazılmalı idi. Əlisa Nicat
xalqını əsarət zəncirində saxlayan bir hakimiyyəti
təbliğ edə bilməzdi. Buna görə də, o,
çoxları üçün maraq dairəsi olmayan fəlsəfi
ədəbiyyatla maraqlanmış, bütün
varlığını Şopenhauer, Nitşe, Kamyu, Coys və
s. kimi filosofların tərcüməsinə həsr etmiş,
bu yolda saç ağartmışdır. Bunun nəticəsidir
ki, müəllifin bütün tarixi əsərlərindən
bir xətt keçir, elmə sədaqət. Elmsiz onun nə
bir tarixi əsəri, nə də fəlsəfəsiz bir ədəbi
əsəri var.
"Ehram" romanında süjet
xətti müəyyən zaman keçidləri ilə
müşayiət olunur. Bəzən müəllifin təsvir
etdiyi dövrlə yer və məkan uyğunsuzluğu
yaranır. Qədim Misirdən danışarkən o
dövrün ab-havasını verməyən bir sıra
günümüzə xas ifadələr işlədir. Məsələn:
"...saysız özəl və dövlət unversitetlərinin
Jurnalistika və Filologiya fakültələrinin aramsız
"istehsal" etdiyi dəyərsiz, bacarıqsız və savadsız,
amma sırtıq və inadkar "nümayəndələrinin"
fəallığı nəticəsində
günü-gündən genişlənirdi".
Göründüyü kimi yazıçının tarixi
mövzulu romanında bu cür hadisələri qələmə
alması oxucuda anlaşılmazlıq yaradır. Ancaq qeyd edək
ki, əsərdə yazıçı yaşadığı mühiti
yalnız sətiraltı mənalarla ifşa edə bilər. Bu cür tənqid isə daha tutarlı və sərt olur.
Müəllif həm "Ehram"
, həm də "Artakserks və Midya türkləri"
romanları haqqında danışarkən qeyd edir ki,
"...onlara müxtəlif baxımdan yanaşmaq, hər
cür təhlil etmək olar. Bu isə,
yazıçının daxili potensialını göstərir..".
Doğrudan da "Ehram" romanı oxucudan müəyyən ədəbi
hazırlıq tələb edir ki, məhz həmin bu cəhətinə
görə də bu romanı oxuyan oxucu
yazıçının nə demək istədiyini anlaya və
dərk edə bilsin. Yazıçı müxtəlif bədii
priyomlardan - fantastika, simvol və s. geniş istifadə edərək
qələmə aldığı dövrü müasir tələblər
və yeni baxışlar zirvəsindən təcəssüm
etməyə nail olmuşdur. "Amma söz demək,
danışmaq əvəzinə görünməmiş bir
hadisə baş verdi. "Müəllimə" hürməyə
başladı. Əvvəlcə Sarsılmaz heyrətlə
buna inana bilmədi, amma həddən artıq tez-tez qəzəb
və çılğınlıqla hürməyə
başlayan dişinin bu sürpizi real bir vaqeə idi".
Ümumiyyətlə "Ehram" romanında istifadə
olunan şərti-rəmzi səciyyəli obraz və
ünsürlər ilk növbədə, hadisələrin
ictimai mahiyyətini açmağa xidmət edir. Əlisa Nicat
bu barədə yazır ki, "Əsərdəki fantastika
elementləri də əslində açıqlanması sərfəli
olmayan real hadisələrin yeganə mümkün ifadəsidir".
Romanda hər şeydən əvvəl
obrazlar diqqəti cəlb edir. "Ehram" da insanlar nə qədər
yekcins olsalar da müəllif burada bənzərsiz insan xarakterləri
yaratmışdır. Sarsılmaz obrazı əsərin mərkəzində
dayanan surətlərdəndir. İlk səhifələrdən
başlayaraq romanın sonuna kimi oxucunu Sarsılmaz adlanan bu
yeganə, ləyaqətli insanın fəaliyyəti
maraqlandırır. Sarsılmaz əsərdə bir növ
simvollaşdırılmış, müqəddəsləşdirilmişdir.
Ona görə də romanda zaman anlayışı silinərək,
mücərrədləşdirilir və birbaşa,
ardıcıl süjet xətti və kompozisiya və fabula
çərçivəsindən kənara çıxır. Əsərdə
müasirlik ruhunun üstünlüyü əsəri daha da
oxunaqlı edir. Belə demək olarsa müasirlik romanın
onurğa sütununu təşkil edir. Digər yandan ezop dili əsərə
yeni keyfiyyətlər də verir ki, bu da romanda obrazlar aləminin
oxucuya bir növ araşdırıcılıq səlahiyyəti
verir. Fikrimizcə əsərdəki ezop dilini bir kənara
atsaq əsər aftobioqrafik roman prinsiplərinə də cavab
verir. Məhz Sarsılmaz obrazı bədii əsər qəhrəmanından
çox elə həyat qəhrəmanı kimi, təbii
inandırıcı və canlı verilmişdir. Əlisa
Nicatın həyat və yaradıcılığına bələd
olan hər bir kəs şübhə etmədən
romandakı hadisələrin böyük bir qismində müəllifin
həyatından alınmış faktları aydın sezə
bilir.
