Kitabları su kimi içirdim
Həyatda qazandıqlarımda kitabların çox böyük rolu olub. Ta uşaqlıqdan oxuduğum nağılların qəhrəmanları həyatımın formalaşmasında əl ağacım olub. Sonralar Azərbaycan və dünya ədəbiyyat nümunələri yol yoldaşıma, tale sirdaşıma çevrildilər.
Orta məktəbdə oxuyanda məktəb kitabxanasında oxumadığım kitab qalmamışdı. Hətta eləsi var idi ki, dönüb-dönüb oxuyurdum, lakin yenə də doymurdum. Kitabları oxumurdum, onları demək olar ki, su kimi içirdim, gözlərimlə ürəyimə hopdururdum. Kitablara qarşı məndə bir hərislik yaranmışdı. Bir kimsə məndən cox oxusa ağlayırdım.
Yadımdadı doqquzuncu sinfi bitirib onuncu sinfə kecəndə qarşıma məqsəq qoydum ki, üç ay yay tətilində yüz dənə kitab oxuyacam. Az qala günə bir kitab düşürdü. Oxudum da.
Dərslərin başlanmasına üç-beş gün qalmışdı, amma oxuduğum kitabların sayını yüzə catdıra bilməmişdim. Gecələr yatmadım, gündüzlər anam tapşırdığı ev işlərini görməmək ücün gizləndim. Gah evimizin damında oxudum, gah da həyətdəki böyük tut ağacına cıxıb anam görməsin deyə yarpaqların arasında gizlənərək oxudum. Və məqsədimə catdım.
Sentyabrda dərslər başlayanda ədəbiyyat müəllimi yay tətilində kimin hansı kitabı oxuduğunu soruşdu. Biləndə ki, mən yüz dənə kitab oxumuşam Qoca müəllimin dəhşətdən gözləri bərəldi, bir xeyli susdu. Sonra məndən oxuduğum kitabların adlarını sorusdu. Mən sadaladıqdan sonra üç kəlmə söz dedi: "çoxu cəfəngiyatdır, otur". Cox sonralar müəllimimin cəfəngiyat adlandırdıqlarının bəzilərinin doğrudan da bədii ədəbiyyat nümunəsindən çox, söz yığını olduğunun fərqinə vardım...
Maksim
Qorki deyib: "Kitab bilik mənbəyidir, onu sevin".
Gerçəkdən kitabı necə sevməmək olar? Təbii
ki, mən bu sualı özümə verirəm. Və bəzilərinin,
bəlkə də çoxlarının kitabı nədən
sevmədiklərinin, mütaliə etmədiklərinin, bədii
ədəbiyyata maraq göstərmədiklərinin səbəbini
tapmaq üçün yüz cür fikir də ağlıma gəlir.
Kitabı sevməyənlər, hətta ona nifrət edənlər
var, əlbəttə. Onu lazımsız əşya hesab edənləri
də görmüşəm. Hətta elələrini
görmüşəm ki, kitabdan bəzək əşyası
kimi istifadə ediblər. Keçmiş sovet
varlılalrının bəziləri - kitabdan qanmayanlar, onun
necə bir xəzinə olduğunu anlamayanlar - yalnızca cildləri
evin mebelləri ilə, divar kağızları ilə həmrəng
olan kitabları rəflərə düzürdülər. Yəni
"desinlər ki, Xaçaturun da xançalı var".
Meşşan idilər...
Tez-tez belə
sualla rastlaşırıq: "Biz bu gün niyə kitab
oxumuruq"? Bəlkə də sualın qoyuluşu bir qədər
ritorik səslənir. Niyə oxumuruq ki, oxuyuruq... amma nə
oxuyuruq, hansı kitabları oxuyuruq, kimə üz tuturuq? Bax, əsas
məsələ budur, bunu düşünmək
lazımdır. Sovet dövrünün öz ədəbiyyatı
var idi. Ədəbiyyat kommunist partiyasına, sovet
ideologiyasına, sinifsiz cəmiyyətin üstünlüklərinə,
onun təntənəsinə xidmət edirdi. Hər bir
ideologiyanın əsas bazalarından biri də kitabdır. 70 illik
sovet rejiminin ideologiyası rejimə xidmət edən
yazarların kitablarında əks olunur və bu, kütləyə
çatdırılırdı. Sovet ədəbiyyatının
vəzifəsi bu idi, bu ideologiyadan kənara çıxmaq
olmazdı. Azca "yolunu azanlar"ın da aqibəti pis
olurdu, ən yaxşı halda dissident kimi xaricdə
yaşamağa imkan tapa bilirdi. Dünya ədəbiyyatından
da Azərbaycan dilinə tərcümə olunmuş əsərlər
bir növ sovet ideologiyasına yaxın olanlar, yaxud da bilavasitə
kapitalizmi ifşa edən kitablar idi. Biz bu kitabların
hamısını fərqinə varmadan oxuyurduq - həm orta məktəbdə,
həm də ali məktəbdə. Rusdillilər
üçün isə meydan çox geniş idi. Tərcümə
olunmamış dünya ədəbiyyat nümünələrini
rus dilindən rahatlıqla oxuyurdular.
