YENİ
PROYEKTİMİZ: ALTMIŞINCILAR
MEMAR CƏFƏR
QİYASİ - 70 (3)
"Altmışıncılar"
dedikdə adətən yazıçıları nəzərdə
tuturlar və bütün vurhəşir də bildiyimiz kimi hər
zaman onların başında olur. Bunun nədən olduğunu
mən araşdıran deyiləm, amma bunu bilirəm ki,
ALTMIŞINCILAR təkcə ədəbiyyatda deyil, sənətin
bütün sahələrində özlərini göstərməkdə
idi. Və mənə elə gəlir ki, dünyamızın
altmışıncı illəri təkcə bizim məmləkətdə
deyil, başqa məmləkətlərdə də eyni anlamda
intibah illəri kimi yaddaşlara həkk olunub. Məsələn,
sevgili Türkiyə cümhuriyyətində ALTMIŞINCILAR
adıyla bir dərnək də var. Həmişə
könlümdən keçib belə bir təşkilat və
ya dərnək bizlərdə də olsun, amma bizlər
ayrı, Türkiyə ayrı. Hər zaman adları
ortalıqda hallanan yazar və sənət adamları
sonrakı nəsil tərəfindən heç də
gönül xoşluğu ilə qarışılanmayıb.
Açığını deyim ki, hətta onları insafla
müdafiə edənlər də qınaq sahibi olur. Mən
onların müdafisinə qalxmaq məqamında uzağam. Sadəcə
onlardan bəzilərini yenidən xatırlatmaq istərdim. Ən
çox o yaradıcıları ki, onlar ədəbiyyatçı
deyillər.Yazar-çizər deyillər. Amma bu sırada
yazarlar da ola bilər. Daşlaşmış
"ALTMIŞINCILAR" sırasına salınmayan
ALTMIŞINCILAR da olub. Kimlərdir bunlar?
SOYQIRIM
ABİDƏSİNİN MÜƏLLİFİ PROFESSOR, DOKTOR,
Cəfər
Qiyasiylə üz-üzə
"Ağrı dağı ətəklərində
yüksələn təmsili qılınclar da, beləcə
günəş, yağmur və rüzgar altında sərtləşir.
Ermənilər İrəvan yaxınlığındakı
Çiçəkli təpəsində tikdikləri və
kompozisiyası müsəlman məscidlərindən
oğurlanmış sözdə soyqırım abidəsi,
anıtı çevrəsində hər il keçirdikləri
mərasimə qatıldıqlarında üzlərini
Ağrı dağına çevirərək hörmətlə
durub dayanırlar. Milli hədəfləri "bir gün
Ağrı dağı çevrəsini də ələ
keçirmək olan ermənilər indi bu müqəddəs
türk dağının qarşısında Türk qılınclarını
görəcəklər. Türk əsgəri yaşadıqca
Ağrı dağı ermənilər üçün bir
göz dağı olaraq qalacaqdır".
Cəfər Qiyasinin "İqdır
Soyqırım abidəsi" kitabından
***
...Çiynimdə bir çanta,
içində bir diktofon və bir də fotoaparat.
Özüm-özümə düşünürəm: əslində
bu müsahibəni bir gənc yazar və ya gənc bir jurnalist
keçirsəydi və elə məni də narahat eləyən
sualları ona versəydi nə gözəl olardı. Mən də
sakitcə oturub başqa bir iş görərdim və belə
düşünə-düşünə bir az
özümü qınayıram. Qaça bilməzsən bu
işdən Tofiq Abdin, qaça bilməzsən. Ona görə
ki, nə sən verdiyin sualları onlar verə biləcək
(təbii onların da suallarını mən verə bilmərəm)
nə də... Bax, məsələnin qəliz yeri buradan
başlayır. Cəfər Qiyasidən soruşuram. Neçə
ildir sənin haqqında lap elə tutaq ki, bizim "artıq
bizim" "Qobustan"da yazı yazılmayıb. Vallah
xatırlamıram, bəlkə də bir səkkiz, doqquz il
olar. Bax, məsələnin qəliz yeri burdan başlayır.
