"Dolu"nu əsgəri xidmət kimi qəbul
elədim
Bugünkü qonağımız
çox istedadlı insan, bir neçə uğurlu filmlərin,
eləcə də Qarabağ müharibəsi haqqında
çəkilmiş ən yaxşı filmlərdən biri
olan "Dolu" filminin rejissoru
Elxan Cəfərovdu.
- Elxan bəy,
sizi ilk dəfə kinoya gətirən məhz aktyorluq məharətiniz
olmuşdur. Lakin sonradan rejissor kimi fəaliyyət göstərdiniz.
Aktyorluğu rejissorluğa dəyişməyiniz necə
baş verdi?
- Mən 1984-cü ildə Moskvada Ümumittifaq Kinematoqrafiya İnstitutunun aktyorluq şöbəsinə daxil olmuşam. Sonra elə oldu ki, hərbi dəniz donanmasına hərbi xidmətə yollandım. Hərbi xidməti başa vurduqdan sonra yenidən həmin institutun aktyorluq şöbəsinə qayıtdım. Çox maraqlı əsgərlik həyatım olmuşdu. Ümumiyyətlə əsgərlik həyatı ekstremal vəziyyətlərin yaşandığı bir məkan olduğu üçün bu mənim üçün çox vacib bir zaman kəsiyi olmuşdu. Əsgərlikdən qayıtdıqdan sonra psixoloji olaraq mən bir qədər hadisələri daxildən yox, kənardan izləməyə, modullaşdırmağa başladım.
Kinematoqrafiya İnstitutunu bitirdikdən sonra, rəhmətlik Vaqif İbrahimoğlunun yanına gəldim. O vaxtı "Yuğ" teatrının ilkin təməlini qoyan on beş, iyirmi nəfərdən biri bə mən idim. 1992-ci ildən orda fəaliyyətə başladım. O zaman da klip, reklam bazarı Azərbaycanda hələ təzə-təzə başlayırdı. Daha sonra Dövlət Teleradio Verilişləri Şirkətinin nəzdində "Proloq" studiyası yaradıldı. Mən də həmin studiyanın rəhbəri oldum. Həmin studiyada mən və mənim kimi bir çox kino sahəsinin adamları müxtəlif vertlişlər çəkməyə başladıq. Çəkilən verilişlərimizi də bir növ bədiiləşdirməyə, film kimi hazırlamağa can atırdıq. Bu da çox vaxtı alınırdı. Beləlikə, ilk rejissorluq addımlarımı həmin studiyada atmağa başladım. Sonradan gördüm ki, fikrimdə yanılmamışam. Çünki, mən hadisələrin içində cərəyan edici kimi yox, cərəyan etdirməyi daha yaxşı bacarıram. Bir məsələ də var ki, mən psixolji olaraq insanlarla sıx təmasdan çəkindiyim, utancaq insan olduğum üçün də sırf psixoloji nöqteyi-nəzərdən rejissorluğu seçdim.
- Elxan bəy,
bir çox rejissor işləriniz var. Amma səhv etmirəmsə, tammetrajlı iki filminiz var.
- Bəli,
ilk qısametrajlı filmim "Məhbus" olub. Həmin
filmi biz 1995-ci ildə Ramiz Həsənoğlunun bədii rəhbərlik
etdiyi "Sabah" studiyasında çəkmişik. Yeri gəlmişkən,
onu da bildirim ki, Ramiz Həsənoğlu
mənim yaradıcılıq işimə inanan ilk insanlardan
biri olub. Allah ona can sağlığı versin. Daha sonra 2010-cu
ildə "Əlavə təsir" filmi oldu. Ən nəhayət
isə 2012-ci ildə "Dolu" filmi oldu.
- Bir rejissor kimi filmlərinizdən
razısınızmı?
- Mən
sizə bir söz deyim ki, həmin filmlərimdən razı
olmasaydım onları ümumiyyətlə ortalığa
çıxartmazdım. Amma bir məsələ də var ki, həyat
özü bir yoldu. O necə ki, nağıllarda arxaya baxmadan
getmək məsələsi var. Bax eləcə də həyatda
atdığın hər addımdan sonra arxadakı addımlar
artıq səndən geridə qalır. Bu baxımdan da mən
həmişə irəli getməyi, yeni nailiyyətlər əldə
etməyi sevən bir insanam.
