Vətəni
səsiylə gəzir Ağalar
Hər
bir xalqın qəhrəmanlıq salnamələrini,
döyüş səhnələrini və şəhidlərin
taleyini ilahi yazılarla üzündə əks etdirən Vətən
mövzusu istər mənzum, istərsə də hikmətamiz
nəql formasında dillər əzbərinə
çevrilmiş, yaddaşlara həkk olunmuşdur. Klassik
şairlərin yaradıcılığından tutmuş
müasir qələm ustalarının yaratdıqları ədəbi
nümunələrədək ana xətti təşkil edən
bu mövzuda Vətən uğrunda aparılan mücadilələrlə
yanaşı döğma yurdun əsrarəngiz gözəllikləri,
quşqonmaz zirvələri, nəhəng və
sıldırım qayaları, al-əlvan yamacları, bumbuz
bulaqları, ağzında daşlar oynayan dağ
çayları, dil-dil ötən quşları da təsvir və
tərənnüm olunmuş, hər bir xalqın özünəməxsus
xarakterinə uyğun marş və himnlərinə
çevrilmişdir.
Bu poetik söz ləngərləri
öz mənbəyini aldığı şair ürəyindən
süzülüb bədii qiraət ustalarının səsi
ilə insanlara ruh verir, sözün əzəmət və
qüdrətini pərdə-pərdə açaraq dinləyiciləri
riqqətə gətirir, şairin hay-harayını dünyaya
çatdırmağa cəhd edir. Bədii qiraətlə
könüllər oxşayan böyük Kazım Ziyanın səsində
Füzulinin qəzəlləri, Mehdi Məmmədovun ifa
ustalığında Şekspirin qəhrəmanları, Əli
Zeynalovun ifasında Sabirin satiraları, Səməndər
Rzayevin, Həsən Əblucun, Məhluqə Sadıqovanın
təqdimatında xalq yaradıcılığı nümunələri,
Əminə Yusif qızının, Laləzar Mustafayevanın,
Azad Şükürovun, İlham Əsgərovun kövrək
və həzin səs tembrlərində çağdaş sənətkarlarımızın
əsərləri daha qabarıq şəkildə dinləyicilərin
ruhunu oxşamış, bədii qiraət sənəti bu sənət
adamlarının qabiliyyətləri ilə daha da inkişaf
etmişdir.
Belə sənətkarlardan biri də
çağdaş aktyorluq sənətinin bənzərsiz
nümayəndəsi, səsilə sözün şəklini
çəkməyə çalışan, müəyyən
mənada buna nail olmağı bacaran qiraət ustası,
respublikanın əməkdar artisti Ağalar Bayramovdur.
Səsin çəkdiyi
sözün şəkli canlıdı, o öz qan
dövranını ədəbi sözün, obrazlı
sözün, qüdrətli sözün dopdolu
kapilyarlarından dürüst diaqnozla tənzimləyir,
xalqımızın öz müstəqilliyi uğrunda
apardığı mübarizə yolları, bu yollarda
başımıza gətirilənlər, - döyüş səngərlərindəki
şücaətlərlə yanaşı xəyanət
cızan qara əməllər, ana-bacılarımızın
göz yaşlarından keçən ah-nalələri,- və
bu mənzərələri özündə əks etdirən
şeir nümunələri Ağalar Bayramovun səsində
daha da möhtəşəmlik qazanır, ahəngdar səs
axarına yönəlir, səsin cazibəsində
sözün şəkli daha təbii formasına
düşür. Rəssam səsə malik sənətkarın
ifasında çağırış motivli şeirlərdən
tutmuş lirik ovqat yaradan ədəbi
çırpıntılara kimi hər misra, hər beyt bənzərsiz
yaşam qazanır. Bu yaşamın içində sənətkarın
xoşbəxtliyi zövq verə bildiyi dinləyicinin
könül xoşluğu ilə davamlı təmas
yaradır.
Orta təhsilimi
Bakıdakı fizika-riyaziyyat təmayüllü internat məktəbində,
ali təhsilimi isə Politexnik institutunda aldığımdan
fizika və riyaziyyat fənlərinə təkcə dəqiq
elmlər kimi deyil, bir həyat fəlsəfəsi kimi dərin
rəğbətim olub. Odur ki, dünyanın
ağlı-qaralı gərdişinə, enişli-yoxuşlu
dolaylarındakı fiziki proseslərinə və riyazi
hesablamalarına nəzər salanda səs tezliklərinin
yaratdığı enerji dalğalarındakı rənglərin
tilsiminə düşürəm. Bu tilsim yeddi rəngdən
ibarət olub, insanın daxili aləminin
çalarlarının psixoloji mənzərələrinin səs
qatlarını nizamlayır, müfəssəl şəkildə
eşitdiyimiz səslərin rəng, gördüyümüz rənglərin
isə səs harmoniyasını yaradır.
