HEKAYƏLƏR,
ESSELƏR
ƏDƏBİ
HƏYAT
Narıngülü bir şair kimi
tanımışam. Onun ilk şeirlərinə
yarpaq boyda xeyir-dua da vermiş,
sonralar "Sonuncular"
adlı silsilə məqaləmdə onun
şeirlərindən söz
açmışam. Ədəbiyyata təsadüfi deyil, təbii bir istəklə
gələn və gəlişində də içindəki
yığın-yığın duyğuları poeziya dililə ifadə etməyi heç də başqalarından pis bacarmayan
Narıngül haqqında o zaman yazmışdım:
"Narıngülün şeirlərində hər şeyi obrazlı bir tərzdə
mənalandırmaq, adiliklərin içərisində
qeyri-adilikləri görmək cəhdi onun
şəhər ritmlərində çox
bariz şəkildə üzə
çıxır. Narıngülgpayızın, küləyin
və ağappaq qarın şairidir.
Onun çəkdiyi tabloda
soyuğun, küləyin və bu soyuğu, küləyi
özündə yaşadan tənhalığın
poetik cizgiləri əks olunur.
Bu cizgilərin bir çoxu isə təzədir, kimsə
onları çəkməyib". Doğrudan
da onun şeirlərində
bir rəssam duyğusu,
ancaq sözlə çəkilən rənglər,
cizgilər vardı.
Mən hər
hansı bir şairin
şeirlə bir sırada nəsr əsəri
yazmasını, hətta esse və tənqidi
yazılara müraciət etməsini təbii sayıram.
İstedadın hərtəpəfli üzə
çıxmasını bir janr da müəyyənləşdirə
bilər, bir neçəsi də...
Təki ortada bədiiyyat adına bir nümunə olsun.Ona
görə də Narıngülün "Güzgüdəki
qadın" hekayələr, esselər kitabını görəndə
təəccüblənmədim. Qabaqcadan intiusiya ilə dərk elədim ki, Narıngülün bəlkə də poeziyada deyə bilmədiyi, fikir
və düşüncələrini bir
formanın qəlibinə sığışdıra bilmədiyi
məqamlar var. Təbii ki,
şeirdən nəsrə, yaxud nəsrdən
şeirə "keçid"də uğursuzluqlar
daha çox olur, amma "Güzgüdəki
qadın"ı oxuyandan sonra
mən şair Narıngülün nəsrdəki
uğuruna sevindim.
Narıngülün bu kitabda doqquz
hekayə və essesi, bir
də ədəbiyyat xüsusunda bir neçə qeydləri (onlara
resenziya da demək olar) təqdim olunur. Hekayə
və esselərinin başlıca motivi
qadın duyğularının izharıdır.Yəni
Narıngülün hekayələrində mövzu
da, qayə də bu səmtə
baş alır. Narıngülün bir hekayəsində oxuyuruq:
"Mənim qadınlarla o qədər də
aram yoxdur. Mümkün qədər onlarla
az ünsiyyətdə olmağa
çalışıram".Amma əslində,
belə deyil, hekayələrini oxuduqca hiss edirsən ki, burada təsvir olunan qəhrəmanların (qadınların) iç dünyasına, həyat tərzinə,
meylinə, zövqünə bələd olmasaydı, belə
maraqlı və maraqlı olduğu qədər
də təbii hekayələr yaranmazdı.
Ümumiyyətlə,
qadın dünyasını, onun təzadlı
aləmini, bu aləmin həm görünən,
həm görünməyən, həm adi,
həm də qeyri-adi görüntülərini
təsvir etməkdə qadın yazarların özləri daha yaxşı bacarırlar. Xüsusilə,
onlarda sevgi macəralarının,
yaxud məhəbbət duyğuların təsviri
çox təbii alınır.
Qadını yaşadan nədir? Sevgimi, ailə sədaqətimi, əri-kişisi
ilə olan qarşılıqlı
ünsiyyətmi? Yaxud qadın niyə ərinə
xəyanət edir, niyə ailəsindən,
hətta doğma uşaqlarından
ayrılır? Və bütün
bu sualların arxasında təkcə ailə-qadın-kişi
münasibətləri deyil, həm də
mənəvi-əxlaqi məsələlər durur.Suallar
çoxdur və əlbəttə,
yazıçı bu suallara
konkret cavab verməyə
də bilər, amma yazıçı da bir növ,
psixoloqdur və o, bu suallara təqdim etdiyi obrazların ürəyinə, duyğu və düşüncələrinə,
istək və meyllərinə işıq salmaqla
cavab verir.
