Cahandar ağa
İsmayıl Şıxlının babası idi
Başqasının
arvadını qaçıran, bacısını öldürən
qəhrəman
Bu dəfə
"Dəli Kür"dən yazacağıq... 1967-ci ildə
işıq üzü görmüş bu əsər Azərbaycan
ən gözəl romanlarındandır. Roman köhnə
kişilərdən olan Cahandar ağanın Allahyarın
arvadı Mələyi götürüb qaçmaqla
başlayan faciəsindən bəhs edir. Cahandar Ağanın
bu hərəkətindən sonra oğlu Şamxal evi tərk
edir. Cahandar ağanın digər oğlu Əşrəf
atasının israrına baxmayaraq Qori seminariyasına
oxumağa gedir. Burada baş verənlər,
inqilabçıların gördüyü işlər, eyni
zamanda maarifçi rus Əhmədin yaşadıqları,
onların həbsi əsərdə ikinci xətdir. "Dəli
Kür"də maarifçilərin yorulmaz fəaliyyəti,
mövhumatçıların at oynatması, maarifçilərin
bunun qarşısını almaq cəhdləri təsvir
olunub.
Cahandar
ağa oğlunun Qoriyə getməsinə qarşı
çıxsa da oxumağı təbliğ edənlərin
üzərinə hücuma keçən mollalara təpinir.
Molla Sadıq isə bunun qisasını alır. Cahandar
ağanın bacısı Şahnigarı tora salır, nəticədə
Cahandar ağa bacısının qatilinə çevrilir.
Əsərin
sonunda Cahandar ağa onun torpaqlarını almaq istəyənlərə
qarşı silahlı müqavimət göstərir və
çar əsgərləri tərəfindən
öldürülür.
Hadisələr
ötən əsrin əvvəllərində baş verir.
Maraqlıdır ki, başqasının arvadını
götürüb qaçan, bacısının qanına bais
olan Cahandar ağa oxucular tərəfindən sevilir. Ümumiyyətlə
onun müsbət, yoxsa mənfi surət olması barədə
qərar vermək çətindir. Cahandar ağa maarifçilərlə
mövhumatçıların mübarizəsində birincilərin
tərəfini tutur, başqasının torpağına
göz dikən çar əsgərləri ilə
açıq döyüşə girir. Bu, eyni zamanda Cahandar
ağanın addımlarındakı ağayanalıq ona
hörmət qazandırır. Qeyrət keşikçiləri
isə ona bacısını öldürdüyünə
görə də haqq qazandırırlar.
Bu bizim
düşündüklərimiz, görək
yazıçının özü, oğlu, yazarlar əsər
haqqında nə deyir?
Yazıçı öz əsəri
haqda danışır...
"Dəli
Kür" haqqında danışan İsmayıl
Şıxlı çox maraqlı məqamlara toxunub. "Azərbaycan
gəncləri" qəzetinə (20 dekabr 1988-ci il) verdiyi
müsahibədə "Dəli Kür"ün real hadisələr
əsasında qələmə alındığını
söyləyib:
"...özümdən
uydurma süjetlər, hadisələr qura bilmirəm.
Yazılarımın hamısını əsasında
gerçək hadisələr, mövcud insanlar dayanır.
"Kerç suları" adı altında toplanmış
hekayələrimdən tutmuş son yazılarıma qədər
təsvir olunan hadisələr əsasən özümün
iştirak etdiyim hadisələrdir. İnsanlar isə
yoldaşlarım, həyatda təsadüf etdiyim adamlardır.
"Ayrılan yollar"dakı epizodik surətlərə qədər
hamısının prototipləri var. "Dəli Kür"də
həmçinin, hekayələrim də bu qəbildəndir".
