Azərbaycanı heç nə kino qədər
azərbaycanlılaşdıra bilməz!
Bu gün kino Azərbaycanca
danışmalıdır!
Ümummilli liderimizin müəyyənləşdirdiyi siyasi kurs nəticəsində dövlətimiz dünyada və regionumuzda gedən proseslərin qarşısında durmaq yox, proseslərə təsir etmək imkanı qazanıb. Selin qarşısında durmaq yox, selin istiqamətini dəyişmək lazımdır.
XX əsrə belə düşüncə tərzi hakim idi. Millətlərin təbii seçim prosesində tərəqqisi (yüksəlişi) və tənəzzülü, onların mədəni və mənəvi qüdrətindən daha çox onların iqtisadi qüdrətinə uyğun olaraq baş verirdi. Özünü qoruyub-saxlama mədəni və mənəvi qüdrətdən daha çox iqtisadi qüdrətlə bağlı idi.
XXI əsrdə inkişaf etmiş dövlətlərin əldə etdiyi nəticələr baş verən mədəni və mənəvi aşınma bu baxışı, (düşüncəni) dəyişdi. İnkişaf etmiş dövlətlərdə birtərəfli inkişaf, iqtisadi tərəqqi mənəvi aşınma yaratdı. Çünki mədəniyyət və mənəviyyat vasitəyə çevrildi. Bu cəmiyyətlər daxili mənəvi problemlərini başqa cəmiyyətlərə ötürməyə başladılar. Bu ötürmə özünü daha çox incəsənətdə göstərdi. (seriallarda və filmlərdə) İndustrial cəmiyyətdə özünü qoruyub-saxlama və yenidən təşkil etmə daha çox mədəniyyət və mənəviyyatla bağlıdır. Bu gün iqtisadi müstəmləkəçiliklə bərabər mədəniyyətlərin müstəmləkəçilik prosesi gedir. Bu proses qloballaşmadır. Qloballaşma mədəniyyətlərin mübarizəsidir. Bu prosesdən uğurla çıxmaq üçün daha çox cəmiyyətin mənəviyyatının müqavimət sistemi gücləndirilməli, və milli mədəniyyət təbliğ edilməlidir. Mədəniyyətin yaradıcısı millət, onu təbliğ və ifadə edənlər böyük şəxsiyyətlərdir!
Bu gün Azərbaycanda aparılan dövlət siyasətinin məqsədi iqtisadi inkişafla bərabər həm də, milli mədəniyyətin inkişafıdır.
Azərbaycan modeli - İqtisadi inkişafla mədəni inkişafın vəhdəti gələcək tərəqqinin qapısıdır!
Azərbaycan Respublikasının prezidentinin məqsədyönlü siyasəti və Heydər Əliyev Fondunun həyata keçirdiyi layihələr bu yöndə mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Millətimizin müəyyənləşdirdiyi məqsədlər və məqsədlər toplusunun həyata keçirilməsində dövlətimizin müəyyənləşdirdiyi vasitələrdən biri də kino sənətinin inkişafıdır. Kino və teatr sənətinin inkişafı və tarixi filmlərin çəkilməsi üçün Azərbaycan Respublikası Prezidentinin verdiyi sərəncamlar çox dəyərlidir.
Sənət sözünün mənası, anlamı nəyinsə ikincisi deməkdir. Həyatda nə varsa, sənət onun ikincisini yaradır və yaratmalıdır. Sənətkar həyatda olanın, gördüyünün sürətini çıxarmamalıdır. Necə ki, rəssam insan portreti çəkəndə fotoqraf dəqiqliyinə qaçmamalı, portretdə hansısa insan qrupunun, hissəsinin ümumiləşdirilmiş cizgilərini mənalandırmalı və təsvir etməlidir. İncəsənətin obyekti universaldan, ümumidən ibarət olan hissələrdir.
Həyatda iki eyni şey yoxdur. Necə ki ağaclar
bir-birinə oxşayır, amma eyni deyil. Sənət
orijinalın (həyatda olanın) özü deyil. Sənət əsəri də orijinala (həyatda
olana) oxşayandır. Sənət əsəri
sənətkarın yaratdığı orijinaldır.
Tarixi anlam konteks anlamıdır. Hər millət,
dövlət tarixdə, keçmişdə baş vermiş
hadisələrə öz konteksindən baxır. Hər kəs özünü haqlı
çıxarır, günahı başqasında
görür. Bugünkü milli dövlət
maraqları, mənafeləri tarixdə, keçmişdə
baş vermiş hadisələrə baxışı dəyişir.
Həqiqət heç kimə lazım olmur.
Dünyanı həqiqət, həqiqi baş verənlər
maraqlandırmır. Dünya hadisələrə
ikili standartla yanaşır, baxır. Biz də
tarixə, keçmişə, hadisələrə öz
kontekstimizdən baxmalıyıq və çəkməliyik.
