SÜFRƏ MƏDƏNİYYƏTİ
ESSE
Aqillərdən
birinin sözüdür: cavanın əli güclü olur,
qocanın dili. Bu gün Avropaya yön alan cavanlar yaxamdan
möhkəmcə yapışıb, məni daşa-divara
çırpsalar belə, dilimi dinc qoyan, sözümü geri
götürən deyiləm: mən nostaldiya xəstəliyinə
tutulmuşam, tez-tez tifaqı dağılan sovet dönəmində
yaranmış ədəbiyyat, incəsənət əsərlərini
şedevr bilirəm və onları imkan düşdükcə
yenidən oxuyuram, baxıram. Ədəbiyyata hələ
yaxın düşməyək, kinoya əl uzadaq. "İncəsənətin
ən əhəmiyyətlisi kinodur" - deyən
V.İ.Leninin sözlərinə inanıb, yada salaq: sovetin
vaxtında çəkilmiş hansı kinomuzu sevmirik, hə?
Yayın
od ələyən istisində "Dərviş Parisi
dağıdır" bədii filminə baxdım və ləzzət
aldım. Orda bir epizod var: Hatəmxan qardaşı oğlu ilə
- bircə qızını ərə vermək istədiyi gənclə
- kəskin danışmır, onu Müsyo Jordana qoşulub
Parisə getmək istəyindən çəkindirmək
üçün dilə tutur: "Orda nə var axı, -deyir,
-onlar stul üstə oturur, biz yerdə. Bax, beləcə
bardaş qurub otururuq.g Onlar xörəyi qaşıqla yeyir, biz
əllə"... Deyim ki, ünlü sənətkarımız
Adil İsgəndərovun ifasında Hatəm xan obrazı
dolğundur, canlıdır, heç vaxt unudulmayacaq.
O kinoya
baxandan iki ay ötüb və iç dünyamda yeni ideya
yazanıb: qərblilərin əxlaqını,
açıq-saçıqlığını, xüsusən
süfrə mədəniyyətini gördük. Onda bəs
görəsən, başqa sahələr bir yana, biz müsəlmanların
süfrə mədəniyyəti necə olmalıdı?
Bildiklərimi
qoy qələmə alım. Bəlkə hayıl-mayıl
olub, Avropaya üz tutan gənclərimizə mənim bu qeydlərim
müəyyən mənada təsir edər.
Əvvəlcə
"bir inci saflığı" olan suyu içmək barədə:
-
Gündüz ayaqüstə su içməyin;
- Sormaqla
su içmək məsləhət deyil;
- Gəlin
su içməzdən əvvəl "bismillah", içəndən
sonra "əlhəmdüllah" deyək;
- Suyu
üç dəfəyə içmək
lazımdır...
İndi isə keçirik yeməyə;
- Yeməkdən
qabaq hər iki əlimizi yumalıyıq;
- zəruri
etiyacımızı ödədik, nuşican. İndi gəlin
əllərimizi yenidən yuyaq və dəsmalla qurulayaq;
- qayda
belədir; ev sahibi yeməyə birinci başlamalı və
qonaqdan sonra əlini süfrədən çəkməlidir.
Belə etsək, qonaq utanıb-çəkinməz,
iştahla, doyunca yeyər;
- yeməyin
əvvəlində "Bismillah" deməliyik, əgər
süfrədə neçə növ təam varsa,
hamısına əl uzadanda "Bismillah" deməyimiz məsləhətdir.
Axı, bütün nemətlər bizə Allahın göndərdiyi
ruzidir, payıdır.
Başqa bir nüans:
- Əgər
toxuqsa, iştahımız yoxsa, niyə süfrə
arxasında əyləşməliyik? Bunu bizə məcbur edən
var?
- əgər
doymuşuqsa, yeməyi davam etdirməyin mənası
yoxdur;
- isti
xörək yemək olmaz. Bu, orqanizmə ziyan verər. Tələsməyin,
necə deyərlər, ələmsöyünlüyün mənası
yoxdur. Kimdi səni arxadan qovan?
-
süfrə arxasında sərbəst əyləş,
sağında-solunda əyləşənə dirsək atma,
onunla zarafatlaşma, xısınlaşma;
- yemək
zamanı fikrin özündə olsun, başqasında yox.
Gözünü qarşında əyləşənə zilləmə,
daha doğrusu, ətrafındakı ilə gözləşmə,
işarəylə heç kəslə əlaqəyə girmə.