Səsin rəngini
notlara düzmədən, ilmə və naxışlara çəkmədən,
muğam dəstgahlarına, operaya, çeşidli ariyalara bələmədən
qiraət vasitəsiylə, olduğu kimi hədəfə
çatdırmaq bacarığı nadir sənətkarlara nəsib
olur. Bu baxımdan Ağalar Bayramovun səsindəki rənglərin
təcəssümü səs-rəng aspektində bir
nişan, ağlı-qaralı nə varsa hər şeyin
fonunda bir işıq, səs tezliklərindən əmələ
gələn möhtəşəm bir dalğa yaradır. Bu
dalğanın çevrələri Çanaqqala şəhidlərinin
ölməz fədakarlığından, Xocalı fəryadının
qisas gününü gözləyən məqamlarından, Daşaltı
döyüşlərinin ağır və acı dərslərindən
boylanan dərs yükündən, əsarətdə
çırpınan Xarı bülbülün xar olan
duruşundan keçir.
20-ci
yüzilliyin ən böyük söz adamlarından biri,
Türkiyənin istiqlal şairi kimi tanınıb məşhurlaşan
Mehmet Akif Ərsoyun "İstiqlal" marşı
Ağaların ifasında tarixin uzaq keçmişindən uzun
bir yol keçib gələn azman türk oğlunun cəngavərlik
salnaməsi kimi çox təbii notlarla ifadə olunur, səslənir.
Asiya və Avropanın qovuşan yerində doğulan bu monolit
şeir nümunəsi öz içində yaşadığı
dövrün qabarma-çəkilmələrini bütün təfərrüatı
ilə əks etdirən, türk dünyasının
elmi-islami, ozan-qəhrəman, mərd-xeyirxah keyfiyyətlərini,
ölməz ruhunu tərənnüm edir:
Dalğalan sən də şafaklar
kimi ey şanlı hilal!
Olsun artık tökülən
qanlarının həpsi halal.
Ebediyyət sana yok, irkıma yok,
izmihlal:
Hakkıdır, hür
yaşamış, bayrağımın hürriyyət,
Hakkıdır, Hakka tapan, millətimin
istiklal!
Bu əsərin Ağaların
dilində səslənişi hardasa dünyaya müjdə verən
türk əsrinin möhtəşəm qədəmlərinə
qarşı dünyanın bəzi çevrələrindən
uzanan qısqanc münasibətləri açıq-aşkar təyin
edə bilir, düşmənlərin psixoloji durumunu gözəl
açır, ilahi ədalətin izahını gurultulu və
şaqraq tərzdə ifadə edir.
Çeçen xalqının
döyüşkən ruhunu tərənnüm edən milli
marşında igidlər "gecə qurdlar doğanda"
dünyaya göz açan, "anasından qartal yuvasında
süd əmən", "savaşı yəhər üstə
atalarından öyrənən", "Ya ölüm, ya
Azadlıq!" deyib qayaları sıxaraq su kimi gözünə
təpən, canını xalqına, yurduna fəda edən
xarakteri təsvir olunur. Bu xarakter şairin hər misrasında
sal qaya parçası kimi əyilməz, çökməz,
ovulmaz olur, bu qaya parçasının sərtliyindən
doğan mətin iradə, yenilməz cəsarət
çeçen ordusu kimi son damla qanınadək vuruşmaq
keyfiyyətlərini və döyüş əzmini ifadə
edir. Bu ifadə möhtəşəm qiraət
ustasının sənətkarlığı sayəsində
daha da güclənir, təsir dairəsini daha da genişləndirir:
Dəmir dağ qurğuşun tək
ərisə başdan-başa,
Yenə qalib gələrik biz
ölümə, savaşa,
La ilahə illəllah !
Bəzən mənə elə gəlir
ki, Ağaların dilində səslənən Vətən
mövzulu şeirlərin əlindən tutub dünyanın
soydaşlarımızın səsi, nəfəsi dəyən
bütün ərazilərini gəzib-dolaşmaq ehtiyacı
yaranır. Bu gəzintiyə yaşından, cinsindən və
peşəsindən asılı olmayaraq bütün vətənpərvər
soydaşlarımızı cəlb etmək gərəkir.
Axı, Vətən!-deyib ötən
səsdən boylanaraq bu yurda baxanda Vətən daha da
maraqlı görünür, bu marağın içində
çox şey yada düşür, çox itkilər göz
önündə canlanır, çox yaraların qaysağı
qopur!
