"Əllə toxunmaq olmaz"
İstər şeirdə, istərsə də
nəsrdə uğurlu imzaya sahib olan bu xanımı xeyli vaxtdır mətbuatdan izləyirdim.
İki il əvvəl onunla ilk tanışlığım
"Alçarpa" şeir kitabının təqdimatında
oldu. Yazılarındakı qədər şən, kövrək,
istiqanlı olan bu qadını tanıdığım
üçün hər zaman fərəh hissi duydum. Elə bu
fərəh hissindən olmalıdır ki, bugünkü
müsahbəni ondan götürməyi qərara aldım. Beləliklə,
müsahibim gözəl xanım, istedadlı insan olmaqla
yanaşı, həm də çox fərqli, özünəməxsus
düşüncəyə sahib olan
yazar Sevinc Çılğındır.
- Sevinc, hamının ilk dəfə
nəşr olunma dövrü çox həyəcanlı olur.
Sən, o günləri necə yada salırsan?
Yox
ay qız, heç bir həyəcan-filan yox idi. Çünki
çox ağılsız, saf vaxtlarım idi. Siyasət-filandan,
heç nədən başım çıxmırdı. O
vaxtı getdim Rasim Qaracanın yanına, hocam Tahirə Məmmədin
göstərişiylə. Şeirlərimə
baxmamışdan əvvəl məndən soruşdu ki,
adın nədir? Dedim Sevinc Çılğın. Özü
də belə forsla dedim. O da adımı eşidən kimi dedi
ki, deməli nəsə var... Şeirlərim o qədər də
çılğın deyildi. Amma ən çox adımla diqqət
çəkmişdim. Sonra yavaş-yavaş başladım
ağıllı şeirlər yazmağa. Ya da ki,
özümü inandırdım ki, ağıllı şeirlər
yazıram. Daha sonra Aygün Səmədzadəni
tanıdım və şeirlərimə mahnılar da
yazılmağa başladı.
- Sonra ailə qurdun. Ailə sənin
həyatında, yaradıcılığında nələri dəyişdi. Və
yaxud da nələri yaratdı?
- Belə
demək mümkünsə, ailə mənim
yaradıcılığımın üstündən
yaxşı bir xətt çəkdi. Mən başa
düşdüm ki, yazıdan daha çox yazar dünyaya gətirmək
üçün yaranmışam. Evlənəndən sonra
üç şeir yazmışam. Birini qızıma, birini
oğluma, birini də köhnə mövzulardan - atama. Yəni
elə bir ciddi şeir yazmamışam. Ancaq bu yaxınlarda bir
muzikl librettosu yazmışam.
- Bu yaxınlarda sən yenidən
televiziyada işləməyə başladın. İndi həm
ədəbiyyat, həm də televiziya adamısan. Bax sənin
fikrincə, ədəbiyyat niyə televiziyaya yol tapa bilmir?
- Ədəbiyyat
ona görə yol tapa bilmir ki, şou deyil. Ədəbiyyatda
şou yaratmaq mümkündür. Məsələn, mən
özüm başda olmaqla, insanların diqqətini çəkmək
üçün belə bir şou təqdim edə bilərəm.
Ancaq düşünürəm ki, ədəbiyyatı belə
cılızlaşdırmaq da lazım deyil. Ədəbiyyat bəlli
bir kütlənin maraq dairəsindədir. Və belə də
davam eləsə, daha yaxşıdı, nəinki onu şouya
çevirmək. Mənə belə gəlir ki, ədəbiyyat
həm də ciddi olduğuna görə televiziyaya ayaq
aça bilmir. Çünki televiziyanın kütləsi ciddi
deyil.
- Şeirlərinin çoxuna
musiqilər bəstələnib, müğənnilər tərəfindən
oxunub. Səncə, bu sənin şeir
yaradıcılığının şouya çevrilməsi
xarakteri daşımır?
-
Bilirsən, mənim bəxtim onda gətirdi ki, mən
naşı əlinə düşmədim. O yalançı mədəniyyətlə
məşğul olan insanların ovuna çevrilmədim. Hələ
on doqquz yaşım olanda, çap olunmamışdan əvvəl
mənim şeirlərimə artıq mahnılar
yazılmışdı. Özüm o vaxtı arzu edərək,
istəyərək birbaşa Aygün Səmədzadəyə
müraciət elədim. Telefonda ona şeirlərimi oxuyanda məndən
soruşmuşdu ki, sənin neçə yaşın var. On
doqquz olduğunu biləndə, təəccübblənmişdi.
