ÖTƏN
GÜNLƏR QAYITMASA DA...
ƏDƏBİ
HƏYAT
"Ömür
keçdi, gün keçdi, Cavan olmam bir də mən". Bir
xalq bayatısı bu nisgillə bitir və insan yaşa dolduqca
doğrudan da ötən günləri tez-tez xatırlayır,
o günlərin, o ayların içindən
acılı-şirinli, ömür boyu unudulmayacaq anları
çəkib-çıxarır, sanki o anları bir də
yaşamaq istəyir.
Dünya
ədəbiyyatında bu mövzuya yüzlərlə, minlərlə
əsərlər həsr edilib. Son illər bu mövzuya tez-tez
müraciət edən yazıçılarımızdan biri də
Novruz Nəcəfoğludur. Onun "Keçən cavan
çağım ola" povest-portreti gənclik illərinə
səyahət əsasında yazılıb. Amma bu povest
haqqında söz açmamışdan əvvəl müəllifin
"Dağa çiyin verən ədib" ("525-ci qəzet,
8 dekabr, 2012) və "Belə qocalasan, qocalanda da" ("Ədalət"
qəzeti,16 fevral, 2013) portret -hekayələrini xatırlamaq
istəyirəm.
Ədəbiyyatda
portret janrı çox işlək formalardan biridir. Bəzən
elə zənn olunur ki, burada əsas xətti xatirələr,
ömrün ötən günlərinin xatırlanması
tutur, ona görə çətin deyil portret yaratmaq. Amma bu,
yanlış fikirdir, çünki təkcə xatirələr
əsasında bir insanın bədii portretini yaratmaq
mümkün deyil. Portret yaratmaq üçün müəyyən
bədii priyomlar, yazıçının xarakter yaratmaq vasitələri
mühüm şərtdir və Novruz Nəcəfoğlu
çox yaxşı tanıdığı iki insanın
portretini məhz bu ustalığı sayəsində yarada
bilmişdir. "Dağa çiyin verən ədib" xatirə-hekayəsinin
qəhrəmanı mərhum yazıçı Məmmədhüseyn
Əliyevdir. Azərbaycan oxucuları onu "Dağlar
oğlu", "Dağda bahar", "Lənkəran hekayələri",
"Torpağın ətri", "Qayaların səsi",
"Döyüşən illər" kitablarından
tanıyırdılar. O, vəfat etsə də, indi də onu
xatırlayırlar, çünki nə doğulduğu Lerik
torpağı, nə də Lənkəran ədəbi
mühiti unudub onu. Məmmədhüseyn Əliyevlə mənim
də bir neçə görüşüm olub və
açığını deyim ki, təkcə yaş fərqinə
görə deyil, ünsiyyət nöqteyi-nəzərindən
də münasibətimiz dostluğa çevrilmədi. Amma buna
baxmayaraq, qocaman bir yazıçı kimi ona hörmətim əksilmədi.
Novruz Nəcəfoğlunun
xatirə-hekayəsində Məmmədhüseyn
Əliyevin tam və dolğun insan-yazıçı-ziyalı
obrazı ilə qarşılaşırıq. Müəllif
onunla görüşlərində ən xarakterik detalları
xatırlayır: necə oldu ki, dağ cüssəli bu insan-kənd
müəllimi Lerikdən uzaqlaşdı, Lənkərana
köçdü və necə oldu ki, tezliklə Cənub ədəbi
mühitinin aparıcı şəxsiyyətinə
çevrildi? Bütün bunlara hekayədə cavab tapırıq
və N.Nəcəfoğlu Məmmədhüseyn müəllimin
xarakterindəki ən önəmli, insanlarla münasibətində
dərhal üzə çıxan
cizgilərini təqdim edir. CƏSARƏT... "İndi
bu sətirləri yazdığım məqamda
düşünürəm ki, kim bilir, bəlkə də elə
Məmmədhüseyn müəllimin
xatirinə o zamanlar bu əyalət şəhərində,
Lənkəranda Yazıçılar Birliyinin filialı təşkil
edilibmiş və təbii ki, o kişi də həmin
filialın ilk rəhbəri olubmuş. Burasını da
düşünürəm ki, Məmmədhüseyn müəllimin
ötkəmliyinə, düzünəqululuğuna, cəsarətinə,
elə bu keyfiyyətləri ilə də üst-üstə
düşən geniş yaradıcılıq diapazonuna bələd
olan "yuxarıdakı" suyu üfürə-üfürə
içən yetkililər həm də tezcənə bu
filialı "təşkil edibmişlər" ki, bu mərd,
sözü kimi özü də bütöv kişinin
başını buralarda qarışdırıb mərkəzdən
uzaqda tutsunlar".
