XX əsr Azərbaycan poeziyasında
Cavid
XX yüzil Azərbaycan ədəbiyyatında Cavid
obrazına dəfələrlə müraciət edilmişdir. Xüsusən,
Müstəqilliyin qazanılmasından sonra, 90-cı illərdə
bu mövzuya sıx-sıx müraciət olunduğunu söyləmək
olar. Amma altmışıncılar və Cavid
xüsusi bir mövzudur. Milli istiqlalı
çoxlarının ağlı kəsmədiyi və
arzulamağa belə cəsarət etmədiyi zamanlarda bu poetik
gənclik Cavid sevgisini ürəklərində
yaşatmağa və aydın lirikanın səsi ilə
söyləməyə cəsarət etmişdilər. Çağdaş nəsillərin azadlıq arzuları
və cəsarətləri o illərin yenilməz gəncliyinin
bənzərsiz mərdliyindən və rəşadətindən
doğulmuşdur desək, yanılmarıq.
Həqiqətən də
altmışıncıların ilk lirikasında bədii ideal
timsalı olan sənətkar obrazlarından söz açarkən
dahi Hüseyn Cavidi anmamaq mümkün deyil. Öncə söyləməliyik ki, ömür yolu
amansız faciə nəticəsində kəsilmiş
şairin xatirəsi gənclik üçün hədsiz dərəcədə
əziz və müqəddəs idi. Bu
pleyadanın alovlu nümayəndələri Hüseyn Cavidi
misilsiz bir ustad, mənəvi ata və saf milli ideal kimi öz qəlblərində
əzizləyirdilər. Onlar bir çox
şeirlərində açıq-aşkar olmasa da, xəyalən,
müəyyən sətiraltı mənalarla və işarələrlə
ötən yüzilin ən tragik dahilərindən birinə
müraciət edirdilər. Amma Hüseyn
Cavid və Əhməd Cavad adının uzun müddət qəti
qadağalar mühasirəsində saxlanması onlara birbaşa
ithaflar yazmağa, şeirlər həsr etməyə imkan
vermirdi. Düzdür sonralar, xüsusən
80-ci illərdəki məlum hadisələrdən sonra
Hüseyn Cavid obrazına açıq müraciət etmək
imkanları genişləndi. 60-cı illərdə
isə belə bir ictimai-siyasi şərait heç kimin
yuxusuna belə girməzdi. Elə bu səbəbdən
də bəxtsiz dahi haqqındakı 60-cı illərin lap əvvəllərində
yazılmış və talenin bir möcüzəsi kimi
işıq üzü görmüş nadir əsərləri
layiqincə və mərdcəsinə qiymətləndiməliyik.
Belə nadir əsərlərdən biri yeniyetməlik
çağlarından "Cəsarət - ürəyin
istedadıdır" deyən və son nəfəsinə qədər
öz sözünə sadiq olan Xəlil Rza Ulutürkə məxsusdur.
"Hüseyn Cavidə" (1962) adlanan şeirində gənc
şair həqiqətpərəslik və ədalətpərəstlik
duyğularını cilovlaya bilməyərək, sanki
bütün dünyaya, yerə-göyə, təbiətə
və iqlimlərə üsyan edirdi:
Qəlbin od,
şeirin od!
Ömrün-günün od!
Özün buz məzarda!
Bu necə işdir?
Bəs necə olub ki, o buz
dağları
Sənin atəşindən
əriməmişdir?!
Ümumən, altmışıncıların
ilk lirikasında, xüsusən, Xəlil Rza Ulutürkün bu
dövr yaradıcılığında bədii ideal və sənətkarın
qarşılıqlı münasibətinə dair poetik-fəlsəfi
düşüncələrlə sıx-sıx
rastalışırıq. Bu əsərlərdə
idealın aydınlığndan, bədii istedadla birlikdə əqidə
və məsləkin də sənətdə həlledici rol
oynamasından bəhs edilir. İstedadsız
yazılmış əsər nə qədər milli əqidə
və dəyərlərdən söz açsa da təsir edə
bilmək keyfiyyətinə malik olmadığı kimi, xalqa
yabançı və məsləksiz istedadlar da ədəbiyyatda
uzunömürlü, yaşarı əsərlər yaratmaq
iqtidarına sahib ola bilməz. Xalqın dərdinə-oduna
yanmayan, onu ürəyinin dərinliklərində gəzdirməyən
sənət adamı öz elinin, yurdunun sevgisinə nail ola bilməz. Gənc ədəbi
qüvvələr bu sərt həqiqətləri erkən
anlamışdılar. X. Rza "Meyar" (1962)
şeirində bütün bunları gözəl bir cəsarətlə
ifadə etmişdi:
Tutaq ki, var istedadın,
İlhamın da,
Biliyin də.
