YENİ
PROYEKTİMİZ: ALTMIŞINCILAR
ABDULLA KİŞİNİN
OĞLU: AZƏR ABDULLA - 1
"Altmışıncılar"
dedikdə adətən yazıçıları nəzərdə
tuturlar və bütün vur-həşir də bildiyimiz kimi hər
zaman onların başında olur. Bunun nədən olduğunu
mən araşdıran deyiləm, amma bunu bilirəm ki,
ALTMIŞINCILAR təkcə ədəbiyyatda deyil, sənətin
bütün sahələrində özlərini göstərməkdə
idi. Və mənə elə gəlir ki, dünyamızın
altmışıncı illəri təkcə bizim məmləkətdə
deyil, başqa məmləkətlərdə də eyni anlamda
intibah illəri kimi yaddaşlara həkk olunub.
Məsələn,
sevgili Türkiyə Cümhuriyyətində ALTMIŞINCILAR
adıya bir dərnək də var. Həmişə
könlüm keçib belə bir təşkilat və ya dərnək
bizlərdə də olsun, amma bizlər ayrı, Türkiyə
ayrı. Hər zaman adları ortalıqda hallanan yazan və sənət
adamları sonrakı nəsil tərəfindən heç də
könül xoşluğu ilə qarşılanmayıb. Bir
ucu da gəlib yetmişlərə və səksənlərə
çıxan bu yaradıcılar kimlərdir? Mən sadəcə
onlardan bəzilərini yenidən xatırlatmaq istərdim.
Yazar
dostum Azər Abdulla mənim çox sevdiyim
altmışıncılardan biridir və onu da ona görə
sevmirəm ki, altmışıncılar sırasında ədəbiyyata
gəlsə də, heç zaman onların sırasında
adı çəkilmədi, yox, bu sıra o qədər
sıx və vəzifəli adamlar tərəfindən elə
zəbt edilmişdi ki, artıq ora pərçimlənmək
qeyri-mümkün idi və indinin özündə də onun
adı arada-bərədə o illərdən yaddaqalan bir isim
olsa da, tam o sıraya yerləşə bilməyib.
Yerləşə
bilməmənin də bir çox səbəbi var, bunu buraxaq
zamanın axarınag
Zamanın
axarı heç zaman insafla axmadığı kimi, bunu da Azər
Abdulla çox dərin bir duyğu ilə hiss etdiyindəndir
ki, hər zaman dediyini dedi və Azərin də bu insanlar
qarşısında üzünün ağlığı məhz
bu zamanın axarına qoşulub axmamağında olduğu
üçün indi xudmani bir məhəllədə (Mərkəzi
nəşriyyatın doqquzuncu mərtəbəsində) məskən
salmış və hər gün mühüm bir işə
gedirmiş kimi evdən çıxır, ora gəlir və
orada, adı olub özü olmayan "OĞUZ ELİ" deyilən
bir qəzetin yeni əlavəsini hazırlamaq üçün
qapını açır və hər dəfə də
müjdəli bir telefon zəngi gözləyir, o zəng də
hər zaman müjdəli olmur.
Ulu
Nazim burda nə demiş, Abdullanın oğlu Azər
bir məktub
gözləyirəm müjdəli
bəlkə
öldüyüm gün gəldi
mütləqa
gələcək amma...
Azərdə
gəncliyindən bəri həqiqətən dəhşətli
bir namus, bir əxlaq və bir sevgi odu var ki, indi onlardan
çox az hissəsi onun bədənində və hafizəsində
qalıb.
Günah
onda deyil. Azərin də dözmədiyi anlar olub. Bəzən
zamanın axarına düşməyə çalışsa
da (bəlkə də bəzən düşüb, amma tez
çıxıb ordan, bunu izah etmək üçün daha
bir yazı yazmaq gərəkir) düşə bilməyib və
o doğduğu torpaqlardan aldığı yaralardan başqa,
bir şey ala bilməyib və burada da mən bir məntiq
görürəm ki, bunu Azərin alın yazısı ilə
izah etmək mümkündür. Hər ORALININ bəxti gətirmir
və hər YAZAN ORA YAXIN OLA BİLMƏZ.
Və
bütün bunların üstündən bir az öncələr
Azər Abdullaya bir dedim ki, filan şey lazımdı, iki dedim
ki, filan şey lazımdı, Azər şübhələndi:
mənim haqqımda yazmaqmı istəyirsən? İşdi
yazsan, həqiqəti yaz. Amma hansı həqiqəti?
Əlində
yazmaq və çap etdirmək imkanı olan, bizdən
çox cavan bir yazar keçənlərdə yazar Azər Abdullanın
mənim haqqımda olan (xahiş edirəm əvəz əvəz
formulası yadınıza düşməsin)
yazısını çox təriflədi və "mən
son vaxtlarda belə portret yazısı oxumadım" deyib
göylərə qaldırdı və əlavə elədi:
"mən onun başqa yazılarını oxumamışam,
- dedi, oxumaq istərdim".