Məmmədhüseyn
Əliyev kifayət qədər cəsarətli insan idi və
N.Nəcəfoğlu da onun bu cəhətinin
açıqlanmasına daha çox diqqət yetirir.
Yaxşı olar ki, Novruz müəllim M.Əliyev haqqında
bu yazını bir qədər də genişləndirsin, onun
həssas bir ata, Cənub bölgəsinin ağsaqqalı,
gözəlliklərə vurğun bir insan kimi də təqdim
etsin.
"Ədalət"
qəzetində çap olunmuş "Belə qocalasan,
qocalanda da..." xatirə-hekayəsi isə (müəllif bu
yazını esse-portret adlandırmışdır) qocaman
ziyalı Həmzə Vəliməmmədova həsr
olunmuşdur. Həmzə Vəliməmmədov yetmiş
beş yaşına gəlib çatıb və Novruz Nəcəfoğlunun təqdimatı
olmasa belə, eşitdiyimə-bildiyimə görə, Həmzə
müəllim Lerik rayonunda ən hörmətli, nüfuzlu
şəxslərdən biri olmuşdur. Amma Novruz müəllim
ona həsr olunan yazıda Həmzə müəllimin
bütün insani cizgilərini bir araya toplayır və nəsillərə
nümunə göstərir.
"Elin-obanın xətir-hörməti, ehtiramı,
dövlət tərəfindən də qiymətləndirilərək
verilən halal bir fəxri ad... Həmzə müəllimə
həsəd yox, qibtə etmək olar: "Bax, belə qocalasan
qocalanda da".
Bu iki
hekayə sənədli faktlar əsasında yazılıb və
müəllifin başlıca uğuru da sənəd
faktını bədii fakta çevirib portret yaratmaqdır. Bu
cəhəti biz müəllifin "Keçən cavan
çağım ola" povest-portretində daha əhatəli,
geniş şəkildə izləyə bilirik.Əgər haqqında
söz açdığımız iki hekayədə sənədli
faktlar mühüm rol oynayırsa və qəhrəmanları
tanıtmaq üçün bədii stimula çevrilirsə,
povestdə sənədlilik konkret mahiyyət
daşımır. Burada sənədli, real, həyati faktlarla bədii
həqiqətlər qaynayıb-qovuşur. O, yaxşı tanıdığı
bir insanı-Kəlbi əmini oxuculara təqdim edir. Burada
portret yaratmaq üçün geniş imkanlar üzə
çıxır: Kəlbi əmi deyilən şəxs həm
bir insan, el ağsaqqalı kimi fərdi planda, həm də onu əhatə
edən mühitin, dostlarının əhatəsində
canlandırılır. Ümumi xarakteristikalarla müəyyən
bir hadisənin təsviri zamanı diqqəti cəlb edən təsvirlər
bir-birilə çulğaşır, portretin daha dolğun
çıxmasını şərtləndirir.
"Kəlbi
əmi ağayana adam idi. Ətrafındakı adamlarla, qohum,
qonum-qonşu, tanış-bilişlə münasibətlərində
qəribəliklər, özünəməxsusluqlar
vardı". Müəllif də elə bu qəribəliklərdən,
özünəməxsusluqlardan söz açır. Məlum
olur ki, Kəlbi əmi elin-obanın müqəddəs
sayılan, bütün əsrlər boyu uca tutulan adət və
ənənələrinin, ən gözəl keyfiyyətlərinin
təcəssümüdür. Əlbəttə, müəllif
onu zorla, süni şəkildə bütün müsbət
keyfiyyətləri özündə əks etdirən bir obraz
kimi canlandırmaqdan vaz keçir, qəhrəmanını hərəkətdə,
insanlarla münasibətdə, rəftarda göstərir.