Cahandar
ağanın xarakter geniş işləndiyi halda müəllifin
digər obrazlara qarşı soyuqluğu barədə iradlarla
yazıçı razılaşmayıb: "Mən ən
balaca, ötəri obrazların da canlı
çıxmasına çalışmışam. Gəmiçi
Qocanı, stansiya gözətçisini belə, təsvir edəndə
çalışmışam ki, yaddaqalan cəhətlər
tapım, onların xarakterini yaradım. Əsərdəki surətlər
böyüklü-kiçikli müəllifin
övladlarıdır. Ata isə övladlarının birinə
mehriban, o birinə soyuq ola bilməz. Amma övladın biri
güclü, o biri isə zəif ola bilər. Bu baxımdan,
Cahandar ağa, əlbəttə qalan surətlərin
hamısından güclüdür. Onun belə güclü və
hardasa əzəmi xarakter olması müəllifin iradəsindən
asılı deyil, zamandan asılıdır. Cahandar
ağanı feodal dünyası yaratmışdır. Onun
timsalında orta əsr cəngavərliyi, qüruru, mənliyi,
kişiliyi, eyni zamanda ziddiyyətləri əksini
tapmışdır. Elə ziddiyyətləri ki, onu əyib təslim
edə bilmir, ancaq məhvinə hökm verir. Demək, bu
xarakteri, bayaq dediyim kimi müəllif yox, zaman yaradıb. Bir dəfə
oxucularla görüşə getmişdim. Müzakirədə
iştirak edənlərin hamısı bir ağızdan
Cahandar ağanı güclü xarakter, əsl kişi kimi bəyəndiklərini
söylədilər. Axırda sual verdilər ki, "İndiki
zamanda" əsər yazsanız, belə bir obraz yarada bilərsinizmi,
yaxud indiki zamanda Cahandar ağa kimi kişilər yetişə
bilərmi?" -Yox,- deyə qəti cavab verdim. Çünki
qüdrətli şəxsiyyətlərin yetişməsi
üçün müəyyən amillər lazımdır. Hər
şeydən əvvəl insanı sındıran, insan
qürurunu, insan mənliyini tapdalayan məhdudiyyətlər
olmamalıdır. Cılızlıq cəngavərliyə
meydan oxumamalıdır. Mənəvi zənginliyi mənəvi
müflisliyə çevirən, rəzaləti qüdrətə
qarşı qoyan cəmiyyət qanunları
olmamalıdır..."
İsmayıl Şıxlı deyir ki, "Dəli
Kür"ü yazarkən Şahnigar surətini nəzərdə
tutmamışdım, yəni belə bir surətin nəzərdə
tutmayıb, belə bir surətin təsvirini əvvəlcədən
düşünməyib: "Amma bir axşam əlimə qələmə
alanda gördüm ki, yaraşıqlı, şux, deyib-gülən,
bir az ayar, zarafatcıl, telli-toqqalı bir gəlin dayandı
qarşımda, gözlərini zillədi üzümə:
"Mən Cahandar ağanın bacısıyam. Gəlmişəm
yanına. Məni təsvir etməlisən-dedi.-Qardaşım
Şamxal Gəmiçi Qocanın qızı Gülsəri
götürüb qaçıb, gedək yanlarına".
Getdik. Sonradan məndən əl çəkmədi. Dedi:
"Bilirəm, düz iş görmürəm, amma meyxanaya
gedəcəm". Getdi. Sonra da "Ölməliyəm.
Qardaşıma qanım halaldır"- deyə atın
qabağına düşdü. Öləndən sonra
lazım olan kimi gəldi kitabın səhifələrinə və
beləliklə, romandakı ən canlı surətlərdən
birinə çevrildi. Belə anlarda müəllif soyuqluq eləmək
istəsə də bacarmaz".
