"Başqa yol müharibədir"
Qabil Hüseynli hesab edir ki,
ATƏT-in formatı iki
formada dəyişə
bilər. Politoloq həmsədr
ölkələr kimi Almaniya
və Norveçin adını çəkir
Arxada
qoyduğumuz 2011-ci ildən bizi çox zaman ayırmır.
Yeni ilə cəmi 15 gündür başlamışıq. Başa
vurulan il hansı ciddi siyasi hadisələrlə yadda qaldı?
Bu və digər sualların cavabını politoloq Qabil
Huseynlidən öyrənməyə
çalışdıq.
- Ötən
ili necə xarakterizə edərdiniz, 2011-ci il daha çox nə
ilə yadda qaldı?
- Azərbaycan
üçün ötən ildə ən yadda qalan hadisə
"Eurovision" mahnı yarışmasında birinci yer
tutmamız oldu. Siyasi əhəmiyyətinə görə
ondan daha yüksək olan məsələ isə Azərbaycanın
BMT Təhlükəsizlik Şurasının keçici
üzvlüyünə seçilməsidir. Bir sıra tədbirlərin
ölkəmizdə keçirilməsi də bu mənada
yaddaqalan oldu. İslam ölkələri xarici işlər
nazirlərinin Bakı toplantısı, İSESKO xətti ilə
mədəniyyət tədbirlərinin baş tutması, turizmə
dair müəyyən toplantıların keçirilməsini də
uğurlar sırasına daxil etmək mümkündür.
Siyasət
sahəsindəki ən başlıca uğurlar iqtisadi sahələrdə
də əldə olunub. Azərbaycan iqtisadiyyatı normal templə
inkişaf edib. İlk dəfə olaraq Azərbaycan xaricə
investisiya yatırmağa başlayıb. Doğrudur, əvvəlki
illərdə də xarici ölkələrdə investisiya
yatırımları prosesi həyata keçirilirdi. Amma bu
çox az miqdarda idi. Ötən il isə investisiya
yatırımında rekorda imza atılıb. Ötən il Azərbaycan
Türkiyədə "Petkim"in səhmlərinin 50 faizinə
sahib olub. Üstəlik də "Petkim"in daha bir sahəsinin-yeni
Neftayırma Zavodunun tikilişinə Azərbaycan 5 milyard
dollarlıq vəsait ayırıb. Bu da ölkəmizin xaricdə
sərmayə qoyuluşunun miqdarını xeyli
artıracaq.
- Amma
bütün bunlarla müqayisədə Azərbaycanın əsas
məsələsi olan Dağlıq Qarabağ probleminə
yönəlik hansısa aktivlik müşahidə olunmadı...
- Aktiv
siyasi tədbirlər keçirildi. Rusiya prezidenti Dmitri
Medvedevin təşəbbüsü ilə yeddi dəfə
prezidentlərin görüşü keçirildi. Eyni zamanda səkkiz
inkişaf etmiş ölkənin münaqişə tərəflərinə
status-kvonun bu formada davam etməsinin təhlükəli
olması barədə müraciətləri oldu.
Danışıqları daha effektiv etmək üçün
addımların atıldığını istisna etmək
olmaz. Amma bütün bunlara baxmayaraq Ermənistan tərəfinin
qeyri-konstruktiv mövqeyi və ona qəyyumluq edən dövlətlərin
bölgədəki status-kvodan bəhrələnmələri
səbəbindən münaqişənin həllində irəliləmə
olmadı. Bu səbəbdən də danışıqlardan
heç bir nəticə əldə edilmədi. İndi
prezidentlərin yeni ilin ilk ayında ilk görüşlərinin
baş tutması gözlənilir.
- Bu
görüşdən sizin hansısa gözləntiləriniz
var?
- Mən
bu görüşdən heç bir şey gözləmirəm.
