PROYEKTİMİZƏ DAVAM EDİRİK: ALTMIŞINCILAR

 

PUBLİSİST-YAZAR: - BÖYÜKXAN BAĞIRLI-3

 

"Altmışıncılar" dedikdə adətən yazıçıları nəzərdə tutular və bütün vur-həşir də, bildiyimiz kimi hər zaman onların başında olur. Bunun nədən olduğunu mən araşdıran deyiləm, amma bunu bilirəm ki, ALTMIŞINCILAR təkcə ədəbiyyatda deyil, sənətin bütün sahələrində özlərini göstərməkdə idi. Və mənə elə gəlir ki, dünyamızın altmışıncı illəri təkcə bizim məmləkətdə deyil, başqa məmləkətlərdə də eyni anlamda intibah illəri kimi yaddaşlara həkk olunub. Məsələn, sevgili Türkiyə Cümhuriyyətində ALTMIŞINCILAR adıyla bir dərnək də var. Həmişə gönlüm keçib belə bir təşkilat və ya dərnək bizlərdə də olsun, amma bizlər ayrı, Türkiyə ayrı. Hər zaman adları ortalıqda hallanan yazan və sənət adamları sornakı nəsil tərəfindən heç də gönül xoşluğu ilə qarşılanmayıb. Mən onlarnı müdafiəsinə qalxmaq məqamında uzağam. Mən, sadəcə, onlardan bəzilərini yenidən xatırlatmaq istərdim. Ən çox o yaradıcıları ki, onlar ədəbiyyatçı deyillər. Yazar-çizər deyillər. Amma bu sırada yazarlar da ola bilər. Daşlaşmış "ALTMIŞINCILAR" sırasına salınmayan ALTMIŞINCILAR da olub. Kimlərdir bunlar?

 

"İNTELLEKTUALLIQ YAZARA HARACAN LAZIMDI"

 

sualınıza gəldikdə isə, onu deyə bilərəm ki, bu barədə xalqın gözəl bir ifadəsi var: "buynuz qoça ağırlıq eləməz". Nə olar, qoy yazıçının intellektual səviyyəsi şkalanı vurub keçsin. Lakin Puşkinin, Qoqolun, Tolstoyun, Çexovun, Folknerin, Hemenqueyin, Mirzə Cəlilin, Sabirin, İlyas Əfəndiyevin, Anarın, Elçinin, Əkrəm Əylislinin, Yusif Səmədoğlunun ədəbi irsinə nəzər yetirərkən, şəxsən bir oxucu kimi mən özlüyümdə bu qənaətə gəlirəm ki, yazıçılıq üçün əsas şərt Allah vergisi və istedaddır. Əgər belə olmasaydı, onda ədəbiyyat nəzəriyyəsini, ədəbi qayda-qanunların həçə-püçəsini hamıdan yaxşı bildiklərinə görə ədəbiyyat üzrə professorlar, akademiklər bu əziyyətli və şöhrətli peşədən ikiəlli yapışardılar. Yaxud yüksək intellektə malik olan M.Şahtaxtinski kimi alimnüma bir naşir "Şərqi-rus" qəzetində kömbəni Mirzə Cəlilin deyil, elə öz qabağına çəkərdi. Neyniyəsən ki, Allah-təala istedadı hər adama vermir. İntellekt gücünə yazılan bədii əsərlərə gəldikdə isə, onlar istiliyi, hərarəti olmayan ay işığına bənzəyirlər. Məncə intellektuallıq yazıçının içindən gəlməlidir. İntellektuallıq naminə intellektuallığı, vallah, şeytana papış tikən qazdan ayıq müasir oxucu həzm eləmir, intellekt ilə yüklənmiş soyuq, bumbuz, qəliz mətnləri bir tərəfə atıb: "Pah atonnan... yox əşşi..." deyir. Bu gün də aktuallığını itirməyən, sevilə-sevilə oxunan Mirzə Cəlil nəsrinin həmişəyaşarlılığının, müasirliyinin sirri onun bədii məziyyətləriylə yanaşı, sadəliyində, dilinin şirinliyində, aydınlığındadır. Ədəbi tənqid, ədəbiyyatşünaslıq sahəsində də sadəliyi, elmi rəvanlığı, təhkiyə duruluğunu ədabaz akademizm əvəzləyəndə, "Mən Tarixi-Nadiri yarıya qədər oxumuşam..." deyən Məşədi İbadın məşhur qınağı yada düşür. Məsələn, mən bir oxucu kimi xalq yazıçısı Elçinin sadə dildə yazdığı nəsr əsərləri ilə bərabər, onun ədəbi-tənqidi məqalələrini, elmi araşdırmalarını da həvəslə oxuyurambundan böyük zövq alıram.

