Ozanların yolu
(əvvəli
ötən sayımızda)
Canımızda
ağrı qalır, azar durur,
Ortalıqda can alveri, bazar durur.
Bu taledi, beşik ilə məzar durur,
İlk baharla
son baharın arasında.
Son vaxtlar Zəlimxan
Yaqubun səhhətində
müəyyən problemlər
yaranıb. Hal-hazırda
da xaricdə müalicələr alır.
Həkimlər məsləhət
görüb ki, vaxtaşırı doğulduğum
yerə get, oranın suyu-havası səhhətinə
müsbət təsir
edər. Xalq şairi həkimlərin bu məsləhətini unutmur,
imkan tapanda Borçalıya qayıdır.
Onun ata yurduna hər dönüşü el bayramına
çevrilir. Yaxın
rayonlarda adamlar dəstə-dəstə görüşünə
gəlir. Səfərlərin
birində bir neçə yaxınları
ilə Başkeçid
yaylağına gedib. Obalara səs düşüb, ağsaqqallar,
ağbirçəklər, gənclər şairin görüşünə yığışıb.
Şair bir neçə nəfərlə
ən hündür bir dağ zirvəsinə
qalxıb. Zirvədən
Borçalı ellərini
bir-bir seyr edərək deyib:
- Dünyanın heç bir yerindən baxanda bu qədər
şəhər, kənd,
oba görmək mümkün deyil.
Şairin
kövrəldiyini görən
nurani, ağsaqqal bir kişi əlini onun çiyninə qoyaraq deyib:
- Siz ki, bu
dağlara gəldiniz,
bu dağlar ölməyəcək. Siz
ölməyəcəksiniz yox, dağlar ölməyəcək
deyən bu ağsaqqalın hikməti
həqiqətə söykənir.
Bu həm də onu göstərir ki, gəzdiyi yaylaqlar, çıxdığı
dağ zirvələri
kimi Zəlimxan Yaqubun da poeziyası
əbədidir, həmişəyaşardır.
Zəlimxan Yaqub Borçalı dağlarının,
yaylaqlarının öz
şeirlərində yaşatdığı
kimi, bu yerlər də onu yaşadacaq, onu daim xatırlayacaq:
Vuruldum şəhərə, bağlandım
kəndə,
İstəyim dayanıb durmadı
gendə.
Uca zirvələrdən söhbət
düşəndə,
Mən sənə gətirdim iman, Başkeçid.
"Özün basdırdığın
ağaca söykən"
şeirlər kitabı
xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadənin belə bir fikri
ilə başlayır:
"Əlli yaşın
dastanı" poemasının
36 səhifəlik "Hardan
gəlir Zəlimxan"
fəslini türk dünyası ədəbiyyat
və sənətinin
manifesti proqram adlandırardım. Əslində
hardan gəlir Zəlimxan sualına belə də cavab vermək olar: Türk mifik təfəkküründən,
qopuz və sazdan, irfan şeirindən,
Quran və Məkkədən
gəlir Zəlimxan Yaqub. Kökü, qaynağı lap qədimlərə
gedib çıxan bu poeziya nəhri
ona görə bu qədər gur və təmizdir.
Hər bir şairin həyatında müəyyən
dönüş olur ki, bu onun
yaradıcılığında yeni səhifələr açır, həyat fəlsəfəsini formalaşdırır.
Məkkə ziyarəti
də bu cür səfərlərdən
biridir. Şair Məkkə ziyarətindən
sonra irfani istiqamətdə xeyli şeirlər, poemalar yazdı, sözün və tanrının ucalığını yeni poetik zirvəyə qaldırdı:
Quşun
lələyindən yüngül
olur can,
Durulub damarda nura dönür
qan.
İncəlir, kövrəlir, saflaşır
insan,
Yanaqlar yaş olur, Allah evində.