Cəfər Qiyasi bu səkkiz ildə təbii çox işlər
görüb və ən dəhşəti baş bəlası
ermənilərin istəklərinin əleyhinə gedərək
və özü də başqa bir ölkədə, başqa
bir yerdə (hər halda) son dərəcə müsibət bir
abidə yaradıb ki, Cəfər Qiyasi bundan sonra heç bir
iş görməsə də Türk dünyasının
yaddaşında qalacaq və belə hadisənin də bizim
diqqətimizdən yayınması bir o qədər də fərəhverici
bir iş deyil.
Nə eləmək olar biz bizik... Və...
-Əzizim Cəfər
müəllim (doğrudur bütün müsahibə boyu biz
bir-birimizə adımızla müraciət etdik və mən
müraciətimdən əvvəl "qurban olum" deməyi
də unutmadım) sənin gördüyün bu işin qədri-qiyməti
yoxdur, belə deyək şablon olsa da. Və
indiki məqamda məni bir şey daha çox
maraqlandırır. Artıq abidənin qoyuluşundan da
bir çox zaman keçib və bu zaman ərzində də bu
soyqırım məsələsi daha çox gündəmə
gəlib və Türkiyə kimi bir Dövlətin
yaşamına necə deyərlər bir paz
kimi keçirilib bir az da kobud desək. Və
bizim özümüz də elə bu soyqırımın
ağrılarını əsrlərdir çəkirik. Təbii bizim bir me"marımız, bir
yaradıcımız buralarda bir fürsət tapa bilmir və
gedib Türkiyə kimi bir dövlətdə öz
ideyasını həyata keçirməyə başlayır.
Və Türkiyə də bildiyin kimi balaca bir
yer deyil və oranın da gözəl me"marları var, sənətkarları
da az deyil. (Və ürəyimdə fikirləşirəm
sənin kimi qeyrətli me"marları yoxdur bəlkə də).
Bax, bu abidənin yaranma tarixi necə
başladı. Kim sənə təklif elədi
bu işi və nə zaman oldu bu?
-Belə deyim ki, bilirsən bizim bu
Şamaxı yolunda bir Türk əsgərinin məzarı var
(və bir gün tale məni sevdasında yandığım
Türkiyəyə aparacaq və orada yaşadığım
günlərin birində mən bu məzar haqqında "Tənha
məzar" adlı bir yazı yazacağam və həmən
yazı vergülünə, nöqtəsinə toxunulmadan
milliyyətçi "Ortadoğu" qəzetində
çap olunacaq). Mən hələ çox
qabaqlar o məzarın üstü üçün bir abidə
hazırlamağı düşündüm və proyekt də
hazır oldu. Və bildiyin kimi bizim bir çox işlərimiz
düyünə düşdüyüdək bu layihəni də
həyata keçirmək mümkün olmadı, baxmayaraq ki, hətta
Türkiyə Böyükelçiliyindən də dobro almışdıq. Namiq bəy
Zeybək də çox bəyənmişdi ideyanı.
Bu mən bilən doxsan ikinci il idi. Hələ hadisələr tam yerinə
oturmamışdı. Və hələ o
zaman rəhmətlik İbrahim Bozyel adlı bir türk
aydını ilə yaxın münasibətimiz vardı, hətta
evimə gedib gəlmişdi. Və necə
oldusa layihəni ona da göstərdim. O daha sonra buralara gələndə
baxdı ki, hələ də yerimizdə sayırıq və
dedi ki, Cəfər bəy mən bir simpozium fikirləşmişəm.
"Tarixi gerçəklər və ermənilər"
mövzusunda bir simpozium keçirmək istəyirəm.