Avtobioqrafik romanın süjeti
Sarsılmaz obrazı ilə tam uyğundur. Çünki, bu
süjet bütövlüklə qəhrəmanın sosial və
xarakteroloji müəyyənliyinə və həyati təcəssümünə
əsaslanır. Qəhrəmanın xarakteri ilə onun həyatının
süjeti arasında dərin üzvi vəhdət
olmalıdır. Bioqrafik roman belə bir vəhdət üzərində
bərqərar olur. Qəhrəman və onu əhatə edən
obyektiv aləm vahid bir parçadan yaradılmalıdır. Əlisa
Nicatın Sarsılmaz obrazı isə bu mənada təcəssüm
tapmışdır. Bu baxımdan "Ehram"ı ədəbiyyatımızda
tarixi-bioqrafik romanın gözəl nümunələrindən
saymaq olar.
Romanda fərdi cizgiləri ilə
verilən başqa yaddaqalan surətlər də vardır. Bunların
içərisində II Yekaterina, Xubxor, Xeyirxah Şeytan və
başqaları seçilir. II Yekaterina müəllifin
romandakı Sarsılmaz obrazının çoxşaxəli həyat
yolunda duran "qara daş"lardandır. Romanın əvvəlində
bu obraz haqqında məlumat verilsə də, növbəti
hissələrdə Sarsılmaz və onun arasındakı
münasibətlərə geniş yer verilmişdir. Eyni zamanda
Əlisa Nicat romanda tiranlıq dövründə Kam, Mil,
Göydənizli, Nuxulu, Xırxır, Enlisifət və s. kimi
şair və yazıçıların tutduğu mövqeyini
də canlandırır ki, onlar da Sarsılmaza qarşı
yekdil idilər.
"Ehram" romanında müsbət
surət azlıq təşkil edir ki, bunlardan biri Xubxor
obrazıdır. O, Ehramın cənubunda Xammamat şəhərində
Fironun qardaşı idi. Xubxor səbirli və xeyirxah bir
insandır. Əvvəllər səfalı guşədə
yaşayan Xubxoru, qardaşı Xammamata gətirib sarayda əyləşdirir.
Saraya gəldiyi gündən vilayətin yaramaz və səviyyəsiz
adamlarını vəzifəsindən kənar edir. Firon isə
yeganə qardaşını çox sevdiyindən onun hər
cür hərəkətinə göz yumurdu.
Yazıçının, xüsusi
sevgiylə, insanlıq duyğularından kənar həyatını
incəlikilə qələmə aldığı Firon-Tiran
obrazı, müxtəlif zamanlarda Yer kürəsinə gələn,
şahlıq taxtına oturduqdan sonra heç bir vəchlə
buraxmaq istəməyən tiranların ümumiləşmiş,
gerçək simasını yaradır. Bu baxımdan "Ehram"
romanı, millətlərin modern cəmiyyətə doğru
irəlilədiyi bir vaxtda, çərçivəli
dünyaya baxışları ilə mənsub olduğu
xalqı əsarət zəncirində boğan tiranlara
qarşı yazılmış bədii salnamədir.
Ədəbiyyatımızda
ilk roman - şərh
"Ehram" romanı Azərbaycan
ədəbiyyatında yeni nəfəsdir. Bu roman indiyə-nədək
Azərbaycan ədəbiyyatında yazılmış
romanlardan tamamilə fərqlənir. Əlisa Nicat özü
qeyd edir ki, "həm "Ehram", həm də
"Artakserks və midya türkləri" ümumiyyətlə
nəsrdə tamamilə yeni sözdür". Bu cəhətdən
hər iki romanın janrı müxtəlif cür
adlandırıla bilər. Hər iki romanı həm bədii-publisistik
roman, həm tarixi-bioqrafik roman, həm də tarixi-publisistik
roman kimi səciyyələndirmək olar. Çünki,
romanda çağdaş dövrümüzün hadisələri
tarix üzərinə köçürülmüş,
yazarın ezop dili ilə həyat və
yaradıcılığının təsviri öz əksini
tapıb və bu hadisələrdə müəllifin bədii
şərh ilə bərabər, publisistik təhlilləri də
yer almışdır. Lakin müəllifin təhkiyəsi
şərhçilik xarakteri daşıdığından Əlisa
Nicat romanın ön sözündə qeyd edir ki, "Bu, bir
növ roman-təhlil, roman-şərhdir". Biz də müəllifin
sözləri ilə razılaşır və romanı ədəbiyyatımızda
yazılmış ilk roman-şərh kimi qiymətləndiririk.