Çünki şeirlərim özümdən böyük
görsənirdi. Ümumiyyətlə, mən Aygün
xanımı bir doğmam, böyük bacım kimi çox
istəyirəm. O mənim sevdiyim, əziz insanların
arasındadır.
- Kimlər oxuyub şeirlərinə bəstələnmiş
mahnıları?
-
İlqar Muradov, Gülüstan Əliyeva, Ayaz Qasımov, Lalə
Məmmədova, Rəşad İlyasov və s. İlk
mahnını Gülüstan Əliyeva oxumuşdu.
"Köçüm bu şəhərdən" adlı
şeirimə bəstələnmiş mahnıydı. O
mahnını ilk dəfə eşidəndə sevindiyimdən
hönkürmüşdüm. Bir də mahnılar var ki,
beş-altı ildi işləmişik, lakin onların
ifaçıları hələ ki, yoxdu.
- Niyə? Şeirlərinin kimlər
tərəfindən oxunmasına bu qədər həssas
yanaşırsan?
- Bu
məsələdə Aygün xanım məndən də həssasdı.
Mahnı bəstəkarındır, mən bu işlərə
qarışmıram.
- Bilirəm ki,
Çılğın təxəllüsünü gənc yaşlarından
götürmüsən. Nə vaxtsa, bu təxəllüsü
dəyişmək fikrin var?
- Nə
vaxtsa mən insan kimi dəyişsəm, (gülür) Bu Sevinc
olmasam, xasiyyətim dəyişsə, nə vaxtsa içimdəki
çılğınlığı, uşaqlığı
ata bilsəm, bəlkə dəyişərəm. Ya da ki, allah göstərməsin, mənim
başıma faciə gəlsə, üzümdən
gülüşüm itsə, onda da nəinki
Çılğın, yəqin ki, heç Sevinc də olmaz...
- Universiteti "Türk dili və ədəbiyyatı"
üzrə bitirmisən. Dilimizin bugünkü vəziyyəti səni qane edir?
- Buna vaxt
keçəndən sonra, dönəmlərə görə
münasibət bildirmək daha yaxşı olardı. İndi mənim üçün dilin vəziyyəti
normaldı. Əksinə indi bir az nə
yaxşı olub, mən deyim. Əvvəllər
danışıq dili ilə, yazı dilinin, televiziya ilə
danışıq dilinin arasında yernən göy qədər
fərq var idi. Ədəbi dildə
danışmayan adama bir cür baxırdılar. İndi yazını elə edə biliblər ki,
normal danışıq dilinə, xalqın dilinə daha
uyğundur. Hansısa bir mətni oxuyanda
artıq o mətn sənə səmimi gəlir. Çünki insanlar necə rahat
danışırsa, eşidirsə, o cür də oxumaq istəyir.
Bax bu sərhəddin aradan qalxmağı mənim
xoşuma gəlir.
- Sənə də elə gəlmir
ki, indi şairlər, şairələr get-gedə azalmağa
başlayır. Sanki hamı nəsrə daha
çox meyl edir. Bu səni narahat etmir?
- Qətiyyən
narahat eləmir. Dünyada nə qədər
şeirlər yazılıbsa, deməli o qədər də
romantik insanlar olub ki, onları oxuyublar, seviblər. Əgər sən dediyin belə bir fakt varsa, bu o deməkdir
ki, artıq romantik insanların sayı azalıb, realist
insanların sayı çoxalıb. Bu da müasir
dövrümüz üçün olduqca təbii bir haldır. Ümumiyyətlə, bu gün şeir olmasa, şeir
yox olsa, mən heç bir təəssüf hissi keçirtmərəm.
Əksinə sevinərəm ki, deməli,
insanlar ağılları ilə yaşamağa
başlayıblar, ürəkləri ilə deyil. Amma elə məqamlar da var ki, orda ürək
qabağa gedir. İnsanın ruhuna nəsə
xitab etmək lazım olanda, şeir belə deyək də
bizim dadımıza çatır.