O ərəfədə ermənilər böyük
hazırlıq görürdülər ki, 24 apreldə başa
bəla o soyqırım günahlarını bir daha gözə
soxsunlar. Soyqırımın yubileyini keçirmək
istəyirdilər. Və İbrahim bəy mənə
dedi ki, sən gəl bir çıxış elə, bir də
bir layihə gətir bizə. Təbii mən də
köhnə layihəni qoydum qırağa, kökündən
dəyişdirərək yeni bir layihə projesi
hazırladım. Və beləcə hardasa
25 metr yüksəkliyi olan bir layihə hazırladım
Simpoziuma getdim. Oradakı
çıxışım "Türk Kültür
terroru" adı altında layihəmlə birlikdə bir
jurnalda çap olundu. Ankarada. Türkcə və ingiliscə. Türkiyənin
müxtəlif yerlərindən iyirmi beş
nəfər sanballı sənətkar vardı. Onların
da iştirakı ilə baxıldı və mənim layihəm
daha çox səs aldı. Və onu qeyd
edim ki, buraya həm də erməni problemi ilə məşğul
olan alimlər gəlmişdi. Yəni
qısa desək təşəbbüs rəhmətlik
İbrahim Bozyeldən gəldi. Bir şeyi qeyd eləyim
ki, o Şəmsəddin Uzun bəy var ha, doğrudan da mən
elə qeyrətli dövlət adamı az
tanıyıram. Sən də çox gözəl
yazmışdın o məsələni "Ortadoğu" qəzetində
(Cəfər Qiyasi bir az öncə oxuduğunuz, əgər
oxudunuzsa, "Şəmsəddin Uzunun üsyanı"
adlı yazımı nəzərdə tutur) Uzun bəy
dövlətə və millətə bağlı bunu
xüsusi olaraq vurğulayıram, dövlətə və millətə
bağlı bir insandır, layihə onun da çox xoşuna gəldi.
Və inşaatı yaxşı bilən adamlar
da də"vət olundu Trabzon tərəfindən. Sonra işə başladıq. İş
prosesində tez-tez yanımıza gələn Uzun bəyə əsər
o qədər xoş gəldi ki, təzədən o abidənin
daha yüksək olmasını istədi və abidənin
yüksəkliyini 43 metrə o qaldırdı. Bilirsən belə şeylərin hər
qarışı pul və vəsait tələb eləyir.
Əvvəlcə iyirmi beş metr nəzərə
tutulmuşdu. İndi baxdığımızda Türkiyənin
ən yüksək abidəsidir bu vaxta qədər. Çanaqqaladakından bir-iki metr
hündürdür.
- Türkiyənin başqa yerlərində
bu mövzuda, bu silqətdə və gücdə abidə var
idimi, vallah mənim xəbərim yoxdur.
- Vallah ona kimi mən heç nə
eşitmədim sənin kimi və görmədim də. Amma Van elində deyəsən bir abidə kimi və
muzey kimi bir şey var. Ərzurumda da bir şey var deyəsən.
- Cəfər müəllim, bu
Soyqırım abidəsinin məhz İqdırda qoyulması nə
üçün idi. Deyək ki, nədən belə
bir gözəl əsər İstanbul kimi bir şəhərdə
deyil, məhz İqdırda qoyuldu. Deyək ki,
İstanbulda olsaydı daha çox adam
görə bilərdi. İstanbul daha çox gəlimli-gedimli
yerdir. Bunu biz dana bilmərik.
-
İqdırın seçilməsi də birbaşa İbrahim
Bozyellə Şəmsəddin Uzunun təşəbbüsüdür.
İstanbulda o vaxt o mövzunun başa
düşüləcəyi və ən əsası qəbul
edəcəyinə mən şübhə edirəm. Belə bir abidənin məhz İstanbulda tikilməsinə
icazə verilməsi mənə çox şübhəli
görünür. İkinci də ən əsası
İqdır mənim üçün daha niyə əzizdir?