Hər
şeydən əvvəl, Kəlbi əmi dostluğa layiq bir
insan kimi təqdim olunur.Povestdə-bütün əsər
boyu, insanların münasibətlərində DOSTLUQ onları
ucaldan, ülviliyə səsləyən mənəvi bir nemət
kimi vəsf olunur. "İllər ötdükcə, mən də
böyüyüb yaşa dolduqca qonşu kənddə
yaşayan Kəlbi əmi ilə atamın dostluğu da
böyüyür, iki dost evin oxşar tale qayğıları
da, qismətlərinə düşən sevinc payı da bərabər
bölünürdü. Vallah,
lap nağıllardakı kimi. İndi hər ikisi haqq
dünyasına qovuşmuş o əzəmətli, məğrur
kişilərin dostluq etdikləri uzun illər ərzində
aralarında cüzi də olsa inciklik, soyuqluq görmədim və
onları tanıyan bir kimsə də dediklərimin əksini
söyləyə bilməz. Kəlbi əmi bizim evin
qapısı üzünə açıq, həmişə
yolunu gözlədiyimiz əziz qonaqlarından idi...Dost dediyi,
dost bildiyi adamlar onun nəzərində müqəddəs idi.
Dostlarının yolunda hər əziyyətə hazır adam
idi". Bu ucqar dağ kəndlərinin "dostluq
kodeksi"ndə yazılıb ki, dağ camaatının,
xüsusən, bu yerlərin sakinlərinin belə bir adətləri
də var ki, hər ailənin başqa kəndlərdə
yaşayan müxtəlif peşə sahiblərindən
dostları olur.
Povestdə
xalq mənəviyyatını əks etdirən adət-ənənələr,
xüsusi məna daşıyan etnoqrafik xüsusiyyətlər,
nəsillərdən nəsillərə ötürülən
məişət reallıqları haqqında da maraqlı
söhbətlərin şahidi oluruq. Məsələn,
"Halabinni qalayçılar" haqqında öyrənirik
ki: "Bütün kəndin mis qab-qacağının,
samovarlarının qalaylanması bir neçə gün
çəkərdi. Və bu bir
neçə gündə evdə uşaqlardan ən
böyüyü olan mənim də öhdəmə
körük basmaq düşərdi. Qoyun dərisindən olan
körüyün qolçaqları ilə hava vurmaq çox
maraqlı idi və mən də bu işi həvəslə
yerinə yetirirdim". Bəzən bu tipli təsvirlər -bu
etnoqrafik detallar povestə bir şeiriyyət gətirir, təhkiyənin
axarını şirinləşdirir: "Kiçik
yaşlı qızlar, Gülbeyişlə Gülgəz
çoxdan keçib hananın arxasında, daldanacaqda
yatmışdılar. Evin xanımları da toxuduqları
xalçanın üstündə bugünlük işi
bitirib, kirkizi hananın arğacının arasına taxıb
həvəni də yerə qoyaraq mürgüləyirdilər. Onu da deyim ki, bu evə gəlib-gedəndən
gah kilim, gah da xalça toxunan o hananı öz yerində
görürdüm.
Payızın orta ayından, əl-ayaq,
çöl-bayır işindən yığışandan elə
indiki durduğu yerdə hana quraşdırılır,
bayramqabağı "qırmızı" lent kəsilib
yığışdırılırdı. Bir sözlə, bütün
qışı Bacı nənənin çəhrayı
peçin böyründə öz məlum nəğməsini
oxuyur, həvə, kirkiz də öz təbilini
döyürdü".
Povestdə
milli adət-ənənələrin təcəssümü
olan bəzi obrazlara münasibət xüsusilə diqqəti cəlb
edir. Məsələn, AT
obrazını götürək. Bütün povest boyu Ata
xüsusi rəğbət hiss olunur. "At minən kişi
düşdüyü yerdə gərək özündən əvvəl
miniyinin qayğısına qalsın. Onu yerbəyer edib otunu,
suyunu versin". Bu, təkcə qayğı deyil, həm də
əsrlərdən gələn, nəsillərdən nəsillərə
keçən əxlaqi dəyərdir. Atı sevmək insan
sevgisinin bir əlamətidir! Təsadüfi deyil ki, Kəlbi əmi
atları sevdiyi üçün cavan dostuna bir daylağ
bağışlayır. Kəlbi əminin Ata məhəbbəti
bəzən sərhəd tanımır. Povestdə onun
atının itməyiylə bağlı səhnə çox
təsirlidir. Məlum olur ki, sevimli atı indi
başqasınındır. Həmin adam atı qaytarmaq istəmir.