Çünki görüş üçün lazımi baza
yoxdur. Yəni indiyə qədər aparılan
danışıqlar prosesində Ermənistanın irəli
sürdüyü təkliflər, yaxud da iddiaları, həmçinin
vasitəçilərin irəli sürdüyü həll
variantları Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünün təmininə yönəlmədiyindən
danışıqlar prosesində hər hansı irəliləyişin
olacağına ümid yaratmır. Düzdür, mən
danışıqlar prosesinin birdən-birə uğur gətirəcəyi
qənaətində də deyiləm. Amma hər halda
hansısa danışıqda müəyyən irəliləyiş,
müəyyən bir pozitiv məqam olarsa, bu o deməkdir ki,
danışıqlar prosesində dinamika, irəliləyiş
var. Düşünmək olar ki, bu dinamika, irəliləyiş
gələcəkdə uğura gətirib çıxara bilər.
- Əgər
danışıqlar prosesi başlanandan Ermənistan
qeyri-konstruktiv mevqeyindən əl çəkməyibsə və
vasitəçi dövlətlər də öz maraqları
naminə təcavüzkarın nazı ilə oynayırsa, o
zaman danışıqların davam etdirilməsini necə
başa düşmək olar?
-
Başqa yol müharibədir. Əgər bölgədə
Rusiyanın təsiri güclüdürsə, Rusiya Ermənistanı
himayə edirsə və eyni zamanda müharibə yenidən
başlayacağı təqdirdə Ermənistana hərtərəfli
yardım göstərəcəyini
açıq-açığına xarici işlər naziri,
digər yüksək ranqlı generallar səviyyəsində
bəyan edirsə, deməli hərbi yolla problemi aradan
qaldırmaq da asan məsələ deyil. Ona görə də
hələki danışıqlar variantının müxtəlif
növlərindən istifadə etmək lazımdır.
Xüsusilə də Azərbaycanın BMT Təhlükəsizlik
Şurasının keçici üzvlüyündən istifadə
edərək danışıqların vüsətini dəyişmək
olar. Yəni danışıqlar prosesini ATƏT müstəvisindən
BMT müstəvisinə keçirmək olar və BMT müstəvisində
də danışıqlar prosesini davam etdirmək
lazımdır. Yaxud da ATƏT-in vasitəçilik
missiyasında format dəyişikliyi olunmalıdır. Konkret
olaraq açıq-aşkar ermənipərəst mövqe tutan
Fransa həmsədrlikdən çıxarılmalıdır.
Rusiya ilə bağlı mövqelərə aydınlıq gətirilməlidir
və yalnız bundan sonra həmsədr formatının tərkibini
genişləndirmək-sayı beşə çatdırmaq da
mümkündür. Bir sözlə, ATƏT-in formatı iki
formada dəyişə bilər, ya bütövlükdə bu
formatdan imtina olunmalı, ya da bunu bir qədər genişləndirmək
lazımdır ki, oradakı bəzi dövlətlərin
qalıb-qalmaması məsələsi həllini
tapsın.
- Yeni
formatda konkret olaraq hansı dövlətlərin təmsilçiliyi
Azərbaycanın maraqlarına cavab verər?
- Bunlardan biri Almaniya, digəri isə Türkiyədir. Türkiyə mütləq vasitəçilik
formatında təmin olunmalıdır. Çünki Türkiyə həm Minsk Qrupunun üzvüdür, həm də müstəqil və regionun ən güclü dövlətlərindən
biridir. Əgər Rusiya regiona
nüfuz edirsə və özü də təcavüzkar Ermənistanı dəstəkləyirsə,
torpaqlarımızın işğalında
iştirak edibsə, Türkiyə niyə problemin aradan qaldırılması prosesinə
qatılmasın? Türkiyənin
bu prosesdə iştirakına kim,
hansı arqumenti göstərə biləcək?
Əgər Türkiyə
Azərbaycanı müdafiə
etməkdə suclandırılacaqsa,
bu Azərbaycanı deyil, beynəlxalq hüquq norma
və prinsiplərini müdafiə etməkdir. Qeyd etdiyim kimi
digər dövlət
isə Almaniya da, Norveç də və başqa bir neytral dövlət də ola
bilər.
- Rusiyada hakimiyyət dəyişikliyi müharibə
üçün şəraiti,
yoxsa, problemsiz bir situasiyanı ortaya qoyacaq?
