NƏĞMƏKAR
ŞAİR
(İslam
Səfərlinin 90 illiyi münasibətilə)
ƏDƏBİ
HƏYAT
İslam Səfərli...
1923-1974. Nəğməkar şair... Dramaturq.. Dostlarının,
tanışlarının xatirəsində gözəl insan. Hər bir
sənətkar öz
yaradıcılığı ilə özünə abidə qoyur. Əlbəttə, qranitdən və mərmərdən
daha çox, xatirələrdə,
yaddaşlarda bu abidəni
yaradır. Ürəklərdə yaranan
belə abidələrdən biri də İslam Səfərli abidəsidir.
O, cəmi 52 il yaşadı. Fevralda dünyaya gəldi (1923), noyabrda (1674) - soyuq payız günlərinin birində dünyadan köçdü. Ancaq ömrün uzun və qısalığı əsas şərt deyil, elə 52 illik bir ömür də bir insanı yaddaşlarda yaşatmaq üçün kifayət edər.
İslam
Səfərliylə yaşıd olanların çoxu
dünyadan gedib, amma bir nəsil öz köçünü
sürsə də, gələn nəsillər həmin nəsli
xatırlayır, onların gözəl ənənələrini
davam etdirirlər.
İslam
Səfərli 1974-cü ildə vəfat edib, amma onun vəfatından
keçən bu 39 il ərzində həmişə
xatırlanıb. Yurdun hər bir guşəsində
"İslam Səfərli" adı gələndə təbəssümlə
yada salırlar onu. Bu təbəssüm İslam Səfərlinin
sənətkar ömrünün yaşantılarıdır
ki, izlərə, gözlərə çilənib.
Nə
qədər ki, biz anaları dünyada ən müqəddəs
varlıq sanırıq, qarşısında baş əyirik,
dünyadan köçəndən sonra ana itkisi qəlbimizə
yara vurur... Nə qədər ki, Azərbaycanın ən
şirin ləhcəli sənətkarı olmuş Rəşid
Behbudovun ifasında "Ana" mahnısını dinləyirik,
o zaman bu mahnının müəllifi İslam Səfərlini
də yad edəcəyik:
Saçının
ağına,
qarasına
qurbanam,
Könlünün
o həzin
laylasına
qurbanam.
Əziz
ana
Unudulmur
analar, unudulmur Rəşid, unudulmur İslam Səfərli.
Lakin
bu günün bir sıra ifrat solçuları,
keçmişinə daş atan nihilistlər sovet
dövründə yaşayan şairlərimizi, sənət
adamlarını inkar ediblər. Əgər onlara qalsa, gərək
İslam Səfərli də yad edilməyə. Səbəb
odur ki, İslam Səfərlinin 35 illik
yaradıcılığında sovet dövrü həqiqətləri
də əks olunmuşdur. Bəli, bu gizli deyil ki, S.Vurğun,
S.Rüstəm, R.Rza, M.Rahim, Ə.Cəmil kimi İslam Səfərli
də partiyanı, Lenini, Oktyabrı tərənnüm edən
şeirlər yazmışdır, hətta V.İ.Leninin
"İskra" dövrü fəaliyyətindən bəhs
edən "Qığılcım" poemasını qələmə
almışdır. Bəli, İ.Səfərli sovet
dövrünün şairi idi və təbii ki, o,
yaşadığı sosializm dövründə ölkədə
gedən quruculuq işlərini, əmək qəhrəmanlarının
həyatını vəsf etməliydi. Lakin İslam Səfərlini,
eləcə də digər şairlərimizi bütün bunlara
görə qınamaq doğru deyil. Axı onun elə şeirləri
var ki, bunları heç cür sovet ideologiyası qəlibinə
sığışdırmaq olmaz.
Siz
qaynar həyatsınız,
Kükrəyən
ağ atsınız.
Nəğməmə
qanadsınız,
Sahili
şən dalğalar,
Aşıb-daşan dalğalar.
Yaxud:
De, nə vardır dünyada
Ana südündən təmiz.
Doğulduğun torpaqdan,
Olduğun evdən əziz?
Bizim gözəl xalq mahnılarımız var:
"Ay bəri bax",
"Süsən sünbül",
"Almanı atdım
xarala", "Gül
açdı", "Sona
bülbüllər" və
s. Bu xalq mahnılarının
yaşı bilinmir,
ilk müəlliflərinin kimlər
olduğu da məlum deyil, amma yaşayır. Bir də var ayrı-ayrı
şairlərin sözlərinə
yazılmış mahnılar.
Onların da bir çoxu yaşayır.
Füzulinin bir çox qəzəlləri,
Nizaminin "Sənsiz"i,
A.Səhhətin "Vətənimdir",
S.Vurğunun "Azərbaycan"
şeirləri öz mahnı ömürlərini
də yaşadığı
kimi...
