TALEYİNƏ YAZILANLAR
("Dünya, səndən
kimlər
keçdi" silsiləsindən)
Mən onu yetmişinci illərdən tanıyırdım. O zaman Vaqif İbrahim bir şair kimi dəbdə idi. O mənada dəbdə idi ki, respublikada bütün gənc ədəbi qüvvələr onun ətrafında birləşmişdi, o, Azərbaycan komsomolu nəzdində gənc yazıçıların respublika ədəbi birliyinə rəhbərlik edirdi. O illərdə (keçən əsrin yetmişinci-səksəninci illərindən söhbət gedir) Vaqif İbrahim bir nömrəli komsomol şairi idi və özü də bununla fəxr edirdi. Təsadüfü deyildi ki, o, 1976-cı ildən Azərbaycan komsomolu mükafatı laureatı idi. 1978-ci ildə isə M.Qorki adına Ümumittifaq mükafatı lauratı olmuşdu. "Baykal-Amur yolunda" adlı poemasına görə Baykal-Amur magistralının fəxri inşaatçısı adına layiq görülmüşdü.
1983-cü ildə onun 38 yaşı vardı. Necə deyərlər, onun şeirlərinə "Uğurlu yol" yazan Əli Kərimin yaşına çatmışdı. Sumqayıtda yaşayırdı, amma iş yeri "Göyərçin" curnalında idi. Məsul katib işləyirdi. İşini başa çatdırandan sonra Avtovağzalda mikroavtobusların birinə minib Sumqayıta yola düşürdü. Belə payız günlərinin birində Vaqifin mindiyi mikroavtobus qəzaya uğradı. Zədələnən, yaralanan oldu, amma bir nəfər həyatını dəyişdi. O da Vaqif İbrahim idi. Bəlkə də Ölüm mələyi çoxdan idi onu axtarırmış.
Ölümündən sonra onu unudanların sayı unutmayanların sayından çox oldu. 1985-ci ildə, ölümündən iki il sonra onun "Taleyimə yazılanlar" şeirlər kitabı çıxmışdı. Bir də iyirmi dörd ildən sonra, 2009-cu ildə Əli Kərim adına Sumqayıt şəhər poeziya klubu tərəfindən (İbrahim İlyaslı, Elman Eldaroğlu) "Qəlbim torpaqda da döyünəcəkdir" kitabı işıq üzü gördü. Bir vaxtlar təməlini qoyduğu Əli Kərim adına poeziya klubu onu unutmamışdı. Vəssalam!
Öncə dedim ki, Vaqifi o zaman komsomol şairi kimi tanıyırdılar, özü də bununla fəxr eləyirdi. Amma komsomol şairi olmaq o demək deyildi ki, bütün istedadını ideoloci səmtə yönəldəsən.O, sadəcə Respublik4a Komsomolunun güvəndiyi, gənclərlə ünsiyyət qurmağı bacaran bir fəallardan idi. Təbii ki, onun yaradıcılığında komsomol mövzusu, quruculuq teması da yer tuturdu, amma buna baxmayaraq saf, təmiz poeziya nümunələri sayca daha çox üstünlük təşkil edirdi.
"Qəlbim torpaqda da döyünəcəkdir" kitabına Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlı ön söz yazıb. Adı da belədir: "Ürəyinin şirəsini şeirlərinə qatan şair". Sabir Rüstəmxanlı yazır: "Mən onu müəyyən mənada həm də çox istedadlı şairimiz Əli Kərimlə müqayisə etmək istərdim. Və təsadüfi deyil ki, o, Sumqayıtda Əli Kərim adına Poeziya klubu yaratmışdı. Onun yaratdığı ədəbi klubun yetirmələri arasında indi Azərbaycanda tanınmış yazarlar var.
Şeirlərinin sakit, amma tutumlu ifadə tərzində də Əli Kərimin üslubu var idi". Sabir müəllim onu da ürək ağrısı ilə qeyd edir ki: "Vaqif dünyadan vaxtsız köçməsəydi, bu gün yaşı altmışı haqlamış ədəbi mühitin içində ən görkəmli nümayəndələrdən biri olacaqdı. Yəqin ki, onun şeirləri xarici dillərə tərcümə edilməkdə davam edəcəkdi. Onun müxtəlif xalqlardan çoxlu şair dostları vardı. Bununla onu demək istəyirəm ki, Vaqifin simasında biz şeirimizin Azərbaycan ədəbiyyatına şöhrət gətirə biləcək bir nümayəndəsini, bir şəxsiyyətini itirdik".
