PULUN ÜZƏRİNƏ
ƏKSİNİ HƏKK EDƏN YAZIÇI...
Çoxlarına görə bədii
təfəkkürün formalaşması üçün
insanda yalnız istedadın olması yetərlidir. Lakin bu fikirlə
razılaşmayıb müəllifin münasib mühtdə
olmasını daha önəmli hesab edənlər də az
deyil. Onlara görə, lazımi mühit olmadan böyük əsərlər
yarana bilməz. Bu məsələ ilə bağlı digər
bir mülahizə də var ki, deyilənlərin ikisindən də
mahiyyətinə görə fərqlənir. Yəni, bu fikir
sahibləri belə hesab edirlər ki, istənilən sahədə
ən böyük faktor şansdır. Heç bu da bütövlükdə
sadəlövh yanaşma sayıla bilməz. Əslində bu
fikirlərin hər birini özü-özlüyündə
doğru hesab etmək mümkündü. Çünki
onların hər birinə aid ayrı-ayrılıqda
çoxlu misallar göstərmək olar.
Amma böyük əsərlərin,
ədəbi hadisələrin yaranması üçün
məncə düstur cızmaq, müəyyən
ehkamlar tətbiq etmək, nəyin daha əsas olduğuna hökm vermək doğru deyil. Və məncə əsl ədəbiyyatın,
əsl sənətin yaranması üçün
sadəcə üç şərt deyil, bütün gərəkli
nədənlərin olması vacibdir. Sənət əsərlərinin meydana
gəlməsi təbiətin özü kimi doğal bir prosesdir və
onların yaranışında kiçikliyindən-böyüklüyündən
asılı olmayaraq bütün
komponentlər iştirak edir.
Çünki əsl
yaradıcılığın özü,
əvvəl qeyd etdiyimiz
kimi, ehkamları, düsturları qəbul
etməyən bir prosesdir.
Məhz belə olduğu üçün
də kimin hansı şəraitdə,
hamsı mühitdə, hansı istedad
"dərəcəsinə" malik olduqda, necə savad
müqabilində, nə vaxt... böyük əsər, şedevr
yaradacağı bəlli deyil.
Necə ki, onun bir zamanlar
çox məşhur bir
yazıçı olacağını heç
kim deyə bilməzdi. Həyatının
ilk illərində
qarşılaşdığı dərin stresi
də nəzərə alsaq belə qənaətə
gəlmək olardı ki, artıq arzular, istəklər bitdi,
o, ömrünü tərk-dünyalıqda
keçirməyə məhkum oldu.
Axı, çoxları məhz taleyini beləcə
başa vurub.
BALACA QIZCIĞAZ VƏ ONUN
İZTİRABLARI...
Onu tanıyırsınızmı? Tam adı belədi: Selma Ottilya Luiza Laqerlyef.
O, 1858-ci il, 20-i noyabrda
İsveçin mərkəzi vilayəti
sayılan Vermlandda, Morbakkada
dünyaya gəldi. Valideynlərindən heç biri bədii
yaradıcılıqla məşğul olmamışdı -
atası ehtiyata çıxmış bir hərbçi, anası isə müəllimə
idi. Onu
tanıyanların bəziləri isə Selmanın
yaradıcılığa qapılmasını onun
çox gözəl bir
təbiətə malik bir
yerdə dünyaya gəlməsi,
yaşaması ilə bağlayırlar. Mən bu
fikirləri bölüşməsəm də onu
deyim ki, həqiqətən
də Tanrı Orta İsveçin
əsrarəngiz gözəlliyə malik Vermlanddan, Morbakkadan öz iltifatiıni əsirgəməmişdi.
Hətta yazıçı sonralar dəfələrlə
öz əsərlərində - "Morbakka"da (1922),
"Uşağın Memuarları"nda (1930), "Gündəlik"ində
(1932)o təbiətin əsrarəngiz
gözəlliyini təsvir etmişdi.
