HEKAYƏNİ
SEVİRİK...
ƏDƏBİ
HƏYAT
Son
illərin ədəbi nümunələri sırasında
hekayəyə maraq və diqqətin xeyli
artdığının şahidi oluruq. Təəssüf ki,
bu maraq və diqqət çox
zaman keyfiyyət faktoruna aid olmur. Üstünlük əksər
hallarda kəmiyyətindir, yəni
çoxlu hekayə yazılır, nəşr edilir, amma
"hekayə axını"
heç də ciddi uğurların yaranmasına gətirib
çıxarmır. Bununla yanaşı, ayrı-ayrı
müəlliflərin uğurlu hekayələri ilə
qarşılaşırıq. Bunlar tək-tük sayda da olur,
kitab halında da...
Budur,
Natiq Məmmədli adlı cavan bir müəllifin "Ləyaqət
düsturu" kitabı ilə qarşı-qarşıyam.
Sevindirici haldır ki, kitabda yalnız hekayələr cəm
olub. Xalq yazıçısı Anarın kiçik bir müqəddiməsində
bir-iki kəlmə xoş tərif və müəllifə
yaradıcılıq axtarışları arzusu ilə
qarşılaşırıq.
Kitabda
on səkkiz hekayə toplanıb və lap əvvəldən
deyim ki, bunların heç də hamısı uğurlu deyil.
Amma lap əvvəldən onu da deyə bilərəm ki, bu
yazıların səviyyəsindən
asılı olmayaraq onların hər biri hekayədir,
janrın klassik tələbləri ilə səsləşir.
Klassik
tələblər deyəndə hansı xüsusiyyətlər
nəzərdə tutulur?
İlk
növbədə, qayə və məqsəd aydın
olmalıdır. Bilinməlidir ki, müəllif hekayədə
hansı mətləbdən söz açır, hansı
problemə toxunur, oxucunu hansı ideyaya səsləyir? Təbii
ki, bütün bunlar müəllif mövqeyini
açıqlayan məqamlardır və mətnlə
tanışlıq prosesində bəlli olur.
Yazıçı bunu elan eləmir, oxucu dərk edir və
müəyyənləşdirir.
İkincisi;
hər hansı hekayənin qəhrəmanı olmalıdır
və bütün mətləb də,
yazıçının demək istədiyi fikir də həmin
obrazın üzərinə yüklənməlidir. Bundan
başqa, həmin qəhrəman cəmiyyətdə baş
verən ictimai-siyasi hadisələrin, mənəvi-əxlaqi
proseslərin təsirini özündə əks etdirməlidir.
Əsas ideyanın qəhrəmanın taleyi üzərində
qurulmasını əks etdirən onlarla hekayəni misal gətirə
bilərik: "Aldanmış kəvakib", "Rəşid
bəy və Səadət xanım", "Qurbanəli bəy",
"Usta Zeynal", "Cənnətin qəbzi", "Mirzə
Səfər", "Füruzə", "Erkək Tükəzban",
"Bayatı-Şiraz", "Baladadaşın ilk məhəbbəti"
və s.
Üçüncüsü;
bu iki əsas faktorla yanaşı, hekayədə
yazıçının sənətkarlığı, bədii
ustalığı da vacib şərtdir. Təsəvvür
edin ki, müəllifin qayəsi, mətləb və ideyası
məlum, qəhrəmanı da məlum, amma hekayənin dili,
obrazlar sistemi, kompozision xüsusiyyətləri zəifdir, o
zaman heç bir uğurdan söhbət gedə bilməz.
Bəlkə
də oxucu üçün bütün bu dediklərimiz
maraqsız görünəcək. O deyə bilər ki,
müasir dövrdə yazılan hekayələrdə bu klassik
tələblər heç də vacib deyil, çünki nəsrin
bütün janrlarında sinxronizm özünü göstərir.
Elə romanlar yaranır ki, onun janrını müəyyənləşdirmək
belə olmur. Hətta elə romanlar da yazılır ki, orada
miflə reallıq, fantaziya ilə gerçəklik, dastan
elementləri ilə sürrealist motiv
qaynayıb-qarışmış olur. Yaxud, povest
janrını götürək. İndi povestlə romanın,
povestlə hekayənin sərhədini dəqiqləşdirmək
bəzən çətinlik yaradır. Hekayənin də bu mənada
"sifəti" dəyişikliyə məruz qalır. Hekayə-nağıl,
hekayə-esse, hekayə-macəra və s. növlər
yaranmışdır. Elə nümunələr var ki,
ümumiyyətlə, hekayə adı ilə təqdim edilsə
də, bu sözün ona heç bir aidiyyəti olmur.
