Ozanların yolu
Türkün
iki minillik ədəbiyyat tarixinə nəzər salsaq
çox zirvələr yada düşər. Sıralayanda
siyahı düşündüyümüzdən böyük
olar. Mükəmməl insan, mükəmməl cəmiyyət
axtarışlarında humanist və dünyəvi
poeziyamız Nizami Gəncəvi, İmadəddin Nəsimi, Yunis
Əmrə, Məhəmməd Füzuli, Mövlanə Cəmaləddin,
M.Ə.Sabir, S.Vurğun kimi dahilər yetişdirib. Elə son
iki əsrdə XIX-XX yüzillərdə milli ədəbiyyatımız
böyük bir sıçrayışla Şərqdə və
Qərbdə tanınıb, istiqlal şüurumuzun, dövlətçilik
təfəkkürümüzün hazırlanmasında,
formalaşmasında ictimai şüurun digər formaları kimi,
poeziyamız öncül mövqedə dayanıb.
Bu
çətin, əzablı, ancaq şərəfli yolun
yolçuları sırasında xalq şairi Zəlimxan Yaqubun
adı və ünvanı poeziyamızın, ictimai fikrimizin
yaddaşına əbədi həkk olub. Ümumxalq məhəbbətinin
səviyyəsinə, miqyasına görə son bir əsrdə
Z.Yaqubu ancaq Səməd Vurğunla, Məmməd Arazla, Bəxtiyar
Vahabzadə ilə müqayisə etmək olar. 40-50-ci illərdə
poeziyanın möhtəşəm zirvəsinə yüksələn
S.Vurğundan, Məmməd Arazdan, Bəxtiyar Vahabzadədən
sonra təkrar eyni müvəffəqiyyəti heç kəs təkrar
edə bilməmişdi. Bütün türk dünyasında
iki minilliyin, iki əsrin keçidində poeziya, mənəviyyat
ustadı olmaq qisməti, vəzifəsi Zəlimxan Yaqubun boyuna
biçildi. Bu təkcə bir
şəxsin, bir ədəbiyyat mütəxəssisinin fikri
deyil.
Zəlimxan
Yaqubun böyüklüyün, ədəbiyyatımızdakı
yerinin möhtəşəmliyi ondadır ki, o poeziyaya
sısqa bulaq kimi gəlmədi.
Dağ seli, yaz yağışı kimi poeziya nəhrini
doldurdu. Ancaq dağ selindən fərqli olaraq boz-bulanıq
axmadı, bulağı gözü kimi saf, dupduru
göründü:
Alıb
çiyinlərimə ömür adlı bir yükü,
Qışdan
yaza çıxmışam, yazdan yaya gəlmisəm.
Yağış
kimi hopmuşam torpağın ciyərinə,
Süzülüb
çeşmələrə, axıb çaya gəlmişəm.
Ayağı
torpaqda, başı buluddan yuxarıda - bu şairin ədəbi
portretidir. Mayası ilahi eşqdəndir. Düz qırx ildir əlinə
dəmir hasa, ayağına dəmir çarıq geyinib həqiqət,
halal dünya, halal insan axtarışındadır. Bu məqsədlə
müqəddəs yerlərə - Məkkəyə, Mədinəyə
üz tutub, dünyanı bəladan, iblisdən qurtarmaq
üçün tanrıya duaçı olub:
Dünya
başdan ayağa insaf olsun, din olsun,
Dünyada yaxşı nə var, artsın birə-min olsun.
Verdiyin hər nemətə min dəfə şükür
olsun
İlahi, xırdalama, həmişə
böyüt bizi.
Allahın verdiklərinə şükür
edən şair öz taleyinin arxasınca gedir. Ancaq hara
gedirsə, ayağı
hara dəyirsə işıq, nur aparır, dünyanı xeyirxahlığa, ədalətə
səsləyir. Dünya
romantizminin mayasında
dayanan insanı ucaltmaq, ona yüksək
zirvədə, günahlardan
təmizlənmiş şəkildə
baxmaq konsepsiyası
Zəlimxan Yaqub yaradıcılığında yeni, daha müasir
və poetik formada meydana çıxır. Kinə-küdurətə üsyan edən, badalaq hərislərinə
gülən, onların
nadanlığına heyfslənən
şair, hər cür pisliyin, nifrətin, şeytan fitnə-felinin qarşısına
çox qüdrətli
bir silahla çıxır. Elə silahla
ki, xeyirlə şərin mübarizəsində
bu silah reaktiv mərmilərin, nüvə potensialının
gücünü sıfıra
endir - dünyanı sevgi yağışına
tutur. Şıdırğı
bir yaz yağışından
sonra təbiət necə təmizlənirsə,
gözəlləşirsə, Zəlimxan Yaqubun "sevgi yağışından"
sonra insanın, oxucunun içi, mənəviyyatı da o cür saflaşır, ucalır və naqisliklərdən təmizlənir:
Necə
ki, kin-küdurət bir-birinə calaqdı,
İnsan hey qaçmaqdadı, həmişə
daş-qalaqdı.
Anamızı ağladan böhtandı,
badalaqdı,
Sevgi yağışına tutacağam
dünyanı.