Bu gün
isə tam fərqli mənzərə yaranıb. Kitab
bolluğudur. Ədəbiyyat müəllimimin dediyi cəfəngiyatdan
tutmuş ən gözəl, ən aktual əsərlərin sərgiləndiyi
söz dünyasında mütaliə üçün
seçim imkanları çox böyükdür. Di gəl ki,
bu imkanlardan geninə-boluna istifadə edilmir. Niyə? Yoxsa
elmi-texniki tərəqqinin imkanları mütaliənin əl-qolunu
bağlayıb? Məncə, yox. Əvvəla, orta statistik azərbaycanlının
oxuması üçün kitab seçimi bir problemdi.
Çünki klassik Azərbaycan və dünya ədəbiyyatının
yaradıcılarından bixəbər olan belə bir adam
üçün kitab oxumaq vaxt öldürmək kimi bir
şeydir. Və o bu bolluqda seçim edə bilmir. Ya nə gəldi
başdansovdu oxuyur, ya da ki, kitaba yaxın düşmür.
Ziyalı təbəqənin nümayəndələri isə
daha çox internetdən istifadə edir, burdan oxumağa
üstünlük verirlər. O da hamısı yox, əlbəttə.
Mən elə ziyalı tanıyıram ki, deyir 20-25 ildi əlinə
bir dənə də olsun bədii kitab alıb oxumayıb. Son
illərin çək-çeviri, zəmanənin dəyişikliyi
bu adamı fərqli düşünməyə vadar edib. Nə
yazıq ki, gündəlik problemlərin onun üstünə
gəldiyini və bundan qaça bilmədiyini söyləyən
həmin ziyalıya adi məişət problemləri kitabı
tamam unutdurub...
Bir məsələ
də var ki, indi az qala hamı kitab oxumaqdan çox, kitab
yazır. Sanki kitab yazmaq yarışına giriblər. Amma
fikirləşmirlər ki, onların yazdıqlarını
oxuyan varmı? Fikirləşmirlər ki, bir qəpiklik məna
və məzmun dəyəri olmayan, amma bir ətək pul verib
nəfis tərtibatda, bahalı kağızlarda çap olunan
bu kitabların üzünə belə baxan yoxdur. Kitab
dükanlarında, lap elə qəzet köşklərində
belə cızma-qaralar nə qədər istəsəniz var. Dəfələrlə
olub ki, həmişə qəzet aldığım
köşkün satıcısı bu cür kitablardan
almağımı təklif edib. Təbii ki,
satıcının özünün marağı var bu təklifdə-satacağı
kitabdan ona qalan müəyyən məbləğ xatirinə
müştərilərinə kitab almağı da məsləhət
görür. Mənim azdan-çoxdan başım
çıxır ki, nəyi oxuya bilərəm, nəyi
oxumağa ehtiyacım yoxdu. Amma hər kəs belə deyil ki...
Bu
yaxınlarda eşitdim ki, "Əli və Nino" kitab
dükanının qarşısında "Qanun" nəşriyyatı
"2 manata kitab" aksiyası keçirib. Kitablar endirimlə
satılıb. 10-15 manatlıq kitablara 2- 3 manat qiymət
qoyulub. Beləcə kitabların bir hissəsi satılıb.
Yadıma ötən illərim düşdü. Rayonumuzda
böyük bir kitab mağazası var idi. 70-80-ci illərdə
hər kəsin mütaliə etdiyi, kitab mağazalarında
növbəyə durduğu bir zamanda bu mağazadan kitab almaq əməlli-başlı
problemə çevrilmişdi. Satıcının adını
hələ də unutmamışam: Şəhri. Orta məktəbdə
oxuyurdum, amma bu qadından yaman çəkinirdim, həm də
qorxurdum. Çünki kobud, acıdil qadın idi,
alıcılarla çox nəzakətsiz və qaba rəftar
edirdi. Bu qadından kitab almağa getmək mənim
üçün biyara getmək qədər işgəncə
idi. Amma başqa yolum da yox idi. Rayonda ikinci bir kitab
mağazası yox idi. Məcbur idim, çünki kəndimizdən
7 kilometr aralı bir məsafədə yerləşən rayon
mərkəzinə gedirdim. Əgər əliboş qayıtsa
idim bir də anam mənə kitab almaq üçün pul verməyəcəkdi.
Şəhri hər bir bədii kitabın üzərinə
iki-üç dənə siyasi ədəbiyyat nümunəsi
qoyurdu. Necə deyərlər, "bülbül... yanında
da fil". Çünki bu kitablar alınmırdı. Satıcı
da bu üsulu "icad etmişdi". Məcbur olub
alırdıq bu kitabları və Leninin, Marksın, Brejnevin,
digər ciyasi büro üzvlərinin bu kitablarını,
partiya qurultaylarının materiallarını oxuyurduq. Vallah
oxuyurduq. Zaman o zaman idi ki, bunları oxuyub öyrənməsək
həyatda addımlaya bilməzdik, gələcək
mövqeyimizi, yerimizi müəyyənləşdirə bilməzdik.