Gəlin,
mətləbdən uzaqlaşmayaq. Natiq Məmmədlinin hekayələrindən
söz açaq. Kitaba yazılan annotasiyada belə bir cümlə
ilə tam razılaşırıq ki: "Azərbaycan
insanının ədalət axtarışı Natiq Məmmədlinin
kitabında təqdim olunan hekayələrin əsas qayəsini
təşkil edir". Doğrudan da, doğru mülahizədir,
bu fikrə yalnız onu əlavə edə bilərik ki, müəllifin
hekayələrində Azərbaycan cəmiyyətinin müəyyən
mənəvi-əxlaqi mənzərəsi ilə
qarşılaşırıq və on səkkiz hekayədə
bir araya gələsi mətləb də odur-bizə
tanış olan gerçəkliyin müxtəlif aspektlərinin
izlənilməsi...
On səkkiz
hekayədə təbii ki, cəmiyyətin ağrılı
problemlərinin heç də hamısı əks oluna bilməz.
Ancaq bədii mənzərədə gerçəkliyin mənzərəsi
belə ümumiləşdirilə bilər: söhbət
ayrı-ayrı fərdlərin taleyindən gedirsə,
onların başlarına gələn əhvalatları cəmiyyət
həyatı üçün səciyyəvi saymaq olar.
Yalanların, riyakarlığın hökm sürdüyü
bir mühitdə insan öz təbiiliyini, təmizliyini hifz etmək
üçün klouna çevrilir və bəlalar da bundan
sonra başlayır. Qeyri-əxlaqi mühitdə kloun kişi
deyil. Təmiz, saf bir uşaq üçün isə kloun əsl
insan timsalındadır: "Mən də kloun olmaq istəyirəm"
- uşaq bu dəfə bərkdən dedi".
("Kloun"). Ləyaqətsizliyin hökm sürdüyü
mühitdə bu ləyaqətin qiymətləndirilməsi də
müşkülə çevrilə bilər. Əgər sən
öz şərəf və ləyaqətini müdafiə etmək
istəyirsənsə, ömür yoluna nəzər sal; hardan
keçmisən, harda maneələrlə üzləşmisən,
harda şərəf və ləyaqətini qoruya bilmisən?
Yoxsa, uzun müddət tərəddüd məngənəsində
sıxılıb "ləyaqətini necə qiymətləndirmək"
barədə fikirlərə qərq olmazsan... "ləyaqətinə
qiymət qoymaq məqamı yetişmişdi. Tək qalmaq,
sakit guşəyə çəkilib hər şeyi dərindən
götür-qoy etmək istəyirdi. Cilov gəmirən əsəbindən
dırnaq ucu boyda belə əsər-əlamət
qalmamışdı, əvəzində isə belini ikiqat
bükəcək yük qoyulmuşdu". Adı Cəsarət
olan bu insan xeyli müddət öz ləyaqəti barədə
düşüncələrə dalır, amma heç cür
ləyaqətinin qiymətini "hesablaya" bilmir. Yumorlu bir əhvalat get-gedə
kəskin və ciddi bir situasiyaya çevrilir. O yerdə ki,
insan ləyaqətini pulla, var-dövlətlə, qiymətli əşya
ilə hesablamaq məqamı gəlir, o zaman ləyaqət
ölür ("Ləyaqət dusturu"). Müəllifin
ifadə etmək istədiyi fikir də, zənnimcə, elə
bundan ibarətdir.
Natiq Məmmədli
cəmiyyətin elə problemlərinə toxunur ki, o problemlərin
çoxu bizə tanışdır, amma müəllifin yanaşma
tərzi orijinal təsir bağışlayır. Məsələn,
elm aləmini sarmış elmsizlik, bisavadlıq, hünərsizlərin
alim olmaq təşəbbüsləri və çox zaman
alimi-biəməllərə meydan verilməsi... bütün
bunlar tanış motivlərdir. Natiq Məmmədli bu prosesi Qələndərli
adlı bir müəllimin alim olmaq cəhdi ilə
bağlı "axtarışlarında" izləyir. "Kənddə
idmanın inkişafında partiyanın rolu" mövzusunda
namizədlik dissertasiyası üzərində işləyən
(sovet dövründə bu tipli mövzular dəbdə idi) Qələndərli
işini başa çatdırsa da, müdafiə
kürsüsünə qalxa bilmir, hər dəfə bir partiya
liderinin vəfatı onun alim olmaq təşəbbüsünün
üstündən xətt çəkir. Situasiya kifayət qədər
ciddidir, amma müəllif bunu komik məqamlarla təqdim edir
("Vaxtı keçmiş sitatlar").
