KEÇMİŞ
DÖYÜŞÇÜ NƏ İSTƏYİRDİ?
(Aslan Quliyevin
"Yazıçının savaşı" kitabı və
digər əsərləri barədə)
Son
illərin nəsr mənzərəsində bir müəllifin
də adı, imzası tez-tez görünməyə
başlayır - bu Bakıdan çox-çox uzaqda, ucqar
Yardımlıda yaşayan Aslan Quliyevdir. Onun gəlişiylə
iki məqamı xüsusi olaraq nəzərə
çarpdırmaq istəyirəm: birincisi -nəsrə öz
fərdi yazı manerası, dəst-xətti, məxsusi qəhrəman
tipi ilə bir nasir gəldi, ikincisi-bu nasir bir daha sübut elədi
ki, "əyalət yazıçısı" ifadəsinə
heç bir ehtiyac yoxdur, qaynar ədəbi mühitdən uzaqda
da seçilməlidir.
Son
on beş ilin nəsrindən söz açarkən yeni meyl və
tendensiyaların, keyfiyyət dəyişikliklərinin
mövcudluğundan söz açmamaq mümkün deyil. Bunları
biz Aslan Quliyevin nəsrində də müşahidə
etdiyimizdən, qısaca qeyd edək. Hər şeydən əvvəl,
nəsrdə zamanın nəfəsi duyulmağa
başladı, XX əsrin sonları dünyada və xüsusilə
müstəqillik əldə edən ölkələrdə
baş verən ictimai-siyasi hadisələr təbii ki, söz
sənətinə də təsirsiz qala bilməzdi. Sənəti
heç vaxt zamanın icraçısı hesab etmək olmaz,
amma bu həqiqətdir ki, zaman bütün təlatümləri
və ziqzaqları ilə sənət güzgüsündə
əks olunur. Azərbaycan nəsrinin son on beş ilinin mənzərəsi
də bunu sübut edir-nəsrdə Azərbaycan gerçəkliyinin
real mənzərəsi əks olunur. İkincisi; hər əsrin
sonlarında -yeni əsrin əvvəllərində ədəbiyyatda
bir oyanma baş verir, "yeni ədəbiyyat"
tendensiyası yaranır. Mərhum akademik Kamal Talıbzadə
XX əsrin başlanğıcında Azərbaycan ədəbiyyatının
durumundan söz açarkən yazmışdı: "Əsr
yeni, əsrin özü ilə gətirdiyi hadisələr yeni
idi. İctimai şüur sürətlə oyanır, ictimai həyata
müdaxilə meyli qüvvətlənirdi. Ədəbiyyatın
vəzifələri də müəyyən edilməli idi.
Köhnəni eynilə davam etdirmək mümkün deyildi. Elə
isə yeni ədəbiyyat necə olmalıdır? Hansı
yaradıcılıq metodları müasir tələblərə
cavab verə bilər, ədəbi ənənələrdən
necə istifadə edilməlidir? Nədən imtina etmək, nəyi
mənimsəyib irəli aparmaq? Daxildə hansı ədəbi
qüvvələrə istinad etmək, hansı ədəbi cərəyan
və istiqamətlərə söykənmək
lazımdır? Xarici ədəbiyyatları da öyrənmək
yeni ədəbi mərhələnin qarşısında duran
mühüm vəzifələrdən biri idi. Rus, həmçinin
Şərq və Avropa ədəbiyyatları müasir
yazıçıları çox cəlb edirdi. Bu ədəbi
öyrənmə, təsirlənmə hansı yollarla getməli,
hansına daha çox üstünlük vermək faydalıdır?
Rus realizminəmi, türk romantizminəmi, Avropanın Azərbaycanda
sürətlə yayılmağa və məşhurlaşmağa
başlayan onlarla dühalarınamı? Necə, nə şəkildə?"
