GÖRÜŞ
Esse
Bizim tərəflərdə cavan
ailələr yaşayır. Kişinin və qadının
orta yaş həddi 25-40 arasında ola-olmaya. Çox az bir hissəsi,
5-6 nəfəri təhsildə, səhiyyədə
çalışır. Qalanı mal-heyvan, ev quşları,
toyuq-cücə saxlamaqla ailələrinin gündəlik
ruzisini qazanmaq, birtəhər dolanmaq zorundadır. Başqa yerlərə
işəmuzd gedənlər, kartof, xiyar, pomidor, pambıq əkənlərə
əl yetirib, bir günə 3-5 manat pul qazananlar sevinclərini
gizlətmirlər.
Sağ olsunlar, məni
böyük, ağsaqqal kimi tanıyır və ehtiram göstərirlər.
Kiminə əmiyəm, kiminə dayı. Harda
rastlaşdılar, salam-kalam, hal-əhvalımı soruşma.
Böyüklər bir yana, uşaqları görəsiz.
Düz üstümə cumur, gülə-gülə əl
verib salamlaşırlar
Hələ bu azdır. Kimin
oğlu əsgər gedirsə, kiçik
yığıncağın baş tərəfində mən əyləşirəm.
Qızlara elçi gəlibsə, əl tutan, iki gəncə
xoşbəxtlik arzulayan mən.
Bu ehtiram, bu sevgi ömrün
dolaylarında şərəfli, mənalı yaşamağa
necə də həvəsləndirir məni... Həyat elə
bəlkə budu: yaşa dolduqca düz, xeyirxah yolla get, sadə,
səmimi ol. Eqoizm mərəzinə mübtəla olma. Bu mərəz
səni cəmiyyətdən ayrı salar. Heç kimə gərək
olmamaq dərdi ölümdən də betərdi. Evdən
bayıra çıxmasan, şənlik məclislərində,
yas təziyyələrində görünməsən, kimə,
nəyə lazımsan? Özü torpaq altında, ruhu göylərdə
cövlan edənlərlə sənin fərqin nə?
Hərdən öz-özümə
deyirəm: hə, belə yaxşıdı, görünmək,
hərəkət etmək lazımdır. Baxma bu qocadı, o
cavan, lap elə uşaqla da xoş ünsiyyət qur, mehriban
üz göstər rastına çıxan hər kəsə.
Həzrəti Məhəmmədin kəlamıdır: "sənin
təbəssümün sənin sədəqəndi, onu
başqalarından əsirgəmə".
Düşüncələrimə
nöqtə qoyub, keçirəm mövzumun episentrinə. Günlərin bir
günü evdə fikrimi hamıya bildirdim. Evdar qadınlarla
görüşüb-söhbətləşmək istəyirəm.
Daha doğrusu, onların toplantısını keçirib,
övlad tərbiyəsi - bu gün bu məsələ
çox aktualdı-haqqında bilgilərimi onlara
çatdırmağı özümə borc bilirəm.
Çaşqınlıq
yarandı. Xanımım əlini alnına qoydu: deyəsən
qızdırmam var, kişi. Gəl səni uşaqlar həkimə
aparsın... Sözün qısası məni məqsədimdən
əl çəkməyə çalışdılar. Yox ey,
qoy lovğalanım: hələm-hələm saqqalı ələ
verən kişilərdən deyiləm ha! Dönmədim niyyətimdən:
qadınların yığıncağını təşkil
eləyəcəm. Bacarıram. Başqalarını iclasa,
toplantıya gətirmək təcrübəm var. Beş il 6 kəndi
əhatə eləyən böyük bir kolxozun partkomu
olmamışam bəyəm
Sözarası deyim ki, evdən kəndə
zəng eləyib, ağlımın
çaşdığını qızıma da xəbər
veriblər və o, yazıq iki mollaya mənim ağlım
yerinə gəlsin deyə dua yazdırıb. Amma o bilmir ki, mən
dua-mua, cadu-piti kimi həlləm-qəlləm söz-söhbətlərə
inanmıram. Bilirəm, Allaha şərik qərar verənlər,
yəni dua yazan mollacıqlar cəhənnəm odunda yanacaq.
Nə isə, özüm
başladım maarifləndirmə, təbliğat
kampaniyasına: "Gəlin görüşək, birlikdə
söhbətləşək". "Nə haqda ay əmi?",
"Bu sirdi, elə ki, bir yerə cəm olduq, onda agah edəcəm
sizdən nə istədiyimi". Dilli-dilavərin biri
zarafatından qalmadı: "Əşi, bizi evdən
çıxarıb harasa aparsan, bəs kişilərimiz nə
deyər".
