Hər bir cəmiyyətin inkişafı
sevgiyə bağlıdır
(əvvəli ötən
sayımızda)
- Nurəddin
bəy, indiyə qədər müxtəlif, çoxsaylı
rollar oynamısınız. Oynadığınız həmin
rolların daxilinizdən keçib getməsi, üst-üstə
yığılması, xarakterinizə necə təsir
göstərdi?
-
Sözsüz ki, oynadığım rollara mən nələrisə
verirəmsə, o da mənə nələrsə verir. Burda
qarşılıqlı şəkildə ötürmə və
götürmə prinsipi var. Bunu heç kim inkar edə bilməz.
Amma indi bir məsələ də var ki, kimin
xarakteri necədirsə, rejissor da rolu əvvəlcədən
seçim edəndə fikirləşir ki, bu rolu filan aktyora
vermək lazımdır. Çünki, onun xarakterində bu
kimi şeylər var. Bunu da nəzərə almaq
lazımdır. Mənim də oynadığım rollar mənə
çox şeylər verib. Onlar mənə həyatı
anladıb, dünyanı tanıdıb, mənə insanın
missiyasının nədən ibarət olduğunu
aydınlaşdırıb. Mən həmin rollarımla
ayrılığın, ağrının, sevginin, vətənin
nə olduğunu öyrənmişəm. Oynadığım,
tamaşaçıya göstərdiyim hər bir rol mənə
bir qapı açıb. Həmin qapılardan mən müxtəlif
insan taleləri görmüşəm. Və bütün o
daxilimdən keçirtdiyim rolların mənim içimdə
bir çöküntüsü qalıb. Birinin
ağrısı, birinin dərdi, birinin sevgisi daxilimdə
öz izlərini qoyublar. Yaşa dolduqca, insan sakitləşməyə
başlayır, əsəbiləşmir, kimdənsə nəsə
ummur, heç kimə və heç nəyə sərt
reaksiyalar vermir. Çünki, artıq olqunlaşırsan. Bu sənətin
də ən böyük üstünlüklərindən biri
odur ki, sən insanları tanıyırsan. Çəkilib bir
kənardan onlara baxa bilirsən. Bizi aldatmaq mümkün deyil.
Çünki, biz zaman keçdikcə insanların fikirlərini
oxuya bilirik. Bu da üstünlükdü. Amma həm də
zaman keçdikcə, ağırlaşdığını
hiss edirsən. Bu qədər yükü daşımaq da
mümkün deyil axı. Həmin aktyorlar isə uzun
ömür sürə bilmirlər. Çox az aktyorlar olur ki,
uzun yaşaya bilirlər. Onlar da daha çox texniki
ifaçılıqla oynayan aktyorlar olur. Amma bir də var ki,
yaşamaq sənəti ilə işləyən aktyorlar. Həmin
aktyorlar uzun yaşamırlar. Təsəvvür edin ki, bir
aktyor ayda üç tamaşa oynayırsa, ildə də on
beş rol oynayırsa, görün həmin insan il ərzində
neçə taleni yaşayır. Və həmin rollar da
xarakterə mütləq təsir edir.
- Nurəddin bəy, bir dəfə
aktrisalarımızdan biri demişdi ki, mən öz mənfi
obrazıma haqq qazandırıram. Çünki, o, da istəyinə
çatmaq uğrunda mübarizə aparırdı və qələbə
qazanmaq istəyirdi. Bəs siz necə mənfi
obrazlarınıza haqq qazandırırsınız?
- Mən
heç bir obrazıma haqq qazandırmıram. Çünki,
bu məndən asılı olan bir iş deyil. Onlar
hamısı ayrı-ayrı xarakterlərdi. Hərəsinin də
öz həqiqəti var. Bu həyatda hər kəsin
özünün maraqları var. Biz bunu rollarımızla
görsəl şəkildə ortalığa
çıxarırıq və göstəririk. Seçim isə
artıq insanların özlərinə məxsusdur. Və hər
kəsin içi, əxlaqı, psixologiyası nəyi qəbul
edirsə, o obrazı seçib onun tərəfində olur. Əyri
insan, əyri obraza haqq qazandırır, halal insan halal obraza.