Bir əsr
sonra bəzi istisnalar olmaqla bu suallar eynilə müasir Azərbaycan
ədəbiyyatına da şamil edilə bilər. Fakt budur ki,
müasir Azərbaycan ədəbiyyatı artıq bir çox
stereotiplərdən, şablon yazı tərzindən, tbirtipli
qəhrəmanlardan imtina etməyə
başlamışdır. Bu meylləri biz daha çox yeni ədəbi
nəslin-səksəninci illərin sonları-doxsanıncı
illərin əvvəllərində ədəbiyyata gələn
şair və nasirlərin yaradıcılığında izləyə
bilərik ki, onlardan biri də Aslan Quliyevdir.
Əlbəttə,
bir kiçik yazıda yaradıcılığı orijinal təsir
bağışlayan bir yazıçının əsərləri
barədə geniş və hərtərəfli söz
açmaq mümkün deyil. Yalnız bəzi mühüm məqamlar
üzərində dayanacağıq.
QƏHRƏMAN
TİPİ. Aslan Quliyevin təsvir etdiyi obrazlar gerçəkliyin,
real həyatın özündən gəlir və uydurma deyil.
Bunları temperamentinə və həyatdakı mövqelərinə
görə də qruplaşdırmaq olar. Temperament dedikdə
Aslanın qəhrəmanları Əkrəm Əylislinin Qədirini
("Kür qırağının meşələri") və
Sabir Əhmədlinin Laçınını ("Yamacda
nişanə") xatırladırlar. Ancaq təbii ki, sələflərlə
xələflər arasında fərqlər, ayrılmalar da nəzərə
çarpır. Belə ki, Qədirlə Laçının eləyə
bilmədiklərini Aslanın qəhrəmanları çox
asanlıqla həyata keçirirlər. Çünki dövr,
zəmanə dəyişib. Həyatdakı mövqelərimnə
gəldikdə isə Aslanın təsvir etdiyi və
özünün də rəğbət bəslədiyi qəhrəmanlar
əsasən Qarabağ müharibəsinin
iştirakçılarıdır (onları keçmiş
döyüşçülər adlandırır Aslan), bunlar
müharibədə kifayət qədər igidlik göstəriblər,
amma çox təəssüf ki, qanları tökülsə
də, şikəst olsalar da unudulublar, heç kim onlara diqqət
yetirmir və bu səbəbdən də öz
etirazlarını müxtəlif yollarla həyata keçirirlər,
banda düzəldirlər, bəziləri qarətçiliklə
məşğuldur, amma daxilən, bir insan kimi saf və təmizdirlər.
"Keçmiş döyüşçü və
oğlan" povesti bu baxımdan səciyyəvidir.
Döyüş
bölgəsindən zabit kimi tərxis olunan Səhənd
ata-anasının, bacısı və qardaşının pənah
gətirdiyi ucqar dağ kəndinə gəlir: "Onu
görmüşdülər: qabağına
qaçırdılar. Qəlb titrədən görüş
idi, ana, bacı, iki qardaş-böyük ailənin salamat qalan
üzvləri qucaqlaşıb baş-başa vermişdilər.
Bu altı ildə anası nələr çəkmişdi,
necə yaşamışdı?".
Bu
adam altı il Qarabağ bölgəsində döyüşən,
dəfələrlə yaralanan, aylarlda hərbi xəstəxanalarda
yatan, sağalan kimi də ön cəbhəyə qayıdan,
iki qardaşını, qohum-əqrəbasının
çoxunu itirən yurddaşımızdır.
O,
heç nə istəmir, yaralarını sağaltmaq, fiziki və
mənəvi əzablarına son qoymaq, asudə nəfəs
almaq istəyir. Gözü ilə odlar-alovlar görüb,
özü demişkən min dəfə ölüb-dirilib,
amma vicdanla vuruşub, Milli Qəhrəman olmasa da, cəsur
komandir kimi ad çıxarıb.
O,
heç nə istəmir.
Lakin
bu keçmiş döyüşçünü-bu cəsur
insanı böyük ehtiramla-tökülən qanı,
itirilmiş əsəbləri və sağlamlığı
müqabilində göz üstə saxlamaq hamının borcu
idi. "Yumşaq, təmiz yorğan-döşəyin nə qədər
həsrətini çəkmişdi. Yataqda xoş qoxular
dolaşırdı, ilğımlanan baharların, soyuq, boz
qışların, qızılı üfüqlər kimi
qızaran payızların o üzündən gəlirdi bu
qoxular. Dinclik, rahatlıq onu ağuşuna
almışdı".