Selma Laqerlyef hələ uşaqkən, yəni üç yaşında olarkən çox ağır xəstəliyə
mübtəla oldu. Belə ki,
həmin xəstəlik nəticəsində iflic
keçirdi. Hərəkət
edə bilmədiyi üçün
qızcığac yatağa məhkum
qaldı. Lakin nənəsi nəvəsini
inanılmaz bir məhəbbətlə sevdiyi üçün onu heç vaxt tək buraxmadı və xalası Nane də anası ilə birgə bu sevimli
qızcığazın qayğılarını üzərinə
götürdülər. Nənəsi gecə-gündüz
Selmanın yanından ayrılmır, qulluğunda
durur, ona
nağıllar, rəvayətlər danışır, maraqlı
hadisələrdən bəhs edərdi. Yəqin ki, elə buna görə idi, Selma elə uşaq yaşlarındanca nənəsinə,
eləcə də xalası Naneyə ürəkdən
bağlanmışdı. Selma üçün bu özəl
bir dünya idi. Və bura onun xəstəlik əzablarından,
qayğılarından uzaq bir
məkan idi. Amma sən demə, taleyin bu balaca
qızcığazla daha böyük
imtahanları da varmış. 1863-cü
ildə onun sevimli nənəsi
vəfat etdi və Selmaya
elə gəldi ki, onun
dünyasının qapıları üzünə
çırpılaraq bağlandı. Yatağa
məhkum olan həyatının
ağrıları artdı.
İLK ƏSƏRLƏRİ
İllər biri-birini əvəz edirdi. Selma Lagerlyef
9 yaşına çatar-çatmaz,
1867-ci ildə daha yaxşı müalicə
almaq məqsədi ilə ailəsi ilə birlikdə Stokholma gəldi və burada xüsusi bir klinikada yerləşdi.
Belə demək mümkünsə,
məhz bu dövrlərdən başlayaraq
Laqerlyef hekayələr
yazmağa başladı.
Avtobioqrafik əsər sayılan
"Nağıl haqqında
nağıl"ı onun
ilk bədii nümunəsi
hesab etmək olar. Bu dövrlər
üçün Selma Laqerlyefin
müalicəsi effekt verir, səhhəti yaxşılığa doğru
dəyişməkdəydi. Bir müddətdən sonra artıq o sərbəst şəkildə hərəkət
edir, öz işlərini özü görə bilirdi. Lakin insan üçün həyatın yaratdığı
çətinliklər bitirmi
heç? Gənc qızı
başqa çətinliklər
gözləyirdi. Belə ki,
bütün bu dövr ərzində onun valideynləri kifayət qədər kasıblamışdı. Hətta elə vəziyyət yaranmışdı ki,
Selma özünü təmin
etmək üçün
işləmək, pul
qazanmaq məcburiyyətində
qalmışdı. Bundan başqa
Laqerleyf işləməklə
yanaşı həm də təhsili haqqında da düşünmək zorundaydı.
O, 1881-ci ildə litseyə, sonra isə ali müəllimlik
seminariyasına daxil oldu, 1884-cü ildə oranı bitirdi. Və bundan sonra Selma Laqerleyf qızlar məktəbində müəllimə
kimi fəaliyyətə
başladı. Bundan
bir il
sonra isə gənc yazıçının
atası dünyasını
dəyişdi, onun onsuz da çətin
olan maddi durumu daha da
ağırlaşdı. İrəlidə isə heç bir maddi perspektiv
görünmürdü. Əksinə vəziyyət
getdikcə daha da mürəkkəbləşdiyindən,
ailənin borcları üst-üstə qalaqlandığından
Selmanın böyüyüb
boya-başa çatdığı
ev belə
satışa çıxarılaraq
satıldı, onun uşaqlıq xatirələri
ilə dolu olan evlərində tamam yad adamlar
yerləşdi.
Qəlbən
doğmalarına bağlı
olan Selma Lovisa bütün bu sarsıntıları üzərindən
uzun müddət ata bilmədi. Hətta belə deyirlər ki, bu üzücü hadisələrdən sonra
o nəinki yaradıcılıqla
məşğul ola, hətta işlədiyi məktəbdə
dərs də keçə bilmirdi. Bu üzücü psixoloji hal bir
müddət davam etsə də sonradan toparlanan Selma Lovisa daha böyük
həcmli ilk əsərini
yazmağa girişdi.
"Yyeste Berlinq
üçün Saqa"
romanı yazıçının
Avropa nəsrində neoromantik istiqamətdə
başlamış ənənələrin
nümunəsi sayıla
bilər. Romanın oxucular
tərəfindən maraqla
qarşılanması gənc
yazıçını yeni
əsərlər üçün
həvəsləndirdi.
