Tanınmış teatr
rəssamı Nabat Qurbanova "Hər tamaşaya
sonuncu işim kimi baxıram"
Hər
yeni tamaşadan sonra dramaturq, quruluşçu rejissor və
baş rolun ifaçıları diqqət mərkəzinə
düşür. Müsahibələr, telesüjetlər,
irili-xırdalı resenziyalar... Tamaşanın quruluşçu
rəssamı nadir hallarda yada düşür. Ən uğurlu
tamaşalarda belə bəzən onların adı xəsisliklə
çəkilir.
Müxtəlif
teatrlarda 60-dan çox tamaşaya səhnə tərtibatı
verən, onlarla televiziya tamaşasında, filmlərdə
quruluşçu rəssam kimi uğurlu işlərə imza
atan Nabat Qurbanova bu məsələyə təbii baxır:
- Sənətə
gəldiyim ilk vaxtlar bu mənə bir az qəribə
görünürdü. Çünki Moskvada təhsil
aldığım illərdə tamam başqa mənzərə
görmüşdüm. Orada quruluşçu rəssamlara
münasibət belə demək mümkünsə, daha ciddi
idi. Mossovet Teatrında görkəmli teatr rəssamı Enar
Georgiyeviç Stenberqin yanında təcrübə keçərkən
bu sahəyə necə önəm verildiyinin şahidiyəm.
Stenberq təkcə sovet məkanında deyil, bütün
dünyada tanınmış teatr rəssamı idi. Yaponiya,
Almaniya, Çexiya da daxil olmaqla əksər ölkələrdə
tamaşalara tərtibat vermişdi. Məşqləri izləyir,
bütün detallara ciddi fikir verirdi. Bədii tərtibatla
bağlı hansısa bir nüans onu qane etmirdisə hətta
tamaşanın premyerasını da təxirə saldıra
bilirdi.
Bizdə isə mənzərə fərqli idi. İllər ötdükcə bu məsələyə alışmağa məcbur oldum. Ona görə də təkcə özümün yox, həm də digər həmkarlarımın mətbuatın diqqətindən kənarda qalmasına təbii baxıram. Tutaq ki, sıravi tamaşaçı zalda oturub tamaşaya baxır. O, ilk növbədə aktyorun ifasına diqqət yetirir. Amma əsərin mahiyyətini açan təkcə ifaçı deyil axı. Rejissor verdiyi səhnə yozumu ilə, quruluşçu rəssam öz tərtibatı ilə əsərin tam mahiyyətini açmağa çalışır. Teatra gələn hər tamaşaçıdan və ya media nümayəndəsindən səhnəqrafiya ilə bağlı dəqiq fikir gözləmək də mümkün deyil. Azərbaycanda bu sahəni dərindən bilən barmaqla sayılacaq qədər mütəxəssis var. Quruluşçu rəssamın işinə qiymət vermək tamaşaçıdan zövq, dünya görüşü, savad tələb edir. Peşəkar insanların dəyərləndirməsi, hətta müəyyən iradı sənə stimul verə bilər. Yaradıcılığımın ilk illərində rəssamlığın başqa janrları ilə məşğul olurdum. İş elə gətirdi ki, Lənkəran Dövlət Dram Teatrında quruluşçu rəssam kimi çalışmağa başladım. Mərhum rejissorumuz Əşrəf Quliyevin quruluşunda Anatoli Safronovun "Qəribə doktor" tamaşasına baxan görkəmli teatr xadimi, SSRİ xalq artisti Mehdi Məmmədov quruluşçu rəssamın işinə də yüksək qiymət verdi. Məni görən kimi təəccübləndi, dedi ki, elə bilirdim quruluşçu rəssam təcrübəli adamdı, amma sən lap cavan imişsən. Sən çalış bu sənəti davam etdir. Unutma ki, mən bu sözü hər adam demirəm. Mehdi müəllimin dəyərli fikirləri məni bu sənətə daha da bağladı. Sumqayıt Dram Teatrında Hüseyn Cavidin "Afət" əsəri hazırlananda məni quruluşçu rəssam kimi dəvət etdilər. Tamaşanın premyerası Bakıda oynanıldıqdan sonra maestro Niyazi mənə telefon açıb işimi müsbət qiymətləndirdi. Musiqili Komediya Teatrında Üzeyir Hacıbəylinin ölməz "Arşın mal alan" əsərinin yeni quruluşuna baxarkən Mədəniyyət və Turizm naziri Əbülfəs Qarayev quruluşçu rəssam kimi mənim işimə yüksək qiymət verməklə yanaşı səhnəqrafiya ilə bağlı elə incə məqamlara toxundu ki, heyran qaldım. Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi 2011-ci il üçün "Zirvə" mükafatını Musiqili Komediya Teatrının hazırladığı Qoqolun "Evlənmə" tamaşasına verdi. Sevinirəm ki, bu uğurda quruluşçu rəssam kimi mənim də payım var və bu əməyi qiymətləndirirlər.
