"Söz ciddi məsələdir,
əyləncə deyil"
Fərhad
Yalquzaq: "Ədəbiyyata azca yardım göstərilsə,
bizim inkişafımız vulkan kimi püskürər"
Müsahibimiz rəssam və yazar Fərhad
Yalquzaqdır.
- Əvvəlcə təqdimatdan
başlayaq: kimdir Fərhad Yalquzaq - rəssam, yoxsa
yazıçı?
- Fərhad hər şeydən
öncə rəssamdır, ruhən özünü boyalar aləmində
görür, duyğularını, arzularını
boyaların və xətlərin, yaxud çeşidli
formaların araclığı ilə
çatdırmağı xoşlayır. Digər tərəfdən,
boyalarla ünsiyyət qurmaq mənə hər zaman nəsib
olmur, bəzən çox yoruluram, bu vaxt köməyə nəsr
və poeziya çatır. Mən boyalardan aldığım
zövqü artıq sözlərdən və cümlələrdən
də almağa başlamışam. Buna çox sevinirəm,
yəni ilişib yalnız boyalar aləmində
qalmamışam.
- Rənglərlə dil tapmaq
asandır, sözlərlə?
- Boyalarla dil tapmaq daha çətindir,
çünki burada birbaşa şüuraltı aləmə
müraciət etməli olursan. Şüuraltı aləmdənsə
həmişə aydın cavab gəlmir... Sən ona
ixtiyarsız tabe olmaq məcburiyyətində qalırsan, ona
etibar etməli olursan. Və şüuraltının təsiri
altda söylədiklərini sonradan kimsə anlaya bilmir,
heç sən özün də çox zaman onu anlamaqda
çətinlik çəkirsən. Sözlərlə isə
həm oynamaq asandır, həm də fikri
çatdırmaq.
- Deməli, ən sadiq dost
sözdür. Amma "sözlə oynamaq" dedin, sadiq dostla,
yaxşı köməkçi ilə oynamaq nə dərəcədə
uğurlu seçimdir?
- Əslində sözlə oynamaq
deyərkən sözü oyuncağa çevirməkdən
söhbət getmir. Söz ciddi məsələdir, əyləncə
deyil. Ancaq sözə həddindən artıq ciddi yanaşan
yazar özünü istəmədiyi bir çərçivəyə
sala bilər, necə ki, sözü oyuncağa çevirən
bir yazar da sonunda özünü xaosa atmış olur... Bilmirəm,
bəlkə də kimsə xaos yaratmaqla bir ədəbiyyat,
yeni bir cərəyan icad etdiyini düşünə bilər,
ancaq mənim aləmimdə, hətta absurdun, mücərrədin
özündə də bir dayanış nöqtəsi
olmalıdır, yəni yazar ayağını hansısa bir
istinad nöqtəsinə dirəməlidir, yoxsa
yazdığının başlanğıcı
olmadığı kimi, sonu da olmaz. Söz doğrudan da,
dostdur, onu incitmək, zorlamaq olmaz, ancaq bir çocuq oynayaraq
böyüdüyü kimi, bir yazar da sözlərlə oynasa,
özünü çərçivələrin inhisarına
atmasa, yaradıcılıqda böyüyə bilər.
- Ədəbiyyatımızın
indiki durumu səni qane edirmi? Bildiyim qədər, rəssamlar
qalmaqallardan uzaq dururlar. Ədəbiyyatdakı qalmaqallar səni
qorxutmur ki?
- Ədəbiyyatımızın
indiki durumu öz dinamikliyi ilə məni qane edir...
Yazarlarımız imkanlarının məhdudluğuna rəğmən
yaradıcılıqdan qalmırlar, həm çoxlu mütaliə
edirlər, öyrənirlər, həm də öyrəndiklərindən
bəhrələnə bilirlər. Əlbəttə, ədəbiyyatda
nifaq toxumu səpənlər, paxıllar və b. antipodlar olub
və olacaq, zatən pis olmasa, yaxşının da qədri
bilinməz.
Rəssamlar arasında da intriqalar var,
bir mentalitetin daşıyıcılarıyıq axı... Ancaq bu, özünü
ədəbiyyatdakı kimi
büruzə vermir, çünki ədəbiyyat
adamı sözünü
yazıb çatdırır
və onların cəmiyyətdə görünməsi,
tanınması, yaxud hansı yuvanın quşu olması toplumda bəlli olur. Rəssam isə qapılır öz emalatxanasına...
- Bəzi ədəbiyyat adamları
tərki-dünyalığı, özünə qapalı olmağı seçir. Sənin də təxəllüsün çox
şey deyir əslində... Sənin təkliyə meyllənməyin,
tənhalığı sevməyin
nə ilə bağlıdır? Nə verir
təklik sənə?
- Mən
Yalquzaq təxəllüsünü
1999-cu ildə götürmüşəm,
o zaman gerçəkdən
də təkliyi çox sevirdim, insanlardan uzaqlaşıb emalatxanada özümü
toplumdan təcrid edirdim. Təklik insana düşünməyə,
özünü dərk
etməyə bir imkan yaradır. Təklik tənhalıq demək deyil, çünki sən təkliyi özün seçirsən
və istədiyin zaman təklikdən uzaqlaşa bilirsən, bu müvəqqəti anlam daşıyır.