Mən hansı bir şairinsə öz şeirlərində kiminsə şeirlərinin təsiri altında olduğunu yaxşı qarşılamıram. Amma söhbət üslub yaxınlığından gedir. Əli Kərim şeiri öz obrazlılığı, poetik mənalar yükü ilə Azərbaycan şeirində yeni bir hadisə idi . Sakit, təmkinli, çığır-bağırsız, bu sakitlikdə içərisi alovla dolu, məna, obraz, metaforik düşüncə tərzi ilə diqqəti cəlb edən Əli Kərim şeirindən o illərdə də, indi də bəhrələnən çoxdur. Vaqif İbrahimin şeirlərində də Əli Kərimdən gələn, amma təqlidə çevrilməyən, əksinə, oricinallığa yol açan çalarlar diqqəti cəlb edir. Vaqifin böyük ispan şairi F.Q.Lorkanın xatirəsinə həsr etdiyi "Ölüsüzlük" poeması belə başlayır:
Gitaranın üstünə
Lorka əyib başını
Min xəyala dalardı.
İspaniyanı köksünə
Sıxaraq gitaratək
Həzin-həzin çalardı.
İspaniya yarpaq kimi
Düşmüşdü burulğana,
Elə hey burulurdu.
Bir xalqın göz yaşında
Bir ölkə qərq olurdu
Bir ölkə boğulurdu.
Bu misralarda biz o üslubu hiss
edirik. Qısaca deyim ki, Vaqif İbrahim Əli Kərim məktəbinə
mənsub
şair idi. Onu sevirdi, ondan təsirlənirdi, amma həm
də
ÖZÜ İDİ şeirlərində.
Vaqif İbrahim
də
o dövrün bütün
şairləri
kimi insandan, təbiətdən, torpaqdan,
dünyada baş verən
hadisələrdən, sevgidən yazırdı, həm də
ÖZÜ KİMİ yazırdı. Dəfələrlə deyilmiş fikirlərə, ənənəvi
mövzulara münasibətdə yenilik gözü ilə baxırdı.
Bəzən standartdan kənara çıxa bilmirdi.
Məsələn: "Damarımda
axan qan da davamıdır-Nəsiminin damarında axan qanın. Mənim üçün bir seçimlik ömür nədir? Mən ölməzəm! Harda olsam bu torpağın
hərarəti könlümdədir".
Yaxud, deyəndə ki: Bizim kimliyimiz
pasportdan deyil, Bu xalqa, Vətənə istəyimizdən bilinməlidir!"
Bu misallarda şeiriyyət havası çatışmır.
Amma bu tipli şeirlər onun kitablarında üstünlük
təşkil
eləmirdi. Vaqif şeirlərində obrazlı, poetik mənalara
daha çox meyl edirdi. Gəlin
misallar gətirək:
"Duyub həsrətini baharın,
yazın- Elə bil özünü yandırdı ağac. Özünü odlayan bir gözəl
qızın, Alov heykəlini
andırdı ağac.
( "Payızdan bir etüd"), Yarpaqlar xışıldar,-ağlayar
nədən? "Ağlayar", kiminsə
tutub adınıg Yarpaqlar -əlini ana əlindən Buraxıb, yol azan uşaqlarmıdır?!" ( "Külək və yarpaqlar"), "Axşam
üstü daş hasarlar arasında iri gözdür. Daş kirpiklər
arasında qara gözdür" ("İçərişəhər"). "Əlimdə saatı yox, tutmuşam ZAMANI, VAXTI- qumbara
kimi... Gəlməsən-vurub yerə
partladacağam-həsrətinlə dolu bu VAXTI, bu ZAMANI, bu qəmi, bu hicranı" ("Gəlməsən"), "Almaz
üzüyünün qaşımı
elə,
İşıqda bərq vurur, yanırgnur yayırg Fəqət
qaş deyilmiş, sənin
bir gilə Büllur
göz yaşınmış,
düşüb parlayır"
( "Nə
aylı gecədir"). "Bu dünya qədəh kimi dolubdur həsrətindən. Bütün planetlərə daşıb tökülə bilər
bir az da
gəlməsən sən". Belə misalların sayı
istənilən qədərdir.
Vaqif İbrahim
elə
bir dövrdə yaradıcılığa başlamışdı
ki, bu zaman
Azərbaycan
poeziyasının ən görkəmli nümayəndələri yazıb-yaradırdılar
və
təbii
ki, Vaqif kimi o illərdə yeni nəslin
nümayəndəsi sayılan şairlər üçün ustadlar qarşısında söz
demək
böyük məsuliyyət tələb edirdi. Amma Vaqif İbrahim
öz poetik istedadına, inersiyasına
güvənərək yeni nəsil
arasında seçilə bildi. O, ədəbiyyata altmışıncı
illərdə gəlmişdi,
amma o illərdə
o qədər də
tanınmadı, sacəcə olaraq adının qarşısında
"gənc
şair" deyə yazdılar.
Yetmişinci illərdə isə
Vaqif öz ədəbi nəslinin
sayılan-seçilən
nümayəndələrindən
biri oldu.
Vaqifin şeirlərində OBRAZ yaratmaq istəyi daha qüvvətli
idi. O, metaforalarla işləyən şair
idi. Adi bir şeir: "Çiçək".
Görək, hamının müraciət elədiyi
çiçəyi
Vaqif İbrahim necə
poeziya çiçəyinə çevirir.
Zərif saplağından tutdum çiçəyin,
Bir anda torpağın nəbzini duydum.