- Yeri gəlmişkən, altmışıncı illərdən bizim ortaq tanışımız, dostumuz bir yazar vardı sizin tərəflərdən, QASİD NAĞI OĞLU. İndi nə ilə məşğuldur. Şair Abasağanı xatırlayırmı sizin o gözəl məmləkətdə, yəni heç olmasa yaş mərasimlərində o yada düşürmü? - "...bir yazar vardı..."

Təsəvvür edin ki, mən sizin suallara cavab verdiyim zaman (yəni mart ayında) o sağ və salamat idi. İndi isə yoxdu. Onun qəfil itkisi bütün qələm dostlarını şoka saldı. Vaxtı ilə "Qobustan" toplusuyla əməkdaşlıq etdiyi, sizinlə ünsiyyətdə olduğu illəri dərin ehtiramla xatırlayırdı. Şair Abbasağaya gəldikdə isə, onun əziz xatirəsi həmişə məclislərimizdə böyük ehtiramla yad edilir. Unudulmaz şairimizin doğulub boya-başa çatdığı küçə indi Cəlilabad şəhərində onun adını daşıyır.

- Sualımızın cavabı yarımçıq qaldığı üçün onu oxuculara bir də xatırladıram: Bir yazar olaraq sənin yazılarında çox gözəl bir kolorit duyulmaqdadı və bilirəm ki, sən bu şəhərlə də çox bağlısan. Ancaq bütün hekayələrində cənuba bağlılıq və cənub aksenti çox seçilir. Sizin tərəflərdən olan neçə-neçə yazarda bunu hiss etmək çox çətindi. Heç uzağa getməyək: çox istedadlı şair və yazar Aqşin Yenisey... bax ha... təxəllüsə bax... YENİSEY. Məsələn Sergey Yesenin yada düşür. Və onun yazılarında həmişə bir intellektuallıq özünü büruzə verir və bunu onun yazarlar haqqında yazılarında da görmək mümkündü. Məsələn, yazar Kamal Abdulla haqqında yazısı məhz bu əynəmdə yazılmış bir yazı idi. Sən bilən intellektuallıq yazara haracan lazımdı. Və ya zorla intellektuallıq haqqında fikriniz nədir?

 

AZƏRBAYCAN TARİXİNDƏN BİZƏ MÜHAZİRƏ OXUYAN RƏHMƏTLİK LƏTİF ƏSGƏROV MƏNİM SIXILDIĞIMI GÖRÜB DEDİ:

 

"Siz bu oğlana gülməyin, o özüylə birlikdə auditoriyamıza Cənub ab-havasını gətirib. Sizin hər birinizin mənsub olduğunuz bölgənin ləhcəsində, uzaqbaşı, bir-iki milyona yaxın adam danışır, amma bu oğlanın ləhcəsində ən azı on milyondan çox Azərbaycan türkü bir-biriylə kəlmə kəsir, ünsiyyətdə olur..." Sonra Lətif müəllim əlavə elədi ki, xalqımızın ən gözəl ədəbi abidələrindən biri olan "Heydər babaya salam" əsəri Cənub ləhcəsində yazılıb. "Kitabi-Dədə Qorqud" dastanları da Təbriz aşıqlarının dilindən yazıya alınıb. "Koroğlu" eposu da həmçinin. Cavandım. Bu sözlərdən sonra qoltuğum şişdi. Bir az da məşhurlaşdım. Yaşa dolduqca hiss etdim ki, dil baxımından, Cənub bölgəsində böyük bir xəzinə var. Bu xəzinənin qapılarını açmağa xiridar gərək. Ləhcəyə gəldikdə isə, o, hər hansı bir bədii əsərdəki surətlərin dilində, özü də zəruri hallarda özünü göstərə bilər. Bir şərtlə, dilimizin ədəbi qanun və normalarına ziyan vurmadan. Koloritə gəldikdə isə o, yazının ruhunda, canında və qanında olmalıdı. İsa Hüseynovun "Kollu koxa" povestində, İlyas Əfəndiyevin "Körpüsalanlar" əsərində, Sabir Əhmədlinin "Yamacda nişanə" kitabında olduğu kimi. Bu barədə çoxlu misallar çəkmək olar. Amma bununla belə, dilimizdə lüğət kitablarına, sözlüklərə düşməyən xalqın gündəlik həyatında gen-bol istifadə etdiyi nə qədər canlı sözlər, gözəl ifadələr var. Onlar nə üçün ədəbiyyatımıza gətirilməsin? Yeri gələndə, dilimizin ədəbi normaları dediyimiz çərçivəni sındırmaq olar - lüğət fondumuzun zənginləşdirilməsi naminə. Bu çərçivələr, qəfəslər giriftarı olmaqdan qurtulmaq gərək.