Yazıçı roman-şərh ifadəsinə də
aydınlıq gətirərək yazır ki,
"...situasiyanın özünün qeyri-adiliyi üslubun
yaranmasına səbəb olmuşdur".
Göründüyü kimi yazıçının romanda
qoyduğu problemin ciddiliyindən, həyati situasiyaların
ürəkaçan olmadığından müəllifin
düşüncəsi janrı-üslub xüsusiyyətlərinə
önəm verməməsinə səbəb olmuşdur. Əlisa
Nicat yazır ki, "Ehram" müəllifin bir səhifə
sonra nədən danışacağı və nə təsvir
edəcəyini bilməyərək yazılan yeganə əsəri,
bir növ Allahın kainatı yaratdığı kimi bir
"elektron"dan yaranmış bir əsəridir. Aydın
olur ki, müəllif romanı yazmağa başlayarkən cəmiyyətdə
müşahidə etdiyi hadisələrin təsvirini
düşüncə axarına buraxmışdır.
***
Bütün dediklərimizdən
belə nəticəyə gəlmək olar ki, "Ehram" məzmun-mündəricəsinə,
mövzu və ideyasına, dil-üslub xüsusiyyətlərinə
görə ədəbiyyatımızda yeni keyfiyyətlərə
malik romandır. "Ehram" romanında təsvir olunan hadisələr
müəyyən çərçivəyə salınsa da
ciddi bəşəri problemlərə də toxunulmuşdur.
Roman bir növ real diktatura əleyhinə gizli etirazdır. Əsərin
mərkəzində konkret cizgilərə uyğun, maksimum
tipikləşdirilmiş, bütün gerçək
diktatorların xüsusiyyətlərini özündə cəmləyən
Firon obrazı, bir əsr boyu dəyişərək məhv
olmaq bilməyən, xalqının hər bir fərdini
manqurtlaşdıraraq, lazım gəlsə onların
qanına bais olmuş bir diktatorun hekayəsi durur.
"Ehram"dakı əhvalatların rəmzi şəkildə
düşünüldüyü şübhəsizdir.
Yazıçı tarixdən götürdüyü qeyri-adi
süjet çərçivəsində göstərmək
istəyir ki, tiranlığın hökm sürdüyü cəmiyyətdə
yaşayan xalqın hər bir üzvü fiziki cəhətdən
yaşasa da, "canlı ölü"dən başqa bir
şey deyil. Düzdür, bəzən bu "canlı ölülər"
içindən ayıq, vicdanlı, namuslu adamlar
"dirilir", ancaq onlar da vaxtilə tiranlar tərəfindən
idarə olunmuş cəmiyyətin milli şüurunun və mənəviyyatının
hissələri olduqlarından hər hansı bir radikal əməl
törətməkdən uzaqdılar.
Əsərin baş qəhrəmanlarından
olan şair-Sarsılmaz obrazı əsər boyu daxili
sarsıntı və ətrafındakı mənəviyyatsız
cəmiyyətin psixoloji gərginliyi ilə baş verənlərin
gah qurbanına, gah da seyirçisinə çevrilir. Müəllif
əsər boyu surətlərin böyük qisminə
qarşı Sarsılmaz obrazını qoyur. Eyni zamanda
Sarsılmaz totalitar rejimdə hökmdarları mədh etməyən
namuslu yazıçıların ümumiləşmiş
obrazıdır.
"Ehram" romanının
mövzusu tarixdən alınsa da müəllif burada daha
çox tarixilik prinsipinə ciddi yanaşmamış,
qarşısına qoyduğu problemi tarixilik və müasirlik
vəhdəti şəklində aparmışdır. Roman bir
növ leytmotivlər sistemidir. Bəzən müəllif bilərəkdən
dönə-dönə eyni bir motivin üstünə
qayıdır. Bu romandan çıxan nəticəni oxucuya tam
şəkildə çatdırmağa yardımçı
olur.
"Ehram" ədəbiyyatımızda
ezop dili ilə yazılmış mükəmməl
romandır. Əlisa Nicat yaradıcılığına xas
olan ezop dili "Ehram" romanında bütünlüklə
özünü göstərir. Bunun üçün oxucudan
hazırlıq tələb olunur. Yazıçının
özünün dediyi kimi "Bu əsər sırf
intellektuallar üçündür".
Ümid edək ki, bu "Ehram"
romanı bütün çərçivələri
sındırar, tək intellektualları üçün yox,
sıradan vətəndaşların da masaüstü
kitabına çevrilər.
Şah
Ədalət.-2012.-20
noyabr.-S.7.