Bağçamıza gəldi bahar,
Yaşıl xalı sərdi
bahar,
Gəl dedim, gəlmədin, yar.
Gəlmədin, yar.
Bu mahnını Sara Qədimova
oxuyurdu, indi gənc xanəndələr
də oxuyur. Bəlkə illər
keçəndən sonra
onu da xalq
mahnıları sırasına
qatacaqlar.
Hər səhər evdən çıxıb işə
yollanırıq, bir az qayğılı,
bir az qayğısız,
həm şən, həm də qəmgin. Elə bil bu mahnı
da bizimlə yol gedir:
Qayıdıb xoş güzərdən,
Günəş qalxır Xəzərdən.
Sevgilim keçən yerdən,
Bütün şəhər yeriyir,
Bakı,
sabahın xeyir!
Nədir bu nəğmələri yaşadan? Hansı sehirdir?
O nəğmələrdə sözlər
sanki adilikdən çıxır, poetik hüsn və təmtəraq qazanır, deyim tərzində bir şirinlik, axıcılıq, təbiilik
bu nəğmələrin
bəzəyinə çevrilir.
"Zərif gülüşlüm",
"Dan ulduzu, bir də mən", "Nə vaxta qaldı",
"Bir ürək sındırmışam", "Zəriflik"... onlarla belə şeirlər lap yaranışdan nəğmə
kimi bu dünyaya
gəliblər.
İslam Səfərlinin nəğmələri
bir şeir kimi də gözəldir. Yəni bunları
sırf mahnı kimi alıb, təhlil eləmək doğru deyil.
Mən onu dan ulduzu,
Zərrin şəfəq sanırdım.
Kimə
inanmasam da
Bir ona inanırdım.
Qəbahətim böyükdür,
Ay ellər, dünən axşam
Bir ürək sındırmışam,
Bir könül
sındırmışam.
İslam Səfərli qədim odlar diyarımız Naxçıvanda dünyaya
göz açmışdı. Yaradıcılığa çox erkən başlamışdı - ilk şeiri
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə
(1940) dərc ediləndə
onun cəmi 17 yaşı vardı.
Elə təzəcə ədəbi
aləmdə təzəcə
tanınırdı ki,
müharibə başlandı,
onun kövrək qələmini süngü
əvəz etdi.
O, əsgər şineli
geydi, 416-cı atıcı
diviziyasında kəşfiyyatçı
oldu, Şimali Qafqaz, Krım, Ukrayna, Pribaltika cəbhələrində döyüşdü.
"Qızıl əsgər" və
"Qırmızı bayraq"
cəbhə qəzetlərində
oçerk, məqalə
və şeirlərini
çap etdirdi. İllər keçəcək, müharibə
mövzusu İ.Səfərlinin
yaradıcılığında əsas mövzulardan birinə çevriləcək,
"Onüçlər" kimi gözəl bir şeir, digər əsərlər
yaranacaq.
Müharibə bitdi və İ.Səfərli
ilk, kövrək addımlarını
atdığı ədəbi
aləmə qayıtdı. Müharibədə igid bir kəşfiyyatçı
kimi özünü sübut edən İ.Səfərlinin ədəbi
aləmdə də tanınması və sevilməsi uzun çəkdi. O, "Darülfünün"
silsiləli şeirlərini
yazdı, bu şeirlər oxucuların
və ədəbi ictimaiyyətin marağına
səbəb oldu. İ.Səfərlinin dostu Əlfi
Qasımov bir xatirəsində yazır ki, böyük şairimiz Səməd Vurğun universitetə görüşə gəlmişdi.
O, gözəl bir çıxış etdi,
birdən zala göz gəzdirdi, "hanı o mənə oxşayan Qara İslam?" deyə soruşdu. İslam "Burdayam, Səməd müəllim" dedi. Səməd Vurğun dedi: "Yazıçılar
İttifaqında keçən
"Gənclər günü"ndə
bir şeir oxudun ha, indi oxuya bilərsənmi onu? İslam xitabət kürsüsünə
qalxıb "Beşik
başında" şeirini
şövqlə oxudu.
Alqış səsləri salonu
titrətdi.
Ümumiyyətlə, İslam Səfərli yaradıcılığı həm
öz qələm dostları olan yazıçıların, həm
də tənqidçi-ədəbiyyatşünasların
nəzərindən uzaq
düşməmişdir. Məsələn,
görkəmli tənqidçi
Əkbər Ağayev
yazırdı: "İslam
Səfərlinin poeziyasında
Xəzərin ləpələri
pıçıldaşır, müasir kəndin və şəhərin müxtəlif təbiətli
adamları tərənnüm
olunur. Vətən də, onun təbiəti də İ.Səfərlinin tərənnümündə
tam bir poeziyadır, incədir, xəfifdir, gözəldir".