Üstündə haqsız davalar gedən
Ağrı dağı da buradadır. Ermənilər
bütün dövlət simgelərində onu dünyaya
tanıdırlar. Və yenə də o yeri ona görə
seçdim ki, Ağrı dağı fonda
olsun. Ağrı dağı qabarıq
görünsün. Və baxın ermənilər
Ağrı dağına baxanda o qılınclar gözlərinə
girir. Ona görə də İqdır
Ankaradan və İstanbuldan daha önəmlidir. Və hətta İğdırın özündə
də bir neçə yer təklif elədilər və ən
sonda Vali bəy də mənim ideyamı qəbul elədi və
arxasında da durdu. Hətta bir İtalyan alimi gəlmişdi
açılışa, mənə yanaşdı, türkcə
də bilirdi, dedi: hocam, Ağrı, o Ararat dedi, Ararat fonunda
çox möhtəşəm baxılır.
- Səndən başqa bu proyektdə
kimlərin önəmli rolu var?
- Bax, Tofiq, o əsərin ən
kiçik cizgilərini belə mən özüm eləmişəm.
Yəni tikintini belə nəzərdə tuturam,
ən xırda şeyləri belə mən özüm öz əllərimlə
eləmişəm və burada mənimlə işləyən
uşaqlar mənə kömək eləyiblər. İnan çox zaman mən işdən öz
hesabıma icazə almışam və aylarla gedib
İqdırda qalmışam. Hər cizgini
yerində çəkmişəm və kontrol eləmişəm.
Və hətta taxtaları belə özüm
ölçüb-biçib sahmana salmışam.
- Türkiyə tərəfindən
necə, bir müdaxilə... bir kömək...
- Yox, heç bir müdaxilə
olmayıb. Və hətta inşaat işlərində bəzən
fikirlərimiz düz gəlməyəndə Vali Şəmsəddin
Uzun bəy deyirdi: baxın, Hoca nə deyirsə o da olmalıdır.
Və hətta bir çox zaman məsləhət
aldığım anlar da olub. Abidənin
relyefləri barədə Türk alimləri ilə
görüşdüm, kiçik şeylər olsa da məsləhətlər
alırdım. Hətta ağıllı
başlı bir təklif olmasa yenə də dinləyirdim
onları. Bəzi şeyləri də mən
bizim gözəl rəssamımız Məzahir Avşarla
işləmək istəyirdim. İmkan vermədilər...
- Yəni, necə imkan vermədilər...
-Səfirlik bir az
nəsə razılıq vermədi. Mən də
Ankaradan bir heykəltəraş vardı, onunla işlədim.
Nevzat Can adlı bir me"mar idi, doğrudur, tam məni həmin
eləməsə də işlədim. Relyefləri
o elədi.
- Bax, Cəfər müəllim,
bilirsən bu sənət adamlarında qəribə bir
qısqanclıq olur. Sən o abidəni işlədiyin
müddət, oralarda sənə bir qısqanclığın
olduğunu hiss etdinmi?
- Yox, elə bir qısqanclıq olmadı,
amma İqdırın bir memarı vardı, Memarlar Odası
deyilən bir təşkilatın oraya təyin edildiyi bir
adamdır, əvvəllər bir az nəsə
kəm baxdı işlərə. Və hətta
siftə bu abidəyə qarşı
çıxmışdı. Sonra mən
özüm onunla üz-üzə söhbət elədim və
fikrini tamamilə dəyişdi. İnan ki,
özü etiraf elədi qarşı
çıxmağını, amma görüşəndə və
bəzi şeylər aydınlaşandan sonra təşəbbüsü
bəyəndi. Bir Oqtay Əkinci deyə
birisinə fotoları göstərdim ki, mən belə bir abidə
tikmək istəyirəm. O da bir az
burunladı, necə deyərlər və mən maraqlandım
ki, kimdir bu adam, dedilər ki, guya Qars azərbaycanlısıdır
və bacısının əri Təbrizlidir, bir az da Həsən
bəy Zərdabi ilə qohumluğu var dedilər. Gözəl qarmon çalırdı və bizim
mahnıları da oxuyurdu.
(Davam edəcək)
Tofiq
Abdin
Ədalət.- 2012.- 15 sentyabr.- S.15.