Şifahi
xalq yaradıcılığından,
folklordan, xalq deyimlərindən Zəlimxan
Yaqub çox bacarıqla istifadə edir. Şair sonuncu beytdə "Bizi bu günə
salan böhtandı, badalaqdı" da deyə bilərdi. Fikrini başqa cür də ifadə etməyə münasib sözlər tapa bilərdi. Ancaq belə deyir: "Anamızı ağladan böhtandı, badalaqdı", "Anamızı
ağladan" sözündən
başqa heç bir ifadə müəllif fikrini bu qədər yerində, dəqiq ifadə edə bilməzdi. Bu mənada Zəlimxan Yaqub söz ustadı, söz ustasıdır. Onun tikdiyi möhtəşəm
sənət abidələrindən
bir kərpic (bir söz) qoparıb
başqa yerə qoymaq mümkün deyil. Yüz şair yığışıb
bir bəndin bir misrasını dəyişsə, boşluq
yaranar, yerini başqa söz və ifadələrlə
doldurmaq olmaz. "Dəli utanmaz yiyəsi utanar" atalar sözünü hamımız dəfələrlə
eşitmişik. Poetik
ifadədə həmin
deyimin rəndələnmiş,
qəlibə salınmış
formasına diqqət yetirək:
Əl açar, sevginin əli utanmaz,
Xırmanı iş görər,
vəli utanmaz.
Yiyəsi
utanar, dəli utanmaz,
Dəli
olmadığıma bir
addım qalıb.
Bədii
söz və sənətkar idealı - bu iki ifadənin
arasında Zəlimxan
Yaqubun bütöv bir dünyası , sənət kəhkəşanı
dayanır. O sözün
üstündə əsir,
onun nazını çəkir, - necə ki, ana öz
balasına nəvaziş
göstərir. Mahir futbolçu topla, rəssam fırça ilə, memar daş, qum və
çınqılla necə rəftar edirsə, şair də öz sənət materialı olan sözlə eyni cür davranır. Söz fikrə, fikir sözə pərçim olur, şerin məzmunu və forması vəhdət təşkil edir, biri digərini tamamlayır. O öz söz fırçası
ilə dünyanın
şəklini çəkir,
özü də necə çəkir? Dünyanın bütün
rəngləri, dərdləri,
ağrı-acısı, yalanı-doğrusu
bir tabloda əks olunur. Dünyanın dərd çəkən şairləri
çox olub. Ağılsızların və
ağıllıların da
dərdini çox görmüşük. M.Füzulidən,
Y.Əmrədən, Mövlanədən,
A.Ələsgərdən, H.Caviddən,
S.Vurğundan, M.Arazdan
sonra bu dərdin necə yük olduğunu, necə çəkildiyini Z.Yaqub yaradıcılığında təsadüf etdik:
Səninlə əkə bilmirəm,
Bir könül tikə bilmirəm.
Dərdini çəkə bilmirəm
Gəl şəklini çəkim
dünya.
Dərdi
çəkilməyən dünyanın
şəklini çəkmək
qisməti, taleyi Zəlimxan Yaquba qismət olub. Yarım əsrə yaxındır
ki, şair bu dünyanın şəklini çəkir,
möhtəşəm bir
ağrı poeziyası
və abidəsi yaradıb. Borçalı,
Zəngəzur, Dərbənd,
Qarabağ harayı bu ağrı poeziyasının qövr edən yaralarıdır.
"Dərbənddən gəlirəm",
"Mənim Borçalıda
qalan illərim",
"Cavad Heyət körpüsü", "Qarabağ
ən çətin sualdır, qardaş",
"Döyüşən türk,
oyanan türk, qalxan türk" və başqa şeirlərində şair
itirilən torpaqlara heyflənir, üsyan edir, xalqı, bütün türk dünyasını birləşməyə,
türkün qüdrətini
qaytarmağa çalışır,
bədii həqiqətdə
tarixi həqiqət axtarır şair. "Səbr eləmə" şerində astagəllərin
"səbr" fəlsəfəsinə
qarşı çıxır,
nələrə səbr
eləmək olmazların
içərisində birinci
ünvan kimi tarixi saxtalaşdıranları göstərir:
Qara yellər üstümüzdən
əsə bilər,
Əyri
əllər yolumuzu kəsə bilər.
Babaların ruhu bizdən küsə bilər,
Tarix saxta yazılanda səbr eləmə.
Mübariz, döyüşkən, Dədə Qorqudun, Atillanın ruhunu yaşadandır Zəlimxan
Yaqubun poeziyası. Mübarizə meydanı isə çox geniş və dəqiqdir: Dünyadakı
xeyirlə şərin,
əyriliklə düzlüyün,
mələklə iblisin
mübarizəsinə sərf
edib Zəlimxan Yaqub ömrünü. Bütün bunlar göstərir ki, şairin həyat yolu çoxlarının düşündüyünün əksinə olaraq rahat keçməyib - elə "Barışmaram"
şerində gördüyümüz
kimi:
Düşmən mənə zor göstərdi, zor elədi,
Ocağımı kül elədi,
qor elədi.
Ağlamaqdan gözlərimi kor
elədi,
Yanağımdan axan yaşla barışmaram!
Şair
insan ömrünü
beşiklə məzar
arasında yola bənzədir. Həmişə
söhbətlərin də
deyir ki, insanlar ancaq qəbristanlığa gedəndə
ölüm yadına düşür. Hər kəs hiss edir ki, son taleyi ölümdən keçir.
Ancaq məzarlıqdan
qayıdandan sonra yenidən bütün bunlar yaddan çıxır.
İnsanlar yenidən dünya malına uyur, yenidən xəyanətlər, iblis əməlləri baş alıb gedir. İnsan unutqan olmamalı, beşiklə məzar arasında ömrünü ləyaqətlə
yaşamalıdır:
(Ardı var)
Məhəmmədəli MUSTAFAYEV
AMEA-nın Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun aparıcı elmi
işçisi,
filologiya elmləri doktoru
Ədalət.-2013.-19 fevral.-S.5.