Rədd ol! İtil gözlərimdən,
Əgər yoxsa, Vətən
eşqi
Sümüyündə
- iliyində.
Bu ruhdakı şeirlərində
60-cı illərin gəncliyi, tədricən özlərinin əsl
sənət və sənətkar haqqındakı
görüşlərini ərsəyə gətirirdilər.
Nakam getmiş və həyatda olan
ustadlarının qismətlərindən, həyat və sənət
təcrübəsindən çıxış edərək
onlar son dərəcə zəruri olan mühüm həqiqətləri
özləri üçün kəşf edir, hamıya məlum
və elan etdikləri bu qanunauyğunluqlara həmahəng tərzdə
yaşamağa can atırdılar. Cavan və alovlu Xəlil
Rzanın düz yarım əsr əvvəl yazdığı
manifest səciyyəli, poetik amalı təqdir və təkid
edən miniətür əsərlərindən daha bir
nümunə - "Şəlalə kimi" (1962)
dördlüyündə oxuyuruq:
Şəlalə -
dağların mərd övladıdır.
Qır bütün sədləri!
Şəlalə tək qır!
İldırım - buludun,
tufan - dənizin,
Cəsarət - ürəyin
istedadıdır!
Altmışıncıların
sənət və sənətkar haqqındakı
görüşləri, təbii ki, həyatdan və insana
münasibətdən doğurdu. Düzdür,
onların hələ təsəvvür və qənaətlərində
müəyyən dərəcədə maksimalizm də
mövcud idi. Buna baxmayaraq, mənəviyyatı
hər şeydən uca tutmaqda, məslək və əqidə
yolundan dönməməkdə, milli namus və qürura sədaqətdə
bu gənclik heç nəyə güzəştə getməzdi.
Əli Kərim, Məmməd Araz, Fikrət Qoca, Xəlil Rza
Ulutürk və digər altmışıncıların lirik
qəhrəmanınını, heç bir mübaliğəsiz,
ideal mücəssəməsi adlandırmaq olardı. Xəlil
Rza məşhur "Əyilmə!!!" (1962) şeirində
sanki bütün amaldaş qələm dostları adından ədəbi
mühitə müraciət edirdi: "Qalsan belə susuz, ac,
Yavan çörəyə möhtac, Boğazına ilan tək,
Sarılsa da ehtiyac, Ehtiyac ürəyini Köksündən
qoparsa da, Odu, suyu, havanı, Evindən aparsa da, Ağız
açma namərdə! Ürəyində dərd,
yaşa. Sən İnsansan! Əyilmə! Yoxsul
yaşa. Mərd Yaşa!"
Fikrət Qocanın
"Uzaq şərqin üfüqlərində Cavidi
xatırladım" şeiri ulu ustadın xatirəsi təkcə
60-cı illərdə yox, sonrakı dövrlərdə də
pleyadanın mənəvi-bədii fəaliyyətində
mühüm yer tutduğunu göstərməkdədir. Altmışıncılar yaradıcılığa
təzə başladığı və formalaşmaqda
olduqları zamanlarla yanaşı, artıq boya-başa
çatdıqları və öz estetik mövqelərini təyin
etdikləri dövrlərdə də öz amallarının mənşəyinə
bağlılıqlarını vurğulamqdan
usanmırdılar. Fikrət Qocanın
şeiri Hüseyn Cavid iztirablarının hərarətinin
soyumadığını, əksinə bu həsrətin illər
keçdikcə alovlandığını nümayiş
etdirir.
Təyyarədəyəm, göyləri
fəth etmədə sürət,
Çərxi-fələyin
sürətini ötmədə sürət.
Yay idimi, yer ox kimi atdı bizi ərşə,
Qaçqın
günəşə çatmağa yerdən üzü ərşə.
Cavid, göy
üfüqlərdə çiməndə səni andım.
Yandım, yenə
andım.
Zaman, təbii ki,
insanın təsəvvür və qənaətlərinə
öz təsirini göstərir. Ancaq
zamanın ürəyə təsir dərəcəsi,
könül yaddaşına düzəlişlər etmək
imkanları çox məhduddur. Fikrət
Qocanın şeirində də biz buna bir daha əmin oluruq.