Bir də
təkrar edirəm: adam yazını çox bəyənmiş
(bütün təriflər Azər Abdullaya aiddir) və onun
haqqında bir neçə kəlmə şirin söz
yazıb çap etdirməyə gücü və imkanı da
var. Amma susur,
bunları mənə çayxanada deyirg
Təbii,
bu onun işi. Adam Azərlə şəxsən tanış
deyil və bu şəxsi tanışlıq, bəzən
şirinlik gətirsə də, bəzən acılıq da gətirir
və bu cavan yazarlarla oturub-durduğum üçün bir
çox zaman mən qınaq sahibi də oluram, bu sevdam bəzən
mənə hətta çox baha başa gəlir. O gün məndən
cavan bir şair, bir iki yüz içəndən sonra düppələndüz
üzümə dedi: bizi bir-birimizə mənəvi heç nə
bağlamır, MADDİ bağlar var aramızda.
Mən
heç üstünü vurmadım, güman ki, araq təsir
eləmişdi, ya da həqiqəti deyirdi özünə
görə. Söz, doğrusu məni əzdi və
üstündən çox zaman keçməsinə baxmayaraq
haqq eləmədiyim o söz (yəni, mən şirkət
sahibi deyiləm, mən milyonçu deyiləm, mən də
bir çox yazar kimi qəzetlərə yazı yazıb
beş-üç qəpik qazanıram, amma heç zaman
ağlamıram) üstündən aylar keçməsinə
baxmayaraq heç mənim yadımdan çıxmır və
güman ki, çıxmayacaq.
Yazar
Azər Abdulla bu cavanlara aşina olsa da mənim kimi bir o qədər
ünsiyyətdə olmur, güman ki, elə bu şappadan deyilən
sözlərin çəkisinə dözməyəcəyini
qabaqcadan bilir və çox zaman onlardan uzaq gəzir. Bu onun
şəxsi işdi və düşünürəm ki, yazar
Azər Abdulla günün sıxıntıları içində
çırpına-çırpına yaşayan bir
yazardır və onun alacağı daha hansı haqları var,
bunu mən bilmirəm, amma onun başında olan bəzi
şeylər məni də ağrıdır və onun da
taleyinin gətirməməsini mən bir az alın
yazısı ilə bağlayıram. Təbii, mənim bu
"taleyin gətirməməsi" ifadəmə etiraz eləyənlər
olar, uğursuzluq hər zaman var və Azər də bu
uğursuzluq içində çırpınan yeganə
yazarımız deyil, Allah deyib: səndən hərəkət,
məndən bərəkətg
PƏRÇİM: Bir başqa
yazıdan:
- Azər, Boris Pasternakın iki
misrasını mən həmişə xatırlayıram:
Çeviridə belədi ki,
MƏN AZ İŞ GÖRMƏDİM
BU VƏTƏN ÜÇÜN,
GƏRƏK UNUTMASIN
BU VƏTƏN MƏNİ.
- Necə
bilirsən, bu Vətənlə sənin
bağlılığın nə qədərdi, bu Vətəndən
bir umacağın vardımı? Amma, Allahı sevərsən,
açıq söylə. Demirəm ki səmimi ol, amma təmiz
düşüncəylə söylə.
- Əzizim
Tofiq bəy, bu sualı gərək sən mənə verməyəydin.
Aralarında pərdə olan iki doğma adamın bəzən
sözü çəp gələndə onlardan biri qeyzlənərək
- Mənim ağzımı açdırma ha!.. - deyir. Mənim
yaşayış durumumun bəzi məqamlarını bir az
öncə özün dedin. Bu yaşımdakı işim,
gün-güzəranım elə gənclik dövründə
"Qobustan" dərgisində işlədiyimiz
vaxtlardakı yaşam tərzinə bənzəyir. Ayda, bəzən
üç-dörd ayda hazırladığım "Oğuz
eli" qəzetinin "Yazıçı" adda çap
olunmuş ayrıca buraxılış sayını torbada
sallada-sallada (çəkisi bəzən on, bəzənsə
iyirmi kiloqram olur) mətbəədən redaksiyaya, oradansa iki
marşrut dəyişməklə Yazıçılar Birliyinə
aparıram. Əli torbalı qapıdan çıxanda nəşriyyatın
qarşısında yan-yana düzülmüş "Cip,
Prado, BMV, Mercedesdən tutmuş sovetdən qalma
sınıq-salxaq Moskviçə qədər bir-birinin
yanında sıx dayanmış maşınların
arasından güclə, özü də
utanıb-sıxılmadan keçirəm. Elə bildin həftədə,
bəzənsə ayda bir dəfə çap elədikləri
qəzetlərinin səhifələrini hakim dairənin şəkilləri,
yaltaqlıq iyi verən yazılarla dolduran o maşın yiyələrinə
paxıllığım tutur. Yox Tofiq, meşələri,
gölləri, bulaqları, çimərlikləri zəbt eləmişlərin,
rayonlarda, ölkə dışında tikdirdikləri
villaların az qala sayını itirmiş hərislərin (hələ
sevin ki, udulan hava-oksigen özəlləşməyib, bir də
gördün ağız-burun üçün sayğac kəşf
etdilər, alınan nəfəs üçün də limit
qoydular...) yanında o binəva qəzetçilər kimlərdi
ki?!. Birdən elə bilərsən onlara həsədimi
aparıram?