- Çəkilən zəhmətə qiymət verilirsə deməli bu sahəyə maraq da artacaq. Keçdiyiniz yol, gördüyünüz uğurlu işlər imkan yaradır ki, gənclərə məsləhət verəsiniz. Gənc həmkarlarınıza nələri məsləhət görərdiniz?
- Kim desə təhsil alıb rəssam oldum, bilin ki, yalan danışır. Rəssamlıq bir Tanrı vergisidi, gərək rəssam kimi doğulasan. Onu oxumaqla öyrənmək mümkün deyil, ən güclü müəllimlər belə sənə yalnız istiqamət verə bilərlər. Bəzən zarafatla deyirəm ki, ürək həkimi diş çəkə bilməz. Bizim sahədə də hər rəssamın da teatrda, kinoda quruluşçu rəssam kimi çalışması mümkün deyil. Bəzən elə olur ki, gənc rəssam gəlib tamaşaya bədii tərtibat vermək istədiyini deyir. Amma elə ilk sualdaca məlum olur ki, çalışacağı teatrda səhnənin ölçüsünü belə bilmir, texniki avadanlıqlardan xəbəri yoxdu. Bunları bilmirsə, tamaşaya necə tərtibat verəcək? Bu sənətlə ciddi məşğul olmaq istəyənlərə isə həmişə teatrı dərindən öyrənməyi, işlərinə ciddi yanaşmağı tövsiyə edirəm. Quruluşçu rəssamın işi eskiz verməklə bitmir ki... Mən hər yeni tamaşa üzərində çalışanda geyim, əlbəsə, dülgər, işıq və dərzi sexlərini gəzir, işlərin icrası ilə maraqlanıram. İşlər tam hazır olmayana qədər narahatlıq keçirirəm. Hər yeni tamaşaya sonuncu işim kimi baxıram. 60-dan çox teatr, onlarla televiziya tamaşalarını, filmləri belə hazırlamışam. Sənə tapşırılan işin narahatlığını keçirmirsənsə, ondan uğur gözləyə bilməzsən. Hər premyeranın sonunda yaradıcı heyətlə birgə səhnəyə çıxmıram. Yalnız 50 faiz razı qaldığım tamaşaların premyerasında səhnəyə çıxmağa razılaşıram.