Aslan
Quliyev çox keçmədən daxilən narahat olan qəhrəmanını
qanlı-qadalı o döyüşlərdən də
ağır bir savaşa atır.
Bu
keçmiş döyüşçünü həmin o ucqar
dağ rayonunda güllə-çiçəklə
qarşılamırlar, tökdüyü, itirdiyi anın əvəzində
ona dinclik, rahatlıq vəd eləmirlər, yüngül də
olsa bir işlə təmin eləmirlər. Keçmiş
döyüşçünü ələ salır, incidir, həqiqəti
söylədiyinə görə həbsə atır,
döyür, təpikləyir, ona həbsxana həyətini
süpürtdürmək istəyirlər. Bir vaxt
üstündən qayğısını əsirgəmədiyi
tələbə yoldaşı indi bu rayonda icra
başçısıdır. Keçmiş
döyüşçü onun qəbuluna gəlir,
ixtisasına uyğun bir iş istəyir. Ancaq icra
başçısı bütün olub-keçənləri
unudaraq onu təhqir edir, həbsxanaya saldırır.
Keçmiş
döyüşçü ruhü sınmış, qüruru
tapdalanmış halda rayonu tərk edir.
Ancaq
şəhərdə də başqa bir haqsızlıq, qəzavü-qədərin,
taleyin ayrı bir oyunu...gÖz arvadını qısqanclıq
üstündə öldürən bir qansızı qətlə
yetirir.
Yenə
həbsxana..
O, həbsxanadan
qaçır, həmin ucqar dağ rayonuna gəlir, icra
başçısını öldürür, sonra meşədə
gizlənir. Sonra yenə şəhər. Yox, o, ölmək
istəmir, ancaq insan kimi də yaşamaq mümkün deyil.
Bir
oğlan uşağını girov götürür. Bu
oğlan onu sevir, inanır ki, bu adam-keçmiş
döyüşçü heç də quldur deyil, sadəcə,
onu bu çıxılmazlığa sövq etmişlər.
Girov götürdüyü uşağı atasına
qaytaranda polislər tərəfindən
öldürülür.
Bu
povestdə, eləcə də Aslanın digər nəsr əsərlərində
kəskin süjetlə, konfliktlə
qarşılaşırıq. O, boyaları tündləşdirməyi,
üz-üzə duran tərəflərin
qarşıdurmasını gərginləşdirməyi sevir.
Bəzən onun povest və hekayələrinə dedektiv
elementləri hopur, yaxud reallıqla uyuşmayan məqamlar da
diqqəti cəlb edir. Bunlar təbii ki, müasir nəsrin daha
çox sinxron nəsrə meylli olmasından xəbər
verir. Amma hər bir əsərdə bədii həqiqət
deyilən vacib bir dustura əməl olunmalıdır və
Aslan Quliyev bu həqiqətə həmişə sadiq
qalır.
Aslan
Quliyev bu keçmiş döyüşçünü "tərbiyə
eləmək" fikrinə düşə bilməzdi,
çünki cəmiyyətdə bir çox əxlaqi ideallar
sarsılmışdı, tərbiyədən çox, cəza
haqqında düşünülürdü. İkincisi;
keçid dövrünə xas olan və təbii ki, kapitalizmdən
gələn mülkiyyətçilik hissi insanların əxlaqını,
mənəviyyatını müflisləşdirirdi, bu prosesdə
yaxşıya qiymət vermək, ləyaqəti,
saflığı hifz eləmək müşkülə
dönürdü. Qarabağ müharibəsi təkcə
torpaqlarımızın itkisi deyildi, həm də müəyyən
mənada mənəviyyat itkisi oldu. Müharibə neçə
ailəni atasız, ərsiz qoydu, şəhid məzarları
şərid kimi bu məmləkətin bu başından o
başına dolandı. İqtisadi xaos və müharibə
insanları həm də mənən yadlaşdırdı,
partiyalar kimi insanlar da fərqli düşünməyə
başladılar, laqeydlik, biganəlik , "mənimki",
"səninki", "bizimki" psixologiyası ürəklərin
qapısını döyməyə başladı. Aslan
Quliyevin bir çox qəhrəmanları bax, belə bir
mühitdə yaşayırlar, alış-veriş və pulun
hökmran olduğu bir mühitdə mənən
pozulmamış bu qəhrəmanlar üçün
çıxış yolu varmı?