Vallahi,
billahi yox. Yaşadığım taleyi Allahmı verib mənə,
özümmü seçmişəm, bilmirəm. Sənin
sualına dəxli olmasa da bir ayrıntı çıxacam. Səkkizmi,
doqquzmu yaşımda ev uşağıydım. Eşitdim, kənd
uşaqları hər kəs olanından (yumurta, pendir,
lavaş, limonad) götürərək
yığışıb kənddən azca aralıda "Dəhnə"
deyilən yerdə kef eləməyə gedirlər. Məndən
altı-yeddi yaş böyük olan qonşu oğlana etibar
edib o kefə mənim də getməyimə evimizdə
razılaşdılar. Gün batanacan uşaqların cürbəcür
oyunlarına maraqla baxdım. Şər qarışanda nəhəng
bir tonqal çatıldı.
Uşaqlar
tonqaldan azca aralı dövrələmə oturub gətirdikləri
azuqəni və elə ordaca iri tavada bişirilən
qayğanağı ortalığa qoydular. Neçə-neçə
əllər birdən hərisliklə tavaya uzandı. O illər
camaatımız yoxsulluq içində yaşayırdı.
Uşaqların içində aylarla, bəlkə də illərlə
qayğanaq üzü görməyənlər varıydı. Qayğanağın bir andaca qurtaracağını görən yan-yana oturmuş üç qolu zorbalı oğlan (onlardan biri qonşumuz idi)
qayğanağı adambaşına bərabər bölmək
adıyla tavanı qabaqlarına çəkdilər. Qayğanağın az qala yarıdan çoxunu o üç nəfərə,
qalanını qırıq-qırıq onmu,
on ikimi uşaq arasında bölüşdürəndə
ehtirazlar başlandı, limonad
şüşələri sındı, alüminium
qablar göydə fırlandı, yanmaqda olan kösövlər
ətrafa tulazlandı, dartışma, süpürləşmə,
didişmə, söyüşmə... Yanıb
sönən tonqalın işığında o
üç yaşlı oğlanın əllərini
qaba uzadıb kəsdikləri qayğanaq parçalarını pələsənk
ağızlarına aparmaları indi də
gözümün qabağındadı. Mən
qonşumun böyründə oturmuşdum, o məni tələsdirərək
- Ye, ye - deyirdi. Tofiq, inanırsan, o qayğanaqdan götürdüyüm bircə loğma boğazımda ilişib
qaldı. Ədalətsiz bölgüyə görə...
Təbii,
Azər hər zaman hərəkətdədir, yəni həm
fiziki, həm də qələmlə hərəkətdədir.
Yazır və bu yazılar doğrudan da çox zaman diqqətdən
kənarda qalır. Bu "diqqətdən qıraqda
qalma"nın nə bəla olduğunu mən özüm də
bilmirəm, amma bu adam bu qədər işin qabağında
durub-durub hələ bir "töhmət" də alır.
O gün əzablı bir işi üçün təşəkkür
gözlədiyi halda birisi zəng eləyib Azərə deyib: sənin
mənimlə düşmənçiliyin varmı: filan belə
gəldi, beşməkan belə getdig
Azər
indiki məqamda çox çətin bir işin içindədir
ki, bunu əsl jurnalistlər gözəl bilir. "OĞUZ
ELİ" qəzeti maddi çətinlikdən qapandıqdan
sonra Azər bu qəzetin ona verdiyi haqla bizim yazarlar haqqında
xüsusi buraxılışlar eləyir və bu
buraxılışlar bəzən əndazəsini aşsa da,
yəni hər zaman layiqli yazar tapmaq bir o qədər də
asan iş deyil, amma bu bazar ortamında Azərin də
gördüyü işin nə dərəcədə
ağır və çətin olduğunu mən bilirəm. Artıq biz buna alışmalıyıq.
abdin41@mail.ru
www.tofigabdin.com
Tofiq Abdin
Ədalət.-2013.-20 aprel.-S.15.