Ömür bitər,
yol bitməz!
Dahi Azərbaycan şairi İmadəddin
Nəsiminin
Dünya
duracaq yer deyil, ey can, səfər eylə,
Aldanma
anın felinə, andan həzər eylə -
düşüncəsi, qənaəti əsrlərdir ki,
insanlığın bu gəlimli-gedimli dünya
haqqındakı çeşidli götür-qoylarının nəticəsi
kimi qavranılır. Əslində bineyi-qədimdən
ulu babalarımızın şahid durduğu bir həqiqətdir
ki, paklıq simvolu olan suyun özü belə bir yerdə
çox qalanda istifadə təyinatını başqa səmtə
yönəldir, könül bulandırır.
Hər
yolun öz vacib tərəfi var. Ancaq ruhunla, düşüncələrinlə,
əməllərinlə, arzularınla, amalın və
ideyalarınla Tanrıya doğru atəşin yolçuluq etməyin
savabı deməklə, yazmaqla bitməz ki, bitməz!..
Bu yol:
Biz adam olsaq da
Quşlar
qədəm bacarmadıq...
Sərçələr
qədər birgə
Yuva
qurmağa
Varmadıq
-
deyə
vətəndaş narahatlığını,
nigaranlığı keçirənlərin yoludu. Bu yol:
İçimiz
boşaldı torpaqdan öncə,
Sonda can
göründü Vətən yerinə.
Öncə
can sağlığı deyən kəslərin,
Torpağı
bölündü bədən yerinə -
deyə
vətəndaş ağrısı yaşayanların,
ümumxalq kədəri daşıyanların yoludu.
Tanrıya doğru dartınan, Tanrıya varan kəslərin,
Tanrı aşiqlərinin yolu əslində Vətən
müqəddəsliyindən rişələnir, gəlib, gəlib
də Vətən ünvanına qovuşur. Bu qutsal fikrin,
bu əbədiyaşar düşüncənin dilmancı
kimidi tanınmış şair, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Sona Vəliyevanın poeziya dünyası. Tanrısına, deməli, öz həqiqətlərinə
doğru yol başlayanların dərin ehtirama layiq
yolçuluğunun sınırları bu duyğulu poeziyadan
birər-birər keçməkdədir.
Elə şair-publisist Gülayə xanım da Sona Vəliyevanın
elmi və poetik yaradıcılığına həsr etdiyi
"Tanrının yol adamı" kitabında da bu mətləblərdən
söz açır.
Son dərəcə
səlis, oxunaqlı bir dildə yazılmış, milli-mənəvi
dəyərlərimizə sədaqət hissilə qələmə
alınmış nümunələri həssaslıqla incələmək
baxımından son dövr ədəbiyyatşünaslığımızın
dəyərli nümunələrindən sayıla biləcək
"Tanrının yol adamı" kitabı əslində
elmi-nəzəri araşdırma məramının poetik
ovqatla bir arada ifadə edilməsi, çuğlaşması cəhdinin
uğurlu nümunəsidir. Bütün kitab boyu
elmi-nəzəri fikrin tutumlu ifadəsi ilə poetik dil faktoru qəribə
şəkildə çuğlaşır. Annotasiyada qeyd
edildiyi kimi, "kitabda çağdaş poeziyamızın
tanınmış nümayəndəsi, dəyərli alim, Azərbaycançılıq
məfkurəsinin layiqli təbliğatçısı Sona
xanım Vəliyevanın poetik və elmi yaradıcılığı
dərin qədirbilənlik hissi ilə
araşdırılır, xüsusi bir ehtiramla tədqiq
olunur". Kitab boyu milli-mənəvi dəyərlərimizə,
tarixi köklərimizə, tariximizə olan ehtiram duyğusu
istedadlı bir şair-alim vətəndaşlığının
vəhdətində ifadə edilib.
Gülayə
xanım doğru olaraq önə çıxarır ki, Sona Vəliyeva
bütün poetik və elmi yaradıcılığı
boyunca heç bir halda vətənpərvərlik mövzusunun
arxasında gizlənmir, daha çox bu mövzunu ruhən, mənən
yaşayır, Şuşaya ilk qələbə bayrağı
sancan soydaşımızı bəri başdan qardaş bilərək
köksünə sıxır, yolunu qutlayır".