- Sonuncu filminiz yazıçı və
millət vəkili Aqil
Abbasın eyni adlı romanı əsasında çəkilmiş
"Dolu" filmi oldu. Bu filmin yaranması necə baş verdi?
-
"Dolu" filminin çəkilməsi mənə təklif
olunanda, açığı mən daxilən bir az buna
hazır deyildim. Çünki, "Dolu" filmindən əvvəl
mən "Qarabağdır Azərbaycan" adlı sənədli
film çəkmişdim. Və öz-özlüyümdə
fikirləşirdim ki, Qarabağla bağlı vizual
düşüncələrimin bir çoxunu həmin filmdə
artıq həyata keçirtmişəm. Həmin filmin
operatoru olan Aleksey Berkoviç Almaniyada fəaliyyətdə
olan çox aktiv bir Avropa operatorudu. Onu "Cinealliance"
şirkətinin rəhbəri Əliağa Məmmədov bura
dəvət etmişdi. O, bura gələndə mənə
dedi ki, - "döyüş səhnələrinə o qədər
də üstünlük vermə. Çünki, bunu çəkə
bilməyəcəksən". Mən də ona bildirdim ki,
"axı biz müharibə keçmişik. Nə qədər
müharibədən müharibəsiz şeylər çəkəcəyik?!
Bizim də gənclərimiz müharibənin ab-havasını
hiss eləməlidilər. Onlar da vətənpərvərlik,
vuruşqanlıq əzmində tərbiyə
olunmalıdılar". O, yenə də etiraz etdi. Lakin mən
həmin döyüş səhnələrini çəkdim.
Sonunda Berkoviç gəlib o filmə baxanda öz
razılığını bildirmişdi. Yəni bu
baxımdan fikirləşirdim ki, döyüş səhnələri
barədə mən bütün gücümü həmin
filmdə qoymuşam.
Lakin buna
baxmayaraq, mən "Dolu"nu əsgəri xidmət kimi qəbul
elədim. Sonra biz Aqil Abbasla görüşdük. Çox
böyük məmnuniyyətlə filmin çəkilişlərinə
razı oldum. Olduqca məsuliyyətli və ağır bir vəzifəni
boynuma götürdüyümü bilirdim. Yəni burda nə
maliyyə, nə mənəvi baxımdan söhbət getmir.
Sadəcə olaraq, döyüş filmi çəkmək
çox ağırdı. Yəni Azərbaycan filmi bu sahədə
hələ ilk addımlarını atır. Lakin "Dolu"
filmi bu barədə orta industrial tələblərə cavab
verirdi. Bir tərəfdən də
belə deyərdim ki, Allah üzümüzə baxdı ki,
filmdə baş verən o döyüş səhnələrində
bir nəfərin belə xəsarət görməməsi, zədə
almaması, böyük bir xoşbəxtlik oldu. Bunu da mən
ilk növbədə Aqil Abbasın içdən gələn
səmimiliyinə, ürəyi təmizliyinə, eləcə
də mənim bu işə olan münasibətimə və
filmin ətrafına yığışan insanların
ümumi əhval-ruhiyyəsinin təmiz və səmimi
olmalarına bağlayıram. Çünki, yenə də
vurğulayıram, industrial nöqteyi -nəzərdən biz hələ
belə filmlərə tam hazır deyildik. Bu gün artıq bu
təcrübə var. Amma yenə
də qorxulu təcrübədi.
- Elxan bəy, film çəkilişi
zamanı rejissor və ssenarist mübahisələri, çəkişmələri
qaçılmaz olur. "Dolu" filminin çəkilişlər
zamanı necə belə problemlər yaşandı?
-
Bilirsiniz, burda yenə də bayaq o dediyim Aqil Abbas səmimiyyətindən
söhbət gedir. Mən, ümumiyyətlə, o insana həmişə
böyüq qardaş kimi baxmışam. Həmişə də
abi deyə müraciət etmişəm. Bu öz yerində. O
ki, qaldı çəkiliş zamanı baş verənlərə.