Bəzən mənim üçün gülməli gəlir
ki, mən şeir yazıram. Bəzən də
hansısa şeirimi yazanda xoşuma gəlib. Ancaq mənə elə gəlir ki, şeir mənim
üçün artıq arxada qalıb.
- Onda belə nəticəyə gəlmək
olar ki, sənin də marağın nəsrədir?
- Tamamilə
düz dedin. Çünki mənim nəsrim daha
uğurludu, nəinki şeirlərim. Ədəbi tənqid
müstəvisində
şeirlərimə fikir bildirən çox az adam
olub. Amma hekayələrimə çox adam münasibət bildirib. O
vaxtı "Nəsimi" ədəbiyyat müsabiqəsinə
göndərilən hekayələrin müəlliflərinin
adları gizli saxlanılırdı. Təşkilatçılardan
başqa heç kim bilmirdi ki, hansı əsər
hansı müəllifindi. Mənim şeirlərimi bəyənməyən,
belə deyim də, mənə bir az ciddi
yanaşmayan münsiflər, hansı ki, özüm də
bilmirdim kimlərdilər. Və o insanlar mənim
hekayələrimə ən yüksək qiyməti
vermişdilər. O vaxtdan sonra, çoxları mənə
tövsiyyə elədi ki, nəsrlə ciddi məşğul
olum. Bəlkə də bir az böyük səslənəcək.
Amma mənə elə gəlir ki, bax indi mən
oturub roman yazmaq istəsəm, ayda bir romanı təhvil verərəm.
Çünki buna həm dil qabiliyyətim, həm
fərqli düşüncə tərzim, hadisələrə
fərqli yanaşmam imkan verər. Amma mən
filoloqam. Bir il, iki il
hazırlaşmamış, araşdırma aparmamış bir
aya bir roman ortalığa qoymağa razı olmaram. Yəni məsuliyyətim imkan verməz. Həm
vaxt imkanımın az olması, həm ev
şəraitinin olmaması, uşaqlarımın körpə
olması mənə imkan vermir ki, arzuladığım o
böyük nəsri araya-ərsəyə gətirim.
- Bir evdə iki yaradıcı
insanın yaşaması çətinlik yaratmır?
-
Ümumiyyətlə, mən özünü yaradıcı
insan kimi aparan insanları xoşlamıram. Və
biz evdə də özümüzü yaradıcı insan kimi
aparmırıq.
- Fərz
edək ki, hansısa bir yazını yazmaq üçün
bir kənara çəkildiyin vaxt olubmu ki, Zahir bəy, misal
üçün səndən çay istəsin?
- Əgər belə bir hal olarsa, sözsüz ki, Zahir məni
narahat etməz. Yaxud da mən görsəm belə bir hal,
o zaman xoşbəxtlikdən papağımı göyə
ataram ki, nəhayət Zahir çörək qazanmaqdan əlavə,
yaradıcılıqla da məşğul olmağa vaxt
tapdı. Biz buna ancaq sevinərik.
Mən yenə də deyirəm, bir qrup insanlar var ki,
özlərini yaradıcılıq havalarına salırlar. Mənim onlara
gülməyim gəlir. Mənə elə
gəlir ki, onların çoxu aktyorluq edirlər. Çünki mən birinci olaraq adi qadınam, evdə
anayam, işdə işçiyəm. Hansısa
yaradıcılıqla məşğul olan məqamda, hə,
mən artıq yaradıcı insanam.
Ancaq bir
iş var ki, mənim xasiyyətim belə deyim də çox
xarabdı. Bəzən Zahir məəttəl
qalır ki, işdə mənlə necə işləyirlər,
dostlarımla necə yola gedirəm. Ola bilər
ki, hamıya özümü məlakə kimi göstərərəm,
amma əslində diliacılığım var, sözü
birbaşa deyirəm, fikirləşmirəm ki, bu kiminsə xətrinə
dəyə bilər, kobudam, hərdən ifritə də
oluram. Qısaca, əgər belə demək
mümkünsə, Zahir məni yola verməyi bacarır.
- Mənim tanıdığım
Sevinc evdə necədi?