Jurnalist
yazıçıdan "Dəli Kür"ün
davamını yazıb yazmayacağı barədə suala da
cavab verib: "Bu barədə mənə doğrudan da
çoxlu suallar veriblər, külli miqdarda məktublar da
almışam. Amma heç yerdə deməmişəm ki,
"Dəli Kür"ün davamını yazıram. Ona
görə ki, bir çox ədəbi təcrübələr
göstərir ki, az-çox müvəffəqiyyət qazanan əsərin
təzədən davamını yazmaq o qədər də
uğurlu olmur. Əlbəttə, Əşrəflə
Şamxalın timsalında hadisələri davam etdirmək
olar. Onların taleyini otuzuncu illərin hadisələri ilə
bağlı izləmək mümkündür. Nə vaxtsa mənim
də xəyalımdan bunlar keçib, hətta bəzi fəsillər
də var. Ancaq sonradan fikrimi dəyişmişəm. Hələlik
yazmaq fikrində deyiləm. Yaradıcılıq prosesi isə
mürəkkəb bir şeydir. Bir də gördün ki,
gözləmədiyin bir gözləmədiyin halda səni məcbur
etdi ki, əvvəlcə məni yaz, sonra başqalarını
yazarsan".
Jurnalist
deyir ki, "Dəli Kür" milli özünüdərk
işığında yazılmış ilk və ən siqlətli
əsərlərdəndir. İsmayıl Şıxlı isə
təvazökarlıqla jurnalistin "Dəli Kür"
romanı barədə bir qədər aludəçiliyə
vardığını deyir.
Mehdi Hüseyn niyə
sarsıldı?
İsmayıl Şıxlı "Qranit kimi sərt"
əsərində də "Dəli Kür" haqqında
danışır: "Dəli Kür" jurnalda çap
olunandan sonra Mehdi Hüseyn məni evinə
çağırdı. Yazı stolunun arxasına keçdi,
gözümə "Dəli Kür"ün çap
olunduğu "Azərbaycan" jurnalı dəydi.
Jurnalın arasından bozumtul bir zərf çıxartdı.
Mənə verdi. Üstündə üçcə söz
yazılmışdı. "İsmayıl Şıxlıya
Mehdidən". Evdə oxuyarsan, - dedi. Evə çatan kimi zərfi
açdım. Vərəqin bircə üzündə
aşağıdakı sözlər yazılmışdı:
"Əzizim İsmayıl, "Dəli Kür" əsərini
dünən gecə oxuyub qurtardım. Əhsən! Bərəkallah!
Son on ildə bizim ədəbiyyatımızda oxuduğum
heç bir əsər məni bu cür
sarsıtmamışdı".
Cahandar ağa İsmayıl
Şıxlının babasıdır
"Dəli
Kür"ün yazılması prosesi haqqında
danışan İsmayıl Şıxlının oğlu,
"Ayna-Zerkalo" qəzetinin baş redaktoru Elçin
Şıxlı deyir ki, Cahandar ağa Qara Nəbi adlı
şəxsin və İsmayıl Şıxlının ana tərəfdən
babasının prototipidir: "Cahandar ağa atamın ata tərəfdən
babasıdır. Atam təbii ki, onu görməmişdi, ancaq
eşitdikləri əsasında Cahandar ağa obrazını
yaradıb. Amma başqa bir maraqlı fakt da var. Mənim ata
babam bir sıra kəndlərdə müəllimlik edib.
Son dəfə
müəllimlik etdiyi yer Qazaxın Kosalar kəndi olub. Bibilərim
orada yaşayıb. Babam orta məktəbin 5-ci sinfinə qədər
burada oxuyub. Kənddə Qara Nəbi adlı kişi
varmış. Atam Cahandar ağanın zahiri
görünüşünü Qara Nəbini göz
önündə canlandıraraq təsvir edib. Əsərdəki
Cahandar ağanın taleyi atamın ana babasının taleyinə
uyğundur. Amma atamın babası öz əcəli ilə
ölüb. Onu da deyim ki, atamın dayılarından ikisi Qori
seminariyasında təhsil alıb. Atamın atası bu
seminariyanı bitirib. Ümumiyyətlə Qori seminariyası ilə
bağlı məqamlar sənədli şeylərdir. Atam 8 ay ərzində
seminariyanın arxivindən materiallar toplayıb. Mirzə
İbrahimovun "Pərvanə" romanında Qori ilə
bağlı məqamlar var, ancaq o, arxivdə işləməyib".