Tənhalıq isə sənin
başqaları tərəfindən
təcrid olunmağın
sonucunda baş verir və bu
zaman keyfiyyətli bir yaradıcılıqdan
danışmaq yersizdir.
Yaradıcı insanın təkliyə
çəkilməsi təbii
bir şeydir. Pol Sezann adlı bir fransız postimpressionisti vardı, o,
hətta küçədə
it də hürəndə
işləyə bilmirdi,
fırçasını atıb
molbertdən uzaqlaşırdı.
İndi,
yəni ailə qurandan sonra mən öncəki kimi təkliyə qapıla bilmirəm və bu, özünü
mənim rəssamlıqdakı
yaradıcılığımda göstərir. Bu iki-üç ildə bir ciddi əsər
yarada bilməmişəm.
Buna bir çarə
axtarıram.
- Bəs yaradıcı adamın içkiyə meyllənməyinə
necə baxırsan?
- Mən içki içəndən
sonra nə rəssamlıqla məşğul
ola bilirəm,
nə də nəsrlə. Ancaq nadir hallarda şeir
yazıram, onu da ayılandan sonra ciddi redaktə
edirəm. Yaradıcı adamın içkiyə meyli təbiidir, həm də bizim kimi normal olmayan bir toplumda.
İçki qısa müddətə
də olsa insanı bədbin fikirlərdən, stressdən
uzaqlaşdırır. Ancaq içkiyə həddindən
artıq meyl edəndə sonradan daha çıxılmaz bir depressiyaya düşmək ehtimalı
hər zaman var.
- Qəliz rəsm çəkmək,
qəliz əsər yazmaq haqqında nə düşünürsən?
İncəsənət xalq üçün
olmalıdır, yoxsa məhdud çevrə üçün?
- İncəsənət
xalq üçün yalnız o zaman ola bilər
ki, xalq özü incəsənəti
dərk etmək səviyyəsinə yüksəlsin
- söhbət qəliz,
yəni abstrakt əsərlərdən gedir.
İncəsənət hər şeydən
öncə onu duyub dərk edənlər, anlayanlar üçündür, bu
isə hər adama verilmir. O ki qaldı qəliz
əsər yazmağa,
yaxud tablo yaratmağa, mən bununla artıq məşğul oluram. Rəssamlıqda buna nail olmaq nisbətən
daha asan görünür, boyaların
dili zatən mücərrəddir, qorxmasan
və səmimi olsan, eyni zamanda
istedadın buna imkan versə, keyfiyyətli, savadlı tablolar yaratmaq olar.
O ki qaldı ədəbiyyata, buna artıq Qərb ölkələrində
çoxdan başlayıblar,
Kafkanı, Lorkanı götürək. Bizdə qəliz
ədəbiyyat yaradan
bir yazar hələ tanımıram,
bəlkə də var, mən sadəcə
olaraq, ədəbiyyat
aləmində iməkləməyə
başlamışam. Gələcəkdə
qəliz ədəbi əsər yaratmaq arzum var, bir
az püxtələşmək
lazımdır, yoxsa bu təşəbbüs sonradan bayaq söylədiyim söz oyununa və sonucda xaosa çevrilə
bilər.
- Uğursuzluq,
başa düşülməmək
səni qorxutmur ki?
- Başa düşülməmək hələ
uğursuzluq demək deyil. Uğursuzluq başa düşülsən
də qəbul olunmamaqdır. Başa düşülməməkdən
qorxmuram, zatən çox vaxt özüm üçün
yazdığım, yaxud
çəkdiyim üçün
bu, məni o qədər də ilgiləndirmir.
- Mütaliə
ilə aran necədir? Kimləri və nəyə
görə oxuyursan?
Sənə təsir edən
yazıçılar kimlərdir?
- Demək olar ki, hər
gün oxuyuram, oxumayanda özümü çox rahatsız hiss edirəm. Lap çocuqluqdan
bir az
ipə-sapa yatmayan birisi olsam da,
kitabxanalarla aram yaxşı idi, çeşidli kitabxanalardan
hər həftə
5-6 kitab götürüb
oxuyurdum. Son aylarda çağdaş Azərbaycan
yazarlarını oxuyuram:
Seymur Baycan, Əli Əkbər, Əsəd Qaraqaplan, Qan Turalı və b. Hazırda Aydın Əfəndinin şeirlər kitabını
və ateizm haqqında 1986-cı ildə
buraxılmış bir
kitabı oxuyuram. Kimi və nəyə görə oxumağıma
gəldikdə, mən
zövq aldığım
üçün oxuyuram.
Vladimir Sanin adlı bir
rus yazarı var, onu bizdə
demək olar ki, heç kim tanımır.
Mən onun 16 kitabını iki il sürəsində
dörd dəfə oxumuşam, hamısını,
çünki hədsiz
zövq alıram onun yazılarından.
- Bildiyim qədər, yeni roman yazırsan. Bu barədə
danışaq...
- "Dumana qarşı" adlı yeni və ilk romanımı artıq yazıb tamamlamışam, qalıb
redaktə işi.
Roman əsasən mənim öz yaşantılarım üzərində
qurulub, bir növ skelet-memuardır, ancaq içərisində
fantaziyalara da varmışam. Bu, ayrı-ayrı
zamanlarda yazdığım
esselərin və hekayələrin toplumudur,
sadəcə, romana uyğunlaşdırmağa çalışmışam...
Cəlil Cavanşir
Ədalət.- 2012.- 13 sentyabr.- S.3.