İnsanlarla, xalqla yaxın olduğu kimi təbiətlə də həmişə təmasdadır
Zəlimxan Yaqub. Onun təbiət sirlərinin bir qismi dünyaya göz açdığı
Borçalı ilə
bağlıdır. Xüsusilə
Dağ Borçalının
təbiət gözəllikləri
şairi daha çox duyğulandırır.
Uşaqlıq illəri
bu yerlərdə keçib. "Başkeçid
yaylağı" şeirində
yaddaşındakıları belə xatırlayır:
Xoşdu
bu yerlərdə duman da, sis də,
Meylin nə çəkirsə,
dağlardan istə.
Hər çay kənarında, hər bulaq üstə
Ömür bir əbədi
təravət istər.
Arı çiçəkdən bal çəkən
kimi, Zəlimxan Yaqub da öz
gücünü, qüvvətini,
poetik imkanlarını
təbiətdən alır,
özünü təbiətin
qoynunda azad, xoşbəxt hesab edir. Zəlimxan Yaqubun poeziyasında ancaq təbiət tərənnüm olunmur, təbiət öz rəngi, əsrarəngizliyi,
ilahi gözəlliyi ilə olduğu kimi şeirə gətirilir.
Buna görə də
Zəlimxan Yaqubun şeirləri təbiətlə
vəhdətdədir. Başqa
cür desək, bu şeirlər elə təbiətin özüdür. Ona görə də təbiətdən güc
alan, ona sığınan şair bu mövzuda qələm işlədəndə
çətinə düşmür,
özünü, fikri
və mənəvi rahatlığını təbiətdə
tapır:
Vurulmuşam şimşəklərin oyununa,
Sığınmışam çəmənlərin
qoynuna.
Misralarım çiçəklərin boynuna,
Muncuq kimi düzülməmiş
getmərəm.
"Özün
basdırdığın ağaca
söykən" kitabındakı
təbiət şeirlərini
şair "Təbiət
allahın şah əsəridir" adlandırıb.
Buna yeni əlavələr
edərək deyə bilərik ki, Zəlimxan Yaqubun təbiət şeirləri
çağdaş poeziyamızın
şah əsərləridir.
Müxtəlif kitablarında
bu tipli şeirləri oxuyan hər kəsə bir rahatlıq gəlir, yaşamaq həvəsi güclənir:
Bu sevgi, bu layla,
bu beşik bizim,
Çəkər növbəmizi bu
keşik bizim.
Nəyimizə lazım ev-eşik
bizim,
Bu yaşıl ağacın altı bizimdi.
Zəlimxan Yaqubun şeirlərində
mərhəmət, humanist fikirlər,
insana sevgi özünü daha çox göstərir. İstər ictimai mövzuda, istər təbiət mövzusunda,
istər məhəbbət
motivində yazsın,
fərqi yoxdur, insan ləyaqəti hər şeydən ucada dayanır, insanlar barışa, bir çətir altında yaşamağa dəvət olunur. Arı çiçəkdən
bal çəkdiyi kimi, insan da yaşamaqdan ləzzət almalıdır
- budur şairin həyat fəlsəfəsi:
Çəmənlər torpağa xalı çəkirsə,
Xalıda
yaşılı, alı
çəkirsə.
Arı çiçəklərdən balı çəkirsə,
Biz niyə sevməyək bir-birimizi?!
Ənənəvi şeir formalarına
Zəlimxan Yaqub daha çox müraciət edir. Zəngin rədiflər, qulaq və səs
qafiyələri, heca vəzninin yeddilik, səkkizlik, onbirlik, on dördlük və başqa formalarından məharətlə istifadə
etmək şairin əsərlərini daha oxunaqlı və yaddaqalan edir. Bədii ifadə vasitələrindən - epitetdən,
təkrirdən, təzadlardan,
mübaliğələrdən yeri düşəndə faydalanır, bu sahədə daim yeni uğurlara can atır. Fikrin çevik ifadə formasına nail olmaq üçün yeddilikdən,
səkkizlikdən istifadə
edir:
Qonaq elə bağına,
Çağına qız çağına.