 

NECƏ Kİ, NƏSİMİ DEYİRDİ:

 

"...Sındır qəfəsi, tazə gülüstan tələb eylə".

Əgər Puşkin, Qoqol, Turgenev və digər rus klassikləri ədəbiyyata yeni sözlər gətirməsəydilər, görün rus ədəbiyyatı nə qədər kasıb görünərdi. Mən böyük söz ustadımız Rəsul Rzanın "Qızıl gül olmayaydı", Səməd Vurğunun "Muğan", "Aygün", Nəbi Xəzrinin "Günəşin bacısı", Bəxtiyar Vahabzadənin "Etiraf", "Muğam", Əli Kərimin "İlk simfoniya", İsa İsmayılzadənin "Böyüdülmüş şəkillər" poemalarını, böyük şairimiz Məmməd Arazın təbiət mövzusunda yazdığı şeirləri, eləcə də Vaqif Bayatlının "Qonşu toyuna oynayan uşaq" şerini, Anarın "Dantenin yubileyi" povestini, "Yaxşı padşahın nağılı" hekayəsini, Bayram Bayramovun "Karvanyolu", İsmayıl Şıxlının "Dəli kür", Sabir Əhmədlinin "Gülmalı kişinin axırı", İlyas Əfəndiyevin "Geriyə boylanma, qoca", Elçinin "Ölüm hökmü" romanlarını, Əkrəm Əylislinin "Kür qırağının meşələri", Mövlud Süleymanlının "Dəyirman" povestlərini dönə-dönə oxumaqdan doymuram. Ona görə ki, bu əsərlərdə xalqımın ruhu, ürəyinin çırpıntıları, dilinin dadı-tamı var. Bu əsərlərin müəlliflərinin imzalarını gizlətsən, göstərməsən, yaxud sürətlərin adlarını digər millətlərin adlarıyla əvəzləsən də, mətnlərin koloritindən bilinəcək ki, bu yazılar məhz Azərbaycan xalqına, Azərbaycan təfəkkürünə məxsusdur. Əlbəttə, bu sözləri kitablardan, yaxud ədəbiyyatdan ədəbiyyata gələn intellekt "Dibçək güllərinin" - özlərini super yazar kimi təqdim edənlərin, savad gücünə quraşdırıb-uydurduqları və pişik alması kimi müxtəlif nəşrlərdə tez-tez oxucuların qabağına çıxıb, onların ovqatını təlx eyləyən əndərəbadi sicilləmələrinə aid etmək olmaz. "Bu dibçək güllərinin" yazılarına nə qədər intellekt enerjisi yüklənsə də, xalqın ovqatını əks etdirən bədii söz baxımından müqayisədə onlar dərman və rayondakı kalorili yem gücünə çəki artımı verən, günəşin altında gəzişib yaşıl otlarla qidalanmayan dadsız-tamsız yekrəng fabrik toyuq-cücələrinə bənzəyir. Müqayisə, bir az kobud çıxsa da, bu həyat həqiqətidir. İş onda mütəqəlqəl olur ki, bu intellekt-yazarlar vəzifə, mənsəb sahibi olalar. Belələrinin dövrəsində fırlananlar başlayırlar onların ora-burasına xına yaxmağa. Bir deyən də yoxdur ki, ay qardaş, həvəsdi, bəsdi. Ayıbdı axı, bu adamlar nə Çexovdu, nə Mirzə Cəlil, nə Çəmənzəminlidir, nə də Ənvər Məmmədxanlı".

 

 

(Cəlilabad-Bakı) -2012

 

(Davam edəcək)

 

Tofiq Abdin

abdin41@mail.ru

www.tofigabdin.com

 

Ədalət.-2013.-9 fevral.-15.