Çap çətinlikləri
Elçin Şıxlı deyir ki, "Dəli
Kür" səkkiz il yarıma yazılıb: "Təxminən
bir il, il yarım əsəri çap etmək istəməyiblər.
Atam bu barədə danışmağı
xoşlamırdı. Bizim yazıçılardan bir qismi atama
mane olurdular. Ancaq ad çəkmək istəmirəm.
Çünki belə şeylər söylənilməməlidir.
Paxıllıq, ədavət, gözü götürməməkdən
əsəri çapına imkan vermirdilər. Çap olunandan
sonra çox ciddi şəkildə tənqid etmişdilər
ki, bəyi ideallaşdırır. Sonra deyirdilər ki, bu əsər
ruslara qarşıdır, hansısa bəy rusun
sözünün qabağına söz deyir, öz
torpağını onlara vermək istəmir. Onu da deyim ki, əsər
rus dilinə çevrilmişdi, ancaq Rusiyada uzun müddət
çap etmədilər. "Molodaya qvardiya"
jurnalının baş redaktoru Anatoli İvanov cəsarət və
kişilik göstərərək əsəri çap etdirdi.
Özü də bir giriş yazdı ki, mən bir rus
yazıçısı kimi qətiyyətlə deyirəm ki,
bu əsərdə antirus, antibolşevik məqam yoxdur. O, əsərin
damarını tutmuşdu. Bundan sonra "Dəli Kür"
kitab şəklində Moskvada da işıq üzü
gördü".
Yazıçının oğlu "Dəli
Kür"ün uğurunu belə izah edir: "O vaxtlar bizi
alçaltmağa çalışır,
gözüqıpıq olmağımızı istəyirdilər.
Hərbi xidmətə gedən azərbaycanlılar daha
çox anbarda, yeməkxanada işləyirdilər. Belə bir
vaxtda Cahandar ağa obrazı ortaya çıxdı.
Doğrudur əsərin uğur qazanmasına təkcə bu
surətin adı ilə bağlamaq olmaz. Ancaq etiraf edək ki,
oxucular Cahandar ağa obrazını çox sevirlər.
İsmayıl Şıxlı göstərmək istədi ki,
bizdə də kişilər olub və indi də var. Həm də
o dövrdə kolxoz-sovxozdan, nakam məhəbbətdən daha
çox yazırdılar. "Dəli Kür" isə tam fərqli
əsəri idi".
Hər fəsli mənə
oxumuşdu
Azərbaycan
ədəbiyyatının ən görkəmli nümayəndələrindən
biri İsa Hüseynov Kulis.az saytına verdiyi müsahibədə
bildirmişdi ki, "Dəli Kür" romanının
yazılmasında birbaşa iştirak edib: "Firuzə
xanım (İsa Hüseynovun həyat yoldaşı-red.)
şahiddir, hər fəsli oxuyurdu, müzakirə edirdik, ondan
sonrakı fəsli yazırdı. "Dəli
Kür"ün yazılmağı 10 il çəkdi. Və
yazıçı kimi əmələ gəldi,
yetişdi".
On illik guşənişinliyin nəticəsi
Filologiya
elmləri doktoru Nizami Cəfərov "İsmayıl
Şıxlı şəxsiyyəti və "Dəli
Kür"" məqaləsində qeyd edir ki, Azərbaycan
xalqı təbii olaraq özünün ən narahat günlərində
xalq yazıçısı İsmayıl Şıxlıya,
onun şəxsiyyətinə, yaradıcılığına
üz tutdu":Və mütəfəkkir
yazıçının şah əsəri "Dəli
Kür", onun baş qəhrəmanı Cahandar ağa milli
ictimai təfəkkürdə bütün gücü ilə
bir daha canlandı.