Tarixi filmlər həyatın kopyası (surəti)
olmamalıdır. Tarix yeni təfəkkürdə, yeni tərzdə,
yeni formada, özünəməxsus rejissor quruluşunda təqdim
olunmalıdır. Tarixi filmlər kino əsaslarına
və qayda-qanunlarına uyğun daha peşəkar səviyyədə
çəkilməlidir. Tarixi filmlərin
kino dilində peşəkar təqdimatı xarici
tamaşaçıda bu filmlərə sənət əsəri
kimi baxmağa maraq oyadacaq. (Dünya sənət
adamlarını və tamaşaçılarını bizim
tarix yox, filmin rejissor quruluşu və həlli
maraqlandırır.) Xarici
tamaşaçılar bu filmlərə sənət əsəri
kimi baxdıqda həm də bizim tarixə baxmış
olacaqlar.
Kino ideoloji silahdır.
Bu gün dövlətlər həyata keçirdikləri
siyasəti kino vasitəsi ilə mesajlarla cəmiyyətə
ötürürlər. İnkişaf etmiş ölkələr
başqa millətlərin mənəviyyatının
müqavimət sistemini zəiflətmək üçün
öncə rejissorlardan və filmlərdən istifadə edirlər.
(Ən azı bizə tanış olan
türk kanallarında göstərilən serialları və
filmləri nəzərdən keçirdin. "Kurtlar
Vadisi" serialı vasitəsi ilə cəmiyyətə dərin
dövlət anlayışı gətirildi və sonrakı mərhələdə
bir çox proseslər və əməliyyatlar həyata
keçirildi.) Heç də təsadüfən deyilməmişdir:
Amerikanı Hollivud qurub.
Bu gün Azərbaycanda fəaliyyət göstərən
rejissorların çoxu xarici ölkələrdə təhsil
almışlar. Kino fizika, riyaziyyat, kimya deyil. Kino elm deyil. Kino sənətdir.
Biz sənət insanlarımızı
(rejissorları) özümüz hazırlamalıyıq,
yetişdirməliyik. Bu xüsusi dövlət
proqramı tələb edir. Bizim
yetişdirmədiyimiz, təhsil vermədiyimiz rejissorlar bizim
deyil. Başqa ölkələrdə
rejissorları xüsusi hazırlayırlar. Azərbaycanda bugünkü rejissorların çoxu
milli düşüncədən, milli adət-ənənələrdən,
dəyərlərdən, milli dövlət maraqlarından
qoparılmış, uzaqlaşdırılmış
insanlardır. Bu gün "azərbaycanlı
rejissorlar"ın çoxunun qarnı bizi başları isə
başqalarını düşünür, təbliğ edir.
Bu gün xarici ölkələrdə təhsil
almış "bizim rejissorlar"ın çoxluğu həmin
ölkələrin, millətlərin düşüncə tərzini,
maraqlarını, dəyərlərini çəkdikləri
filmlərdə təbliğ edirlər.
Rejissorlar hərbi paltar geyinməyən hərbçilərdir. Torpağı,
vətəni, dövləti, sərhədi qoruyan, milli mədəniyyəti,
düşüncəni təbliğ edən uniformasız hərbçilər.
Torpağı, vətəni, dövləti
qorumağı başqa, bizim olmayan dövlətin hərbçisinə
tapşırmaq olar? Bizim torpağı, vətəni,
dövləti qoruyan hərbçini (rejissoru) başqa, bizim
olmayan dövlət hazırlaya, yetişdirə bilər?
Kino bu gün həm də kommersiyadır,
industriasyadır. Başqaları bizə kinonu axıra qədər,
lazım olduğu qədər öyrədər? Onlara nə lazımdır onu bizə öyrədirlər.
Hər bir millət, dövlət öz hərbçisini
(rejissorunu) hazırlamaq üçün özünə məxsus,
öz maraqlarına uyğun tədris planı
hazırlayır, yaradır. Öncə insan
hazırlayır, vətənpərvər yetişdirir, sonra hərb
sənətinin incəliklərini öyrədir. Rejissor sənəti də hərb sənətidir.
Öncə xüsusi tədrislə insanı
hazırlamaq, yetişdirmək, sonra kino sənətinin əsaslarını
öyrətmək lazımdır. Dünyanın əksər
ölkələrində rejissor fakültəsinə qəbul
olmaq üçün ən azı bir ali təhsilin
olmalıdır. (Yəni ali təhsilli
olmayan insanı rejissor fakültəsinə qəbul etmirlər.