Şairin yanıqlı və cavabsız sualları dünən
olduğu kimi bu gün də ürəklərin ən məhrəm
və köhnəlməyən ağrılarıdır:
Karvanını çəkmiş
yenə səyyarə buludlar,
Ahındımı, arzundumu onlar,
Nəğməndimi qu nəğməsi,
son nəğmən, əzizim,
Neyləyim mən əzizim
Fikrət Qoca ustad
şairin faciəsindən, müsibətlərindən
birbaşa söz açmır. Diqqəti
daha çox həmin ağrı və itkinin iztirablarına və
izlərinə yönəldir. Mənəvi
müsibət və əzabların əks-sədasını əks
etdirir. Səhər çağı
qızaran dan, dalğalanan ümmanlar, bu həsrətə
dözməyən çılğın Xəzər də məhz
bu ayrılığı andırır. Hüseyn Cavid
ayrılığı və ağrısı torpağın
altına belə sığmır, vulkan kimi, od-alov kimi
göylərə ucalır:
Həsrətli baxışlarını
allam bu səmadan
Bəlkə o
baxışdan qalan izdir qızaran dan.
Sakit okean bir tərəfindirsə,
a şair,
Bir yanda da qəlbin
kimi çılğın Xəzərindir.
Tayqa məzarındır.
Ruhundumu,
könlündümü vulkan?!
Nəğməndimi qu nəğməsi,
son nəğmən, əzizim,
Neyləyim mən, əzizim?!
Ötən yüzildə
ulu Cavidimizə həsr olunmuş böyük şeirlərdən
bəhs edərkən bir gözəl poetik nümunəni də
yaddan çıxartmaq olmaz. Bu şeir də
narahat sənətkarımız Fikrət Qocanın qələminə
məxsusdur. Misal gətirmək istədiyimiz
əsərin fövqəladəliyini təkcə böyük
Cavidin amansız və dözülməz faciələri deyil,
həm də bu müsibətlərin gözlənilməz və
fövqəladə sonu, xalq qəlbindəki əks-sədası,
şəhid sənətkarın dünyada misli görnməmiş
və möcüzəli bir tərzdə Vətənə
qayıdışı şərtləndirmişdi. Ulu
öndərin misilsiz cəsarəti və fədakarlığı
nəticəsində Azərbaycan xalqının dahi və
nakam oğlu Hüseyn Cavidin cənazəsinin uzaq Sibirdən
doğma vətəninə gətirilməsi və
Naxçıvanda ana yurd torpağına qovuşması əsrlərin,
tarixlərin, bəlkə də minilliklərin bir möcüzəsi
idi. Məhz şeir mövzusunun özü, təkrarsızlığı
və müqayisə edilməzliyi bu əsərin taleyini sanki əvvəlcədən
müəyyən etmişdi. Bu şeirdə üç
böyük obraz - Hüseyn Cavid, Ulu Öndər və Azərbaycan
bütün əzəməti, cəsarəti və tragizmi ilə
üzvi surətdə birləşmişdir. "Cavid gəlib,
aç qoynunu" şeirinin bədii səviyyəsi və dərəcəsi
isə öz mövzusuna, ehtiva etdiyi məqsəd və mətləblərə
tamamilə həmahəngdir:
Tale, nə gözəl
gündü bu, sən
insafa gəldin.
Qırx ildi gəlirdin, gəl, a
Cavid,
səfa gəldin.
Şair təhlükəli və səksəkəli
illərin bir-birini qova-qova gözdən itməsini, zaman
küləklərinin dünyanı təzələməsini,
üzü dönmüş insanların dəyişməsini
və yenidən özünə dönməsini məharətlə
təsvir edir:
İllər külək oldu,
yollar
çiçək oldu,
insan mələk
oldu,
gördün -
vəfa gəldin.
Bu qəribə və
fövqəladə vüsal müəllifi o qədər
duyğulandırır ki, o hiss-həyacanını və
ilhamını cilovlaya bilmir. Zira, bu
gözlənilməz Vüsalın yalnız ruhi-hissi təcrübəsi
deyil, təbii ki, bədii təcrübəsi də yoxdur.
Məhz buna görə də biz bu şeirdə xüsusən,
aşağıdakı misralarda yalnız görünməmiş
və yaşanmamış yaşantıları deyil, həm də
görünməmiş görüntüləri -
yazılmamış yazını oxuyuruq:
Torpaq, gözün aydın,
onu al
bağrına, torpaq!