"Dəli
Kür" onlarca povestin, romanın düşüncələrdə
yaratdığı mənəvi səhradan axıb keçdi
və ona can verdi - adi bir məktəblidən tutmuş
böyük Mehdi Hüseynə qədər "Dəli
Kür"lə tanış olan hər kəs öz
emosiyasını, heyrətini gizlədə bilmədi.
İsmayıl Şıxlı 50-ci illərin sonlarından
60-cı illərin ortalarına - təxminən 10 ilə qədərki
"guşənişinlik"dən çıxaraq ədəbiyyatımızın
Səməd Vurğundan sonrakı şah əsərini
yaratdı... Bu əsərin ilk oxucusu Səməd Vurğun
olmalı, yazıçını ilk dəfə o özü
təbrik etməli, "Ayə, yaman yazıbsan"
sözünü də o deməli idi. Və nədənsə,
mənə elə gəlir ki, İsmayıl Şıxlı
"Dəli Kür"ü heç kimin yox, məhz Səməd
Vurğunun xeyir-duası ilə yazmağa başlayıb. Əsər
üzərində işlədiyi dövrdə də ölməz
sənətkarın ruhu həmişə onunla olub. Kim bilir, bəlkə
yazıçı xəyalən öz sələfindən məsləhətlər
alıb, təhtəlşüur bir qüvvə ilə Səməd
Vurğunun işini davam etdirib...
Mənim
dərin inamıma görə, İsmayıl
Şıxlının "Dəli Kür"ə qədərki
yaradıcılığı onu "Dəli Kür"ə
gətirib çıxarmır... "Cəbhə
yolları"ndan tutmuş "Ayrılan yollar"a qədər
yazıçı, demək olar ki, heç bir əsərində
"Dəli Kür"ə işarə eləmir. Lakin
İsmayıl Şıxlı çox gənc
yaşlarında - tələbəlik illərində "Dəli
Kür" adlı hekayə yazıb təhsil
aldığı ali məktəbin qəzetində çap
etdirmişdi. 1962-ci ildə "Azərbaycan" jurnalında
(N 5, 6, 7, 8) "Dəli Kür"ün birinci hissəsi
çap olunur və ədəbi ictimaiyyətin diqqətini cəlb
edir.
"Dəli
Kür"ün nəşrindən dərhal sonra çap
olunmuş tənqidi məqalələrin, resenziyaların
hamısında İsmayıl Şıxlının nə isə
qeyri-adi iş gördüyü, ədəbiyyatımıza nəhəng
bir əsər bəxş etdiyi ya bilavasitə, ya da
dolayısı ilə qeyd olunur, lakin "isti başla"
yazılmış həmin yazılarda "Dəli
Kür" bütün mürəkkəbliyi ilə şərh
olunmur (və əslində oluna da bilməzdi). Sənət barədə
artıq köhnəlmiş trafaret təsəvvürlər həm
professional, həm də kütləvi (qeyri-professional) təfəkkürü
əsəri bütün mürəkkəbliyi ilə başa
düşməkdən məhrum edir.
"Dəli
Kür" - eposdur, Cahandar ağa isə, hər şeydən
əvvəl, epos qəhrəmanıdır... Onu nə
keçmiş qəbul edir, nə də gələcək,
lakin o əbədidir..."
Ənənədən kənar
Yazıçı Şərif Ağayar əsərin
uğurunu belə izah edir: "Məncə "Dəli
Kür" romanının ədəbi hadisəyə
çevrilməsinin əsas səbəblərindən biri o
oldu ki, müəllif əsərin baş qəhrəmanına
ənənəvi sovet obrazları kimi birmənalı
yanaşmadı. Onu nə tam mənfi, nə tam müsbət qəhrəman
kimi qələmə verdi. Obraza insan kimi yanaşdı - mənfisiylə,
müsbətiylə... Nəsrdə bu çox ciddi məsələdir.
"Dəli Kür" milli ədəbi fakta
çevrilmiş əsərdir".
Ağa Cəfərli (Kulis.az)
Ədalət.- 2012.-
4 oktyabr.- S.8.