PULUN ÜZƏRİNƏ ƏKSİNİ
HƏKK EDƏN YAZIÇI...
(Əvvəli qəzetin 17-i yanvar sayında)
YALNIZ
QƏLƏM...
Onun yaşam haqqında
düşüncələri, yaxud həyat fəlsəfəsi bədii
əsərlərində mükəmməl
şəkildə öz
əksini tapmışdır.
Oxucu bütün bunlarla yanaşı yazıçının
bir sıra əsərlərində təsvir
etdiyi hadisələrin
dini və mənəvi problemlərin,
yaxud həyat fəlsəfəsinin hər
dəfə böyük
ustalıqla bədii həllinin şahidi olur. Özünü
bədii ədəbiyyatın
ayrılmaz bir hissəsi kimi hiss edən Selma Laqerlyef enerjisini bütövlükdə
yaradıcılığa həsr
etmək məqsədiylə
işdən belə ayrılmağa qərar verdi. Və 1895-ci ildən
başlayaraq yalnız
qələmə bağlandı.
Lakin bu bağlılıq heç də masa arxasında oturub yazmaq anlamına
gəlməməlidir. O həm də müxtəlif ölkələrə
səyahətlər edir
və bu da yeni mövzuların
yaranmasına səbəb
olurdu.
Selma Laqerlyef
1895-1896-cı illərdə, belə demək mümkünsə, yaradıcılıq
səfərinə - İtaliyaya
getdi. Və səfərdən qayıtdıqdan
bir az
sonra - 1897-ci ildə hadisələri məhz İtaliyada cəryan edən romanını - "Antixristin möcüzələri"ni
ərsəyə gətirdi.
Adından göründüyü kimi, mövzusu da dinlə bağlı
olan bu əsərini
yazıçının heç
də teoloji süjetlər üzərində
qurulmuş yeganə ədəbi nümunəsi
hesab etmək olmaz. Belə ki, Selma Ottiliya
Luizanın dini mövzuda, təriqətlərin,
teist dünyagörüşlərin...
toqquşması ilə
müşayət edilən
bir sıra əsərləri vardır.
Elə "Antixristin möcüzələri"ndən bir-iki il
sonra - 1901-1902-ci illərdə
onun qələmə aldığı "Yerusəlim"
nəsrini də da bu qəbil
romanlardan hesab etmək mümkündü.
Əsasən sadə, sadə
olduqları qədər
də konservativ dini ənənələrə
sadiq olan kəndli düşüncələri
ilə dini sekta arsında baş verən mübarizədən bəhs
edən bu romanında da yazıçı həmin
motivlərdən bəhs
edir. Sadə kəndli ailələrinin
sekta rəhbərlərinin
təzyiqi nəticəsində
öz doğma torpaqlarından necə didərgin düşərək
uzaq Yerusəlimə köcmələri və orada çəkdikləri
əzablara rəğmən
dünyanın sonunu gözləmələri yazıçının
maraqlı, səmimi üslubu ilə oxucunun ürəyinə yol tapır, hər kəs müəllifin təsvir etdiyi obrazlara onun necə sevgi ilə yanaşdığını görür.
BÖYÜK ŞÖHRƏT VƏ BÖYÜK
MÜKAFAT
Əlbəttə, Selma Laqerlyefin yaradıcılığına bütövlükdə nəzər salanda onun 1900-cü ildən sonrakı əsərlərini yaradıcılığında yeni bir mərhələ də hesab etmək mümkündü. Məhz onun həmin dövrlərdə yazdıqları bütün dünyanı fəth edə bildi. "Nils Holqerssonun möcüzəli İsveç səyahəti" (1906-1907) oxucular tərəfindən inanılmaz bir rəğbətlə qarşılandı. Demokratik pedoqoji ruhda yazılan bu ədəbi nümunə, həm də İsveçin tarixini, coğrafiyasını, mədəni ənənələrini, əfsanələrini şox cəzbedici üslubda uşaqlara nəql etdiyindən yazıçı əvvəlcə onu dərslik kimi istifadəsini də nəzərdə tutmuşdu. Nağılvari fabulası olan əsərdə Nils qazın belində uçub bütövlükdə ölkəni səyahət edərək müxtəlif macəralar yaşayır, getdikcə yüksək mənəvi-əxlaqi dəyərləri əxz edərək tamam müsbət bir insan kimi geri qayıdır.