... Gördüm, yox, çəm-xəm
eləyirlər. Cavan ərlərinə də
"iclas"ım haqqında xəbər verdim. Balaca məktub
yazıb uşaqlara paylatdırdım: "filankəs, sizin həyat
yoldaşınızı filan tarixdə görüşə dəvət
edirəm".
Və nəhayət, dua-muanın
heç zərrə qədər təsiri-zadı olmadı.
İstəyimə çatdım. Axşamın qara sərinində
böyük talvarı olan həyətə cəm olduq. 18 nəfər
gənc ana və mən pah, pah nə gözəl məclis.
Yuxarı başda stol-stul, qabağında limonlu çay,
şəkərbura, paxlava.
Əvvəlcə
çağırışımı qəbul etdikləri
üçün minnətdarlıq, səmimi sözlər,
sonra pavoslu, qol-qanadlı cümlələr:
- Ailə bir dünyadı, məhəbbətsə
onun Günəşi. Yer üzündə təbiətə
Günəş necə lazımsa, məhəbbət də
bir elə ailəyə lazımdı. Günəşsiz təbiət
saralıb-solar, məhəbbətsiz ailə dağılar, məhv
olar. Ata evin, ailənin rəhbəridirsə, ana bu evin, ailənin
qurucusu, daxili qayda-qanunların nizamlayacısı, ilk öncə,
tərbiyəçisidir. Qadın evdə elə bir mövqe
tutmalıdır ki, tərbiyə işində ciddi xətalar
baş alıb getməsin. Deyirlər: övladın əzizdirsə,
tərbiyəsi ondan da əzizdir.
Dövran dəyişib. Ötən
vaxtlardan tamamilə fərqli olaraq bu gün uşaqların tərbiyəsində
4 amilin rolu var: ailə, telekanallar, məktəb və ictimai
mühit. Aydın məsələdi: ailə daha çox məsuliyyət
daşıyır və ata da, ana da istəyir ki, övladı
sağlam, savadlı, müasir dünyagörüşlü
insan kimi formalaşsın. ABŞ-da aşağı sinif
uşaqlarına səhər-səhər yemək verilir. Məktəbə
gələn valideyn deyir: "Görüm hansı kalorili yemək
verilir. Mənim övladımın sağlamlıq durumu onun təhsilindən
daha önəmlidir".
Tərbiyə çətin,
mürəkkəb problemdir. Yaponların düşüncəsi
belədi: uşaq tərbiyəsi iti ülgücə bənzəyir,
ehtiyatlı olun, əlinizi kəsərsiniz.
Hə, əzizlərim, Sovet dönəmindən
ta indiyə kimi tərbiyədə iki şərt əsas
götürülür: rəğbətləndirmə və
cəzalandırma. Gəlin uşağı sevək, tərifləyək,
onun istəklərinə əməl edək. amma bu sevgi əndazəsində
olmalıdı ha! Gəlin rəğbətləndirməni kənara
qoyaq və keçək əsas mətləbə: "tez-tez
dəcəllik edib, ədəb qaydalarını gğzləməyən,
şıltaq uşaqları necə, hansı yollarla cəzalandırmalıyıq?"
Burda pauza verdim, gördüm
gözlərini döyürlər, mənim söhbətimi deyəsən,
yaxşı qarşılamırlar. Hə, məsələ
aydındır: indi didaktika, quru, cansıxıcı
"mühazirənin" kitabı bağlanıb. Bu gəlinlərin
eləsi var heç doqquzuncunu da bitirməyib,
çöl-bayır işlərinə can atır, kartof,
pambıq, xiyar, pomidor əkib-becərir
Eləsi var, cavan əri iş
dalınca Rusiyaya gedib, ailənin ağır yükü
düşüb üstünə, bəzisinin əri
ortalıqda veyillənir. Eləmədim tənbəllik,
valı dəyişdim, zildən endim bəmə.
Başladım fəallığı artırmağa. 18-min də
adını yazdım vərəqə, başladım
sorğu-suala:
- Hə, Gülnaz neçə
uşağın var?
- Üç, əmi, ikisi qız,
biri oğlan.
- Hə, Gülbəs sənin
neçə balan var?
- İki qızdı...
- Fatma sizin ailədə neçə
uşaq var
- Biri oğlan, biri qız...
Yekun məlumat: 18 ailənin cəmi
birinin 4 övladı var: 3 qız, bir oğlan.
