AZƏRBAYCAN XALQ
ÇALĞI ALƏTLƏRİ ÜÇÜN
ƏSƏRLƏR YAZILMIR!
Bu alətlərin tədris və
ifaçılıq repertuarında orijinal əsərlər
yox dərəcəsindədir
(əvvəli
ötən saylarımızda)
Burada bir məqamı da qeyd etmək istəyirəm. Tar alətinin yalnız
"konsert" janrı sarından bəxti gətiribdir. Bu alət üçün asan, orta, yüksək
çətinlikli əsərlər, sonatalar, virtuoz əsərlər
yazmayan bəstəkarlarımız yalnız "konsert"
yazırlar. Sanki bəstəkarlar
arasında "tar konserti" yazmaq yarışı gedir.
Peşəkar ifaçılar səhnəyə
çıxanda tar üçün yazılan "konsert"lərdən
başqa çalmağa əsər təqdim edə bilmirlər.
Tar üçün o qədər konsert yazılıb ki,
sayı-hesabı bilinmir, hətta kamançada, qanunda da tar
"konsert"ləri tədris edirlər. Bəlkə də
dünyanın musiqi tarixində tar yeganə alətdir ki, bəstəkarlar
onun üçün yalnız və yalnız "konsert"
janrı bəstələyirlər. Elə
kamançanın da taleyini öz əlimizə belə qara
günə qoymuşuq. Bu alətdə dərs
pyesləri, konsert əsərləri tapılmadığı
halda, "bəxtəvər" alət üçün
yazılan 5 əsərdən (!) 3-ü konsert
janrındadır. Mümkündür ki, bəstəkarların
milli alətlərə münasibətdə yalnız konsert
janrını seçmələri bu janra verilən qonorarın
nisbətən böyük həcmi ilə bağlıdır.
Hər halda, tar üçün konsert, sonataya
nisbətən çox pula alınır. Deməli,
problemin gələcək həllində bu cür maliyyə
maraqlarını da nəzərdən qaçırmaq olmaz.
Yaranmış
vəziyyəti bir daha vurğulayırıq: Tarın,
kamançanın, qanun və balabanın tədrisində və
konsert ifasında nə vaxta qədər Avropa alətləri
üçün əsərlərdən, vokal əsərlərdən
edilən köçürmələr, mahnılar
çalmalıyıq? Müasir tar
ifaçılığı UNESCO-nun qeyri-maddi mədəni irs siyahısına daxil olunduğu halda, bəstəkarların
bu alətə qarşı yüz faizli biganəliyi heç
cür başa düşülən və qəbul edilən
hal deyil. Bu alətlərin taleyi bizləri niyə
bu qədər qayğılandırmır? Paradoksal
haldır ki, müəllifi Heydər Əliyev Fondu olan
"Muğam aləmi" festivalının, müsabiqəsinin
və simpoziumunun təşkilatçıları və
icraçıları Təhsil Nazirliyi, Mədəniyyət və
turizm nazirliyi, Bəstəkarlar ittifaqı olduğu halda
muğam ifaçılığının şah alətlərinin
tədrisində ixtisas-not ədəbiyyatları
tapılmır. Daha bir paradoks: 2013-cü ildə Bəstəkarlar
İttifaqının təşkilatçılığı
ilə düzənlənən III "Muğam aləmi"
beynəlxalq simpoziumunun mövzusu məhz Şərq milli alətləri
ilə bağlı idi, amma Bəstəklar İttifaqı milli
alətlərimiz üçün (orkestr üçün yox)
əsərlərin yazılıb-yazılmaması üzərində
neçə onilliklərdir düşünmək istəmir. Bəlkə nazirliklər, Bəstəkarlar
ittifaqı bu məsələnin də həllini Heydər
Əliyev Fondundan gözləyirlər? Ayıb
deyilmi?
Azərbaycan bəstəkarlarının 20-ci əsr
boyunca və hal-hazırda milli alətlər üçün əsər
yazmamalarının birinci səbəbi bu əsərlərin Mədəniyyət
və turizm nazirliyi tərəfindən alınmaması və
ya çox aşağı qonorarla alınmasıdır. İkinci səbəb milli
alətlər üçün əsər yazan bəstəkarlara
öz həmkarları və musiqişünaslar tərəfindən
"aşağı sort bəstəkar", həmin əsərlərə
isə "aşağı sort musiqi" münasibətidir. Yox, gəlin özünəbəraət instinktimizə
aldanmayaq, gəlin yaratdığımız bu real, həm də
eybəcər durumu etiraf etmək mədəniyyətinə
qadir olaq. Buyurun, Bəstəkarlar
İttifaqının qurultay konsertərindən birində xalq
çalğı alətləri üçün əsərlər
ifa edilir, gənc bəstəkarlar isə bu əsərləri
ironiya ilə, fitlə, ələ salmaq hərəkətləri
ilə qarşılayırlar. Belə gənclərin
vətənpərvərlik iddialarına, Qarabağ
mövsusunda, məhəbbət, təbiət fəlsəfəsində
yazdıqları "avanqard" musiqiyə necə inanasan?
