“Özümü
musiqi cəbhəsinin sıravi əsgəri kimi hiss edirəm”
Zümrüd Dadaşzadə: “Musiqi
şeiri o qədər gözəlləşdirər ki,
sözlərdəki zəifliyə göz yuma bilərik”
Musiqini təkcə
dinləmək deyil, hətta o haqda danışmaq belə
insana böyük zövq verir. Hələ həmsöhbətin
musiqi sahəsində çalışan biri olsa, daha
maraqlı məqamlar ortaya çıxa bilər. Bu dəfə
“Şənbə qonağı” olaraq həmsöhbətimiz sənətşünaslıq
elmləri namizədi, Bakı Musiqi Akademiyasının
professoru Zümrüd Dadaşzadə oldu. Azərbaycan və
dünya musiqisi, musiqilərimizin dünyada
tanıdılması və s. musiqi ilə bağlı müxtəlif
mövzularda söhbət etdik. Zümrüd xanımdan
aldığımız müsahibəni sizlərə təqdim
edirik.
- Dünyada musiqinin növləri
çoxdur. Hərəsinin də özünəməxsusluğu
var. Bizim musiqilərin digərlərindən fərqi nədir?
- Azərbaycan
musiqisi dünya musiqisinin bir hissəsidir. Bizim musiqimizin
özünəməxsusluğu çoxdur. Bir neçə il
öncə Ceyms Kvark adlı ingilis bəstəkarı Azərbaycana
gəlmişdi. Dedi ki, siz musiqilərinizin özəl cəhətlərini
qoruyub saxlamısınız. İngiltərədə demək
olar ki, biz folklordan məhrum olmuşuq, folklorumuz ölmək səviyyəsinə
çatıb. Bizim musiqimizdə müxtəliflik var və biz
öz folklorumuzu mühafizə edə bilmişik. Bura
şifahi ənənəyə əsaslanan peşəkar musiqi
olan muğamlarımızı, aşıq
mahnılarımızı, el mahnılarımızı, zəngin
folklor nümunələrimizi və s-lərini aid etmək
olar. Digər tərəfdən Azərbaycan XX əsrdə
dünyaya bəstəkarlıq məktəbi bəxş etdi.
Üzeyir Hacıbəylinin Azərbaycan musiqisi tarixində ilk
yazılı ənənəyə əsaslanan professional musiqi
olan “Muğam operası” yaratdı. Sonra bu ənənə
davam etdi. Bizim bəstəkarların böyük bir hissəsi
bu zənginlikdən faydalanaraq, Avropa musiqisinin illərcə, əsrlərcə
yaratdığı nailiyyətləri, tapıntıları
birləşdirib, bir araya gətirib, tamamilə yeni bir bədii
tam ərsəyə gətirə bildilər. Bəzi əsərlərimizdə
birbaşa olaraq, muğama, milli adətlərimizə
bağlılıq hiss olunmasa da, dolayı yolla bu
çatdırılıb. Hətta Fərəc Qarayev kimi
avanqard üslubda işləyən bəstəkarın əsərlərini
xaricdə dinləyəndə deyirlər ki, biz başa
düşürük ki, bu musiqini şərq mədəniyyətinin
təmsilçisi yazıb. Musiqinin cərəyanında belə,
sanki bizim şərqə xas olan zaman duyumu özünü
göstərir. Sovet dönəmində Azərbaycanda caz
musiqisi ön cərgələrdə gedirdi. Pop musiqisi sahəsində
son dövrlər yaxşı mənada dəyişikliklər
hiss olunur. Bəstəkarlarımız Üzeyir bəy yolu ilə
irəliləyir və dünya musiqisində olan zənginlikləri
əks edərək, milli zəmində möhkəm durmaq və
bunları bir araya gətirmək prinsipi ilə
çalışırlar. Bəstəkarlarımızın
yaradıcılığında dünya və Azərbaycan musiqisini
bir araya gətirmək və hətta yaxınlaşdırmaq cəhdləri
var. Qara Qarayev də bunu edə bilib. O deyirdi ki, mən ispan,
bolqar, alban mövzularında əsərlər yaradıram.
Amma hamı deyir ki, bu əsərlərdə mənim azərbaycanlı
əllərimin izi görünür. Qara Qarayev deyirdi ki,
başqa xalqların əsrlərlə keçdiyi yolu, biz bir
neçə on ilə qət etmişik. Dünya təcrübəsinə
daha dərindən yiyələnmək lazımdır. Demək
lazım deyil ki, bu bizimdir, bu dünya nailiyyətləridir.
Bizim də bu günkü işimiz ümumbəşəri
işin bir hissəsidir.
- Ümumilikdə hansısa bir musiqi
janrı bütün dünyanı öz ağuşuna
alması üçün hansı keyfiyyətlərə cavab
verməlidir?
- Musiqi qədim
dövrlərdən başlayaraq, bütün sənət
növləri arasında həmişə gündəmdə
olan bir sənət olub. Musiqi yeganə sənət
növüdür ki, elmlər sırasında öyrənilir.