İLK MÜKAFAT
1890-cı idə "İdun" qəzetində bədii
yazı konkursunun keçirilməsi ilə bağlı elan dərc
edilmişdi. Selma Lovisa da öz
bacarığını sınamağa qərar verdi və qəribədi ki,
o həmin vaxt hələ
tamamlamadığı "Yyeste Berlinq üçün Saqa" əsərinin bir
hissəsini konkursa göndərdi və
yarışın qalibi olaraq
birincilik mükafatına layiq
görüldü. Əsər o vaxt geniş
oxucu kütləsinin diqqətini,
marağını qazanmışdı. Hətta 1891-ci ildə
kitab tam şəkildə
çap olunandan sonra bir neçə dilə
tərcümə edildi. Ümumiyyətlə,
şifahi xalq ədəbiyyatından
bəhrələnən yazıçının əsərləri
məhz bu xüsusiyyətlərinə
görə çox fərqlənir.
Və əsər həmin dövrdə Danimarkanın
tanınmış tənqidçisi Qeorq Brandesin də marağına səbəb olmuşdu.
Yazıçının bundan sonrakı- "Görünməyən teller" (1894), "Kunqaxelldən olan kraliçalar"
(1899) kitablarında və "Köhnə malikanə
haqqında əfsanə" (1899), "Cənab Arnenin pulları" (1904) romanlarında da folklor materialları, xalq əfsanələri əsasəında
nağılvari üslubu davam
etdirmişdir. Bu da əslində Selma üçün göydəndüşmə deyildi. Belə ki,
bu onun uşaqlıq
illərində nənəsindən, xalasından dönə-dönə
eşitdiyi nağıllar, əfsanələr,
xalq yaradıcılığı... ilə
bağlı hal idi. Çünki həmin sehirli
dünya elə o zamanlardan Selmanın qəlbində ösünə
yuva qurmuşdu. Selma Laqerlyefin qəhrəmanları
xeyirxahlıqları, məhəbbətləri ilə
oxucuların qəlbinə girməyi, insanlara
Fövqəlgücün xeyirxahlığa daim
yol açdığını, bu yolda hətta
möcüzələr yaratadığını
aşılamağı bacarmışdır. Bəlkə
də məhz bu məziyyətlər Selma Lovisanın əsərlərinin tez bir zamanda
oxucu rəğbətini qazanmasına səbəb
olmaqdaydı. Onun 1904-cü ildə
yazdığı "Xrist haqqında əfsanələr"
novellalar kitabında da
oxucular müəllifin bu
motivdə yazdığı mükəmməl bədii
nümunənin şahidi oldular.
Bu artıq o illər idi ki, Selma Laqerlyef
artıq geniş oxucu
kütləsi arasında kifayət qədər məşhurlaşmış,
tənqidçilər məmnuniyyətlə onun
əsərlərinə diqqət ayırırdılar. Yazıçının yetərincə sadə təhkiyəsi,
hadisələri maraqlı dillə təqdim etməsi,
yaratdığı əsərlərdə təsvir olunan bütün hadisələrin
çox inandırıcı şəkildə
bir süjet ətrafında
birləşdirməsi həqiqətən də böyük bir
istedadın məhsulu idi. Məhz həmin istedad və
yazıçının böyük həvəslə
sərf etdiyi zəhmət yavaş-yavaş
onun adını təkcə öz ölkəsində deyil,
dünyada məşhurlaşdırmağa
başlamışdı. Çünki
kitabları digər dillərə də tərcümə olunurdu.
DAHA
BÖYÜK YOL
Əslində onun yaradıcılığına yalnız bir rakursdan baxmaq
doğru deyil. Çünki çox geniş dünya
görüşə malik istedadlı
yazıçının toxunduğu mövzular, hadisələrə
yanaşması, həyat fəlsəfəsi onun
digər əsərlərində özünü
yüksək səviyyədə göstərirdi. Belə demək mümkünsə Selma
Laqerlyefin yaradıcılığı çox şaxəli, rəngarəng idi. Əsərlərini oxuduqca
oxucu gerçəkdən hiss
edir ki, onun bəhs etdikləri ucuz
uydurmalar deyil, həyat
gerçəkləridi. Çünki onun obrazları, hətta nağılvari dillə
yazdığı əsərlərindəki qəhrəmanlar
belə həyatın insanlarıdı.
(Ardı qəzetin
26 yanvar sayında)
BABƏK YUSİFOĞLU
Ədalət.- 2012.- 17 yanvar.- S.4.