Yurd fədaisi və ya sevginin ölüm
pöhrəsi
Sadə
riyaziyyatda belə qayda var: iki nöqtə istiqaməti müəyyənləşdirir.
Aslan Kəmərlinin Yurda bağlı silsilə şeirlərini
bir daha fərqli baxışla oxudum və böyük dərd
böyük sevginin böyük itkisidir düsturunu, yəni
haqqın görüntüsünü bir daha birmənalı qəbul
etdim. A. Kəmərlinin yurd, el-oba, torpaq, vətən aşiqi
olması, nəhayət fədaisi, şəhidi olması hər
kəsə bəllidi. Onun səxsiyyətini və sənətini
elat anlayışına istinadən müəyyənləşdirən
bu fikrin, hökmün təsdiqinə varaq.
Aslan Kəmərlinin könlünə yurd sevgisi əvvəla genindən gəlir, ötəndə kəndinin coğrafiyasından, dədə yurdunun kənddə yerləşdiyi məkandan və nəhayət yaxın cənnət meşələrlə - Qılınckəndi, Vələsdi, Batdaxlı, Cəyvid, Baş kalafa, Dərəbəyli, Hasyvalı, Xanımın bulağı, Calax və başqa yaylaqlarla müntəzəm təmasdan və bu təmasın nəinki həyat tərzinin tərkib hissəsinə, hətta həyat tərzinin özünə çevrilməsindən yarandı. Bu sevgi bizim incəlilərin, xüsusən, qayıb meşələrin lap ətəyində, bir addımlığında məskunlaşan kəmərlilərin hamısındadı.
Aslan Kəmərlidə isə bu sevgi və sevda, bağlantı sonsuzluğa, ilahi zirvəyə qalxdı, görüntülü oldu. Görüntünü isə Aslan Kəmərlinin istedadı ortaya qoydu.
İlkinə ağlıma gələn
qaydanı xatırladan da elə buydu. Sevdalı könül
və istedad deyilən iki
nöqtə dünya deyilən müstəvidə
tale xəttini yaratdı. Aslan
Kəmərlinin tez qırılan, ancaq yaddançıxmaz tale,
yığval xəttini...
Sevgi şeirə işıqlı enerji verər.
Dərd şeirə od qoyar.
Nə yazıqlar ki, böyük sevginin mənbəyini itirib də böyük dərdin mənbəyinə urcah olduq!
Yəqin razılaşarsınz: insanın gözündən, könlündən keçib yaddaşı formalaşdıran ətraf mühit insanın daxili orqanına çevrilir və zədələnərsə, insan xəstələnə, kəsilib atılarsa məhv ola bilər. Aslan Kəmərlinin sevgisini, eşqini, ruhunu, varlığını müəyyənləşdirən əsas mənbənin- Qılınckəndinin həlatından kəsilib atılma ağrısının kəsilmiş bədənin verdiyi fəsadlardan nə fərqi var ki?!
Ayağı altına baş qoymalıyam,
Gözümdə Məkkədi, Qurandı kəndim -
düşüncəsinin sahibindən nə
gözləməliydik ki?!
İndi Aslan Kəmərlinin insan taleyində, şair taleyində dediyimiz məqamlarla bağlı yaradıcılığının saldığı izə diqqət yetirək. Onun yurda bağlı şeirlərində üç əsas istiqamət var.
-yurdun insanına, ləhcəsinə, adətinə vurğunluq,
-təbiətinə bağlılıq, təsvir, poetik tablolar,
-təbiətdə dinamikanın tərənnümü.
Və bütün bunların böyük qismi, ansamblvari yaddaş toplusu, nostalji duyğular toplusudur. Nümunələr göstərməkdən öncə bir məsələ də vurğulanmalıdır ki, Aslan Kəmərli hələ meşələr özümüzdə olanda da hər yaşdan geriyə- uşaqlığına, yeniyetməlik illərinə, həmin illərin kəndinə boylanıb, həm xoş xatirələrini, həm də artıq zamanın aşıladığı məkanda ömrün itkilərini yana-yana, kövrələ-kövrələ yazıya gətirirdi.