Ana torpağa belə
gözaydınlığı vermək, bu qədər
böyük müjdə verə bilmək zatən, heç
bir Vətən oğluna və qələm sahibinə qismət
olmayıb. Bu misralarda kədər və sevinc,
ayrılıq iztirabları və vüsal
hıcqırıqları təkcə bir sətirdə deyil,
bir sözdə belə birləşə bilir, əks edir:
İtkin düşən oğlun gəlir,
Yoldan gəlir, yorğun gəlir,
Ey ulu torpaq, ana torpaqg
Bizə elə gəlir ki, şeirdəki
növbəti misra - bax bu sətir təkcə nəzərdən
keçirdiyimiz şeirin yox, Fikrət Qoca lirikasının
deyil, ümumən, XX əsr Azərbaycan şeirnin şah
misrasıdır:
Cavid gəlib, aç qoynunu, bas
bağrına torpaq...
Ana Vətənə
ünvanlanmış bu amiranə xitab - bu şairanə əmr
də özünü doğruldur:
Onu kövrəlt, onu qızdır
O qədər həsrət olub ki,
Ona yurdun
qışı yazdır.
Bəli, bu misralar düz qırx il uzaq torpaqlarda həsrət çəkmiş,
sümükləri Sibir soyuğunda donmuş şairə Vətən
mehrini ifadə edir, ana laylası qədər əziz və
şirin səslənir:
Həsrət - onu mərd
yıxdı ki,
O, insafa gəldi
Ey ayrılıq oğlu, bu Araz
sahilinə
sən səfa gəldin!
Bu fövqəladə şeiri dəfələrlə
oxuyarkən çox qəribə və
qarşısıalınmaz duyğuları yaşayırsan. Bu
tragik vüsal şeirini nəzərdən keçirərkən
Cavid faciəsindən başqa, qeyri-ixtiyari olaraq, ümumazərbaycan
faciəsini də anmalı olursan. Səmim-qəldən
düşünürsən ki, ancaq qərbli, cənublu və
şimallı Azərbaycanların birləşərək,
bütöv Azərbaycanın yaranması xəbərini
eşidən, görən şair, bəli, yalnız həmin
şair Fikrət Qocadan çox sevinə bilər. Ümid və
arzu edirik ki, Hüseyn Cavidin qayıdışına sevinən
XX yüzil şairinin ənənəsini davam etdirərək
XXI yüzil Azərbaycan poeziyası bütöv Azərbaycan
sevincini yaşaya biləcəkdir.
Cavidin Vətənə
qayıdışı uzunmüddətli, ümid və
iztirablarla dolub-daşan bir proses idi. Altmışıncılar
özlərinin mərdanə və cəsur fəaliyyətləri
ilə əzabkeş dahinin mənəvi
qayıdışını təmin etmişdilər. Yenilməz
gəncliyin hüdudsuz və azadlıq eşqi ilə qanadlanan
təxəyyülü zamanın süni bölgüləri və
milli yaddaşda yaratdığı sərhədlərlə
barışa bilməzdi. Atəşin və istiqlal xəyallı
gənclik "ruhu ilə həmvətən" (Ə. Vahid)
olduqları və özlərinə ideal elan etdikləri
varlıqla, şəxsiyyətlə daim bir yerdə, bir
sırada idilər. Bu mənada 80-ci illərin əvvəllərində
Cavidin fiziki qayıdışı öz mənşəyini
Caviddən başlayan və taleyini əbədiyyən Cavidlə
bağlayan pleyadanın aləmşümul qələbəsi
idi. Və bu qəti qələbənin reallaşmasında
altmışıncıların mənəvi-siyasi hamisi -
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin həllediici xidmətlərini
etiraf etməmək insafsızlıq olardı. 60-cı illərin
ədəbi-siyasi dissident hərəkatı ilə ürəkdən
həmrəy olan Ulu Öndər böyük Cavidimizə
münasibətdə də onlarla həmfikir və məsləkdaş
idi. Akademik Yaşar Qarayevin təbiri ilə söyləsək,
altmışıncı illərin mübariz və
barışmaz dissident şairlərini həmişə himayə
və hifz edən Ulu Öndərin özü də həmin epoxanın
ən yenilməz və uzaqgörən dissidenti idi. Beləliklə,
aydın olur ki, 60-80-ci illərin poetik prosesində reallaşan
və dahi sənətkara ünvanlanan ithaflar sadəcə bir ədəbiyyat
işi və hadisəsi deyildi. Cavid taleyi və tərcümeyi-halı,
şəxsiyyəti və sənəti təkcə ədəbi
obraz sərhədlərinə sığmayıb, eyni zamanda,
ümummilli birlik və həmrəylik simvoluna çevrilirdi.
Məhz o illərdə yenidən doğulan Cavidanə
şeiriyyət isə yeni Azərbaycan şeirinin ilk parlaq səhifələri
idi.
Yaşar
Qasımbəyli,
filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru,
AMEA-nın
Baş elmi işçisi
Ədalət.-2012.-23
oktyabr.-S.5.