50-60-cı illərin poeziyasında
İ.Səfərlinin də
bir şair kimi öz yeri,
öz mövqeyi vardı. O öz şair
adını və şəxsiyyətini şeirlərində
tam ifadə etmişdi.
Onun gözəl lirik şeirləri ilə yanaşı, "Sınaq gecəsi",
"Yaralı nəğmə",
"Birinci katib",
"Dəfinə" və
s. poemaları da olmuşdur. Ancaq onun poema yaradıcılığında böyük ustad Aşıq Ələsgərə
həsr etdiyi poeması bədii-sənətkarlıq
baxımından daha mükəmməl idi.
Onun yaradıcılığında
şübhəsiz ki,
baş mövzu Azərbaycan idi. Şeirlərinin
birində yazırdı:
"Bağrıma basmışam
Azərbaycanı. Araz bir qolumdur, Kür bir qolumdur".
Sinən
bir ağ
gümüşdü, gümüşdü,
Gözüm hüsnünə düşdü,
nə düşdü,
Sahilində işıqlar qızıldı,
Yel dəydi, göy köynəyin sızıldı,
Suların çin-çin oldu,
Xəzərim,
Ləpən göyərçin oldu, Xəzərim.
Söylə görüm, ay dəniz,
ay dəniz,
Çimibmi göy sinəndə Ay, dəniz?
Ulduzlar xalınmıdır gecələr,
Dalğalar yalınmıdır gecələr?
Saf qoynuna düşübdür
güzərim,
Xəzərim, ay Xəzərim, Xəzərim.
O, Xəzər haqqında ehtirassız yaza bilmirdi. Çünki Xəzəri sevirdi,
ona gözəllik tablosu kimi baxırdı.
Bu vurğunluğu biz onun doğulub boya-başa çatdığı
Naxçıvana həsr
etdiyi şeirlərində
də görürük.
"Ey axarlı, ey baxarlı, ey gülzarlı Naxçıvanım" deyən
şair "İki Culfa", "Əbədiyyət
nəğməsi", "Araz burulub keçir",
"Qızlar bulağı",
"Tanış gözlər",
"Gəlmişəm" şeirlərində Naxçıvan
torpağının gözəlliklərini
poeziyaya gətirirdi.
Bulaqların bir səmtədir
axarı,
"Salvartı"nın xoş görünür baxarı,
Biçənəkdən at səyirdib yuxarı,
Yalmanına yata-yata gəlmişəm,
Mərcan gözlü Batabata gəlmişəm.
Dağ cığırı, hər
tərəfim duman, çən,
Boz qayadan cüyür ürkdü qəflətən,
Tüfəngimi sinəm üstə
basıb mən,
Arxasınca ata-ata gəlmişəm,
Mərcan gözlü Batabata gəlmişəm.
Vüqarlıdır zirvələrin,
qaşların,
Üzü gülür qayaların,
daşların,
Mən İslamam, öz səsimi quşların
Nəğməsinə qata-qata gəlmişəm,
Mərcan gözlü Batabata gəlmişəm.
İslam Səfərli ədəbiyyat
tariximizdə həm də bir dramaturq
kimi anılır. Bəlkə də
çox şair və nasir dram əsəriylə tanınmır,
onları ancaq şair və nasir kimi yad
edirlər. Lakin İslam
Səfərlinin elə
bircə "Göz həkimi" pyesi kifayətdir deyək ki, o ədəbiyyat tarixində həm də dramaturq kimi yaşayacaq. Bu əsər əllinci
illərin ortalarında
qələmə alınmışdı
və səhnəyə
vəsiqə alandan sonra uzun müddət
bizim Baş Teatrın repertuarında özünə yer tapdı. "Göz həkimi" pyesi göstərdi ki, İslam Səfərli - lirik duyğular şairi həm də həyatda, gerçəklikdə
baş verən hadisələrə dramatik
məqamlardan da yanaşa bilir.
İslam Səfərli həyatdan çox erkən getdi. Amma bu işıqlı
dünyada öz izini qoydu - bir
insan kimi də, şair kimi də. Onun bu misraları
bir daha təsdiq edir ki, şairlər ölmür, onların ölümü cismanidir, mənəvi həyatlarısa
həmişə davam
edir:
Yan-yanadır yüz alaçıq,
Gah yamaca, gah yola çıx.
Ürək
geniş, süfrə açıq,
Kefim
duru, damağım çağ,
Mənə
qalan bu olacaq.
Günlər
keçir birəm-birəm,
Bir
uğurlu yol gedirəm.
Yurdumuzu
vəsf edirəm
Əldə
qələm, dizdə varaq,
Mənə
qalan bu olacaq.
Vaqif YUSİFLİ
Ədalət.-2013.-9 fevral.-13.