Aslan
öz hekayə və povestlərində həmişə kəskin
təsir bağışlayan lövhələrə meyl edir. Bütün
bunlar isə onun təqdim elədiyi qəhrəmanın
xarakterini, hansı hisslərlə yaşadığını
daha dərindən duymağa kömək edir, həm də
yazıçının hadisələrə kəskin
mövqeyini müəyyənləşdirir. "Samirə al
qan içində yerdə hərəkətsiz halda
uzanmışdı, yaralarından qan axırdı, geniş
açılmış gözlərində vahimə
donmuşdu. Qızın cansız bədəninə növbəti
zərbəni vurmağa daz başlı cavan oğlan əlində
qanlı bıçaq ona tərəf döndü. Bu artıq
onunla eyni millətdən olan yurddaş deyildi, qocaları,
qadınları, uşaqları, öldürən, zorlayan
düşmən əsgəri idi. Bu-düşmən idi! Azərbaycan
ordusunun əsgəri qarşısında namərd düşmənin
dayandığını görürdü".
Beləcə,
Aslan Quliyevin qəhrəmanı hər hansı
haqsızlığa, vəhşiliyə
dözümsüzlük göstərir və bu
haqsızlıqları törədənlərin hər biri ona
düşmən əsgərini xatırladır. Düşməni
isə öldürmək lazımdır - o da
öldürür. O, hətta həbsxanadan qaçıb
hansısa bir cinayətkar dəstəsinə qoşulanda da yenə
döyüş qanunları ilə hərəkət edir, ona sərbəstliyi,
daxili azadlığı qadağan edən quldurları bir-bir qətlə
yetirir. Sonuncu məqamda da döyüş qanunlarına əməl
edir - vuruşur və əlbəttə, qeyri-bərabər
döyüşdə həlak olur.
Elə
düşünməyin ki, Aslan Quliyev
çıxılmazlıq qarşısında qalan qəhrəmanını
ancaq bir planda-qatil kimi təqdim eləmək istəyib. Öncə
qeyd etdik ki, keçmiş döyüşçü
yalnız çarəsizlikdən, ona edilən
haqsızlıqlardan təngə gəlib, bu yolu seçib.
Halbuki, o, çox həssas, duyumlu insandır. O, müharibənin
qızğın çağında düşmən əsgərinin
əlindən alıb azad elədiyi qızçığaza
söz verir ki, müharibədən sonra onu axtarıb tapacaq,
ona oyuncaqlar bağışlayacaq. Və sözünə də
əməl edir. Keçmiş döyüşçü
girov götürdüyü oğlan uşağına əsgər
mahnıları öyrədir:
Qalx,
əsgər! Qalx, əsgər!
Dur
gedək son döyüşə!
Aslanın
"Payız" povestinin qəhrəmanları da eyni aqibəti
yaşayırlar. "Qarabağda bir yerdə
vuruşmuşdular. Həmişə bir yerdə olur,
döyüşə də bir yerdə gedirdilər, növbəyə,
kəşfiyyata, dincəlməyə də". Amma bu
döyüş dostlarının aqibəti acınacaqlı
olur. Axırıncı döyüşdə-onlar meşənin
içərisindəki mühasirəyə düşən
uşaqları azad etməliydilər-onların bir çoxu
yaralanır, hospitala düşürlər, qayıdandan sonra isə
batalyonu buraxırlar, onlara etibar eləmirlər,
axırıncı döyüşdə heç iştirak eləməyən
iki əsgəri Milli Qəhrəmanlığa təqdim edirlər,
guya uşaqları onlar azad eləyiblər. Beləliklə,
"Vətən onlardan imtina edir". Keçmiş
döyüşçülər isə müxtəlif yerlərə
səpələnir, bir çoxu ölkədəki
qarmaqarışıqlıqdan yararlanan qarətçi dəstələrinə
qoşulurlar. Ancaq təbiətən saf olduqları
üçün bu "peşə"yə
bağlanmırlar, ancaq qopmaq da çətindir, çünki
"dəstə"nin öz qanunları var, gərək
axıra kimi bu yolu davam etdirəsən. Beləliklə,
bandanın başçısı ilə bu bandadan ayrılmaq
istəyənlər arasında kəskin münaqişə
yaranır.