- yeyərkən
ağzını marçıldatma;
- tikəni
bu əngindən o birisinə tez-tez ötürmə;
Yediyimizi, içdiyimizi üfürməyək;
-
Süfrəyə çörək qoyulandan sonra tələsmək
lazım deyil. Birliyi, yəni ailənin o biri üzvlərinin,
xüsusilə böyüklərin əyləşməsini
gözləmək ədəbdəndir. Ata-ana süfrənin
baş tərəfində əyləşməli,
böyük-kiçik münasibətləri
pozulmamalıdır. Bu məsəli unutmayaq:
"Allahsız yerdə otur, böyüksüz yerdə
oturma":
-
Çörəyi bıçaqla doğramayın;
-
süfrənin bəzəyi, birinci nemətdir çörək.
Çörəklə əl silməzlər, bu
günahdır. Onun bir qırıntısını ayaq
altına salmaq olmaz, yoxsa evin, ailənin ruzisi, bərəkəti
qaçar. Ovuntu varsa, ovcuna yığ, at ağzına;
- əlinizlə
əti sümükdən ayırın, sonra yeyin. Daha
doğrusu, ağzınıza sümük qoymayın. Kimləsə
danışa-danışa, fikriniz başqa yerdə olar və
ağzınızdakı sümük qırıntısı
sizə ziyanlıq verər:
- yemək
yeyərkən meyvənin qabığını soymayın.
Qoz, fındıq, şabalıd kimi meyvələr nəzərdə
tutulmur ha!
-
yaxşı olar ki, meyvəni, tərəvəzi yeməyin
sonunda qəbul edəsən;
- yeməkdən sonra
çay içmək, papiros
çəkmək məsləhət deyil.
Heç olmasa yarım saat fasilə verilməlidir. Həyət-bacada
hərəkət eləmək,
gəzişmək məsləhətdir;
- dişlər təmizlənməli, yuyulmalıdır.
Mövzumla bağlı bir xatirə yarpağı:
1972-ci ildə ikinci dəfə ali
təhsil alarkən qəzetdə işləyən
jurnalist dostum zəng elədi mənə: "Tez gəl dəmiryol vağzalına, yer var oraya gedəcəyik".
Görüşdük, məqsədi
açıqladı:
- Mərdəkana tələsirəm.
Mayestro Niyazi Avstriyadan qayıdıb. Redaktorun tapşırığıdı,
onunla müsahibəni
biz verməliyik. Səni bilirsən
niyə aparıram?
O, ağır təbiətli
insandı. Gərək dediyini düz
yazasan, artırıb-azaltmayasan.
Söhbətlərimizə diqqətlə qulaq
as. Mənə onun cavablarını
yadında saxla. Dostumu qınamadım. O vaxt
jurnalistin nə diktafonu vardı, nə kamerası. Əlində
bir bloknot idi, bir də
qələm.
Bağ evində mehriban görüşdü
bizimlə. Əlində qayçı vardı, üzüm tənəklərinin qurumuş budaqlarını
doğrayırdı. Elə iş görə-görə
həmsöhbət oldu bizimlə. Günorta gəldik balaca bağ evinə. Döşəməyə xalça sərilmişdi, nə stol var idi,
nə stul. Bir-birimizə baxdıq. O, deyəsən fikrimizi "oxudu".
- Oturun
aşağı, bardaş qurun.
Biz süfrədə belə əyləşməliyik.g
Həcər xanım qarşımıza boşqab
qoydu. Pah, qaşıq
yoxdu. Bulud qabdakı
döyüdən əvvəl bizə, sonra
özünə yemək qoydu. Sağ qolunu dirsəyə
kimi çırmaladı. Biz
də onun kimi.
- Başlayaq, -
dedi, - plovu əllə
yeyərlər, qaşıqla yox. yağ da tökün...
Sonra təriflədi Həcər
xanımı, onun bişirdiyi
plovu heç harda yeməmişəm.
Doyandan sonra biz də onun kimi
barmaqlarımızı yaladıq.
Axırda "ilahi
şükür" dedik.
Söhbəti
qırıq-qırıq da olsa, maraqlı idi:
- Bizim Azərbaycan
kimi sərvətli, dövlətli diyar yoxdu. Bütün
nemətlərimiz var, amma
onun qədrini bilmirik.
g Vyanada Həcərin bişirdiyi
plov yadıma düşdü.
Restoranda sifariş verdim. Gətirdilər. Güclə bir qaşıq götürdüm.
Yeməli deyildi. Bir qab düyüyə görə məndən
42 dollar pul
aldılar.
Bizim
Talış zonasında sədri düyüsü
var. onun plovunun dadı, tamı, ləzzəti, ətri
bihuş edir
adamı...
Əlibala Rəhimov
Ədalət.- 2012.- 27 sentyabr.- S.4.