Amma heç kim bir qızıl ortağı da
unutmamalıdır ki, allah da o müqəddəs
kitabımızı göndərəndə haqq ədaləti,
halallığı bərqərar etmək naminə göndərib.
Allahın varlığını qəbul edən insan da
çalışmalıdır ki, halallığı qoruyub
saxlasın ki, həyatdan səhnəyə daşınan rollar
da daha çox müsbət rollar olsun.
- Çox vaxtı teatra gələn
tamaşaçılar elə bilirlər ki, səhnədəki
aktyor məhz onu görür, ona nəzər yetirir. Amma məncə
bu bir aktyor fəndidi. Əslində isə aktyor hər zaman
bütün zala göz gəzdirir. Mənim üçün
çox maraqlıdı, siz necə, zala nəzarət edə
bilirsiniz?
- Bu, bilirsiniz nəyə bənzəyir? Divardakı portretin yaratdığı effektə. Hansı tərəfə gedirsənsə, o portret sənə baxır. Səhnədən də tamaşaçını görmək belə bir məsələdi. İkinci bir tərəfdən tamaşadakı məqamdan da çox şey asılıdı. Ola bilər sənin rolunda elə bir hissə olsun ki, sən mütləq tamaşaçıya baxıb, ona müraciət etməlisən. Aktyor var ki, tamaşa vaxtı içi-gücü elə zala baxmaq olur. Onlar aktyorluğa heç bir dəxli olmayan, bu sənətə təsadüfən gəlib düşən insanlardılar. Olur ki, yüngül, rahat tamaşalar olanda əl çalan tamaşaçıları, xüsusilə qarşıda əyləşənləri istər-istəməz görürsən. Amma bir də var ağır, dramatik rollar oynanılır. O zaman artıq heç tamaşaçını fərqində belə olmursan. Birdə ki, səhnədə görünməyən dördüncü divar anlayışı vardır. Tamaşa var ki, həmin dördüncü divar yerində olur və aktyorun o divardan o tərəfə keçməyə haqqı yoxdur. Amma tamaşa da var ki, aktyorun o dördüncü divarı keçmək, hətta zala daxil olmaq haqqı olur. Yəni belə mizanlar da olur.
- Səhnəyə
çıxmazdan əvvəl, xüsusilə də premyeralar
zamanı həyəcanınızı yox etmək
üçün hansısa bir hazırlığınız, hərəkətləriniz
olur? Yoxsa, elə adi iş günlərindən birini
yaşayırsınız?
- Əsgər savaşa necə hazırlaşırsa, aktyorun da səhnəyə o cür hazırlaşması onun borcudu. Bu gün mənim tamaşamdı. Tamaşa saat yeddidə başlayır. Amma mən artıq tezdən teatra gəlmişəm. İndi sizdən ayrılandan sonra otağıma gedəcəm. Tamaşada gedən mətnimi qoyacam qarşıma və bir-bir hamısını yadıma salacam. Saat altıda artıq geyinməyə başlayacam. Sonra əgər rolumda saqqal qrimi varsa, onu qrim ustası gəlib yerinə yetirəcək. Daha sonra əgər məni səhnədə narahat edən bir yer varsa, arada gedib ora nəzarət edib gəlirəm. Tamaşaya on dəqiqə qalmış mən artıq səhnənin arxasında oluram. Yəni tamaşadan əvvəl hazırlığım bu cür olur. Və hər kəsdə də bu cür olmalıdı.
- Uzun illər çox böyük aktyorlarla, sənətkarlarla çiyin-çiyinə işləmisiniz. İndi həmin aktyorların xeyli hissəsi həyatda yoxdurlar. Kimlərin itkisi sizə daha çox təsir edib. Kimlər haqqında fikirləşirsiniz ki, yox bu insanın həyatda və səhnədəki itkisi hələ çox tez idi.