Nə xırman bir, nə dən
birdi,
Döyən min-min, bədən
birdi,
Mən ha deyim Vətən birdi
İkidi Araz dilində...
Ağalar heç vaxt söylədiyi
şeiri anlatmır, onu dinləyiciyə yaşadır, daha
doğrusu, Ağaların səsində şeirin canı,
qanı dinləyicinin canına, qanına qarışır.
Bütöv yaşantı yaradır.
Səttarxanın Azərbaycan
marşı bu qəbildən özünəməxsus yer
tutur:
Ey torpağı ləli-mərcan,
Azərbaycan, Azərbaycan!
Mən verərəm uğrunda can,
Azərbaycan, Azərbaycan!
Ey Vətənim, qarı
düşmən bağrını alqan eylədi,
Soydu rəzalətlə səni,
zülmlə talan eylədi,
Bağlarını vurdu xəzan,
gör necə viran eylədi,
Zülmət çöküb,
dondu zaman, Azərbaycan, Azərbaycan!
Yeri gəlmişkən, M.Ə.Sabirin
ideya, bədii təsir gücü ilə xüsusi seçilən
"Səttarxana" adlı şeirində İran
inqilabının sərkərdəsi Səttarxana, onun fədailərinin
şah qoşunları üzərindəki parlaq qələbəsinə
həsr edilib. Milli xalq qəhrəmanının şəninə
həsr edilmiş şeirdə Təbriz fədailərinin
mütləqiyyət üzərindəki qələbəsi
coşqun İlhamla yazılıb. Satirik ruhlu Sabir şeirinin
bu nümunəsi daha çox bu gün aktualdır. Qələbə
gözləyən bizlər üçün...
Afərin təbriziyan, etdiz əcəb
əhdə vəfa,
Dustü düşmən əl
çalıb eylər sizə səd mərhəba,
Çox yaşa, dövlətli Səttarxan,
əfəndim, çox yaşa
Cənnəti-əladə peyğəmbər
sizə eylər dua.
Bu şeir parçaları bu
gün daha çox oxunmalı, dinlənilməlidir...
Ümumiyyətlə, Sabir bu gün daha çox oxunub öyrənilməlidir...
Ağaların səsi də elə bunu deyir.
Oxucular tərəfindən hər
şeiri maraqla oxunan, Vətənin müqəddəsliyini bənzərsiz
və obrazlı şəkildə nəzmə çəkib rəngarəng
poeziya nisanı yaradan, bu nisanı yurdumuzun insanlarından,
onların adət-ənənələrindən, təbiətindən
mayalandıran sevimli şairimiz Məmməd Arazın
"Ayağa dur, Azərbaycan" şeiri Ağalar Bayramovun
ifasında daha da dolğunlaşır, böyüyür, təsir
dairəsini genişləndirir:
Səndən qeyri
biz hər şeyi bölə
billik,
Səndən qeyri
biz hamımız ölə
billik,
Bu Şəhriyar
harayıdır,
Bu Bəxtiyar harayıdır,
Ayağa dur, Azərbaycan!
Bunu bizə zaman deyir,
Məzarından baş qaldıran
baban deyir...
Bu misraların mabədi kimi
Ağaların təlatümlü səsində şairin ruhu
kükrəyir, bu coşquda, bu hayqırtıda üfüqlərdən
üfüqlərə, sərhədlərdən sərhədlərə
səkən bir çağırış baş
qaldırır, Vətən övladının içindəki
qorxu boğulur, özünü boz qurd eləyir,
dağları yerindən oynadan nərələrə
çevrilib yatmış vulkana nəfəs verir, onu
körükləyir:
Səninləyəm, yatmış
vulkan,
Səninləyəm!
Ayağa dur, Azərbaycan!
Səninləyəm!
Vulkan oyatmağa qadir olan bir səsin
sahibini, - Ağalar Bayramovu böyük şairimiz Məmməd
Araz həmişə təqdir eləyərdi, onun səsində
öz şeirlərinin ifasına diqqətlə qulaq
asardı, kövrələrdi, qiraət ustasına
başını ağır-ağır yellədərək təşəkkürünü
bildirərdi.