İşığın gücü
artdıqca qadın dünyasının qaranlıq nöqtələri
də üzə çıxır.
"Rəfiqəm" və
"Güzgüdəki qadın" hekayələrini bu mənada eyni mətləbə
toxunan, amma bədii inikas baxımından bir qədər
fərqli hekayələr adlandırmaq olar.
Birinci hekayədə ailəli
qadının sevgisindən söz
açılır. O, ərini sevmir.Hansısa xaricə getməyə
hazırlaşan bir kişini
sevir, halbuki, əri o kişidən çox
yaraşıqlıdır, nümunəvi ailə
başçısıdır. Nədir bu,
ehtirasmı, sevgimi? Qadın "mənimki
ehtiras deyil, sevgidir" desə də, biz
hekayənin sonuna qədər şübhə
içində qalırıq. Müəllif bu
"sevgi"nin
tarixçəsini açmır. "sevgilisi"nin xaricə getmək üçün
hazırlaşması qadını qorxuya
salır. Və belə bir hadisə baş verir.Qadın bunu eşidib bayılır, xəstəxanaya düşür. "Rəfiqəm sakit halda çarpayıda
uzanıb, əri onun başının
üstündə dayanıb əlini onun
başına qoyub. Hamı
qayğıkeşdir, hamı ona nəvaziş
göstərir.Mən ürəyimdə şükür
edirəm ki, hər şey
öz qaydasındadır. Hər şey öz
qaydasındadırsa, demək hər şey
eləcə adidir, əgər adidirsə,
demək, heç nə yoxdur...
Hər şey heç
də göründüyü kimi deyilmiş".
Əlbəttə,
müəllif nə qadına, nə də onun
qəfil sevgisinə haqq qazandırmır.
İnsan qəlbində haçansa
belə bir tufan qopa bilər, amma bu tufan sakitləşirsə,
demək, hər şey göründüyü
kimi deyilmiş. Bəlkə
bir qadın şıltaqlığı, bəlkə
gec oyanan məhəbbətin
"tufanıydı".
"Güzgüdəki
qadın" hekayəsində isə başqa
bir tale ilə
qarşılaşırıq. "Qadın hər şeyə
çoxdan, lap çoxdan tüpürmüşdü,
təkcə qarşısında dayandığı bu qırağı haşiyəli,
naxışlı güzgüdən başqa.
Onun həyata uzanan
yolları bu güzgünün
qarşısından başlanırdı, məhz bu güzgünün
qarşısında o,hamıdan güclü,
hamıdan qürurlu olurdu,
varlığı bütünlüklə təsdiq olunurdu".
Həyata
güzgüdən baxan,bəzənib sığallanmaqdan hədsiz
zövq alan bu qadın onu "sevən"
kişilərdən qətiyyən imtina etmir, hər bir yeni macəra onun istədiyi
kimi baş verir, kişilər onun bütün nazına, o da onların şıltaqlıqlarına dözür. Amma günlərin
birində elə bir hadisə baş verir ki, onun "normal" həyatını tamamilə dəyişdirir
və demək olar, heçə döndərir.
Bir məclisdə ona
rəğbət bəsləyən kişilərdən biri deyir ki:
"Qurban olum sənə,nə
olar, yanındakı rəfiqəni mənimlə
tanış et, nə istəsən verərəm.
O andaca qadının
içindən nələrsə qırılıb töküldü". Özünə,
gözəlliyinə hədsiz dərəcədə məftun
olan, dünyaya və
kişilərə öz Eqosunun
və evindəki güzgünün
gözüylə bazan qadının faciəsi
bundan sonra başlayır.
Və qadın başa düşür
ki, yaşadığı ömür
bəsit imiş. İnsan
içəridən qırılanda bu mənəvi
sınıqlıq onun həyat tərzini
də dəyişdirir. Beləliklə, güzgüdən
çıxmayan qadın tənhalığa qapılır, heç kimlə görüşmək istəmir,
TƏK qalır. Bundan sonra
mənəvi ölümü fiziki ölüm əvəz
edir. Fikrimcə, Narıngül
qadının ölümünü təsvir
etməyə də bilərdi. Çünki
onun ölüb-ölməməsinin elə
bir əhəmiyyəti yox...
Bir cəhəti
qeyd edim ki, Narıngülün hekayələrində
hadisələrin psixoloji səpgidə
inkişafı qabarıq nəzərə çarpır.