- Vəfa Fətullayevanın, Səməndər Rzayevin, Hamlet Xanızadənin, Həsənağa Turabovun, Əlabbas Qədirovun, Kamal Xudaverdiyevin, Telman Adıgözəlov ki, onun ölümünü biz ümumiyyətlə ağlımıza da gətirməzdik. Və son itkimiz Yaşar Nuri... Onlar bizim hamımızın itkisidir. Səməndər Rzayevin imkanlarının heç əlli faizi olunmadı. Qırx bir yaşında dünyasını dəyişdi. Hamlet Xanızadə də eyniylə çox unikal, sənətini dəlicəsinə sevən bir aktyor idi. Aktyor var ki, iki metr boyu var, amma səhnəyə çıxır görsənmir. Amma Həsənağa Turabov ortaboylu bir aktyordu. Ancaq səhnəyə çıxanda səhnə dolurdu. Telman Adıgözəlov teatrda olan zaman bir adamın kənarda qalıb fikirli olması mümkün deyildi. Çünki, gələndən, gedənə qədər hamını danışdırırdı, güldürürdü. Əgər Telman teatrda idisə, deməli hamının əhvalı yaxşı olacaqdı. Yaşar Nuri ən son və ciddi itkilərimizdən biri oldu. Allah ona çox böyük istedad vermişdi. Amma biz onun çox azını gördük. Onlar hamısı çox böyük sənətçilər idilər. Hər birinin adı Azərbaycan teatrının bir səhifəsidir. Yerləri doldurula bilməyəcək insanlardılar. Bəzən deyirlər ki, əvəz olunmayan insan yoxdur. Çox səhv deyirlər. Çünki, hər bir insan bir fərddi. Səhnədə kiminsə kimi nə zaman əvəz etməsi ümumiyyətlə mümkün deyil.
- Nurəddin bəy,
olubmu ki, sizin uğurlarınıza dözməsinlər və
sizə kimlərsə təzyiq göstərsin?
- Həyat özü bir mübarizə meydanıdır. Mən həm fiziki cəhətdən güclü adamam, həm də mənəvi cəhətdən. Çünki, mənim təməlim, köküm sağlamdır. Mənə təzyiq etməyə kimsənin nə gücü, nə də ixtiyarı yoxdu. İstənilən adamla da savaşa, mübarizəyə hazıram. Amma o görülən işin kiməsə faydası olacaqsa. Faydası olmayan işlərə mənim ayıracaq zamanım yoxdur. Qısqanan nə qədər arzu edir qısqansın. Onlar məni öz yolumdan saxlaya bilməzlər. Çünki, mən çox güclü adamam!
- Dünya
teatrından, kinosundan nələri, kimləri izləyirsiniz?
- Mən sizə bir söz deyim, biz Moldoviyada olanda tamaşadan sonra mətbuat konfransı keçirildi. Bizim mətbuat konfransında gürcü aktyorlar da iştirak etmək istədilər. Biz də etiraz etməmişdik. Orda konfransı idarə edən, teatr aləmində çox tanınan, teatrşünas bir xanım vardı. O, konfransdan sonra bizə yaxınlaşıb dedi: - Bilirsinizmi, niyə sizin tamaşa bitənə qədər hamı diqqətlə sizin tamaşaya baxıb, sonra da sizi ayaq üstə alqışladılar. Çünki, onlar dünən əsl teatr gördülər. Bu gün bütün dünya teatr sistemi hal-hazırda bizim teatrımızın işlədiyi Stanislavski sistemini qəbul eləmək üzrədilər. Biz özümüz də orda nümayiş olunan alman, yapon teatrlarının tamaşalarına baxanda gördük biz onlardan geri qalmamışıq, əksinə xeyli məsələlərdə onlardan irəlidəyik.