Deməli, keçmiş arxada
qalıb. Çoxuşaqlı - 5 və ondan artıq
övladı olan yoxdu! Niyə belədi, sosial çətinliyə
görə? - bu, ayrı söhbətin mövzusudu.
Keçid alıram cəzalandırma
metoduna. əsl məqsədimə.
- Yasəmən dur ayağa, de
görüm sözünə baxmayan övladına necə cəza
verirsən?
- Canın alıram onun.
Qızım Aysel - altıncıda oxuyur, məndən xəbərsiz
getmişdi kəndə, bibisigilə. Gələn kimi təpəsinə
bir qrama vurdum, 10 gün gözündən su axdı.
- Hə, bə görərsən
Elmira qızım uşağa necə cəza verir
Elmira dedi:
-
Müəllim, Orxan hirslənib termosu
çırpmışdı divara. Peysərinə yumruq vurdum,
neçə gün başağrısından yata bilmədi
- Arxada oturan o gəlin var ha,
adı Həlimə, görəsən o balasını necə
döyür?
Ayağa durdu gülə-gülə:
-Bir sözümü iki eləyənin
ağız-burnunu verirəm şilləyə, yumruğa. əmi.
Uşağı döyməsən, Allaha bəndəlik eləməz.
Xanım lap quşu gözündən
vurdu:
- Orxan küçə
uşaqlarından pis-pis söz, söyüş öyrənmişdi.
Atasına söyüş verdi. Götürüb
çırpdım yerə, başını təpiklədim.
Neçə gün ağlı çaşdı, dili topuq
çaldı. Qulağından qan gəldi
Başqa bir gəlin məktəbi,
müəllimi günahlandırdı:
- Direktor, müavinlər əllərində
çubuq gəzdirirlər. Döyürlər uşaqları.
Bəzi müəllim lap ağ eləyir.
- Nə təhər?
- Ögey-doğmalıq salır
uşağın içinə. Kim onun qohumu-qonşusu,
simsarıdırsa, ona güzəştə gedir. Kim kənardırsa,
şuluq salanda təkcə döymür, həm də köhnə
qaydayla cəza verir. O gün ikincidə oxuyan oğlum Elmir evdə
atasına xəbər verirdi: "Azər mənə
söyüş verdi, mən də ona cavab qaytardım".
Müəllim ona dinmədi, mənə
qışqırdı:
- Elmir keç qabağa. Dur
küncdə, bir ayağını qaldır yuxarı...
Hamı mənə güldü.
- Bəs, Azərə niyə dinmədi,
müəllim?
- O, müəllimin qardaşı
oğludu da...
Sona-bizdən iki ev aralıda
yaşayan gəlin dilləndi:
- Ay müəllim, nə qoyub, nə
axtarırsan, elə biz özümüz də anamızdan pis
hərəkət eləyərkən qapaz yeməmişik?
Böyük qız idim ey, evə gec gəldiyim
üçün anam saldı məni qapazın altına.
İki gün qulağımdan çirk axdı... Uşaq gərək
ataya-anaya tabe ola.
Sona ilə yanaşı oturan gəlin
də Sonaya qoşuldu:
- Gündə on dəfə
uşağa "qurban qara gözlərinə",
"başuva dönüm", "Sən mənim
ömrüm-günümsən" deyirik, üz-gözündən
öpürük, bə hərdən qapaz da olmalıdı də...
Hə, deyəsən, kifayətdi,
maraqlı, qeyri-adi görüşümüzü
yekunlaşdırmağın vaxtı çatıb. Iki qurtum
çay içib başlayıram:
- Ay mənim gəlinlərim, ay mənim
qızlarım! Məni ağsaqqal hesab elədiyinizə
görə sağ olun. Həmişə xeyir işlərinizə
gəlim.
Görüşümüzün
başlanğıcında tərifinizi ala buluda
qaldırdım. Bunlar mənim, həyatın isti-soyuğunu
görən insan kimi ürək sözlərim idi. Həqiqətən
hər cür tərifə, bəzəyə, gözəlliyə
layiqsiniz. Siz varsız dünya var, siz olmasaz nə dünya, nə
həyat...
Amma ötənləri yada salarkən
xatırlayaq: müsəlman kişisi o qadına qəlbini
verir ki, onun sədaqəti, etibarı olsun. Söz var, deyirlər:
hər kimin olsa vəfalı yarı, lazım deyil ona
dünyanın varı.
Gəlin zəmanənin gərdişini,
həyatın dolanbaclarını da görək. İnciməyin,
küsməyin, qoy sizi bir balaca tənqid də eləyim. Sadə,
səmimi olun ev-eşikdə, sinənizə döyüb, cavan
ərlərinizi divara qısnamayın mən olmasam, atam
kömək eləməsə, bizim ailə dolana bilməz,
"mən olmasam uşaqlar acından ölər" deməyin.
