Unudulmaq əzabından doğulan
poeziya
Azərbaycan Yazıçılar və Jurnalistlər Birliklərinin üzvü, Beynəlxalq Rəsul Rza mükafatı laureatı şair Balayar Sadiqin (Əliyev Balayar Sadıq oğlu) şeir və poemaları toplanmış onuncu kitabı "Allahın unutduğu adam" ("Yazıçı", 2010) adı ilə oxuculara təqdim olunur. Səlim Babullaoğlunun redaktorluğu ilə işıq üzü görən bu kitabın adı xalq danışığından gəlmə ifadədir. "Allahın unutduğu adam" ifadəsinin məzmun çalarında Allaha küfrlük-asi düşmə əlamətləri də var.
Balayar Sadiqin tərcümeyi-halından isə onun BDU-nun jurnalistika fakültəsini bitirən ali təhsilli şəxs olduğunu öyrəndim. Deməli, şairlik təbi-istedadı ilə yanaşı ali savadı da olan müəllif işlətdiyi hər sözün, ifadənin məntiqini dərindən bilir. Hələ onun 1965-ci ildə Lerik rayonunda anadan olması faktı isə onu bildirir ki, islami dəyərlərin kifayət qədər qorunub-saxlanıldığı bir bölgənin yetirməsidir. Bəs onda kitabın adında daşınan məzmun nəyi ifadə edir? Adam zalımın əlindən təngə gələndə, haqsızlıq içində təklənəndə və bir kimsədən kömək-dad görməyəndə, gücü-gümanı başının üstündəki Allahına çatır və Tanrıdan da bir inayət görməyəndə isə naəlac qalıb özü-özünə deyinir ki, "Allahın unutduğu adam"dır. Yəni Tanrı yadına salsa, ona da bir yardım əli uzadar, arxa-həyan durar. Əslində bu "küfrlükdə" Allahından bir kömək umma istəyi-diləyi var. Bu məntiqlə düşünəndə "Allahın unutduğu adam" obrazı dünyada təklənən - özü öz başının hayına qalan və taleyindən gileylənən fağır bir bəndənin obrazıdır ki, Allahın onu yadına salmasını - dərdinə çarə etməsini, dadına-fəryadına yetişməsini arzulayır.
Bu prinsipdən düşünərək Balayar Sadiqin kitabında toplanan şeir və poemaların ümumiləşmiş təhlilini verə bilsək, onda həmin nümunələrin ruhundan çıxış edən lirik mən obrazının Allahın unutduğu adam timsalında çıxış etdiyi qənaətinə gələrik.
Ümid köhnə yoldur,
əgər inanmırsan,
üstündəki
ayaq izlərindən soruş.
Bu misralardakı məntiqdə də fikrimizə aydınlıqgətirici nüanslar var: "ümid köhnə yoldur" - yəni tapdanmış - ayaqlanmış yoldur: insan isə dünyada ümidlərlə yaşayıb arzularına qovuşar, ümidlər isə tapdalananda - ayaqlar altına düşəndə - "ümidin üstündə ayaq izləri" olanda insan qəlbinin arzuları ürəyində qalır, bu zaman həyatdan ümidi üzülüb təklənir, belə bir məqamda "Allahın unutduğu adam" surəti "Yenə şirlər ot yeyir, atlar ət çeynəyir", - deyib, canı boğazına yığılır, dünyadan bezib: "Şeytana lənət oxuyub, bəndə olmaqdan istefa verirəm, Tanrım..." ("İstefa" şeiri) kəlmələrini hiddətli şəkildə dilə gətirir. Əlbəttə, adam uman yerdən küsər məsəlinə müvafiq tərzdə deyək ki, bu hiddətin-qəzəbin mahiyyətində də bir Allaha tapınma, Allahından kömək diləmə hissi dayanıb, çünki qatı dinsiz - Allahsız adam heç nə Allahı yadına salar, nə Allahdan kömək umar, nə də "acıq edib-inciyər". Son güvənc yeri, axır tapınma məqamı həmişə Allah olduğundan, insan üçünsə "axır-mənşər" gəlib yaxınlaşanda, üzünü Allahına tutar, ondan dad-imdad istəyər.
"Təcavüzün rəsmi" şeirindən
də bəşəri dəyərdən
çıxış edən müəllifin azadlıq arzusunda olan
"adamların üzündə yalan
çiçəkləndiyindən" bəhs
açılır:
Azadlıq
gözəl qadındır,
Hamı
onu sevər,
o isə
könül verməz heç kimə...
Ürəyinin
qapısında
duran
adamların üzündə
yalan
çiçəkləyib.
"Müqəddəslik" sərlövhəli nümunədən isə müharibə ilə bağlı söylənilən aşağıdakı fikirlərin də məzmunundan qanlı savaşların qurbanı olanlar sətirarxası tərzdə "Allahın unutduğu adamlar" - allahın köməyinə yetdiyi adamlar kimi boy göstərir:
Cibindəki bəyaz dəsmalla
burnundan axan qanı
silməyə heyifslənir
müharibə sözü...