Yenə uşaq olum,
Hər səhər çağı
Bürünüm çöllərdə dumana, çənə,
Meyvəli bağlara kəsilim yağı,
Arxamca teylənsin Xeyransa nənə.
Gəlsin Qocakəndən səsim, sorağım,
Bir zoğal çubuğu qılıncım olsun.
Çiyələk - naharım,
Kaha - yatağım,
Palıdın yarpağı balıncım olsun.
Külək məni qovsun,
Mən qaçım ondan,
Çəkilim ormanlı Cülyəyə doğru.
Enim kəndimizə söküləndə dan,
Girim pəncərədən anamdan oğrun...
Bunlar ömrün
təbii əlçatmazlarıdı. Ya da:
Dolandım dağları, gəzdim
aranı,
Çöllərin qızaran yanağı oldum.
Arıçı Mahmudun, çoban
Qurbanın,
Meşəçi Musanın qonağı oldum.
...İmranı, Şərifi
başıma yığıb,
Nə qədər çapmışam
qarğı atımda...
...Arxadan gizlicə yanaşıb mənə,
Çəliklə vurardı Süleyman əmim.
Burda etdiklərini danışıb,
başqa şeirindəsə
gördüklərini xatırlayır:
Aşıq Calal cazı zilə çəkərdi,
Qarşı dağlar səs alardı səsindən.
Otuzluq lampada öləziyərdi,
Mağarı titrədən zənguləsindən.
...Mağarın söhbəti
hey aşıb-daşar,
Keşişin əməli dilə düşərdi.
Adamlar bir az da mehribanlaşar,
Obamız
bir az
da kərəmləşərdi...
Bu yazıda məqsəd şairin yaradıcılıq
məziyyətlərinin qatlarını,
sənətkarlığının xüsusiyyətlərini araşdırmaq
deyil, SONa - ağrılı və şanlı sona çıraq tutan ƏZƏLin fraqmentlərini,
detallarını görkləməkdi:
Tez ol, Musa dayı,
Oğlun
sağ olsun,
Sümüyümə yaman düşüb, bir də çal.
El-oba yanında üzün ağ
olsun,
Cavanlar tərpəşir, bir az zildə
çal.
Yaman məqamıdır dirə-döymənin,
Kürəklərdə kəmər çatlayar yenə.
Yusif şığıyanda yazıq
Löymənin
Dodağı ortadan patlayar yenə.
Dilləndir zurnanı, cəngi
çal, cəngi,
Bu hava yaraşır
obaya, kəndə.
Yenə
ayağını kəsir
üzəngi, -
Kəhəri cövlana çəkib İsgəndər.
Bu atı heç zaman İncə elində,
Cıdırda bir dəfə keçən olmadı.
Nə oğlan evində,
Nə qaız evində
Qırağı yelənli örpək qalmadı.
Yalmanına sığal çəkib
murazdan,
Gözlərindən dönə-dönə öpəydim.
Yəhərimə naxış vurub
qotazdan,
Tellərinə müşgü-ənbər səpəydim.
Az qalır sıçraya ulduza, aya,
Yüyəni ağzında gəmirir, didir.
Elə çal,
Sədası düşsün obaya,
Desinlər, bu hava kəhərinkidir.
...Gah sevinc arayır,
Gah kədər məni,
Hələ düşməmişəm eşq
həvəsindən.
Elə ovsunlayıb bu kəhər məni,
Ayrıla bilmirəm cazibəsindən.
Üzünü Qoşa dəyirmana
tutub:
Köçdən sonra yurdda qalan
Qara ocaq daşısanmı?..
Hanı
indi o yığnağın,
Kəsilibdi ağnağazın...
Nə dolanır indi bu pər,
Nə növbədə durur Yetər,
Nə şellənir Gödək
Cəfər,
Şahad
yoxdu, susub yaman
Qoşa dəyirman.