Obrazların bir-birilə qarşılıqlı münasibətləri
daha çox daxili planda həll olunur və bunu biz əvvəlki iki hekayədə
olduğu kimi,
"Çətir"də də izləyə bilirik. "Hər bir qadının başı üzərində
bir çətirə ehtiyacı
var"-hekayə bu cümlə ilə
başlayır və sonluq müəllifin
bu fikrinə bizi
inandırır. Əlbəttə, çətir-dar mənada
götürüldükdə adicə əşyadır
(yağışdan qorunmaq üçün),
amma onun fiziki funksiyası məcaziliklə birləşdikdə
məna kəsb edir. İki
insanı-sevənləri təkcə yağışdan qorumur, həm də onların ürəklərini
birləşdirir ÇƏTİR.
Narıngülün "Uzaqdan məktub" hekayəsinə gəlincə,
burada süjet
düşüncələr axarı üzərində qurulub. Qadının sevdiyi
insana yazdığı və göndərmədiyi
məktub formadır, əslində, monoloqdur
və bu monoloqda hisslərin
melodraması ilə qarşılaşırıq. Məktubda
xoşbəxt ola bilməyən bir ürəyin ağrıları təsvir olunur. Hər bir detal (qış, foto-şəkillər,
sürücülərin açıq pəncərədən
başlarını çıxararaq qadına əl etməsi,
sərsəri külək və s.)
obrazın düşüncələr aləmini
açıqlayır. Beləcə, bir sevgi macərası əvvəlcə romantik planda-sentimental
örtükdə diqqəti cəlb edir, üzü yuxarıya baş
alır və sonrag eyni
sürətlə, həyatın qaçılmaz
reallıqlarına tabe olaraq
üzü aşağı enir. "Gələcəyim səni itirməyimdən
xəbər verirdi. Və bu
qorxu sonralar daim mənimlə olurdu, ən
xoşbəxt dəqiqələrimdə belə mənə
yoldaşlıq edirdi. Əvvəllər mənə
elə gəlirdi ki, bu,
qadın eqoistliyidir. Ancaq
sonralar dərk etdim ki, bu, həyat həqiqətidir
və mən bu həqiqəti dərk etməyə
hazır deyiləm,gücüm çatmır. Bu,
mənim həyatda rastlaşdığım ən əzablı
həqiqət idi".
Narıngülün iki hekayəsi-"Mənim torpağım"
və "Yolda"- fikrimcə,
adlarını çəkdiyim və bəyəndiyim hekayələrlə
müqayisədə bir qədər zəif
təsir bağışlayır. Məsələ
burasındadır ki, Narıngül
obrazların psixologiyasını daha
yaxşı təsvir edir, hadisələri
də bu çevrədə "əridir",
amma hadisəni ön plana çəkəndə və bütün təfərrüatları bu səmtə yönəldəndə uğur qazana bilmir. "Mənim torpağım"da
təsvir olunan hadisə düşüncə
qəhrəmanı olan şəxs üçün heç bir əhəmiyyət kəsb etmirsə, zənnimcə,
bu hekayəni yazmağa
da dəyməzdi. Qoy bu düşüncə qəhrəmanı
gerçəkliyin daha önəmli, intellektual məna kəsb edən məsələlərinə
başını qatsın. "Yolda"
hekayəsində isə intellektlə bayağılıq
bir-birinə qarışır, hekayənin qəhrəmanı
qadın-yazıçı bir obraz kimi
açılmadığından onun
düşüncələri də, oğlanla
münasibəti də süni təsir
bağışlayır.
Narıngülün "Qum saatı" və "Payız" esseləri
onun hekayələrindəki bəzi parçalarla səsləşir,-qənaətindəyəm.
Hiss olunur ki, esseçilik onun nəsr yazılarının mahiyyətinə
çöküb, üslubi
səmtini təyin edir.Bu esselərdə bəzən
şair Narıngülün zərif
şeirlərindən qopan mənsur
misraları görməmək mümkün
deyil. "Bayırda külək əsir.
Çöldən kiminsə səsi gəlir. "Külək
qəbrin üstündəki şamı söndürüb".
Külək qəbrin üstünə belədən-beləyə
sığal çəkir,sürətlə şütüyərək
gözlərimin qarşısından keçir,
saralmış yarpaqları o tərəfdən
bu tərəfə qovur.
Küləyə qoşulub uçmaq, dünyanı dolaşmaq
istəyirəm... Küləyin içindən keçib yola
çıxıram. Daha bu
küləyin mənə dəxli yoxdur,
külək zaman üçün
əsəcək, buradakı adamlar üçün, ağaclar
üçün, torpaq
üçün əsəcək".