Birinci ali təhsilin nə olduğunu isə
özümüz fikirləşək.) Bu da
rejissor sənətinin nə qədər əhəmiyyətli
olduğunu, nə qədər çətin, lazımli peşə
olduğunun bir göstəricisidir. Axı
rejissorlar dünyanın ən çətin
insanlarıdır.
Bu gün Azərbaycanın efir məkanında bizim milli
dövlət maraqlarımıza, milli adət-ənənələrimizə
zidd mesajlarla dolu filimlər göstərilir. Bunların
qarşısı alınmalıdır. Televiziyada
göstərilən xarici filmlər mütləq senzuradan
keçməlidir.
Hər dövrün öz ifadə formaları, simvolları
olduğu kimi kino sənətinin də ifadə formaları dəyişmiş,
modernləşmişdir. Kinonun özünəməxsus dili var. Müasir dövrdə kino
sənətində söz dramaturgiyasından az, təsvir
dramaturgiyasından daha çox istifadə edilir. Necə ki
Mövlanə söyləmişdir: "Gözün bir anda
gördüyünü dil yüz il söyləsə də,
anlada bilməz!" (kino ilk yarananda səssiz
olub). Bu da ona görədir ki, fərqli dillərə,
düşüncələrə mənsub olan
tamaşaçılara təsir edə bilsinlər. Kino dərk edənə də, etməyənə də
eyni təsir edir. (Dərk edənin şüuruna, dərk
etməyənin şüuraltına ). Kino insanlara daha
çox rasional olaraq yox, irrasional olaraq təsir edir. Bu təsirin
nəticəsində alt qatda gedən irrasional proses yuxarı
qatda gedən şüurlu təfəkkürü müəyyənləşdirir.
(şüur altına toxum yerləşdirilir,
bir müddətdən sonra şüurda meyvəsini dərirlər).
Bu gün kino Azərbaycanca danışmalıdır. (Necə ki
böyük Üzeyir Hacıbəyov musiqini Azərbaycanca
danışdırdı.) Söhbət
dialoqların Azərbaycan dilində olmağından getmir.
Film dialoqlardan yox, epizodlardan ibarətdir. Film süjetlərin və epizodların
ardıcıllığı və vəhdətidir. Kino daha çox
gözün, üzün, əlin, rəngin, geyimin, detalın
dili ilə danışır. (Necə ki
xarici filmlərin Azərbaycan dilinə tərcüməsi
heç də bu filmlərin Azərbaycanca danışması
deyil.) Filmdə sözdən çox bu
dillər danışır, səssiz-səmirsiz. Filmdə mesajlar cəmiyyətə daha çox bu
dillərlə verilir, ötürülür.
Kinoda rejissor quruluşundan, aktyor oyunundan tutmuş, montaj
təfəkkürü, (montaj
sıxlaşdırılmış fikir daşıyır) hər
şey Azərbaycanca ifadə olunmalıdır. Bu ifadə
bizim filmlərə dünyada marağı artıracaq. Dünyanı daha çox bizim nə çəkdiyimiz
(düşündüyümüz) maraqlandırır,
onları yamsılamaq, təkrar etmək yox.
Öncə söz bizim daxilimizdə yaranır. Ağzımızı
açmaqla, danışmaqla daxilimizdə söylədiyimizi
ucadan tələffüz etmiş oluruq. (Lal
insanın daxilindəki söz əl hərəkətləri
ilə ifadə olunur. Lal insanın əli
danışır). Rejissor da daxilində
yaratdığı özünəməxsus quruluşu, aktyor
oyununu kinolent vasitəsilə xaricləşdirir. Film rejissorun ruhunun, düşüncəsinin,
xarakterinin, həyat tərzinin kserokopyasıdır (surətçıxarmasıdır).
Rejissor xarakter insanı və böyük şəxsiyyət
olmalıdır. (Elm istedad ilə
ötüşə bilər, amma incəsənət
böyük şəxsiyyətsiz mümkün deyil). İstedad ilə böyük şəxsiyyətin vəhdəti
sənətdə tarix yaradır. Sənət
fərdin arzu-istəklərində yox, ümuminin tələbatından
və məqsədlərindən yaranmalıdır
(doğmalıdır).
İnsan öz bədənində yeni orqanlar yarada bilmədiyi
üçün bunun əvəzində orqanlarının
sürətlənmiş davamı olan müxtəlif alətlər
və silahlar yaradır. Maşın ayağın, qılınc əlin
davamıdır. İnsan necə yeriyirsə,
elə də maşın sürür. Rejissor
necə həyat tərzi keçirirsə, elə də
çəkir. Rejissor çəkdiklərinin
şəxsi həyatda ifadəçisi olmalıdır.
(Rejissor başqasını ağlatmaq üçün ən azı
ağlamsınmalıdır).