Nə isə, bu başqa bir mövzudur. Sözümün
canı odur ki, biz o zaman Şəhrinin bizə
sırıdığı cəfəng broşüraları
oxumaq istədiyimiz başqa əsərlərin xatirinə
alırdıq və oxuyurduq - ağına,bozuna baxmadan. (Amma
vaxt gəldi ki, Şəhri məndən qorxmağa
başladı. Bilirsinizmi niyə? Universitetin 3-cü kursunda
oxuyanda rayon qəzetində təcrübə keçirdim. Bir
gün mağazaya getmişdim. Baxdım ki, ən görkəmli
bir yerdə "Kitabi-Dədə Qorqud" qoyulub. Kitabı
almaq istədiyimi bildirdim. Şəhri "Kitabi-Dədə Qorqud"un
üstünə 3-4 dənə balaca siyasi braşüra,
lazımsız kitabçalar qoyub mənə verdi. Etiraz
etdim... amma həmişə olduğu kimi etirazım qəbul
olunmadı. Mən də qəzetdə "Bülbül
yanında da fil" başlıqlı bir yazı yazıb
Şəhrini tənqid etdim. O dövr üçün Tovuzda
məşhur olan, az qala hər kəsin çəkinə biləcəyi
bir mağaza sahibi olan bu qadını tənqid etmək
böyük cəsarət hesab olunurdu. Özlüyümdə
Şəhridən hayfımı belə
çıxmışdım... Bundan sonra ondan kitab alanda bir daha mənə satılmayan
mallarını sırımadı).
Əslində
kitab oxumaq vərdişi ailədə qazanılmalıdır.
Britaniyalı mütəxəssislər hesab edirlər ki,
valideynlər kitab almağa uşaqları ilə birgə getməlidirlər.
Bu zaman onlara kitab seçmələri üçün istədikləri
qədər vaxt verilməlidir: "Başlanğıcda
övladınıza rahat əldə tuta biləcəyi,
içində qısa hekayələri və maraqlı şəkilləri
olan kiçik kitablar alın, çünki o, məhz belə
kitabları sevir". Kitab oxumaq vərdişi, mütaliəyə
güclü maraq genlə, qanla da keçir. Mən anamın bətnində
olarkən o, kitabxanada işləyirmiş. Bütün
günü kitab oxuyarmış, kitabxanada kitab
qalmayıbmış, eləsi varmış ki, təkrar-təkrar
oxuyurmuş. Hamiləliyi yüngül keçsin deyə
çox oturmazmış. Yeddi ay kitabları ayaqüstə - gəzişə-gəzişə
oxuyub. Anam bu hadisəni mənə danışanda anladım
ki, kitablara nədən bu qədər həris olmuşam.
Anamın bu vərdişi mənə keçmişdi. Orta məktəbdə
oxuyanda şeirləri gəzişə-gəzişə əzbərləyirdim.
Anamın oxuduğu kitabların təsiri altında
keçirdiyi hisslər, onun hərəkətləri
dünyaya gəlməmiş - ana bətnindəykən mənə
keçibmiş.
Anam 92 yaşında gözlərini əbədi yumdu. Dünyasını dəyişdiyi son saatlara qədər mütaliəsindən qalmadı. O deyirdi ki, Allahdan sonra ikinci müqəddəs varlıq SÖZdür. Bizim ailədə SÖZ həmişə qiymətli olub, yüksək dəyərləndirilib. Və bu dəyər mənim əlimdən tutub, anamın südü ilə, qanı ilə varlığıma hopan müqəddəs SÖZün fonunda həmişə işığa can atmışam. Bu işıqda kimləri görməmişəm, özümü kimlərə bənzətməmişəm?! Oxuduğum kutabların qəhrəmanları həyat yolumu müəyyənləşdirib, taleyimi istiqamətləndirib. Bədii əsərlər düşüncələrimin formalaşmasında, həyata və dünyaya baxışımda böyük rol oynayıb. Kitablar vasitəsi ilə özümü ifadə edə bilmişəm. Elə bir kitab olmayıb ki, ondan nəsə öyrənnməyim. Mənə elə gəlir ki, alın yazımı, Allahın bəxş etdiyi taleyimi kitablarda tapmışam. Bilmirəm, bəlkə də yanılıram. Hər halda belə düşünürəm və bu düşüncəmdə özümü haqlı sayıram.
Ona görə də həyatda
qazandıqlarıma görə bu gün kitablara da çox
borcluyam - əgər belə demək mümkünsə...
Züleyxa NADİR
Ədalət.-2013.-24 aprel.-s.5.