N.GƏNCƏVİ
TORPAQ VƏ ONUN QƏDİR-QİYMƏTİ HAQQINDA
Dərya yalnız su cəhətdən
deyil,bitki və heyvanlar aləminə,qiymətli incilərinə
görə dərya olduğu kimi,N.Gəncəvi də fikir
dünyasına görə dəryadır
Əjdər
Qiyaslı
Hər bir cəmiyyətin həyatında
cərəyan edən iqtisadi hadisə və proseslər
yaradıcı şəxsiyyətlərin əsərlərində
bu və ya digər dərəcədə öz əksini
tapır. Bu baxımdan N.Gəncəvinin şerləri və
poemaları diqqəti cəlb edir. O, bilavasitə
iqtisadçı-mütəfəkkir olmasa da digər elm sahələri
ilə yanaşı, iqtisadi hadisə və kateqoriyalar barəsində
də öz dövrünə görə zəngin fikirlərə
malik olmuşdur.
Dahi ədib ictimai quruluşun
doğurduğu bəlaların, sosial bərabərsizliyin, onun
səbəblərinin bədii təsvirini öz hikmətlə
dolu və dünya şöhrətli "Xəmsə"sində
vermişdir. O, cəmiyyətin yaşaması və
inkişafının əsasını maddi nemətlər
istehsalında, onun davamlı artımında, işgüzar və
səmərəli təsərrüfatçılıq amilində,
insanın bacarıq və qabiliyyətinin mütəmadi
yüksəldilməsində görürdü. Dahi mütəfəkkir
bu baxımdan torpaq, əmək və kapital kimi istehsal amillərinin
istehlak dəyərlərinin yaradılmasındakı əhəmiyyətini
dolğun təsvir etmiş, hər şeydən öncə
torpaq amilinə çox yüksək qiymət vermişdir.Onu
Ulu Tanrıdan bəxş olan və bəşəriyyətin
varlığı üçün misli-bərabəri olmayan ən
müqəddəs bir nemət kimi dəyərləndirmişdir.
N.Gəncəvi torpağın bütün məziyyətlərini,
onun sərvətin anası, əməyin isə atası
olması ideyasını hələ XVII əsrdə ingilis
klassik siyası iqtisadında əmək dəyər nəzəriyyəsinin
ilkin banisi olan U.Pettidən 5 əsr əvvəl mükəmməl
bədii şəkildə vermişdir. O,torpağın qədir-qiymətini
"Leyli və Məcnun" poemasında belə dəyərləndirir:
Bütün gövhərlərin rəngi
parlaqdır,
Hamısından xoş gələn
yenə torpaqdır.
(səh. 69)
Dahi mütəfəkkir
insanların torpağın qədir-qiymətini bilməsini,
ona anadan da yüksək qayğı göstərməsini,
lütf ilə əkib- becərməsini sosial-iqtisadi tərəqqinin
və firravan yaşayışın əsası hesab edir:
Torpağa mərhəmət
xeyirdir, inan,
Lütf etsən gül verər,
zülm etsən tikan.
(səh. 199)
Nizami torpaq haqqında bu fikirlərini
hələ fiziokratlardan 5 əsr yarım əvvəl bədii
şəkildə şərh etmişdir. Həmin məktəbin
görkəmli münayəndəsi R.Kantilonun: sərvətin
yeganə mənbəyi torpaqdır, çünki torpaq ən
zəruri yaşayış vasitələri ehtiyatına
malikdir, insan əməyi torpaqdan sərvət yaradır- kimi
ideyaları hələ XII əsrdə Nizaminin əsərlərində
tərənnüm olunmuşdur.
Ataların gözəl məsəli
var: "torpaq deyir- öldür məni, dirildim səni". Yəni
torpağı gərək əkinçilik mədəniyyətinin
tələbləri əsasında elə əkib becərəsən
ki, onun həm münbitliyi qorunub saxlana bilinsin, həm də
torpaq sahəsi vahidindən daha çox və yüksək məhsul
götürülməsinə nail olunsun. Bunun
üçün deyirlər: sən inamla cəhd elə, ruzi
verən Allahdır. Bu mənada N.Gəncəvi Ulu Yaradana
üz tutaraq deyir:
Biz sənin duanla öpsək torpağı,
Qızıl güllər açar qanqal yarpağı.