"Güzgüdəki
qadın" kitabında Narıngülün ədəbiyyat xüsusunda qeydləri də maraqlı təsir
bağışlayır və bu təsiri
oyadan odur ki, o, sənət və sənət
dostları haqqında yazılarında mümkün
qədər özünü ifadə etməyə
çalışır, mütləq TƏNQİDÇİ
SÖZÜ deməyə can atmır. Amma o da
maraqlıdır ki, Narıngülün sənət
haqqında fikirləri həqiqəti ifadə edir.
Məsələn, o, "Qadınlar nə
istəyirlər?" yazısında Şərq dünyasında
qadın mentolitetinin mahiyyətini
aydınlaşdırır, poeziyamızda "qəzəbli bir qadın feminizminin"
əsdiyini izhar edir.
Kifayət qədər istedadlı olan Nərmin
Kamalın bu misraları: "Allah, mənə yar ol Nə vaxtdır kamil sevgili həsrətim var. Al məni, al yataq!..", Nuridə Atəşinin
isə bu misraları: "Şəxsi
kitabxanam-erkəklər Hər kəsin öz
rəfi var"- bir
Şərq qadını və yazarı kimi
Narıngülü narahat edir.
Əlbəttə, narahatlığa səbəb var və Nuridə Atəşlərin, Nərmin
Kamalların bu feminist
şouları digər qadın yazarların da
ilhamını cuşə gətirir. Çünki
"Bura Şərqdir və burda olmağımızdan asılı olmayaraq o, bizim
içimizdədir".
Narıngülün şair Kənan Hacının şeirləri xüsusunda yazdığı resenziya
da onun ədəbi zövqünün
formalaşdığından soraq verir və bu
resenziyanın ümdə məziyyəti ondadır ki, Narıngül başqa
bir şairin şeir dünyasının özünəməxsusluğunu
kəşf etməyə nail olur. Yazır ki: "Onun yaradıcılığında qədərindən
asılı olmayaraq təsdiq var. Bu şeirlərdə
təhkiyəçilik, nəsr elementləri, mətnə
söykənmək dərhal nəzərə çarpır...
Kənanın şeirləri daxili gərginliklərin,
emprik təlatümlərin içində
gömülmür, bir
sözlə, bu şeirlər monofonik deyil".
Resenziyada Kənandan
gətirilən bir misalı mən də bu yazıya qatıram:
Uşaqlığımı
köhnə evimizin
Daim eyvana əyilən
ərik ağacının kölgəsində
dəfn etdim
indi o yerdə
bir kötük qaralır
başdaşı əvəzi.
Narıngülün "Güzgüdəki
adam" kitabında toplanan yazılar dilinin aydınlığı və
səlisliyi ilə diqqəti cəlb edir.Əsas odur ki, burada ziyalı
bir qadının dil mədəniyyətinə
yiyələndiyinin şahidi
oluruq. Ancaq təəssüflə qeyd etməliyəm ki, bəzən bu gözəlliyə xələl gətirən
qüsurlara da təsadüf olunur. Bir cümlə: "Küçənin ortasında
sıra ilə düzülüb müştəri
haraylayan sürücülər
həyasızlıqla yoldan
ötənlərin qarşısını
kəsir, dil-boğaza
qoymadan müştəri
haraylayırdılar". Bir cümlədə
iki dəfə "müştəri haraylamaq"
heç yerinə düşmür. Başqa
bir cümlə:
"Bu həyat dialektikasıdır,
metafizikanın inkişaf
qanunudur". Bu cümləni dialektika və metafizika sözləri olmadan da, sadə bir
şəkildə ifadə
etmək mümkün
idi. Yeri gəlmişkən qeyd edim ki, bu
cür terminləri işlətmək istənilən
yazının (özü
də bədii yazı ola)
gözəlliyini öldürür.
Əlbəttə, bunları deməyə
də bilərdim.
Amma ona görə deyirəm ki, Narıngül müasir ədəbiyyatda
təsadüfi adam deyil, o, artıq bu ədəbiyyatın
içindədir və
ədəbiyyata istedadı
ilə gələn bir şəxs gərək həmişə
YOLU düz getsin.
Bu yol isə
əzablıdır. Narıngülə
bu yolda uğurlar arzulayıram!
Vaqif
YUSİFLİ
Ədalət.- 2012.- 14 yanvar.- S.19.