Cavan ər istəyər ki, gecə-gündüz əlləşib-vuruşsun,
təki evinə pul gətirsin, ailəsi şad-xürrəm
yaşasın. Bax, Bəxtiyar hansınızın
yoldaşıdı, bilmirəm, ali təhsilli zootexnikdi, harda
işləsin? Qismət adlı cavan ər. İki dəfə
sıxıla-sıxıla, dərdini mənə
açıb: "ay müəllim, politexnik universitetini
bitirmişəm, iş tapa bilmirəm. Gözətçi də
olsa, razıyam, təki işləyib evə çörəkpulu
gətirim" deyib.
Siz Allah, orda-burda günəmuzd
çalışıb, evə pul gətirəndə, onu
kişilərinizin baçına qaxınc eləməyin.
...Pauza, Diqqətlə süzürəm
görüşü. Hardansa xəyalımda yaxın dostumun zərb-məsəli
canlanır: Kişilərlə müqayisədə qadınlar
dözümsüz olur tənqidə. Haqlıdır dostum,
üstılik, mən nəyiyəm bunların? ərləri
deyiləm, ataları, əmiləri, dayıları da deyiləm.
Nə olsun ki, ehtiram göstərirlər mənə. Yenə
keçirəm tərifə:
- Dünyanın, cəmiyyətin
yaraşığı, gözəlliyi anadır və biz
ömrümüz boyu ananın borcundan çıxa bilmirik.
İlk Vətənimiz ana bətnidi, son günümüzə
kimi anamıza bənzəməyə, onun kimi yaşamağa,
hərəkət etməyə üstünlük veririk.
Eşidibsiz, böyük alim olub - Azad Mirzəcanzadə. O, 78
yaşında güzgüyə baxıb, sevinə-sevinə
demişdir: "Mən necə də xoşbəxtəm ki,
anama oxşayıram".
... Başqa bir nüans. Biz sizə
minnətdarıq ki, indi uşaqlarımızın dilində
"papa", "mama" yoxdur, "ata", "ana"
var.
Hə, mənim əzizlərim,
görüşümüzə son vermək istəyimə az
qalıb ha. Qəsdən, bilərəkdən hər birinizlə
sorğu-sual aparıb öyrənmək istədim ki,
görüm ömrümüz-günümüz,
işıqlı sabahımız olan şirin-şəkər
balaları necə cəzalandırırsınız!
Qulaq asın, səbirlə dinləyin
məni. Bu gündən etibarən övladlarınızın
səhhətini korlayan bəzi cəza növlərini qoyun
qırağa.
Başa zərbə vurmaq olmaz! Qapaz,
qarama, gicgaha təpik, yumruq, şillə, ağır fəsadlar
törədir... Qapaz yeyən uşağın qulağı
ağır eşidir, gözü yarıçer olur, ya zəif
görür, onun dili pəltək olur. Burnunda qaymarit
yaranır. Bilin, yadda saxlayın ki, bədənin bütün əzaları,
cəmiyyət, ölkələr, kürreyi-ərz başla
idarə olunur. Heç bir millətin - xristianların, yəhudilərin
dilində "qapaz" sözü yoxdur.
Kimsə replika atdı:
- Bəs onlar övladlarını
necə cəzalandırırlar?
- Hə, bax, burası
maraqlıdır. Onlar şuıuq, davakar,
söyüşçül, sözə baxmayan
övladlarının qılçının arxa tərəfinə,
yanbızına çubuq vururlar. Yəhudi ana bir də
gördün uşağın qalın ətindən bir
çimdik götürdü ki, qışqırtısına
ya baba, ya nənə özünü yetirdi.
Tərbiyə işində
ögeylik, doğmalıq ola bilməz. Oğlanı çox
istəyin, onun nazı ilə oynayan, qızı tez-tez döyən,
bax, bu yaramaz... Bəzi ailələrdə 2-3 qız, 1
oğlan böyüyür. Oğlan varisdi deyə
şıltaqdı, hətta atasını söyür, gələcəkdə
o, nəinki ailəyə, heç cəmiyyətə də
layiq övlad, vətəndaş olmayacaq.
... Beləcə qeyri-adi
görüşümüz sona çatdı. Deyəsən
razı qalmışdılar. Baxışlarından məmnunluq
duyulurdu.
Əlibala
Rəhimov
Ədalət.-2012.-24
oktyabr.-S.6.