Nəticə etibarı ilə bu
gün dünya teatr səhnəsində gedən prosesləri
izləmək çox maraqlıdı. Bu mənada
ayrı-ayrı adlar saymadan söyləyə bilərəm ki,
Türkiyədə teatr aləmində gedən proseslər
çox maraqlıdı. Orda teatra xüsusi bir münasibət
formalaşıb. Sovet dövründə teatr necə ki,
qabaqda gedən sənətlərin ən öndə olanı
idi. Bu gün teatra münasibətdə eyni ilə həmin
proses baş qaldırır. Və orda ciddi sənət
adamları teatrla məşğul olanlar hesab olunurlar.
Türkiyə kinosunda da, elə bizdə də kinoya ən
böyük imza atanlar da həmin teatr aktyorlarıdı. Ən
uğurlu kino nümunələri məhz teatr
aktyorlarının iştirak etdiyi kino nümunələridi. "Arşın mal alan", "O olmasın, bu olsun",
"Yeddi oğul istərəm" və s.
Bu filmlərin hamısında teatr aktyorlarının əməkləri
daha qabarıqdı. Bu da əsasən ondan irəli gəlir
ki, teatr aktyoru hər gün məşq edir, işləyir,
yeniləşir.
Dünya kinosundan ən sevdiyim aktyor isə Cek Nikolsundu. Çünki,
o, mənim idealımdı.
- Siz xeyli filmlərə də çəkilmisiniz.
Kinonun bugünkü vəziyyəti sizcə necədir?
- Kino
geniş kütləyə göstərilmək
üçün çəkilir. Geniş
kütlə üçün də kinonu kinoteatrlarda göstərmək
lazımdı. İndi gəlin baxaq görək
o kinoteatrlar varmı? Yoxdu. Hamısı
dağılıb, sökülüb. Televiziya
isə filmə lazım olan qonorarı vermir. Film çəkilir, hazır olur, lakin, göstərməyə
yer tapılmır. Nəticədə isə
tamaşaçı filmi görə bilmir, filmi çəkəndə
həmin filmdən pul qazana bilmir. Birinci
növbədə Azərbaycanda konoteatrlar mövcud
olmalıdı. Dörd milyon insanı olan bu şəhərdə
bir Nizami kinoteatrı ilə iş olmur. Kinoteatrlar
öz funksiyalarına qayıdıb, fəaliyyət göstərməlidilər.
Belə olduqdan sonra tamaşaçı da kinoteatra getmək,
filmə baxmaq vərdişi
yaranacaq. Mən kənddə, Cəlilabadda olanda
orda kənd klubları vardı. Və
onların hamısında müntəzəm şəkildə
filmlər nümayiş olunurdu. İnsanlar da həmin filmlərə
gedirdilər. Bu gün həmin üsulları tətbiq
etmək lazımdır. Reklamlar fəaliyyət göstərməli,
afişalar olmalıdı. Bizim mədəniyyət kanalımız ciddi şəkildə
teatrların və kinonun reklamı ilə məşğul
olmalıdı. Bu gün bizim kino
işçilərimiz fədaidirlər. Onlar
qəpik-quruşa gedib film çəkirlər. Ən yüksək məbləğə çəkilən
filmlər "Hökmdarın taleyi" ilə "Cavad Xan"
oldu. Onların büdcəsi bir milyon
yarım oldu. İki milyon dollar
"Titanik" filminin qrimçisinə verilmişdi. Biz həmin pula həm film çəkmək istəyirik,
həm də istəyirik o film "Oskar" mükafatı
alsın. Kifayət qədər
istedadlı rejissorlar, aktyorlar var. Amma onlar qəpik-quruşla
bir film çəkir, sonra həmin filmi təkbaşına
götürüb festivala gedir. Başqa
ölkələr isə o festivallara böyük bir heyət
halında gəlirlər. Bütün
bunlar hamısı bir sistem şəkilində
formalaşmalıdır ki, kino sahəsində uğurlar əldə
etmək mümkün olsun. Çünki,
dövlət bacardığı qədər teatra, kinoya,
seriala pul ayırır. Amma bir az da biz dövlətin
ayırdığı pula əlimizin haram tərəfini də
saxlayaq, vicdanlı olaq. O pul ayrılır ki, o filmə, seriala
peşəkar aktyoru, rəssamı, operatoru
çağırıb onlarla işləyəsən. Qohumunu,
qonşunu, dostunu
gətirib o filmdə çəkmək
üçün ayrılmayıb axı o pullar. Bunun
üçün də mənə belə gəlir ki, hər
kəs öz işini vicdanla, məsuliyyətlə yerinə
yetirsə, inkişaf da olacaq.