Gülayə
xanım fərqindədi ki, S.Vəliyevanın Allah-Təaladan
bir az da artıq ömür möhnəti diləməyinin də
alt qatından "Vətən deyib varmaq", nizamı
pozulmuş, bağı qırılmış, yollardan kəsilmiş
yollarımızı uc-uca bağlamaq, nizama salmaq niyyəti,
övladlıq, vətəndaşlıq borcu keçir:
Əl
uzatdım qılınca, əlim qoldan kəsildi,
Yol başladım Şuşaya, yolum yoldan kəsildi.
Hanı ağ atlı oğlan, səbrik kəsik-kəsikdi,
Möhlət
ver bizə Allah, bui torpağı almağa,
Bir az möhlət ver, Allah, dünyanı
tanımağa!
Milli ağrı, kədər hissilə qaynaqlanan bu
şerin varlığında, mahiyyətində heç bir
halda məyusluq, taleylə barışmaq, qədərə
boyun əymək düşüncəsi zərrə qədər
özünə ayaq yeri qoymayıb. Əl qoldan kəsilib, yol yoldan
ayrı salınıb... Ancaq ağlamaq, sızlamaq yoxdur! Daha çox milli qürurun qabarması var, əlin
qoldan kəsilməsi, yolun yoldan ayrı salınmasının
özü belə milli birlik, səfərbərlik hissi təlqin
edir.
"Tanrının
yol adamı" adlı araşdırmasında Gülayənin
dəqiq bir müşahidəsi xüsusi diqqət çəkir
ki, insanın harayına yetmək, insanın yanında olmaq fədakarlığı
Sona xanımın poetik düşüncəsindən dönə-dönə,
sistemli şəkildə keçir və bu duyğusallıq
onun şeir dünyasını oxucu ruhuna, yaddaşına nəqş
edir. "Bu tendensiya milli təfəkkürümüzün
tarixi, çox qədim köklərindən gəlir.
Eyni zamanda, bu qədimlikdə böyük Cavidin, Səməd
Vurğunun, Məmməd Arazın, Bəxtiyar Vahabzadənin, Xəlil
Rza Ulutürkün və başqalarının əbədi
payı var.
Sona Vəliyeva bu tarixi keçmişin, qədirbilənliyin
ruh birliyini öz yaradıcılığında ləyaqətlə
ifadə edir.
Onun poetik düşüncəsi:
Unutmayın
ki, şairləri
Hayqırmayan
bir millət
Sevənləri
torpaq olmuş
Yetim
cücə kimidir -
deyən,
yurdun şairini cəmiyyətdə baş verənlərə
ayıq-sayıq olmağa səsləyən Məhmət Əmin
Yurdaqulunun vətəndaşlığı ilə həmahəngdi,
eyni zamanda da bu düşüncə Türk
dünyasının tanınmış şairi Yavuz Bülent
Bakilərin mənəvi dünyası ilə bütöv,
boyaboy səsləşir:
...
Yüz illərdən bəridir Altaylardan
Tunaya
Bizim
türkülərimizdi söylənən
Danışılan dil bizim dilimizdir.
Rəng-rəng,
Naxış-naxış
uzanan torpaq deyil,
Kilimlərimizdir...
Tədqiqatçı
haqlıdır ki, bu duyğulu tanışlığın, təqdimatın
növbəti silsiləsi kimi göz önünə gəlir
Sona Vəliyevanın misraları:
İçimdə
də, çölüm də də qəm tarixdir,
Dərbənd bağlı qapı, Təbriz lal anam.
Şuşa
baş örtüyüm - sürüşüb
düşüb,
Şahın hüzurunda necə dayanım?
Bu tale
günahı, tale səhvini,
Gəldim ululardan sorum nədəndi?
Uşaqkən
dünyanı mat qoyan şahın
Yurdu
parça-parça, pərən-pərəndi...
Təbiidir
ki, Gülayənin də xüsusi olaraq
vurğuladığı kimi, hər iki şairdən - istər
Yavuz Bülent Bakilərdən, istərsə də Sona Vəliyevadan
keçirilən bu seçmələr həm milli qürur,
iftixar, həm də eyni dərəcədə təəssüf,
ağrı ifadəsi olmaqla bir-birinə doğma, yaxından
da yaxındır.
"Hər iki qələm əhlini milli təəssübkeşlikdən
doğan qürur hissi və məğlubiyyət acısı
birləşdirir, bu kədər bir-birindən keçir".