"Təhqir olunmuş ölüm" adlanan poetik nümunədə isə dolayı yolla da olsa,
ölümün mələyi
olan Əzrail tərəfindən göndərilməməsi
məsələsinə etiraz
edilir:
Qatil
dar ağacının
xoşbəxtliyidir.
Dar ağacı
qatilin mükafatı...
İlk dəfə
boyundan yuxarı
qalxmaq xoşbəxtliyidir
qatilin ölümü...
Başqa sözlə, dar ağacı qurulmaqla ölümə məhkum olunmuşlar da hardasa Tanrıdan, ölüm mələyi Əzraildən xəbərsiz
görülən əməllərdir
və ölümün
özü də
Allah-təala tərəfindən
göndəriləndə gözəl
olur. Demək, dar ağacından
asılanlar da hardasa Allahdan xəbərsiz olanlardır
- Allahın unutduğu
adamlardır.
Daha keçib,
bir ovuc həyasızlıq borc ver,
Üzümdəki həyanı silim...
Yaşamaq lazımdır, yaşamaq...
Balayar Sadiq bununla demək istəyir ki, insanın üzündəki
həya pərdəsi
götürülüb yaşayanda,
Allahsızlıq baş
verir. Çünki həya insanın şərəfidir, həyalı
adam Allahın
da xoşuna gedər. Həyasızlıqla pul qazanıb
yaşamağa məhkum
olanlar da bir cürə "Allahın unutduğu adamlar" sırasındadırlar.
Belələri isə
ya həyasızlıqlarına
- həddindən artıq
pis adam
olduqlarına görə
Tanrı dərgahından
qovulublar, Allah onları
yadından çıxarıb,
ya da ki,
məcburiyyət üzündən
üzlərindən həya
pərdəsini atıb
yaşamağa vadar olanları Allahın yadına salmasını arzulayır ki, Allah-təala bu fəqir
bəndələrinə bir
xeyirxahlıq qapısı
açsın - "Allahın
unutduğu adam" qiyafəsindən sıyrilib
çıxsınlar.
İçimdən çölə daşıdım
özümü...
Bir misra
Gömrük haqqı verdim...
Beləcə, öz iç dünyasını çölə
- zahirə çıxarmaq
üçün "gömrük
haqqı" olaraq misralara çevirir, daxili dünyasının səsini misralar vasitəsilə zahirə çıxardır, oxucusuna
bəyan edir.
Kitabda getmiş poemalarının
ruhunda da eyni məzmun yükü daşınır
- "Allahın unutduqlarını"
yada salmaq missiyası boy göstərir:
Bir yüyənsiz at,
bir paslı qılınc
və havadan asılmış
bir qaragül papağın şəklinə
nə baxırsan, məmləkətim?!
"Qan yaddaşının kişnərtisi" adlı
lirik poemadakı bu başlanğıc misraların təsvirində
"Allahın unutduğu
məmləkətimiz" görünür:
"Gavur "Ocağ"ı
tüstülənir qədim
Xankəndinin küçələrində":
Təzə qan izini
Yalayan canavar tək
Gavur nəfəsi
Dağların-daşların üzünü yalayırdı.
"Topxana" meşəsinin
hıçqırığı
Ağac-ağac, budaq-budaq,
Yarpaq-yarpaq
Sükutu cırmaqlayırdı.
Buğlanırdı
Bulud-bulud
Qarabağ torpağının intizarı...
Balayar Sadiq bir vətənpərvərlik
yanğısı ilə
Qarabağ dərdimizi
izhar eləyir, yüyənsiz atı yüyənləyən, pas atmış
qılıncımızı ovxarlayan, qaragül papağı qeyrət simvolu kimi başına
qoya bilən köhnə kişiləri
- mərd ərənləri
yurd uğrunda savaşa - vətənimizin
azadlığı yolunda
cihada səsləyir...
"Məmləkət kreslo-kreslo
vurnuxurdu,
Kabinetlər
Manqurtluq
havası qoxuyurdu",
-
deyə kreslo davasına çıxan kabinet manqurtlarının bu Allahsızlıqlarından
- "Allahın unutduğu
adamlar"dan şikayətlənir,
qan yaddaşı dəli bir hayqırtı
çəkib kişnəyir:
Yurdun taleyinə qapı kimi açılmış
Qaranlıqların çiçəyi çırtlayırdı.
Beyrək-beyrək,
Buğac-buğac,
Xatun-xatun
Dədə Qorqud boylarının
bağrı çatlayırdı.
Bu cür təsirləndirici
duyğularla yurdun taleyinə qaranlığın
qapı kimi açılmasını, çiçəyi
çırtlayan qaranlıqda
yurd itkisini ağır faciə kimi təsvir edir:
Bu qəmdən qəm yoluna çıx,
Taleyə qəm yolu açıq.