Çox maraqlı dillə yazılan bu əsər təxminən bütün böyük dillərə tərcümə olunaraq nəinki İsveçdə, eləcə də bütün dünyada məşhurlaşdı. Əslində bu, Selma Laqerlyefin bu cür səpkili ilk kitabı deyildi. Məhz belə fəaliyyətinə görə ədib 1907-ci ildə Uppsal Universitetinin fəxri doktoru seçildi. Bir vaxtlar, yəni uşaqlıq illərində iflic vəziyyətinə görə yatağa məhkum olan, nənəsinin və xalasının nağılları ilə təsəlli tapan o qızcığaz artıq dünyanın tanıdığı, bəyəndiyi, yüzminlərin rəğbətini qazandığı məşhur yazıçı olmuşdu.
Əsərlərindəki yüksək idealların, mənəvi dəyərlərin parlaq təsvirinə, təbliğinə... görə Selma Laqerlyef 1909-cu ildə ədəbiyyat üzrə Nobel mükafatına layiq görüldü. Təvazökar xarakterə malik yazıçı bu mükafatı alarkən çoxları kimi özünü qeyri-adi istedadlı insan kimi gözə soxmaq əvəzinə heyrətamiz sadəliyini bir daha ortaya qoymuşdu: "Mən bilmirəm, bu mükafata layiqəm. Yazmaq mənim üçün möhtəşəm bir zövq və bütövlükdə mənim həyatımın məqsədi olmuşdur". Yeri gəlmişkən, Selma Laqerlyef Nobel mükafatı alan üçüncü qadın olsa da ədəbiyyat üzrə ilk mükafatçı idi. Adi həyat tərzi sürən ədib Nobel mükafatını alandan sonra ürəyində ağrıya, nisgilə çevrilmiş arzusunu həyata keçirmək üçün maddi imkanlar qazanmış oldu. Belə ki, yazıçı ilk növbədə pulsuzluq üzündən başqalarına satılmış doğma Morbakku evini geri satın aldı. Yazıçının həyatını öyrənən tədqiqatçılar yazırlar ki, Selma Laqrelyef uşaqlıqda yaddaşına köçmüş evlərinə daşınaraq ömrünün sonunadək məhz orada yaşadı. Və doğma yurda qayıdan yazıçının burada yeni kitabları dünyaya gəlidi.
Ədib 1911-ci ildə "Lilekkurnun evi" romanını, 1912-ci ildə nağıl-fantastik povest "Arabaçı"nı, yeni hekayələr, nağıllar, əfsanələrdən ibarət toplunu (1915, 1921), 1918-ci ildə isə antimilitarist roman olan "Sürgün edilmiş"i yazdı. Belə demək mümkünsə, çox məhsuladar yaradıcılığa malik yazıçı bunlardan başqa, həmin dövrlərdə, daha dəqiq desəm, nağıllar, əfsanələr toplusundan bir qədər əvvəl - 1914-cü ildə həqiqətən ədəbi hadisə sayıla biləcək "İmperator Portuqalski" romanını qələmə aldı. Və elə həmin ildə də İsveç Akademiyasının üzvü seçildi.
FƏXR EDİLƏSİ
YAZIÇI
Əlbəttə, onun ölkədəki ən hörmətli elm mərkəzlərinə üzv qəbul olunması yazıçının xalq üçün, insanların mənəvi-əxlaqi dəyərlərinin inkişaf etdirililməsi naminə göstərdiyi xidmətlərlə yanaşı, həm də çox dəyərli bədii nümunələr müəllifi olması ilə əlaqədar idi. Ədibin əsərlərinin təhqiqatçılarından biri uzun illər bundan əvvəl demişdi: "Selma Laqerlyef isveçlilərin fəxridir". Yəqin ki, onun haqqında söylənən bu və ya digər qiymətli sözlərin yalnız pafos xətrinə deyilmədiyini bir daha təsdiqləmək üçün elə 1908-ci ildə yazıçının 50 illik yubleyinin ölkədə bayram kimi qeyd edilməsini xatırlatmaq kifayətdir. Selma Ottilya Luiza Laqerlyef həqiqətən də özünü, istedadını, bacarığını, həyatını... bədii yaradıcılığa sevərək həsr etmiş və sevərək həsr etdikcə də yaratdığı obrazlarla birgə yaşamağı bacaran bir yazıçı idi.