- Nurəddin bəy, mənim
üçün çox maraqlıdı, doğulduğunuz,
boya-başa çatdığınız yerlərə gedərkən,
orda yaşadığınız o uşaqlıq, yeniyetməlik
illərinizin xatirələri olduğu kimi qalıb, yoxsa
artıq dumanlaşma gedir?
- Mən
Bakıda boğulanda, özümü pis hiss edəndə,
oturub maşına kəndimizə gedirəm. Orda
bir, iki gün qalandan sonra tamam rahatlaşıram, dincəlirəm.
Düzdür, əvvəllər yaşlı
insanlar vardı ki, onlar artıq yoxdurlar. Yaşıdlarım
hamısı yaşa dolublar. Amma o yerlər,
dağlar, dərələr hamısı yerindədi.
Yaşa dolduqcan qəribsəyirəm... Oralar məni
özünə daha çox çəkir. Çox qəribədir, orda ayağımı
torpağa qoyanda o qədər rahat oluram ki, canımdakı
bütün ağrı-acılarımı unuduram. Evdə ən rahat yatanda, bir saata ancaq yuxuya gedə
bilirəm. Amma orda
bağımızdakı ərik ağacının altına
bir kilim atıb onun üstündə uzananda, üç dəqiqədən
sonra məni yuxu tutur. Həmin yuxu o qədər
rahat, dinc, şirin olur ki, yarımca saat yatmaq özümü
gün boyu gümrah hiss etməyimə kifayət edir. Mənim
doğmalarım: atam, anam, əmilərim hamısı o
torpaqda uyuyur. Və mənim də son yerim
ordadı. Ordakı insanların səmimiliyi
adamı dəli edir. O adamların arasında çox
rahat və xoşbəxt oluram. Çünki,
onların heç birinin içərisində hiylə, mənfəət
yoxdur. Onlar paylaşmağı sevirlər.
Ona görə də allah onlara o bərəkəti
verir. Fikir vermisinizsə, Bakıda insanların
çox hissəsi eynək taxır. Çünki,
hamı yaxın məsafələrə baxır. Yaxın binalar, boz divarlar, rəngsizlik bizim gözlərimizin
işləməsinə imkan vermir. Ancaq, ordakı
genişlik, yaxın, uzaq məsafələr, rəngarənglilik
ordakı
insanları da sağlam saxlayır. Yəni
böyük şəhərlər verdiklərinin əvəzini
alan məkandır. Çox amansız bir məkandır...
Sənə nələrisə verir, amma əvəzində
də çox ciddi şeyləri alır. Sənə
ad san, pul verər, lakin alınan şeylər daha dəhşətlidir.
Şəhər insandan təmizliyi,
halallığı, insanlığı alar.
Qohumlarından, doğmalarından uzaqlaşdırar,
yadlaşdırar. Bütün bunlara tuş gəlməmək
üçün mən həmişə o torpağa gedirəm,
xatirələrimi təzələyirəm, əziz, xətrini
istədiyim insanlarla ünsiyyətdə oluram. Və biz hamımız o məkanlardan uzaq olan şəhər
həyatının insanlarını bu qədər səs-küydən,
basırıqdan xilas edən mədəniyyət
ocaqlarımızın var olmasına, orda işləyən
insanların yaxşı fəaliyyət göstərməsinə
xidmət etməliyik.
Samirə Əşrəf
Ədalət.-2013.-5 aprel.-S.8.