Folklorumuzu qoruyaq və
yaşadaq
Şifahi
xalq ədəbiyyatı zəngin bir xəzinədir.Yaradıcı
insanlar zaman-zaman bu xəzinədən bəhrələnməklə
həm özlərinin mənəvi dünyalarını zənginləşdirmiş,
həm də milli ənənələrə sadiq qalaraq yeni ədəbi
nümunələr yaratmışlar. Xalq ədəbiyyatının
yazılı ədəbiyyata təsiri inkaredilməzdir və
bu proses bütün dövrlərdə özünü
büruzə verməklə bu günümüzə kimi davam
edir.
Xalqın milli ruhunun ifadəsi olan
xalq ədəbiyyatı elə bir dəyərli mənbədir
ki, ondan qidalanmadan, ona istinad etmədən, onun üzərində
köklənmədən kamil bədii nümunələr
yaratmaq, xalqın ürəyinə yol açmaq, sevilmək
çox çətindir.
Ulu öndərimiz Heydər Əliyev
xatırladırdı ki,"xalq daim gərək öz
kökünü xatırlasın, tarixini öyrənsin, milli
mədəniyyətindən, elmindən heç vaxt
ayrilmasın." Bu kəlamlar yaradıcı insanlara daha cox
aiddir. Çünki öz kökü üzərində qərar
tuta bilməyən budağın kölgəsi
olmadığı kimi, xalqın milli ruhunu,
psixologiyasını, adət-ənənəsini, tarixini əks
etdirməyən ədəbiyyatın da dəyəri
yoxdur.
Nizami, Füzuli, Vaqif, Qasım bəy
Zakir, Cəlil Məmmədquluzadə, Səməd
Vurğun,Süleyman Rəhimov, Mir Cəlal,İsmayıl
Şıxlı, Əli Vəliyev, Bəxtiyar Vahabzadə və
bir çox sənətkarlarımızı tanıtdıran,
onlara ümumxalq məhəbbəti qazandıran bu şəxsiyyətlərin
öz yaradıcılıqlarında şifahi xalq ədəbiyyatı
nümunələrinə daha çox müraciət etmələri,
milli dəyərləri ədəbi dəyərlərlə
qovuşdurmaq bacarığı və sevgisi olmuşdur.
Şifahi xalq ədəbiyyatı
nümunələrinin hər biri canlı sənəd abidəsi
olmaqla bərabər, bir hikmət dünyasıdır,
insanlığa yol göstərən mayakdır.
Tanınmış tənqidçi-alim
Yaşar Qarayev haqlı olaraq qeyd edir ki, "milli mədəniyyət
sistemində şifahi ədəbiyyata diqqətin
artırılması, folklor irsinin müasir bəşər mədəniyyətinin
ən fəal tərkib hissəsinə çevrilməsi indi
dünya miqyasında qlobal və qaçılmaz bir prosesdir.
Elmi-humanitar qloballaşma yalnız keçmişi, folklora
aparan yolları keçəndə mümkün olur."
Dünənki mənəvi dəyərlərə
yiyələnmədən, milli köklər üzərində
köklənmədən cəmiyyət, heç bir xalq
özünün aydın səhərini yarada bilməz qənaətində
olanlar haqlıdırlar. Ədəbiyyat da bu qəbildəndir.
İndi dünyanın inkişaf etmiş ölkələri
öz milli mədəniyyətlərini inkişaf etdirmək,
folklor nümunələrini toplayıb çap etdirmək
üçün ciddi səylər göstərir, səmərəli
işlər görürlər.
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti cənab İlham Əliyevin "Azərbaycan dilində
latın qrafikası ilə kütləvi nəşrlərin həyata
keçirilməsi" haqqında sərəncamı ilə
bir çox klassiklərimizin, sair və
yazıçılarımızın əsərlərinin
kütləvi nəşri, şeir, nəsr, dram, folklor
antologiyalarının çap edilməsi təqdirəlayiqdir.
Milli mədəniyyətimizin
inkişafında, muğam, saz sənətinin
tanıtdırılmasında, bir çox xalq
yaradıcılığı nümunələrinin
nümayişində və təbliğində Heydər Əliyev
Fondunun Prezidenti, Millət vəkili Mehriban xanım Əliyevanın
xidmətləri yüksək qiymətə layiqdir.
Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyası Folklor İnstitutu tərəfindən
toplanmış və çap edilmiş çoxclidli "Azərbaycan
folkloru antologiyası" kitabları çox dəyərlidir.
Bu kitablarda nəinki Naxçıvan, Şəki, Qarabağ,
Şirvan folklor nümunələri, eləcə də
İraq-Türkman, Qaraqoyunlu və sair folklor nümunələri
toplanmışdır ki, bu da çox qiymətlidir.
Ancaq bu işi dayandırmaq olmaz, əslində
sürətləndirmək lazımdır. Əks təqdirdə
nənələrimizin, babalarımızın sinəsində
çağlayan, həsrətdən, nisgildən, sevincdən
yaranan xalq yaradıcılığı nümunələrini
sabah əldə etməyə imkan olmaz.Bu insanları itirməklə
biz həm də milli-mənəvi xəzinəmizin incilərindən
məhrum olarıq. O incilərdən ki, zaman-zaman bizim
böyük şairlərimizin,
yazıçılarımızın, sənətkarlarımızın
yaradıcılığına qol-qanad vermiş, onlara yol
göstərmiş, ilham mənbəyinə
çevrilmişdir.
Baba bəy Şakir yazırdı:
Eşqimə can verə-verə
Müştaq idim o dilbərə.
Tor qurmuşam nahaq yerə
Ahu olub düzə gəlməz.
Qasım bəy Zakir gəraylısının
birində istəklisindən belə şikayətlənir:
Qəm evində var olalı
Eşqə giriftar olalı
Yarımadıq
yar olalı
Nə mən səndən,
nə sən məndən.
Aşıq Pəri ruhunu belə dilləndirir:
Saymadın sultanı, xanı
Eyləyibsən
nahaq qanı
Badam kimi növcavanı
Yer ilə yeksan
eylədin.
Bu nümunələr
şair və aşıqlarımızın yaradıcılıq
məhsulu olmasına baxmayaraq xalqın ruhudur, xalq ədəbiyyatından
qidalanan, folklor ənənələrini yaşadan
misralardır. Belə nümunələr
sənətkarlarımızın yaradıcılığında bir deyil minlərlədir.
Xalq yaradıcılığı nümunələrini
toplamaq, folklorumuzu xalqın malına və yeni əsərlərin
mövzusu üçün
bir meyara çevirmək bizim vətəndaşlıq borcumuzdur.
Bu günlərdə
bir qocanın dilindən eşitdiklərim
bayatılar borcumuzun nə qədər müqəddəs və əhəmiyyətli olduğunu
mənə yenidən
dərk etdirdi və ona görə
də bu məqaləni yazmaq qərarına gəldim.
Qaçqın
həyatı yaşayan
bu qoca öz
dərdini, ağrı-acısını,
istəyini bayatının
dili ilə dilləndirir, Tanrıdan kömək diləyirdi:
Əzizinəm
qara bax
Fələk quran tora bax.
Əsir qalan ellərə,
Gözü yaşlı yara
bax.
Mən aşiq mindi dərdim
Cəllada dondü dərdim
Sinəmdə
pörşələndi,
Alışdı, yandım dərdim.
Qoymusan darda məni
Gəzirsən harda məni?
Əgər vəfasız olsan
Taparsan gorda məni.
Əzizim qara bəxtim,
Çəkilib dara bəxtim.
Mənə fələk qarğıyıb
Oyanmaz qara bəxtim.
Mən aşiq sərtdi dərdim,
Bir himə bənddi
dərdim.
Elə şivən qopardım
Daşı kövrəltdi dərdim.
Qocanın dilindən süzülüb
gələn bayatıları
dinlədikcə həm
kövrəlir, həm
də düşünürdüm.
Biz folklorumuza biganə olmamalıyıq,
onları qorumalıyıq,
toplayıb gələcək
nəsillərə çatdırmalıyıq.
Bu, bizim bu
günümüz və
sabahımız üçün
çox vacibdir.
Tahir Rzayev,
Millət vəkili
Ədalət.- 2012.- 19 yanvar.- S.5.