Mən elə ilk anlardan hiss
etdim ki, o, insan mənim sözlərimə qulaq asmaq istədi.
Təbii ki, bir az çılğın, emossianal insandı. Və
bizim yaradıcılıq anlamında mübahisələrimiz
olub. Lakin bir məsələ də var ki, həmin mübahisələr
olmasa, hər hansısa bir işin müvəffəqiyyət
qazanması da sual altında qalar.
Onu da deyim ki, mən özüm ondan çox şeylər
öyrəndim. Onun təkidi ilə çəkilmiş bir
neçə kadrlar var ki, mən sonradan anladım ki, nə
yaxşı Aqil bəy o hadisələri
bizə danışdı. Biz də həmin hadisələri
kadra köçürtdük. Məsələn, mən indi
sizə kiçicik bir sirr açım ki, bir çox
mübahisələrə səbəb olan erməni
qızının əsir götürülmə səhnəsi
ümumiyyətlə bizim planımızda yox idi. Aqil Abbas bir
gün çəkiliş meydançasına gəldi və
dedi: "Elxan, bu epizod mütləq olmalıdı". Həmin
gün biz dincəlməliydik. Amma biz o günü iş
günü elan edib, o kadrları çəkdik. İndi də
fikir verirsinizmi, ən çox mübahisələr də elə
həmin kadrlar üzərində gedir. Çünki,
insanların qəlbinə toxunmuşdu. Və nələr ki,
insanların qəlbinə toxunub, təsir edir, demək o haqda
da müzakirələr və mübahisələr yaranır.
Bu günləri biz o epizodları azərbaycanlı kimi
müzakirə ediriksə, ancaq
Azərbaycandan bir addım kənrara çıxanda, həmin
kadrlar azərbaycanlı simasının, obrazının
başqalarının düşüncəsində
yaranmasında, formalaşmasında çox vacib və
labüd rol oynayır. "Dolu" filmi bir çox ölkələrdə
nümayiş olundu. Biz həmin nümayişlərdə də
iştirak etdik. Həmin erməni qızının azad
olunması səhnəsi moskvalılar üçün
çox ləzzət edən bir məqam idi ki, deməli, azərbaycanlılar
belə olublar. Bir sözlə, bu məhz plakat filmidir,
şüardır. Aqil Abbasın ssenarisidi. Mən onun belə
deyək də, yalnız görüntü hissəsini
tamamlamışam.
- Elxan bəy, Aqil Abbas bir neçə
dəfə roman haqqında danışanda bildirmişdi ki,
romanı yazarkən dəfələrlə qəhərləndiyi,
ağladığı məqamlar olub. Siz necə çəkiliş
vaxtı belə hallar yaşadınız?
- İlk
dəfə mən ssenarini oxumuşam, daha sonra romanı. Və
elə ilk səhifələrdən də dərhal səmimlik
gördüm. Çünki, biz elə öyrəşmişik ki, Qarabağ haqqında hər
yazıda mütləq plakat, pafoslu sözlər, cümlələr
olsun. "Dolu" da isə mən ilk növbədə
gördüm ki, Qarabağ haqqında bizim
düşündüyümüz stereotip düşüncədən
fərqlidi. Ssenarini də səhər
sübh vaxtı oxuyub Pələngin ölüm səhnəsini
ağlaya-ağlaya bitirdim. Xasiyyətcə də bir az kövrək
insanam. Onun səhəri günü də biz Aqil bəylə
görüşəndə mən özünə də dedim
ki, Pələngin ölüm səhnəsi məni göz
yaşlarına qərq etdi. Əlbəttə ki, filmin çəkilişləri
zamanı, montajı zamanı belə mənim təsirləndiyim
kövrəldiyim məqamlar çox oldu. Çünki, bu
işə hər birimiz öz ürəyimizi qoymuşuq.
Ürək olan yerdə isə kövrəlməmək, təsirlənməmək
mümkün deyil.