Torpaqda döyünən
min-min ürəyin
Elə bil üstünə əlimi qoydum.
Çiçək canlı kimi nəfəs alırdı,
Əllərim çiçəyin
qəsdinə durdu.
Elə bil xoş ətri-son nəfəs kimi
Ləçək dodaqlardan qopub uçurdu.
Çiçək qaralırdı sönən köz kimi
Həyat duyulmurdu
yarpaqlarında.
Son ətri-sonuncu
şirin söz kimi
Donurdu çiçəyin dodaqlarında.
Bir çiçək ömrünü əbədiləşdirir bu şeirdə.
Vaqifin həcmcə böyük şeirlərinin sayı çox deyil. O, elə
bu şeirlərdə də fikrini yığcam ifadə
etməyə çalışırdı. Amma onun
ən
uğurlu şeirləri qısa həcmlilər
idi. Məsələn,
"Həyat
ağacı" şeiri:
Həyat-
nəhəng,
qocaman ağacdır,
bizik barı.
Qəbirlər-
bu ağacın
xəzan vurmuş-
tökülmüş
sapsarı yarpaqları.
Vaqif İbrahimin
"Baykal-Amur yolunda" poeması
o dövrün ideoloci
ştamplarını əks etdirsə də,
hər
halda səmimiyyətlə yazılmışdı. Heç kəs Vaqifi məcbur
eləməmişdi BAM tikintisinə
yollansın, böyük
bir poema qələmə alsın.
Bu, lirik-publisistik səpgidə qələmə alınmış
bir poemaydı. Heç müəllif
kimsəni
qəhrəman kimi təsvir
də
etməmişdi.
Sadəcə, Vətənin, gəncliyin,
komsomolun tərənnümüydü başdan-başa. Amma dövrün,
zamanın diqtəsi olsa da, bu
poemada şair nəfəsi vardı. Xüsusilə, Vətənin tərənnümü ilə
bağlı sətirlər öz poetikliyilə diqqəticəlb edirdi.
Vaqif İbrahimin
poeziyasında İNSAN başlıca
tərənnüm obyekti idi və bu İNSAN obrazı müxtəlif
variasiyalarda onun şeirlərində öz istəyi, arzusu,
sevinci, qəmi-kədəri ilə
canlandırılırdı. Bu İNSAN mücərrəd məxluq
deyildi, XX əsr insanı idi. Təbii ki, o, siyasət adamı deyildi, amma dövrün ştamplarından da qurtula bilmirdi. Buna baxmayaraq bir
insan kimi təbii
idi, səmimi idi, Vətənini sevirdi. Vətən
isə
Vaqif İbrahim üçün doğulduğu
Şəkidən başlayırdı:
Kim deyir hər yerdə
birdir bu torpaq?
Yox, yox, inanmıram,
yalandır,
yetər!
Qəlbimi dən
kimi atsalar, ancaq
Sənin torpağında göyərər, bitər!
Vaqifin ata ölümüylə
bağlı bir şeiri var ki, onu oxuyursan
və
ATA SEVGİSİNİN, ATAYA MƏHƏBBƏTİN nə olduğunu
dərk
edirsən. Atanın varlığı
bir dağ idi, amma indi
oğulu dilləndirən ancaq xatirələrdir.
Deyir ki:
Atasız
bu evdə donuram indi,
Üşüdür qəlbimi bu od, bu ocaq.
Atasız
bir evdə sanıram
indi
Söykənsəm bir küncə,
Bir ev uçacaq.
Harasa üz tutub torpaq
elə
bil,
Ayağım altından qaçır, qaçacaq.
Sanıram dünya da o dünya deyil,
Söykənsəm dünyaya, dünya uçacaq.
Demə yanılmışam qəm yeyə-yeyə,
Çox da ki, dünyadan köçüb gedib o.
Sanıram evimiz uçmasın deyə
Çiynini bu evə dayaq edib o.
Torpağa çiyninə yükləyib ki o,
Ayağım altından bu yer qaçmasın.
Çiynini dünyaya söykəyib ki, o
Söykənsəm dünyaya,
dünya uçmasın.
Vaqif İbrahimin ölümündən otuz il keçir və belə payız günlərinin birində bir yol qəzası ömrünə son qoydu. Yaşasaydı, 20 Yanvar faciəsinin, Xocalı qırğınının şahidi olardı. Müvəqqəti də olsa itirilmiş torpaqlarımızın harayına səs verərdi, qaçqınların, köçkünlərin dərdinə qatlaşardı. Amma müstəqilliyimizin də şahidi olardı və yaşasaydı, müstəqilliyimizi də mədh edərdi. Yaşasaydı, daha BAMa, Baykal-Amura getməyə ehtiyac duymazdı, Azərbaycanın nəhəng quruculuq işlərini qələmə alardı. Yaşasaydı, 68 yaşına gəlib çatardı. Amma 38 yaşında qaldı VAQİF İBRAHİM.
Vaqif YUSİFLİ
Ədalət.-2013.-28
dekabr.-S.13.