- Əgər Rusiyada
Putin hakimiyyətdən getsə
məsələ müharibə
həddinə gəlib
çıxmaz və danışıqlarda konstruktivlik
xeyli arta bilər. Münaqişənin dondurulmuş vəziyyətdə
saxlanılması və
uzun müddət həll olunmamış vəziyyətdə saxlanılmasının
əsas səbəblərini
də Rusiyanın siyasətində axtarmaq lazımdır. Çünki belə bir vəziyyət
Rusiyanın Qafqazdakı
maraqlarına xidmət
edir. Rusiyanda demokratik qüvvələr
hakimiyyətə gələrlərsə
və daha çox daxilə yönəlik məsələlərə
diqqət yönəldilərsə,
bu xaricə yönəlik ənənəvi
ambissiyalı siyasətə
son vermə olar.
- Bütövlükdə Rusiyada hazırda gedən prosesləri regiona təsir baxımından necə dəyərləndirərdiniz?
- Hələki proseslər gedir, amma bu
mərhələdə bir
qədər ciddi lider qıtlığı
hiss olunur və təşkilatlanma səviyyəsi
də hələ ürəkaçan səviyyədə
deyil. Siyasi təşkilatlar zəif olduğundan kütlələri də təşkilatlandırmaqda acizdirlər.
Digər
bir tərəfdən
də siyasi qüvvələrin inteqrasiyasında
problemlər var. Kommunist
Partiyası proseslərə
dəstək verməkdə
o qədər də həvəs göstərmir
və daha çox özü müstəqil tədbirlərin
keçirilməsinə meyillənir.
Kommunistyönümlü digər quruplaşmalar
da eyni formalı
hərəkətlər edirlər.
Jirinovski
isə hakimiyyətin tərəfindən olan partiyanın rəhbəridir.
Mironovun
"Ədalət" partiyası
da bütövlükdə
hakimiyyəti müdafiə
edən təşkilatdır.
- Rusiyada daha irticaçı
qüvvələrin hakimiyyətə
gəlməsi mümkündürmü?
- Putindən irticaçı
qüvvə mümkün
deyil. Mən inanmıram Rusiyada elə bir adam və elə bir komanda
tapılsın ki, o Putindən daha sərt imperiyayönümlü
siyasət yürüdə
bilsin. Bu mümkün
deyil.
- Kreml parlament seçkilərindəki nəticələri
Prezident seçkilərində
də əldə saxlaya biləcəkmi?
- Mütləq bunu həyata keçirməyə
çalışacaqlar. Bu artıq demokratik qüvvələrin, siyasi
mübarizəyə qalxmış
təşkilatların fəallığından,
onların seçki prosesini müşahidə
etmə resurslarından
asılı olacaq.
Əgər ədalətli və
şəffaf seçkilər
keçirilərsə, Putinin
seçilməsi sual altındadır, yox əgər seçki prosesinə nəzarət etmək mümkün olmasa, onda tamamilə
gözləmədiyimiz hadisələrlə
baş-başa qala bilərik.
- Qonşu İranda ötən ilin sonlarına yaxın Böyük Britaniya səfirliyinə hücumun
təşkili, yeni ilin başlanğıcında
isə partlayış
hadisəsini necə xarakterizə edərdiniz?
- Məncə hər iki hadisədə daxili təsirlə xarici faktorlar bir-birini tamamlayır. Amma xarici təsirlərin aparıcı meylə malik olduğunu ehtimal etmək mümkündür.
- Bütün bunlar sonda müharibəyəmi
hesablanıb?
- Bu İranın davranışlarından
asılıdır. Əgər İran
bu cür tərs mövqedən əl çəkməzsə,
qızışdırıcı mövqe tutarsa müharibəyə gətirib
çıxara bilər.
Yox əksinə, İran konstruktivlik nümayiş etdirərsə, dünya dövlətlərinin tələblərinə
uyğun öz siyasətində korrektələr
edərsə, onda siyasi ab-hava yumşaya, vəziyyət də gərginlikdən çıxa bilər.
- Fars körfəzi hədələri
nə vaxta kimi davam edəcək
və konkret olaraq İran belə bir addım
ata bilər?
- Bu heç bir əsası olmayan və gerçəkliyə
söykənməyən hədələrdir.
İran özü də yaxşı başa düşür ki, bu hədələrin praktiki şəkildə həyata keçirilməsi
mümkün deyil.
Bir müddət sonra heç bu hədələri
də İran səsləndirməyəcək.
Gültəkin
Ədalət.- 2012.- 14 yanvar.-
S.4.