Riyaziyyat, həndəsə, astronomiya ilə yanaşı
musiqi öyrənilib. Musiqinin kosmik yaranışı barədə
nəzəriyyə də var. Musiqinin insanın emosional
dünyasına təsir etmək imkanı var. Musiqinin
materialı olan səsin təsir qüvvəsi
böyükdür. Aqressiv ola bilər, təcavüzkar ola bilər,
insanı təngə gətirə bilər. Görümlü
obrazlardan fərqli olaraq, səs bir çox insanların beyninə,
ürəyinə hakim kəsilir. Eksperiment üçün
suyu şüşə qablarda dondurublar və hər qabın
yanında ayrılıqda müxtəlif musiqilər səsləndirilib.
Bethoveni, Motsartı çalanda həndəsi formalı
çox gözəl fiqurlar yaranıb. Aqressiv musiqilər səsləndiriləndə
isə formasız fiqurlar yaradılıb. Hansı musiqilərin
bütün dünyanı öz ağuşuna ala biləcəyinə
gəlincə isə, mənə elə gəlir ki,
bütün bəstəkarlar bunu sınayıb. O musiqidə
ki, xalqın dünyagörüşü, dünya duyumu əks
olunubsa və dünya musiqi ənənələri ilə birləşdirə
bilmisənsə, onda o musiqi həqiqətən də
maraqlıdır. 2009-cu ildə Azərbaycanda “Muğam aləmi”
festivalı keçirildi. Festival çərçivəsində
keçirilən konsertlərdən birində İtalyan mənşəli
Braziliyalı drijor Silvio Barbato Fikrət Əmirovun simfonik
muğamlarını bizim orkestrlə bərabər ifa etdi. O
dedi ki, bir daha əmin oldum ki, orda sənin millətinin
yaradıcılığı, musiqisi, dünya duyumu
özünü göstərir. F.Əmirov da məhz bunu eləmişdi.
- Musiqi ilə sözlər həmahəng
olanda yaxşı musiqi alınır. Bəzən o qədər
də yaşı olmayan sözlərdən gözəl musiqi
yaranır. Bu necə baş verir?
- Dünya
musiqi tarixində belə nümunələr var. Mən buna
romans janrının başında duran Frans Şubert adlı
Avstriya bəstəkarını misal göstərmək istəyirəm.
Onun bəzi romansları tanınmış şairlərin
sözlərinə yazılsa da, iki romansı var ki, o qədər
də məşhur olmayan bir müəllifin sözlərinə
yazılıb. Musiqi ilə sözün gizli məqamlarına
nüfuz edib, poeziyanı bir qədər də yuxarı
qaldırıb. Bəlkə də şeiriyyatda olmayan mətləbləri
belə musiqi üzə çıxarıb. Dözülməz
haldır ki, gözəl poeziya nümunələrini bəstəkarlar
götürür, amma dərin mənalarını aça
bilmirlər. Musiqi şeiri o qədər gözəlləşdirər
ki, sözlərdəki zəifliyə göz yuma bilərik.
- Bəzən deyirlər ki, musiqidə
dilin rolu azdır, əsas musiqidir. Amma Azərbaycan dilini saitlərin
çoxluğuna görə musiqili dil adlandırırlar...
- Hər bir
musiqinin əsasında səs və intonasiya dayanır.
İntonasiya da elə dildən qaynaqlanır. Rus bəstəkarının
əsərini Üzeyir bəyin əsərlərindən məhz
bu dil və intonasiya xüsusiyyətlərinə görə
ayıra bilirik. Düz buyurduz ki, saitlərin çoxluğu
musiqiyə təsir edib. Mən operanı, romans janrını
nəzərdə tuturam. Musiqi intonasiyaları dilin intonasiyasına
əsasən yetişdirilir.
- Azərbaycanda keçirilən
musiqi ilə bağlı tədbirlərin xarici ölkələrdə
keçirilənlərdə iştirak etməyimizdən fərqi?
- Hər
ikisinin ölkə üçün əhəmiyyəti
böyükdür. Həm xaricdə, həm də ölkəmizdə
bizim çıxışlarımız böyük rol oynayır.
Xarici ölkələrdə
çıxışlarımız ölkəmizin
tanıdılması baxımından əhəmiyyətlidir.
20 il bundan əvvəl heç xəyal edə bilməzdik ki,
dünya səhnələrində ölkəmizi davamlı
olaraq tanıda biləcəyik. Dünya sənətkarlarının
ölkəmizə gəlməsi isə başqa bir tərəfdən
əhəmiyyətlidir. Onlar gəlib burda öz ölkələrini
təmsil etməklə bərabər, həm də səhnədə
sənətçilərimizlə birlikdə
çıxış edirlər. Ölkəmizdə
keçirilənlərin əhəmiyyəti ona görə
çox böyükdür ki, biz dünyanı
tanıyırıq, dünya da bizi. Dünyanın hər bir
böyük ifaçısının ölkəmizdə gəlib
çıxış etməyi gənclər üçün
bir məktəbdir. Belə bir mübadilə olmasa, biz əyalət
səviyyəsinə enmiş olarıq. Biz artıq sənətdə
olan yüksək meyarları görürük və onlara
uyğunlaşmağa çalışırıq.