Selma Laqerlyefin ədəbi xronikasına nəzər salanda heç də onun yaradıcılığının hansısa mərhələsini intensiv, yaxud nisbətən passiv dövr kimi fərqləndirmək olmur. Onu qeyd edirlər ki, Laqerlyef yalnız ömrünün son dövrlərində, fiziki gücü zəiflədiyi üçün qələminə "istirahət" verib. Pərəstişkarları Selma Ottiliyanın ömrünün 60-65-dən sonrakı dövrlərində belə iri həcmli əsərlər qələmə aldığının şahididir. Lyevenşyeldlər haqqında yazdığı trilogiya - "Lyevenşyeldlərin üzüyü" (1925), "Şarlotta Lyevenşyeld" (1925) və "Anna Sverd" romanı məhz bu qəbildəndir. Həmin iri həcmli əsər bir ailənin beş nəslinin tarixindən bəhs edir. 1730-cu ildən başlayan və 1860-cı ilədək sürən hadisələrin təsvirində Selma Laqerlyef heç də o dövrlər üçün Avropada ənənəvi olan hansısa ailənin xronikasını yazmamış, həmin çərçivələrdən uzaq bir süjet üzərində maraqlı bir əsər yaratmışdır. Buradakı tarix əslində müəllif üçün bir fon rolunu oynayıb. Romandakı hadisələr, oradakı obrazlar məhz öz dinamikliyi ilə istər-istəməz oxucuların diqqətini çəkdiyindən trilogiya da demək olar ki, qısa müddət ərzində geniş oxucu kütləsi tərəfindən çox maraqla qarşılandı.
Faşist Almaniyası II Dünya Müharibəsinə başladığı vaxt yazıçı artıq ömrünün qürub çağını yaşayırdı. Avropanın, xüsusilə Şərqi Avropanın ağır günləri başlamışdı. Finlandiya daha təhlükəli dövrünü keçirirdi. Böyük yazıçı bu ərəfədə yenə öz hərəkəti ilə hər kəsi heyrət içərisndə buraxdı. Selma Laqerlyef o vaxt gedən Finlandiya-Sovet İttifaqı müharibəsində fin xalqına yardım məqsədi ilə özünün Nobel medalını İsveç Milli Fonduna göndərdi. Amma hökumət bu xeyirxah ürəkli yazıçısının belə səxavətinə qıymayıb medalı geri qaytardı.
O DA HƏYATA
ƏLVİDA DEDİ
Selma Ottilya
Luiza Laqerlyefin səhhətində ciddi problemlər yaranmışdı.
O, bir neçə xəstəlikdən əziyyət
çəkirdi. Həyatın
heç vaxt dəyişməyən əzəli
və əbədi qanununa uyğun bütün yaradılmışlar
kimi Selma Luiza da 82 il
əvvəl gəldiyi
bu dünyaya əlvida dedi. Və çox sevdiyi öz evində əbədiyyətə qovuşdu.
Təhqiqatçılar bildirir ki, yazıçı peritonitdən
dünyasını dəyişib.
O öldü, (1940-cı il 16 mart) amma ondan nəinki İsveç xalqına, eləcə də bütün dünyaya zəngin ədəbi irs, maraqlı romanlar, ev-muzey qaldı. Və bir də çox nadir yazıçılara
nəsib olan daha bir xatirə
qaldı. Əslində buna heç xatirə də demək olmaz. Belə ki, 20 kronluq İsveç banknotun üzərində yazıçının
əksi həkk edildi.
Əslində onun yaradıcılığına yalnız bir rakursdan baxmaq doğru deyil. Çünki çox geniş dünya görüşə malik istedadlı yazıçının toxunduğu mövzular, hadisələrə yanaşması, həyat fəlsəfəsi onun digər əsərlərində də özünü yüksək səviyyədə göstərirdi. Belə demək mümkünsə, Selma Laqerlyefin yaradıcılığı çox şaxəli, rəngarəngdi. Əsərlərini oxuduqca oxucu həqiqətən hiss edir ki, onun bəhs etdikləri ucuz uydurmalar deyil, həyat gerçəkləridi. Çünki onun obrazları, hətta nağılvari dillə yazdığı əsərlərindəki qəhrəmanlar belə həyatın insanlarıdı.
BABƏK
YUSİFOĞLU
Ədalət.-
2012.- 24 yanvar.- S.5.