- Elxan bəy, hərbi hissələrdə,
əsgərlər arasında "Dolu" filmini
nümayiş etdirməyi
düşünürsünüzmü?
-
Hüquqi tərəfdən mən düşünürəm
ki, bu mütləq olacaq və olmalıdır. Digər tərəfdən
biz bu filmi bir neçə hərbi hissədə göstərmişik.
Eyni zamanda da bu artıq dövlət qurumlarının ideoloji
vəzifəsidi. Və bunu mütləq etmək
lazımdı. Çünki, buna tək nə mənim, nə
də Aqil müəllimin qüvvəsi çatar. Yəni bu
film artıq bizim əlmizdə var. Bu gün hər bir gənci
tərbiyə edə biləcək şeylər bu filmin
içərisində var. Bunun üçün də hesab edirəm
ki, bu film mütləq nümayiş olunmalıdı.
- Elxan bəy, bir
müsahibənizdə özünüz hansı mövzular
haqqında filmlər çəkmək istəyirsiniz
sualına təxminən belə cavab vermisiniz.
"Özüm hansı mövzular haqqına çəkmək
istəyirəm. Bu barədə azad şərait olanda fikirləşəcəm.
İndi hələ ki, yalnız çəkmək istəyirəm". Yaradıcı insan
üçün bu fikir sizcə nə dərəcədə
doğru və məqsədlidi. Belə çıxır ki, hələ
azad film çəkmək şəraiti yoxdu?
- Bilirsinizmi, kommersiya filmində həmin dediyimiz o azad şərait ümumiyyətlə yaranmır. Mən düşünmürdüm ki, "Dolu" filmini çəkəcəm. Amma taleyin qisməti elə gətirdi ki, bu film təklif olundu və mən dərhal iş prosesinə başladım. Bu gün başqa bir iş təklif olunub. İndi onun üzərində işləyirəm. Yəni, işdən imtina etmək səlahiyyətim hələ ki, yoxdu. Özüm hələ nə barədə çəkmək istəyirəm? Bu barədə də fikirləşməmişəm. Amma əgər nə isə çəkmək istəyirəmsə, hələ o azadlığı qazanmaq lazımdı ki, sonra da çəkə bilim. Yəni hər hansısa imtinanı edə bilmək üçün nəyəsə nail olmalıyam. Hələ ki, o həddi aşmamışam ki, nədənsə imtina edim.
- Qarabağ haqqında uğurlu bir filmə imza atan sənət adamı kimi sizin Qarabağ haqqında fiirləriniz maraqlı olardı. O torpaqlara qayıtmağımıza ümidlisinizmi?
- Ümumiyyətlə bizim o torpaqlara qayıtmağımız haqqında ümidsizliyimiz azərbaycanlı olmaqdan imtinaya bərabərdir. Aqil Abbasın da bu barədə yaxşı bir sözü var ki "əgər kimsə buna inanmırsa, getsin özünü assın". Yəni biz bu fikrə inanmasaq, deməli torpaqlarımız da qayıtmayacaq. Digər tərəfdən də həmin inamı qoruyub, saxlamaq lazımdı. Çünki, inamsızlıqdan torpaq gedəcək, necə ki, gedibdir. Biz inanmırdıq ki, gəlib bizim torpaqlarımızı əlimizdən ala bilərlər, bizi öldürə bilərlər, bizə qarşı çıxa bilərlər və s. İndi inanmaq lazımdır ki, hər şey ola bilər. Bunun üçün də həmin inamı yaratmaq və daxilən tərbiyə etmək lazımdır. Çünki, inanan insan mütləq qalib gəlir! Bir də ki, mən inanıram ki, dünyada mədəniyyətlərin qüvvədə olacağı bir vaxt gəlib çıxacaq. Biz də öz böyük mədəniyyətimizlə böyük əraziləri fəth etmiş olacağıq. Bizim üçün döyüş hələ bitməyib. O torpaqlar da azad olunmadığı müddətdə həmin döyüş davam edəcək.
Samirə Əşrəf
Ədalət.-2013.-26 aprel.-S.6.