Natiq Məmmədlinin
xarakter yaratmaq cəhdi "Arzuların qənimi" hekayəsində
daha bariz nəzərə çarpır və deyərdim ki,
onun on səkkiz hekayəsi içərisində bu hekayə
OBRAZ YARATMAQ ustalığını uğurla nümayiş
etdirir. Hekayənin qəhrəmanı həyatını,
yaşayış tərzini qabaqcadan planlaşdıran və
cansıxıcı ömür yolu keçən bir
insandır. "Hər şeyi ayına, ilinə, gününə
qədər dəqiqliklə" hesablayan bu insan orta məktəbi
qızıl medalla bitirmək, universitetə qəbul olunmaq,
aspiranturaya girib gözləmədən alim olmaq, otuz beş
yaşa kimi üç monoqrafiya, iki dərslik, beş proqram,
yüz neçə dənə elmi məqalə yazmaq, sonra ərə
getmək, sonra yenə elmi işə başlayıb professor
olmaq... Bir insanın həyatının bütün məna və
mahiyyəti bu qabaqcadan planlaşdırılmış sxem
üzrə davam edir. İlk baxışda bu ömür yolu
heç bir etiraz doğurmur, ancaq həmin ömür yolunu mənalı,
faydalı, xeyirli işlər yox, bəsit və
cansıxıcı anlar müşayiət edir. Bu zaman kiminsə
haqqı tapdalanır, kim isə o adama görə irəli
keçə bilmir. Budur nəticə: "Elə o zaman
anladım ki, ən böyük faciə sən yox, sənin
ardınca getməkdi. Bu,
birbaşa dərin-dibsiz uçuruma kəllə vurmağa bənzəyir,
özü də gözü açıq, özü də
bilə-bilə. Sən 45 yaşında professor olanda, səndən
sonra gələn o yeri tutmaq üçün azından 50 il
gözləməli olacaqdı. Xasiyyətinə bələdəm,
tutduğunu ölüncəyədək buraxan deyilsən.
Hamı sənin ölməyini gözləyəcək,
özü də səbirsizliklə, dişləri
dodaqlarını doğraya-doğraya".
Natiq Məmmədlinin
bir neçə hekayəsində onun bədii portret yaratmaq
ustalığının da şahidi oldum. Obrazın zahiri əlamətlərindən
daha çox, onun daxili dünyasının cizgilərini, insani
xarakterinin yekcinsliyini, yaxud təzadlı məqamlarını
nəzərə çarpdırmaq təbii ki, ustalıq, məharət
tələb edir. "Balaca məmurun təbriki" hekayəsində
balaca bir məmurun portreti ilə tanış oluruq: "Həsənqulu
həyatın xırdalıqlarına o qədər vərdiş
eləmişdi ki, heç vaxt böyük yerlərdən
yapışmazdı. Nə vaxtsa ürəyində baş
qaldırmış ortabab arzularını da xırdalayıb,
balacalaşdırmışdı. Həyatını
xırdalıqlarla dolduran uca yaradanına həmişə
şükür eləyən Həsənqulu bütün
bunları Tanrının lütfü hesab edirdi və boyundan
hündürə tullanmağı haçansa ağlından
keçirmədiyinə görə elə xoşbəxt idi
ki... Arzuları kimi özü də bapbalaca
qalmışdı, xırdaca gözləri, yığcam əlləri,
qoşanağara çubuğundan bekaraca uzun ayaqları
vardı. Uşaq olanda deyərdilər ki, "əşi,
uşaqdı da, yekələndə düzələcək",
illər bir-birinin üstünə qalaqlandısa da Həsənqulu
yekəlmədi. Əslində böyüdü, amma hamı
kimi yox, xırdaca, azacıq".
Çox
gözəl xarakteristikadır və bədii portret yaratmaq cəhdinin
ən uğurlu nümunəsidir. Diqqət yetirin: müəllif
arzuları qədər özü də balaca, iddiasız olan
bir insanın portretini yaratmışdır. Dərhal fikirləşirsən
ki, bu Həsənqulu ilə bağlı nə hadisə və
olay təsvir edilsə, bu portreti praktiki cəhətdən
tamamlayacaq. Belə də olur, Həsənqulu, müdirinə
telefonla mesaj göndərir, amma məlum olur ki, "məktub
göndərilməyib".
Hüseynqulu "qapının kandarındaca
üzüstə yerə yıxıldı, bir az
xırıldayıb, elə oradaca qaldı". Çexovun məşhur
"Məmurun ölümü" novellasını
xatırladır bu süjet.