- Sən
məni necə tanıyırsan? Ağıllı kimi hə?(gülür) Həyatıma,
atdığım addımlara nəzər salanda, belə nəticəyə
gəlmək olar ki, mən çox ağıllı, həyatını
peşəkarcasına quran təcrübəli bir insanam. Ancaq məsələ burasındadır ki, mən hər
bir işi ürəklə idarə edirəm. Və inandığım işləri edirəm.
Kim nə deyir desin mən inandığım işi öz
bildiyim kimi edirəm. Sonradan zaman da göstərir
ki, mən düzgün eləmişəm. Yəni yenə deyirəm də həyatda
atdığım adımlara görə mən
ağıllı görsənə bilərəm. Ancaq mən hər şeyi ürəklə etmişəm.
Bəlkə də dünyada ağlından ən az istifadə edən insan elə mənəm.
Mehriban insanam, amma ev adamı kimi bir az
çətinəm. Elə bunun
üçündür ki, bəlkə də bircə anamla alınır
mənim yaxşı münasibəstim.
- Kitabının adı
"Alaçarpa"dı. Deyəsən elə
bu ad sənin xasiyyətindən xəbər verir?
- Elədi.
Və mənə elə gəlir ki, bir çox
qadınların xasiyyətində bu alaçarpa dəyişkənliyi
var. Mənim də xasiyyətimdə. Bir də
görərsən ki, söhbət elədiyim,
deyib-güldüyüm yerdə ağlayaram. Dəyişkən insanam, amma əsas odur ki,
insanın əqidəsi dəyişməsin.
- Bax, evinizdə artıq iki
uşaq böyüyür. Gün gələcək ki,
onların da məktəbə getmək vaxtları
çatacaq. Həm bir valideyn, həm də ziyalı xanım
kimi indiki təhsil sistemindən razısan?
- Bir
məsəl var ki, deyir "heç vaxt, heç vaxt demə".
Amma bu, bəlkə də yeganə mövzudur ki, mən
heç vaxt deyirəm. Özüm evdə
uşağımı hazırlaşdıraram, yetişdirərəm.
Sənədsiz də olsa, bunu edərəm. Amma Azərbaycan təhsil
sisteminə mən uşağımı verib bədbəxt eləmərəm.
Sinəsinə döymək olmasın, allah ruzumuzu yetirsin ki,
uşaqlarımızı normal böyüdək, onların
yanında gözükölgəli olmayaq, yəni azərbaycanda
oxutdurmalı olsam da, öz təhsil sistemimizdə oxutdurmaram.
Allah məni o günə qoymasın!
- Zahir Əzəmətin sənin
kitabın haqqında yazdığı yazıda belə bir
cümləyə rast gəldim. "Qış
qadını... Mənim taleyimə yazılan qadın məhz
belə qadındır" Səncə niyə qış?
- Elə
deyib? (gülür) Hər nəyə görə deyibsə,
bunu bircə mənim soyuq adam olmağıma işarə ilə
demədiyindən əminəm. Çünki məndə
soyuqluqdan əsər-əlamət yoxdu. Bəlkə xasiyyətcə
qışı xatırlada bilərəm, belə deyək də,
qışı bir az kobud təsəvvür eləsək, əslində
mən kobud qadınam. Amma yenə də deyirəm, bircə
soyuqluğuma görə bu sözü deməz. Çünki
mən həddindən artıq istiqanlı insanam.
-"Bizim
evin bir küncündə,
Dörd
künc qədər xatirə qaldı"
Evinizdən,
uşaqlığından daha hansı xatirələrin
qalıb ki, bu şeiri sənə yazdırmağa vadar edib?
- Mən
böyük məmnuniyyətlə
uşaqlığımın
üstündən xətt çəkərdim.
Çünki nə qədər şən görünsəm
də, çox dəhşətli, ağrılı, belə
deyək də, göz yaşları içərisində bir
uşaqlığım olub. Həmişə gülməyə
çalışmışam, amma mənim gülmək
üçün səbəblərim olmayıb. Məni
sevindirmək üçün anam, lap borc alıb paltar
alıb, heç nədən korluq çəkməyə
qoymayıb, məktəbdə atasızlığım hiss
olunmasın deyə artıqlaması ilə geyindirib,
saxlayıb, mənə o kasıbçılığı
hiss elətdirməməyə çalışıb. Amma mən
elə bir uşaq idim ki, hər şeyin fərqindəydim. Mənim
atam var, anamla da ayrılmayıblar. Lakin mənim elə bir həyat
tərzim olub ki, həmişə gözü yaşlı
olmuşam. Gözüm həmişə yolda qalıb.