Gözəlin ayağına
Gəlməkdən gözəl nə
var?
İtirilmiş rayonlardan, torpaqlardan
danışanda şeirdə
bir dəvə ləngəri hiss olunur, hüzn, kədər duyulur. Şair qəzəbini, düşmənə nifrətini
daha dəqiq, effektli şəkildə qələmə alanda isə onbeşlikdən istifadə edilir:
Nə Tərtərdə ləzzət
qaldı, nə Qarqarda, Laçında,
Oğul
qanı xanılandı
anaların saçında.
Şəhid oldum Xocalıda,
şəhid oldum Laçında.
Bu yolların son
ucunda şəhidlikdi
qismətim,
Dur ayağa məmləkətim,
qalx ayağa, millətim!
Böyük şairlər, tanınmış
sənətkarlar öz
həyat fəlsəfəsini
ömrünün kamillik
çağında yazır.
Sevincli-kədərli, qayğılı-qayğısız
günlər arxada qalanda, yaşın yetkin çağlarında
şair dönüb geriyə baxır, keçdiyi ömür yoluna boylanır.
Bu zaman nə görür,
necə görür və bütün bunları necə qiymətləndirir - bu bədii təfəkkür
sahibinin poetik istedadı ilə bağlıdır. Bu yaxınlarda
"Kredo" qəzetində
Zəlimxan Yaqubun bir səhifəlik şeirlərini oxudum. Hiss
olunur ki, həmin şeirləri son
aylarda, can ağrılarının
onun incitdiyi günlərdə yazıb.
"Çətin ağrılar",
"Bilsəydim", "Gəzirəm",
"Həqiqət", "Həkim", "İmtahan",
"Əzrayılın qılıncı",
"Həsrətimin rəngi
sarı", "Yaramı
boş bağla" və şair şeirləri oxuyan hər kəsdə həyatın mənası,
ömrün beşiklə
məzar arasındakı
məsafəsi haqqında
təsəvvür yaranır.
Şeirlər göstərir
ki, Zəlimxan Yaqub bütün ağrılardan, əzablardan
ucada dayanıb.
O "son
ucu ölümlü"
dünyanın puçluğunu
elə Dədə Qorqudun özü kimi yaxşı dərk edir. "Bilsəydim"
şerini birnəfəsə oxuyuruq. Xəstəliyin onu nə
vaxt yaxalayacağını əvvəlcədən bilsəydi,
nə edəcəyini öyrənməyə
çalışardı. Ancaq bilsəydimdən sonra şairin
nə edəcəyi şeirdə yoxdur. Elə yaxşı ki,
yoxdur. Yaxşı ki, elə bir yığın sualı elə
bir yığın cavabsız qoyur:
Bilsəydim
yazda da yarpaq tökülür,
Bilsəydim
payızdan əvvəl qış gəlir...
Bilsəydim
dizləri əsdirib, əsib,
Bilsəydim
xəyanət yolları kəsib,
Bilsəydim,
Bilsəydim...
Bu dünyada cavabı olmayan suallar çoxdur. Azman sənətkarların heç
biri bu suallara
cavab tapa bilmədikləri kimi, yəqin ki, Zəlimxan Yaqub da tapa bilməyəcək.
Şairin xatirə şəkilləri arasında
diqqətimizi bir şey cəlb etdi. Şəkillərin birində o əlini sal qayaya dayayaraq
dərin xəyallara dalıb. Daş parçasının üzərinə
"Ozanların yolu"
yazılıb. Zəlimxan
Yaqubun yolu da Ozanların yoludur, uluların, möhtəşəmlərin, irfan
dünyasının yoludur.
Məhəmmədəli MUSTAFAYEV
AMEA-nın Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun aparıcı elmi
işçisi,
filologiya elmləri doktoru
Ədalət.-2013.-20 fevral.-S.6.