Natiq Məmmədlinin
bir hekayəçi kimi üç uğurlu cəhətini
qeyd etmək istəyirəm. Birincisi; o, hekayənin sonunu
gözlənilməz hadisə və situasiyalarla bitirməyi
sevir. Buna deyirlər hekayənin novella çaları. Ancaq hər
gözlənilməz sonluq novella yaratmır. Gözlənilməz
sonluq üçün bütün yazı boyu müəyyən
bir situasiya formalaşır. Yəni bu situasiya sonda gözlənilməz
hadisəyə çevrilir. "Balaca məmurun təbriki"
hekayəsi sırf novella səciyyəsi daşıyır.
Buradakı ölüm hadisəsinin yaranması
üçün obrazın keçirdiyi əhval-ruhiyyə, dərin
psixoloji ovqat şərait yaradıcı funksiyanı
daşıyır. "Halallıq" hekayəsinin sonu da
gözlənilməz situasiya ilə bitir, amma buna novella demək
olmaz. Adi, həm də gözlənilən situasiyadır. Amma
"Xoşbəxt adamla bədbəxt adamın söhbəti"
hekayəsi hər mənada novella təsiri
bağışlayır.
İkinci
uğurlu cəhət odur ki, müəllif, hadisələrin bədii
formada ifadəsi üçün münasib üsullar
tapır. Özü də bu üsullar kifayət qədər
real və inandırıcı təsir
bağışlayır. Xalq yazıçısı Anar
Natiqin kitabına yazdığı ön sözdə qeyd edir
ki: "Natiqin qələminin bitkinliyinin əsas göstəricilərindən
biri və məncə, ən başlıcası, yazardan
xüsusi istedad tələb olunan prinsipə əməl etməsidir:
müəllif susmaq lazım gələn məqamda özü
danışmır, mətləbi ifadə etmək
imtiyazını obrazların özünə verir, hadisələri,
bədii detalları "dindirir". Bu baxımdan onun
"Kloun", "Korun gördüyü gələcək",
"Beş atanın ögey oğlu" və s. hekayələrini
fərqləndirmək olar".
Bəzi
hekayələri istisna olmaqla Natiq Məmmədli
yığcamlığı, lakonikliyi sevən müəllifdir.
O yaxşı bilir ki, hekayə uzunçuluğu sevmir, on səhifəlik
mətləbi iki səhifədə də ifadə etmək
mümkündür. Daha doğrusu, hekayə çoxhadisəliliyi,
çoxobrazlılığı, süjetin çoxşaxəliliyini
sevmir. Bu mənada Natiq Məmmədlinin "Sovet hökumətini
dağıdanlara" ithaf etdiyi "Oğru" hekayəsi ən
parlaq nümunə ola bilər. Hökumətin malını
dağıdan bir insana "vicdanlı yoldaş" deyib
anbarın açarlarını yenə ona etibar etmək...
bax, bu hadisə ilə bağlı müəllif bir neçə
məqam seçir, təqdim etdiyi obrazı tam səciyyələndirə
bilir.
Natiq Məmmədlinin
hekayələrinə xas olan bir uğurlu cəhət də
onun yumor dairəsində işləyə bilməsidir.
Özü də onun yumoru bəzən satirik ifşa məqamına
da gəlib çatır. Bir cəhəti xüsusilə
vurğulamaq istəyirəm: o da bundan ibarətdir ki, Natiq yumor
çaları qatdığı hekayələrində zorla
gülüş yaratmır. Bu məqam təqdim olunan
obrazın öz xasiyyət və xarakterindən, bir də
hadisənin özünün səciyyəsindən irəli gəlir.
Məsələn, "Ləyaqət düsturu" hekayəsinin
özü-süjetin başlanğıcı komik situasiyanın
yaranmasını şərtləndirir. "Korun gördüyü gələcək"
hekayəsində isə bu cəhət o qədər də
önəmli deyil. "Kloun" ciddi hekayədir, amma onu
yumorsuz təsəvvür etmək mümkün olmaz, yumor
burada hadisələrin inkişafı və obrazların səciyyəsi
üçün müəyyən stimul yaradır.
"Vaxtı keçmiş sitatlar", "Balaca məmurun təbriki",
"Oğru" hekayələrinə gəldikdə isə
bunlarda yumor imkanları digər hekayələrlə
müqayisədə diqqəti xüsusilə cəlb edir.
Natiqin gülüş doğuran situasiyaları yerində, məqamındadır,
gülünc səslənmir.
Mən
Natiq Məmmədlinin simasında maraqlı bir Azərbaycan
hekayəçisi ilə üzləşdim və çox istərdim
ki, o, yeni hekayələri ilə oxucularını sevindirə
bilsin...
Vaqif
YUSİFLİ
Ədalət.-2013.-6 aprel.-S.13.