(səh. 56)
N.Gəncəvi
istehsalın maddi amillərinin də rolunun poetik təsvirini çox gözəl verir,
torpağa yüksək çeşidli
toxum səpilməsinin xeyir-bərəkətli
bəhrəsini belə ifadə edir:
Toxumu
bəsləyən torpaqdır, ancaq
Ona şəkildəmi verir bu torpaq?
(səh.45)
Bununla
Nizami demək istəyir ki,
yüksək çeşidli toxumu da yetişdirən və
onun könül oxşayan qənirsiz gözəllik şəklini
də verən torpaqdır. Yəni torpağı
şumlayıb toxumu səpməklə iş bitmir. Gərək əmək
prosesi ilə təbii prosesin
çulğalaşması elə aqrotexniki
təsərrüfatçılıq qaydaları əsasında
təmin edilsin ki, səpilən
toxumdan da yüksək
keyfiyyətli bol taxıl
götürülməsinə nail olunsun.
Onda yaxşı toxum
torpağın da üzünü ağ edir, əkinçinin
də. Çünki yüksək çeşidli toxum torpaq
sahəsi vahidindən yüksək məhsul
götürülməsinə, bunun da sayəsində istehsal xərclərinin
mütəmadi aşağı düşməsinə və
istehsalın gəlirli işləməsinə səbəb
olur. Bu, mütəfəkkir şairin "Sirlər xəzinəsi"
poemasında "Süleyman və qoca əkinçi"
şerində yüksək bədii ifadəsini
tapmışdır. Dahi ədibin dediyi kimi "əla
toxum" əla da məhsul verər:
Səpdiyin əla toxum yararlı dən
olanda,
Hər dən yırtar köynəyi
sünbülə dən dolanda.
(səh. 83)
Dahi şair aqrar istehsal sahəsində torpağa səpilən hər bir dənin bol bəhrə verməsinin, bin-bərəkətli olmasının təbii iqlim şəraitilə bilavasitə sıx bağlılığını görür və göylərdən çox razılıq hissilə belə tərənnüm edir:
Bolluğun
müjdəsini bu göylərdən
alıram,
Hər dənin sünbülündən
yeddi yüz dən alıram.
(səh. 83)
Onu da şair deyir ki, bolluq olanda
insanın dərd-səri də azalır, süfrələrin
bəzəyi duz-çörəyi çoxalır, adam
özünü həmişə toxtaq saxlayır. Bu barədə
Nizami fikrini belə işıqlandırır:
Şah deyiləm, məmləkət
dərdi çəkib yıxılım,
Ömrüm boyu şadam
ki,vardır dənim, taxılım.
(səh. 83)
N.Gəncəvi insanı səmərəli əmək fəaliyyəti göstərməyə, çəkdiyi zəhmətin könül açan bəhrəsini görmək üçün inamında mətin və dözümlü olmağa, məqsədə nail olmaq naminə ağıllı cəhd göstərməyə çağırır.O, yazır ki, günlərin birində Süleyman el-obasını seyrə çıxanda görür ki, qoca bir əkinçi qan-tər içində torpağını becərir. Nizami onun əməksevərliyini belə təsvir edir:
Bircə ovuc dəni də kəsib
yoxsul daxmadan
Səpib kərəm mülkünə
ehtiyaca baxmadan.
(səh. 82)
Süleyman havaların isti
keçməsi və suyun çatışmazlığı
ucbatından əkinçinin əməyinin hədər gedəcəyinə
heyfsilənərək deyir:
İsti dəni qovurur alovlanan tarlada,
Məhsul ələ gələrmi
susuz yanan tarlada?
(səh.82)
Nizami Süleymanın sözlərindən
ruhdan düşməyən
qoca əkinçinin öz əməyinin bol bəhrə verməsinə mətin inamını belə təsvir edir:
Qoca dedi: "İncimə. Qoy deyim sözümü
mən,
Nə suya, nə torpağa dikmişəm gözümü mən.
Halal zəhmət itməyib, əlləşmək deyil
eyib,
Tanrı: "Səndən hərəkət,məndən bərəkət
deyib..."
(səh.83)
ƏJDƏR
QİYASLI,
İqtisadçı alim, şair
Ədalət.-2012.-30 oktyabr.-S.7.