- Nə qədər təbliğat
aparılsa da, musiqilərimiz oğurlanır. Bunun
üçün musiqi sahəsində hansı işlər
aparılmalıdır?
- Azərbaycanda
Müəllif Hüquqları Agentliyi var ki, orda xeyli işlər
görülür. Demək olmaz ki, tam diqqətsiz qoyurlar. Əvvəllər
musiqilərimiz adsız göstəriləndə, ölkəmizin
adı qeyd olunmayanda çox narahat olurdum. Amma indi bir az
rahatlanmışam. Ona görə ki, bu gün biz
özümüz sənətimizi nümayiş elətdirmək
imkanına malikik. “Eurovision-2012”də iştirak edən An Mari
ölkəmizə gəlib, musiqimizlə tanış olduqdan
sonra bir neçə mahnımızı ifa etdi. “Sarı gəlin”ə
Azərbaycanda klip çəkdirdi. Biz oğurluqların
qarşısını əks təbliğatla ala bilərik.
Cavabsız qoymaq lazım deyil, elmi araşdırmalarla sübut
etmək lazımdır. Bu sahədə xeyli işlər
görülür. Biz sadəcə olaraq
başımızı aşağı salıb, musiqilərimizi
təbliğ etməliyik və əks təbliğat
aparmalıyıq. 2003-cü ildə Azərbaycanda mədəniyyət
siyasəti adlı tədbir keçirildi. İsveçrədən
olan bir ekspert söylədi ki, nə olar qoy başqa millətlərin
nümayəndələri də sizin musiqiləri
çalsınlar. Hind mahnıları dünyada məşhurdur,
sizinkiləri də oxusunlar. Dedim ki, oxusunlar, amma müstəqilliyini
təzə əldə etmiş bir xalq kimi istəyirik ki, bizim
öz möhürümüz olsun.
- Yaddan çıxan, unudulan, az ifa edilən
musiqilərimiz çoxdurmu?
- Bəzən
olur ki, diqqətdən qaçır. Retro
mahnılarımızı demək olmaz ki, unudulur.
İfaçılarımız var ki, öz repertuarında belə
mahnılara tez-tez müraciət edirlər. May ayında romans
janrı ilə bağlı keçirilən tədbirdə
bir neçə romans eşitdim ki, az-az ifa edilir.
İfaçılar araşdırıcı olmalıdır.
Bir siyahı var ki, ifaçılar bəzən ondan kənara
çıxa bilmirlər. Amma o siyahını genişləndirmək
lazımdır.
- Hazırda hansı işlərlə məşğulsuz?
- Neçə
ildir ki, Bakı Musiqi Akademiyasında işləyirəm.
Akademik musiqi ilə məşğulam, əsas tədqiqat
obyektim simfoniyadır. Hesab edirəm ki, Azərbaycan bəstəkarların
simfonik yaradıcılığı dünya musiqi tarixində
özünəməxsus yer tutmaq iqtidarındadır. “Azərbaycan
musiqisi və klassika” (Akademik
musiqini nəzərdə tuturam) mövzusunda tədqiqat işi
aparıram. Bir neçə əsəri götürüb təhlil
etməklə olmaz. Paralellər aparasan, dünya musiqisində
nə baş verir. Elə bir dövrdə yaşayırıq
ki, geniş müstəvilərdə araşdırmalar
aparılmalıdır. Təkcə kabinet alimi deyiləm.
Müasir musiqimizə aid nə varsa, maraqlanıram. Bir musiqi tənqidçisi,
musiqi jurnalisti kimi də fəaliyyət göstərirəm. Təkcə
elmi fəaliyyətlə məhdudlaşmıram.
- Belə bir söz var ki, hər kəs bu
dünyaya müəyyən bir missiya üçün gəlir.
Zümrüd xanım hansı missiya üçün
dünyaya gəlib?
-
Özümü musiqi cəbhəsinin sıravi əsgəri
kimi hiss edirəm. Əsas istəyim odur ki, Azərbaycan dinləyicisi
mədəni, intellektual səviyyəsi yüksək,
zövqlü olsun. Qara Qarayev deyirdi ki, biz bəzən zövq
anlayışını unuduruq, amma zövq çox vacibdir. Əgər
kimdəsə yaxşı bir musiqini dinləməyə həvəs
oyada bilirəmsə, kiməsə yardımçı ola bilirəmsə
ki, yaxşı musiqini bayağı musiqidən ayırsın
bu mənim uğurumdur. Musiqi sahəsində bu cür işləri
görməyi özüm üçün missiya hesab edirəm.
Çalışmışam ki, səviyyəli əsərləri,
peşəkar müəllifləri tamaşaçılara təqdim
edim.
Aygün Asimqızı
Üç nöqtə.-2012.- 29
sentyabr.- S.13.