Tökülməyə qanımız yox,
Qəm yemə,
a Xan kişnərti.
"Tökülməyə qanımız
yox" - yəni yurdun azadlığı uğrunda qan töküb döyüşənlər
gərəkdir fikri ilə çıxış
edən şair oyum-oyun oyulur, qan yaddaşının kişnərtisi əks-səda
verib oxucu dünyasını silkələyir:
Məmmədəmin harayıyla
Ovxarlanırdı azadlıq savaşı...
Yüyənini qıran at kimi
Kişnəyirdi qan yaddaşı.
Salam, a qan yaddaşımdan
Dünyaya baxan kişnərti.
Yuxulardan
bulud-bulud
Ömrümə yağan kişnərti!
Bu cür lirik-fəlsəfi duyğular üstündə
qan yaddaşını
hayara çağıran
Balayar Sadiq "yuxulardan bulud-bulud ömrümə yağan kişnərti" deməklə
yurd itirənlərin bu itkidən yuxularının da ərşə çəkildiyini
- dərdin bulud-bulud ömrə yağmasını
məcazi bir tonda vurğulayır, digər tərəfdən
isə yuxunun bir təhtəlşüur
hadisəsi olduğunu
da xatırladıb gecə yatarkən özlərindən ixtiyarsız
yuxularında yağı
tapdağında qalmış
dədə-baba torpaqlarımızı
gördüklərini də
demək istəyir. Çünki yuxuda görünənlər
qan yaddaşının
kişnərtisi olub, adamı unutqanlıqdan xilas olmağa səsləyir. Nəticədə isə bununla müəllif sanki "vətənə gəldim,
imana gəldim" məsəlinə müvafiq
şəkildə vətəndaşları
qan yaddaşını
oyatmağa - unutqanlıqdan
xilas olmağa səsləyir. Axı bu
məntiqlə düşünəndə
vətənsiz adamın
imanı olmaz; imansız adamın isə nə Quranı, nə dini, nə də
başının üstündə
uca Allahı olar. Deməli, insan özündən - öz vicdanından - daxili Allahından başlamalıdır öz
günahlarını yuyub-təmizləmək
üçün... İnsan öz
vicdanını və
allahını unutmamalıdır
ki, Allah-təala da öz bəndəsini
yadına salsın - unutmasın. "Allah dağına baxıb qarın yağdırar",
- deyiblər. İnsanlar
yollarından azandan,
Allah-bəndə münasibətini
korlayanda, onda Allaha da acıq
gedər, Allah da bəndəsini yadına salmaz...
Bir sözlə, Balayar Sadiqin "Allahın unutduğu adam"
kitabının adı
və içi - məzmunu o ideyanı təlqin edir ki, əvvəlcə adam öz allahını
unutmamalı, vicdanını
satın alıb yeməməlidir. Çünki
namusu itə atıblar, it yeməyib deyiblər:
Adamın
it olması,
İtin
adam olması
Məchul ədəddir.
Adamla itin arasındakı məsafə
Cəbr dəftəridir.
Bu məsafədə aksiomlar
Oyuncağı əlindən alınmış
uşağın
Göz yaşları qədər
Səmimilik qoxuyur.
Adamın
uşaqlığı
İtin küçüklüyünə parodiyadır.
Cəngəllik qanunlarının yuxusu
qarışır deyəsən...
Burda məntiq
başını götürüb
qaçır
misraların arasıyla.
Meydandan
qaçmaq
Qorxunun təbəssümüdür
Ya da əksinə...
Bu şeirdə də müəllif yuxarıdakı
xalq məsəlinə
adekvat bir məntiqlə getmiş, sonda isə "meydandan qaçmağı"
- döyüş zonasından
qaçıb fərarilik
eləməyi "qorxunun
təbəssümü" - qorxunun gülüşü,
acizliyin qələbəsi
kimi bədii planda ifadə etmişdir.
Başqa
sözlə, deyilənlərdən
bir daha onu yekun nəticə
olaraq çıxarmaq
gərəkdir ki, istər Balayar Sadiqin şeirlərində,
istər poemalarında,
elə konkret olaraq misal gətirdiyimiz
poemasında dil açıb danışan
duyğuların arxasında
"Allahın unutduğu
adam" - "Allahın
unutduğu məmləkət"
ifadəsi dayanıb. Müəllifin "Allahın
unutduğu adam"
qiyafəsindən siyrilib
çıxmaq üçün,
Allahın unutduğu məmləkət"in vətəndaşları
olmamaq üçün
aşıladığı ideya ondan ibarətdir
ki, öncə insan öz Allahını
unutmamalıdır. Və
bir də bir arzu boy göstərir:
Heç kəs "Allahın unutduğu adam" olmasın.
Şakir Əlifoğlu,
fəlsəfə doktoru, dosent
Ədalət.- 2013.- 13 fevral.- S.8.