Fikrimizcə,
"Keçmiş döyüşçü və
oğlan" povesti həm ideyasının dolğunluğuna,
həm də təsvir olunan obrazların real və
inandırıcılığına görə ikinci povestdən
üstündür. Eyni mövzuya ikinci qayıdış
("Keçmiş döyüşçü və
oğlan" sonra yazılmışdır) daha effektli
olmuşdur.
Aslanın
qəhrəmanlarının bir qismi də əyalətdə
yaşayan yazıçılar, qəzet işçiləridir.
Amma burada bir obraz daha çox nəzərə çarpır.
Heç də avtobioqrafik cizgilərdən xali olmayan bir
YAZIÇI obrazı var ki, bu obraz vasitəsilə Aslan Quliyev həyat,
cəmiyyət, yaşadığı mühit, ədəbiyyat
və sənət haqqında fikirlərini, duyğu və
düşüncələrini açıq şəkildə,
rəmzə, simvola ehtiyac duymadan öz düşüncələrini
izhar edir. "Yazıçının savaşı"
povestində biz bunun əyani təcəssümünü
görürük. Povestin qəhrəmanları bir əyalət
şəhərciyində öz varlıqlarını sübut
etmək istəyirlər, onlar nöqsanlara, pisliklərə
qarşı dözümsüzdürlər, istəyirlər
ki, əyalətdən uzaqda da onları tanısınlar,
çap eləsinlər. Amma həyatın qanunları onlara
başqa şeylər diqtə edir. Əyalət
yazıçıları polisin, pullu adamların, mənəviyyatdan
uzaq insanların təqibinə, təhqirinə məruz
qalırlar. Buna etiraz
olaraq yazıçılardan biri ağacın başına
dırmaşır, onun və
yazıçı dostlarının tələblərinə əməl
olunmayınca ağacdan düşməyəcəyini
söyləyir. Təbii ki, bu da doxsanıncı illərin
özünün xarakterindən irəli gəlir,
mübarizə üçün
açıq şəkildə şərait yoxdur,
çünki qarşı tərəf çox güclüdür,
yalnız beləcə etiraz etmək
olardı. Ancaq yazıçılar heç nəyə nail ola bilmirlər. Aslanın digər iki povestində olduğu kimi qəhrəmanlar səhnəni məğlub
durumda tərk edirlər. "İlk qar yağanda,
torpağa ilk qar düşəndə Robot
da ağacdan düşür. Ayağını ehtiyatla nəm torpağa,
rütubətdən qaralmış çay
daşlarının arasına səpələnmiş xəzəllərin
üstünə qoyur, yeriməyə
yadırğayıb. Heç yerə baxmadan başını aşağı
salıb çıxıb gedir payız
küçəsiylə, göydən ələnən qar zərrəciklərinin arasıyla.
Yazıçının savaşı sonuc
vermədi, yazıçı məğlub oldu.
Gedir və ağlayır. Qar
burulğanında əriyir, yoxa
çıxır.
Mən
də gedir və ağlayıram".
Yeri
gəlmişkən: Aslanın "Yazıçının
savaşı" kitabında roman adlandırdığı əsərləri
bu sətirlərin müəllifi povest kimi təhlil edir.
Fikrimizcə, bu əsərlər janr xüsusiyyətlərinə
görə sırf povestdirlər. Bu əsərlərdə
romanın modelinə uyğun gələn xüsusiyyətlər
nəzərə çarpmır.
Vaqif YUSİFLİ
Ədalət.-2012.-24 noyabr.-S.13.