Ağalar Bayramovun səsində
ustad Şəhriyarın "Azərbaycan", Abbas Səhhətin
"Vətən", Səməd Vurğunun "Şair nə
tez qocaldın sən", Mikayıl Müşfiqin "Yenə
o bağ olaydı" şeirləri, eləcə də
Qabilin, Xəlil Rza Ulutürkün, Sabir Almazovun, Əjdər
Olun, Nüsrət Kəsəmənlimim şeirləri
özünə yeni ömür qazanır, dinləyicilərin
ruhunu oxşayır. Ağaların həmin şeirlərə
seçdiyi musiqi parçaları da diqqəti cəlb edir,
görürsən ki, onun musiqi ruhu da tamamilə bu Vətənin
ağrı-acılarına, nisgilli taleyindən keçən
muğam sədalarına, sazın yanğılı iniltilərinə,
eyni zamanda cəngidə cövlan eləyən nərələrinə
köklənib. Səsindəki və seçdiyi musiqi
parçalarındakı uyğunluqlar şeirin təsir
gücünü bir az da artırır, hətta bəzi
şeirlərdəki zəif misraları da ört-basdır edə
bilir, baxmayaraq ki, Ağalar səsləndirmək
üçün heç vaxt zəif və yersiz şeirlər
seçmir.
Ağalar şeirləri səngər
boyunca ürəyi ilə, varlığıyla keşik çəkən
mərd oğullara, alın təriylə qurub yaradan zəhmət
adamlarına, bir-birinə könül verib keşməkeşli
həyata atılan sağlam gənclərə, təndir
başında yapdığı çörəyin ətri ətrafa
yayılan ana-bacılara, tələbələrə,
şagirdlərə,- hamıya oxuyur, Vətən ətrini və
Qələbə qoxusunu hər kəsə
dadızdırmağa çalışır, özü də
Məmməd Arazın dili ilə:
Azərbaycan- mayası nur, qayəsi
nur ki...
Hər daşından alov dilli ox
ola bilər.
"Azərbaycan" - deyiləndə
ayağa dur ki,
Ana yurdun ürəyinə toxuna bilər.
deyir.
Bir də Abbas Səhhətin təbirincə
deyir ki:
Şişə çəksəz
də diriykən ətimi,-
Atmaram mən Vətənü millətimi.
Vətəni səsiylə gəzir
Ağalar. Səsiylə bütöv Azərbaycanı
dolaşır,- Arazı adlayır, Təbrizi ötür,
Savalanın qarına sürtür yanğısını,
Samurdan keçir, yetim və qədim Dərbəndin 5000 ilin o
üzündəki tarixi mənbəyini səsiylə yerindən
tərpədir, Dəmirqapının şəhərin
dalğalarıyla öpüşən nisgilini beyt-beyt
soydaşlarımıza çatdırır, Göycə
göynərtisini Borçalı harayına büküb səsiylə
sərhədləri qıra-qıra tufan qoparır,
hayqırır, Qarabağın dağlı-aranlı kədərini
Quşçulardan, Malıbəylidən, Şellidən,
Daşaltıdan qoparıb səsinin ləngərinə
çırpır, ürəyini çırpa-çırpa
Laçından, Kəlbəcərdən keçirdir,
Şuşaya boylana-boylana nə vaxtsa (bəlkə elə bu
günlərdə) yaralı bir daşa sancılacaq Azərbaycan
bayrağının kölgəsi düşən yeri öpməyə
hazırlaşır:
Sənsən Azadlıq eşqim, sənsən
Hürr deyəcəyəm,
Ən son nəfəsimdə də
sənə şeir deyəcəyəm,
Şuşada sən qonduğun
daşa pir deyəcəyəm,
Çəkəcəyəm
gözümə kölgən düşən
torpağı,
Azərbaycan bayrağı!
Elə biz də
hazırlaşırıq, həm səsimizlə, həm də
Sözümüzlə!
Nə
gəzir
Ağalar
Bayramova
Bu da bu saldığım bağların
sonu,
Şaftalı nə gəzir, badam
nə gəzir.
Toxumun, dənliyin dəyişib
donu
Fidanım nə gəzir, butam nə
gəzir.
Kənddi də...
nə bağban, nə
bağlıq qalıb,
Nə aranlıq qalıb, nə
dağlıq qalıb,
Yerində bu boyda bataqlıq
qalıb
Nəriltim nə gəzir, nidam nə
gəzir.
Bilmirəm kim kölə, kim
qiyamçıdı,
Ziyalı abrını döyən
qamçıdı,
Baş oğru ən böyük
ittihamçıdı
Bəraət nə gəzir, xitam nə
gəzir.
AtəşkəsgQarabağ...
gülməcələrdi,
Ən böyük qələbə
heç-heçələrdi,
Aşağı, yuxarı
qulbeçələrdi
Camaat nə gəzir, adam nə gəzir.
Üstümə yüz adda bazar
yeriyir,
Tamarzı yeriyir, bezar yeriyir,
Dalımca bir qara məzar
yeriyir
Mənzilim nə gəzir, odam nə
gəzir...
Doğum gününüz mübarək!
Ramiz
Qusarçaylı
Ədalət.-2012.-
14 yanvar.- S.17.