Gülayə
xanım S.Vəliyevanın Türk mənəviyyatından,
insanpərvərliyindən qaynaqlanan poeziya nümunələrini
eyni duyğu, düşüncə doğmalığı,
munisliyi ilə təhlilə cəlb edir, doğru qənaətə
gəlir ki, Sona Vəliyeva bir şair olaraq da bu gərəkli,
vacib düşüncənin etibarlı, vəfalı
daşıyıcısıdır, Azərbaycançılıq
milli ideologiyası mənzərəsinin ədəbi,
elmi-estetik təhlilinin müxtəlif aspektlərinə
aydın vətəndaş nəzərlərilə
işıq tutan araşdırmaçı alim kimi də...
Müəllif öz baxışlarının nə dərəcədə
doğru və obyektiv olmasını - bir çox mötəbər
elm xadimlərinin S.Vəliyevanın poetik və elmi
araşdırmalarına verdiyi dəyər kontekstində təqdim
edir.
AMEA-nın müxbir üzvü, professor Nizami Cəfərovun
alimin "Azərbaycançılıq milli ideologiya və ədəbi
estetik təlim kimi (məsələnin qoyuluşuna dair)"
monoqrafiyasına yazdığı maraqlı ön sözə
istinad edir: "Sona Vəliyeva Azərbaycançılıq
ideologiyasının köklərini (tarixəqədərki
dövr!), təkamül mərhələlərinin kifayət
qədər sistemli bir şəkildə nəzərdən
keçirərək belə bir düzgün nəticəyə
gəlir ki, Azərbaycançılıq ideologiyası XIX əsrin
sonu, XX əsrin əvvəllərində ideologiyaya
çevrilsə də, XX əsr boyu mürəkkəb bir təkamül
yolu keçmişdir... Cəsarətlə demək olar ki, bu
mücadilə, təkamül tarixinin əsas mərhələləri
Sona Vəliyevanın əsərlərində ilk dəfədir
ki, aydın (və mükəmməl) bir metodologiya ilə
müəyyənləşdirilmiş, hər bir mərhələnin
özünəməxsus səciyyəsi verilmişdir..."
Bu
düşüncə bütövlüyü imkan verir ki, Sona
Vəliyeva poetik deyimlərində son dərəcə
inamlı və qürurlu ola bilsin, onun
şair müşahidəsinin diqtə etdikləri oxucu
auditoriyası tərəfindən birmənalı şəkildə,
özü də dərin ehtiramla qəbul edilsin:
Sağlığı,
varlığı dəyər ölçüsü,
Vətən sərhəddidir Vətən bayrağı.
Uğrunda
ölməyi bacarmadıqsa,
Torpaq unudacaq Vətən olmağı.
Torpağı "Vətən" deyə
qucmağın, tanımağın fəlsəfəsi, nədənliyi
bu misraların daşıdığı məntiqdən, məramdan
keçir. Bizə elə gəlir ki, Gülayənin bir tədqiqatçı,
araşdırıcı olaraq Sona Vəliyeva
yaradıcılığına çəkən, bağlayan
başlıca cəhət də onun elmi və poetik
yaradıcılığının özündə ehtiva
etdiyi "Vətən" anlayışına
bağlılıq hissidi. Vətən məvhumu
Sonanın yaradıcılıq köynəyindən çox
qutsal, pak, müqəddəs bir anlamla keçir. Bu münasibətdə doğma bir ana-bala sevgisinin
pünhan, eyni zamanda da aləm-aşikar yaşantısı
hökm edir. Çağdaşlığımızın
fikir ucalığında dayanan "Vətən" müqəddəsliyi
onun poeziyasından başlıca mövzu kimi keçir.
"Tanrının yol adamı" araşdırması
da məsələnin bu tərəfinə ehtiramla nəzər
salır, təqdir edir ki, yaddaşın əlindən tutub
qeyb olmuş illərin, vətən, yurd sarı sevgi
duyğuların yeddi qatından keçirə bilmək
ustalığı Sona xanımın elmi və poetik
yaradıcılığının başlıca məziyyətlərindəndir. Bu kitab Sona
xanımın elmi və poetik yaradıcılığından
əxz olunan fikir ucalığını oxucuya bir daha yenidən,
bütün çalarları ilə yaşadır, vacib məqamlara
aydınlıq gətirir.
Nəzakət
Ədalət.-2013.-7 fevral.-S.6.