Qalib gəlmiş üslub, forma həmişə qalib gəlmir. Zaman, dövr
həmin formanı dəyişir. Bu gün
Azərbaycan kinosu müasir ifadə, yeni düşüncə
tərzi, yeni sifətlər, yeni davranış qaydaları,
yeni münasibətlər və əməkdaşlıq
formaları tələb edir. Biz olmaq istədiyimizdən fərqli
ola bilməyəcəyik.
Tarixini bilməyən millətin coğrafiyasını
düşmən cızar. Düşmən bizim
böyük tariximizdən, keçmişimizdən qorxur.
Buna görə əsrlər boyu tariximiz
saxtalaşdırıldı. Həqiqi,
gerçək yaşanan tarixlə yazılan tarix fərqli
oldu. Gerçək tarixi bilməməyimiz
yaşadığımız faciələri təkrarladı.
Biz keçmiş tariximizi yenidən yazmalı və öyrənməliyik. Ən azı ona görə ki, biz keçmişdəki
səhvlərimizi və doğrularımızı bilək.
Düşmən şüuraltı tariximizin
şüura keçməsindən qorxur. Ümummilli
liderimiz Heydər Əliyevin "Bir millət - iki dövlət"
şüarı və Azərbaycan Respublikasının
prezidenti cənab İlham Əliyevin "İndiki İrəvan
torpaqları qədim Azərbaycan torpaqlarıdır." bəyan
etməsi, Heydər Əliyev fondunun prezidenti Mehriban xanım Əliyevanın
mədəniyyət sahəsində gördüyü
böyük işlər, millətin şüuraltı
keçmişini, tarixini şüura qaytardı. Bu böyük şəxsiyyətlər vətən
sərhədlərinin səmada, göydə, kosmosda daha
böyük olduğunu göstərdilər.
Bizim
keçmişimizi düşmən ona görə dəyişib
və dəyişməyə çalışır ki, öz
gələcək
arzularını, istəklərini və məqsədlərini
həyata keçirsin. Bu dəfə düşmən
uda biləcəyindən daha böyük dişləyib. Millətimizin ruhu bu dəfə
dişlədiyini uda bilməyəcəyini düşmənə
və dünyaya göstərəcək. Düşmən
udduqların qaytaracaq.
Ruhu olan millətin ordular və silahlar vasitəsilə
torpağını işğal etmək, evini yandırmaq,
var-dövlətin əlindən almaq mümkündür, lakin
bu millətin ruhunu ordular və silahlar vasitəsi ilə
işğal etmək, yandırmaq, əlindən almaq
mümkün deyil.
İşıq rəngi göstərir. İşıq
olmasa rəngləri görmək olmaz. Ruh
da işıq kimidir, millətin kimliyin göstərir. Qara buludlarla günəşi
gizlətmək olmaz. Bizim ruhumuz qara buludlar
arxasında qalmış günəş kimidir. Bir
gün yenidən doğacaq! Güclü külək alovu
söndürər, lakin külün içində qalan
köz yenidən alovlanacaq! Bu millətin ruhu onu yenidən
itirdiklərinə qovuşduracaq! Ruh hər nəsildə
yenidən cücərən toxum kimidir.
Yıxılmayan qalxmaz!
Volter
demişdir: "Fransanı heç nə kitab qədər
fransızlaşdıra bilməz!" Əgər
O, XVIII əsrdə yox, XXI əsrdə yaşasaydı, bu fikri
kino haqqında deyərdi. Ən pis filmin
tamaşaçısı, ən yaxşı kitabın
oxucusundan çoxdur.
Azərbaycanı
heç nə kino qədər azərbaycanlılaşdıra
bilməz!
Ulu
öndərimiz demişdir: "Milli dəyərlərimizi,
milli ənənələrimizi yaxşı bilməyən,
tariximizi yaxşı bilməyən gənc vətənpərvər
ola bilməz!"
Azərbaycan
kinosunun
bugünkü əsas məqsədi:
Dövlətçilik, azərbaycançılıq
ideologiyasını təbliğ etmək.
Gənclərimizdə vətənpərvərlik ruhunun,
torpaqlarımızın azadlığı və ərazi
bütövlüyü uğrunda mübarizə əhval-ruhiyyəsini
gücləndirmək.
Milli adət-ənənələrimizin və mənəvi
dəyərlərimizi hifz etmək.
Azərbaycan kino sənətini inkişaf etdirmək.
Kino məqsəd yox, vasitədir.
Biz bugünkü müstəqil demokratik Azərbaycanımızı
qorumalıyıq, yaşatmalıyıq.
Bugünkü
Azərbaycan böyük, güclü, dünyaya günəş
kimi doğacaq Azərbaycanın mənbəyidir!
Rza Rzayev
Ədalət.-2013.-19 aprel.-S.6.