Adicə
dəyirmanın uçub-dağılmasını
ürəyinə salan
şair o boyda dağların-daşların itkisinə
necə dözməliydi
ki?!.
İndi
bircə bəndin çəkdiyi klipə baxaq:
Zirvələrdən bulud axar dərəyə,
Cüyür qaçar, yaxın
düşməz bərəyə,
Bir qulaq as göydə çaxan nərəyə-
Meşələrə bahar fəsli gələndə.
Və yaxub kəndin bircə bənddə çəkilmiş dan üzü tablosuna baxaq:
Bulud yorğanına girər ulduzlar,
Oyanar yuxudan ağ
kəpənəklər.
Bulağı yuxudan oyadan qızlar
Evlərə dönərlər dolu sənəklə.
Köç dala qayıdanda
qeyri-adi nisgil qarışıq sevincin, bir qədər də həsrət yüklü ovqatın, o kövrək ayrılığın
yaşantılarını dağlarda,
yaylaqlarda olanlar bilir:
Eymələr doldurub qaymağı,
yağı,
Çəkilib üstündən daha yığnağı.
Sükuta
qərq olub Çayqoşan dağı,
Qar düşüb
yaylağa, boran vaxtıdı.
...Dağ yolu yenə
də haraylı-haylı,
Çobanın dilindən düşmür
gəraylı.
Köç enib yaylaqdan sovqatlı-paylı,
Saralıb gül-çiçək, aran
vaxtıdı.
Yəni,
demək istəyirəm
ki, belə ömür yaşamışdı,
yaşantılarını beləcə
şeirə çevirmiş
elə bir qəlbin yiyəsiydi o. O boyda adı çəkilən meşələr
gözümüz görə-görə,
ağlımız kəsə-kəsə
əlimizdən alınıb
erməniyə veriləndə
hayqırtılardan sonra
Aslanın ürəyi
nə qədər döyünə bilərdi
o qədər döyündü
və döyündüyü
müddətdə bu itkinin ağısını,
fəryadını, hüznünü,
ahını-amanını şeirə
gətirdi.
Onun qısa
ömrünün və
yaradıcılığının bir parçasını ehtiva edən və diqqətinizə çatdırmağa çalışdığım
yuxarıdakı bəndlərin,
misraların işığı,
enerjisi şair könlünün ilahi sevgisini anlatmaq, yaşantısını yaşatmaq
cəhdiydi.
İndi
şərhsiz-filansız müxtəlif
ardıcıl şeirlərindən
misralara diqqət verək:
Bəxtim
üstə olan çiçək
Soldu, anam, soldu getdi.
Şimal
səmtdən əsən
külək
Ləçəyini yoldu getdi...
Yurd yerini itirmişəm,
Haray, ellərim
haray.
Gözlərimin yaşı yanır,
Ürəyimin başı yanır,
Yurd yerinin daşı yanır,
Haray, ellərim haray...
Bu torpağın, bu obanın
Oğlundan uman yeridi.
...Bu cərgənin ön sırası
Kəmərli Aslan yeridi.
Solum gedib sağım gedib,
Göy dağda
yığnağım gedib.
Qaragöz torpağım gedib,
Daha mənim
nəyim qalıb?
...Aslan deyir al canımı -
Daha mənim
nəyim qalıb?
Gılınckəndi, unutma sən
Aslan kimi balan olub.
Bunlar şairin
tərcümeyi-halında ömrün
84-dən sonrakı parçasının
misraları deyilmi?!
Aslan Kəmərlinin
istəyi, sevgisi, itkisi, ağrısı, dərdi, hüznü hamımızın ümumiləşmiş
sevgimiz, itkimiz, dərdimizdi.
İntəhası, bu sevgini, bu itkini, bu dərdi onu kimi bu qədər ürəyinə salmaq, yazıya gətirmək, ölümün üstünə yerimək hər kişinin işi deyil. O, Aslan Kəmərliydi!
Rəfail İNCƏYURD
Ədalət.-2012.-28 noyabr.-S.6.