"Qərəz, atın yanında da kişi ilə bir xeyli
çənə döyürlər.Ata sahib durmaq istəyən
deyir ki, nə olsun, biz yaxınlaşanda at kişnədi. Bəlkə
elə məni görüb kişnədi. Kəlbi əmi deyir
ki, sən dur bu atın yanında, mən yavaş-yavaş
uzaqlaşım, əgər at cidardan dartınıb arxamca
kişnəməsə sənə bu at nədi, bir atın da
pulunu verib, o həyətində harayına gəlib sənə
qahmar çıxmaq istəyən adamlardan da üzr istəməsəm,
bu bığlar haram olsun mənə".Şərtləşdikləri
kimi edirlər. At hörükdən dartınıb güc
vurur, mıxı yerdən çıxara bilməyəndə
kişnəməyə başlayır.Kəlbi əmi də
geri dönüb "başıma nə gələr-gələr"
deyib əl atıb hörüyünü yerdən
çıxarıb yalını qucaqlayır...Çox təsirli
səhnədir.
Kəlbi əminin
xarakteri iki aspektdə daha çox açılır:
birincisi-insanlara, ikincisi-təbiətə münasibətdə.
O, ətrafındakı adamlara münasibətdə həmişə
humanist mövqedədir, gah bir ağsaqqal kimi öz
missiyasını yerinə yetirir, gah da özü insanlara
nümunə göstərir. Sevgi onun onun xarakterinin müəyyənedici
cəhətidir. O, torpağı sevir, əkinçi olmaqdan,
yer şumlamaqdan həzz alır. O, təbiəti
sevir-ağacı, çiçəyi, quşu, yarpağı,
dağı, dərəni, atı, mal-qaranı sevir və
bütün bu sevgilərdən həzz alır.
Kəlbi əmi
XX əsrin son illərinə qədər yaşayır. Bu
dağ cüssəli, yenilməz kişi el ağsaqqalı
"köhnə kişilərdən" idi və həmin nəsil
artıq tarix səhnəsindən silinməkdədir. Ancaq
özləri dünyanı tərk etsələr də, əməlləri
yaşayır. "Ömrü boyu heç kəsə,
heç kimə yenilməyən kişi xəstəliyə
yenilmiş, həyatdan ümidini üzmüşdü...Bu, son
görüşümüz oldu. İki gün sonra ...Kəlbi əmini
çiyinlərimizdə son mənzilə yola saldıq".
Povestin
aydın, sadə bir dillə yazıldığı da gözdən
qaçmır. Müəllifin dili xalq dilindən şirə
çəkir, ədəbi dillə xalq dili bir-birinə
qaynayıb-qovuşur, bir məcrada birləşirlər. Təsvirlər
canlıdır, hər cümlənin öz məna
yükü var. Bir misal gətirək: "Fərman kişi kəndimizə
gələndə heyva ilə yüklü atının
üstündə əlavə sovqatlıq xurcunu da olardı. O
xurcun da bir tərəfinə un, o biri tərəfinə yayda
yuyulub qurudularaq qış ehtiyatı üçün
buğda yığılmış iki gözlü taxta
kürüncün üstündəki yük yerində,
anamın hündürdə qoyulmuş sandığına
boşalardı. Anam da hər sandığı açanda ətri
otağımızı dolduran o heyvalarla bizi Novruz bayramına
qədər "yola verərdi".
Bir
abzaslıq bu kiçik təsvirdə Xurcun..bir detal kimi
yaddaşa hopur.
Povestdə
xalq ruhunu ifadə edən atalar sözləri, zərbül-məsəllər,
idiomlar xüsusilə qabarıq nəzərə
çarpır.
"Keçən
cavan çağım ola" povest-portreti Novruz Nəcəfoğlunun
yaradıcılığında kəndə, ana təbiətə,
torpağa məhəbbətin növbəti ifadəsi hesab
edirik. Kəndə, torpağa, təbiətə
qayıdış kökə,
ilkinliyə
qayıdış deməkdir!
Vaqif YUSİFLİ
Ədalət.-2013.-23 fevral.-S.13.