Quruluşçu rejissorla işləməyin özü də xüsusi bacarıq tələb edir. Elə rejissorlar var ki, quruluşçu rəssamın fikirlərini eşitmək istəmir, ancaq öz ideyasını həyata keçirməyə çalışır. Mən belə rejissorlarla çalışmaqdan imtina edirəm. Deyirəm ki, sizə quruluşçu yox, icraçı rəssam lazımdı. Ağlına, savadına, istedadına bələd olduğum quruluşçu rejissorlarla isə həvəslə əməkdaşlıq edirəm. Quruluşçu rəssam kimi mənim baxışım, yozumum, dəst-xəttim hiss olunmayacaq, görünməyəcəksə mən o tamaşanın hazırlanmasında niyə iştirak etməliyəm? Bəzən teatr direktorları, quruluşçu rejissorlar görəndə ki, sənin verdiyin eskizin hazırlanması, dekorasiyaların qurulması çətin alınır və ya maliyyə cəhətdən baha başa gəlir, həmin variantdan imtina etmək istəyirlər. Necə deyərlər, çalışırlar ki, tamaşanı yola versinlər. Müxtəlif teatrlarda tamaşa hazırlayarkən belə hallara çox rast gəlmişəm. Musiqili Komediya Teatrının direktoru, əməkdar incəsənət xadimi Əliqismət Lalayev bəlkə də yeganə teatr rəhbəridir ki, quruluşçu rəssamı həmişə sona qədər müdafiə edir, lazım ola bütün şəraiti yaradır.
- Bir vaxtlar bizim
teatrlarda bir tendensiya müşahidə
olunurdu. Monumental, klassik əsərə quruluş verilirdisə səhnəyə o qədər
dekorasiya yığırdılar
ki, aktyorlar addım atmağa yer tapmırdılar.
İndi müasir texniki avadanlıqlar quruluşçu rəssamların
da işinə yarayır...
- Həmişə çalışıram
ki, səhnədə lazımsız bir dənə də detal olmasın. Tamaşaçının səhnədə gördüyü hər bir detal quruluşçu
rejissorun ideyasının
açılmasına kömək
etməli, teatr dili ilə desək,
oynamalıdı.
- Stanislavskinin sözü olmasın, əgər
birinci pərdədə
divardan tüfəng asılıbsa, tamaşanın
sonuna qədər hökmən açılmalıdı...
- İllər ötsə
də sübut olunur ki, bu
fikir boşuna deyilməyib. Tez-tez digər həmkarlarımın
hazırladığı tamaşalara
baxıram. Fikirləşirəm ki, görəsən filan detalı quruluşçu rəssam
niyə verib? Bəzən tamaşanın sonuna kimi bu sula
cavab tapa bilmirəm. Görünür sadəcə səhnəni
doldurmaq istəyib.
Bundan öncəki
sualınızın cavabına
gəlincə, bizim teatrlarda həmişə,
hətta sovet dövründə də, işıqlandırma məsələsi
ən böyük problemlərdən olub. Moskva teatrlarının tamaşalarına
baxanda həsəd aparırdıq ki, bizdə belə işıqlandırma nə
zaman mümkün olacaq... Son illər teatrlarımız yenidən
təmir olunur, müasir
texniki avadanlıqlar quraşdırılır. Çalışdığım Musiqili Komediya
Teatrı yüksək
standartlara uyğun təmir edilir. ən yeni
avadanlıqlar alınır.
Təmirdən sonra teatrımıza
gələn tamaşaçılar
yəqin ki, səhnədəki keyfiyyət
dəyişikliklərini də
hiss edəcəklər.
- Tamaşalarda, filmlərdə
quruluşçu rəssam
kimi çalışmısınız.
Bilirəm ki, rəssamlığın
digər janrlarında
da əsərlər yaratmısınız. Bəs niyə
fərdi sərgi təşkil edib çəkdiklərinizi müzakirəyə
çıxarmırsınız?
- Mədəniyyət və
Turizm naziri Əbülfəs Qarayev də fərdi sərgi açmağımı
təklif edib. Amma hələ tərəddüd
içindəyəm.
- Səbəbini bilmək olarmı?
- Fərdi sərgi elə bir işdir
ki, orada gərək hər şey zövqlə, yüksək səviyyədə
hazırlansın. Mən belə
şeylərə çox
diqqət yetirirəm.
Çünki rəssam olmazdan
öncə qadınam.
Etibar CƏBRAYILOĞLU
Ədalət.-2013.-16 fevral.-S.10.