Gülüb, sevinsəm də ürəyimdə həmişə
ağlamışam, həmişə... Çünki mənim
uşaqlığım bir nöqtədə, bir zəncirin
halqasında ilşib qalıb. O da mənim atamı ziyarətə
getdiyim qazamatlar, zindanlar olub. Mən əgər o günlərin
üstündən xətt çəkə bilsəm, elə
bil ki, anadangəlmə xoşbəxt adam olardım. Yəni
Zahirə rast gələnə qədər mənim
adımın həyatıma heç bir dəxli olmayıb. Həmişə
də fikirləşmişəm ki, niyə mənə bu
adı qoyublar?! Axı mən heç vaxt sevinməmişəm.
Zahiri sevdiyimin fərqinə varana qədər həyatım
belə davam edib. Zahir mənim üzümü güldürən
adam olub...
Elə
acı xatirələrim var ki, indi də yatağıma girib
yatanda, ən xoşbəxt anımda yadıma
düşür. Məsələn, həbsxanadakı "əllə
toxunmaq olmaz" yazısı qəfil yadıma düşəndə
çox pis oluram.
Bir də ki, anamın məni döyməklərini
yadıma salanda pis oluram. Baxmayaraq ki, həddindən artıq ağıllı,
çalışqan, beş alan, məktəbdə
nümunəvi şagird olmuşam. Elə bir yer
olmayıb ki, məni ağlımla, tərbiyəmlə,
savadımla nümunə göstərməsinlər. Amma anam məni döyürdü. O, elə bil
ki, öz həyatının acığını,
başqalarının qəzəbini həmişə mənim
üstümə tökürdü. Və üstündən
on-on beş dəqiqə keçəndən
sonra biz qucaqlaşıb, ana-bala ağlayırdıq. Əslində biz bilirdik ki, bizim ağlamaq
üçün səbəbimiz başqadır. Mən döyüldüyümə görə
ağlamırdım.
Amma o döyülməyim, o şiddət indi də mənim
yadıma düşəndə ağlayıram. Hətta indi səninlə
danışanda da məni ağlamaq tutur... (ağlayır...
və mən də kövrəlib suallarımı
dayandırıram...)
- İndi ədəbiyyatda qadın
yazarlarımız çoxalmağa başlayır. Hansı
qadın həmkarlarını oxuyursan?
- Günel Mövludun şeirlərində məni tərpədən
nələrsə olub. Jalənin elə hekayələri olub ki,
oxuyub ağlamışam. Ülviyyənin
"Nootbuk" romanı xoşuma gəlmişdi. Rəbiqəni də çox sevirəm. Amma mən Rəbiqəyə heç vaxt o konteksdə
yanaşmamışam. Ona mən belə deyək də,
ikinci mən kimi, yaxın dostum kimi yanaşıram deyə,
onun ağrısını hiss elədiyimdən ola
bilər ki, şeirin gücünə yox, onun
ağrısına acımışam. Amma məsələn,
sənin indi üzünə demək olmasın, hər mətnində
irəliləyişlərinin fərqinə varmışam.
Bir də "Nəsimi" ədəbiyyat
müsabiqəsində Günel Xəzəlin hekayəsi məni
təəccübləndirib, sözün yaxşı mənasında.
- İnanırsan ki, nə
vaxtsa, belə deyək də yazıçıların,
şairlərin işi asanlaşacaq. Onları oxuyub, anlayan insanlar bu günə nisbətən
daha çox olacaq?
- Yəqin
ki, belə olacaq. Amma işin asanlaşacağını deyə bilmərəm. Çünki yaradıcı adamın içində
həmişə təlatümlər olur. Hər
şey yaxşı olsa belə, nədənsə narazı
olurlar. Amma inanıram ki, istedadı olan birisi oturub
yaradıcılığa ciddi yanaşsa, daha ağılla
iş görməyə çalışsa, nələrsə
nail olacaq.
Samirə Əşrəf
Ədalət.-2013.-1
fevral.-S.6.