İllərdir ki, avanqard metodların "a" hərfində
ilişib qalmış "zorən avanqardlar", bu
azmış kimi, xalq çalğı alətləri, xalq
musiqisi ilə bağlı məlumatları öz İnternet
saytlarında açıq təhqir etməkdən belə
çəkinmirlər. Şübhəsiz ki,
yaradıcılıq mənliyi və şəxsiyyəti
üçün yaramaz göstəricidir, sadəcə tərbiyəsizlikdir.
Amma iş buradadır ki, sənətə xalq
çalğı alətləri ilə qədəm qoyan bəstəkarlar
da elə bil bu alətlərə yadlaşıblar. Onlar sanki
qorxurlar ki, avanqardın "a" hərfində ilişib
"dahimaniya" xəstəliyinə tutulan bəstəçi
"azlıqlar", üstəlik milli mədəniyyətin
inkişafından geri qalan və azərbaycançılıqdan
mənən uzaq olan anti-milli və infantil "composer"lər
tərəfindən "aşağı sort bəstəkar"
hesab olunarlar...
Üçüncü səbəb milli alətlər
üçün tədris və konsert pyeslərinin
yazılmasına təhsil, mədəniyyət müəssisələrinin
maraqlı olmamasında, stimul yaratmamasında, dövlət
sifarişləri verməməsində, bu məsələni tədrisin
gündəliyinə daxil etməməsindədir. Dördüncü
səbəb, yaradıcılıq fəaliyyətini təşkilatlandıran,
istiqamətləndirən, təhlil etməli və idarə
etməli olan Bəstəkarlar İttifaqının bu məsələdə
həmişə susmağa üstünlük verməsi, ən
yaxşı halda məsuliyyəti başqalarının üzərinə
atmasıdır. Neyləyək? İndi Üzeyir bəy, Qara Qarayev, Fikrət
Əmirov, Cövdət Hacıyev, Niyazi, Səid Rüsətəmov
həyatda yoxdurlar. Belə alınır ki, musiqi mədəniyyətimiz,
incəsənətimiz və təhsilimiz beləcə
başsız, böyüksüz, qayğıkeşsiz qalaraq
yaşadığı problemlər,
özbaşınalıqlar içində
boğulmalıdır?..
Konkret faktlara - tədris proqramlarına əsaslanaq.
1. Azərbaycan Respublikası Mədəniyyət və
turizm nazirliyi.
Musiqi təhsili üzrə tədris-metodika
kabineti. "Uşaq musiqi və incəsənət məktəblərinin
tar sinfi üçün proqramı" - 2009-cu il. Tərtib edəni kabinetin
baş metodisti Rauf İmanovdur.
- I sinif
üçün 24 pyes tövsiyə olunmuşdur. Hamısı köçürmədir.
- II sinif,
40 pyes. Hamısı köçürmədir.
- III
sinif, 51 pyes. B. Kərimovun 2 pyesindən başqa hamısı
köçürmələrdir.
- IV sinif,
41 pyes. O. Quliyevin 1, B. Kərimovun 3 pyesindən başqa digər
37 pyes köçürmədir.
- V sinif,
55 pyes. Bunlardan S. Rüstəmovun, S. Ələsgərovun, H.
Xanməmmədovun tar konsertləri, S. Ələsgərovun
sonatinası istisna olmaqla, 49 pyes köçürmədir.
- Beləliklə,
respublika uşaq musiqi və incəsənət məktəblərinin
tar ixtisası üzrə I-V siniflərdə cəmi 211 pyes
keçilir ki, 12 pyesdən başqa hamısı
köçürmədir.
2. Azərbaycan Respublikası Mədəniyyət və
turizm nazirliyi.
Musiqi təhsili üzrə tədris-metodika
kabineti. "Uşaq musiqi və incəsənət məktəblərinin
kamança sinfi üçün Proqramı" - 1992-ci il. Tərtib edənləri Rauf
İmanov, Gündüz Əfəndiyev, Adıgözəl
Əliyevdir.
- I sinif,
34 pyes. Hamısı köçürmədir.
- II sinif,
32 pyes. Hamısı köçürlmədir.
- III
sinif, 45 pyes. Hamısı köçürmədir.
- IV sinif,
37 pyes. Hamısı köçürmədir.
- V sinif,
45 pyes. Hamısı köçürülmədir.
İllik tələbata yuxarıdakı kitablarla yanaşı,
F. Volfartın, Kayzerin skripka üçün etüdləri,
S. Rüstəmovun tar üçün melodik etüdləri
tövsiyə olunur.
- Beləliklə,
respublika uşaq musiqi və incəsənət məktəblərinin
kamança ixtisası üzrə I-V siniflərdə cəmi
193 pyes tədris olunur ki, bunlardan heç biri kamança
üçün yazılmamışdır.
3. Azərbaycan Respublikası Mədəniyyət və
turizm nazirliyi.
Mədəniyyətşünaslıq üzrə
elmi-metodik mərkəzi. "Uşaq musiqi və incəsənət
məktəblərinin qanun sinfi üçün
Proqramı" - 2010-cu il. Tərtib edənləri
mərkəzin metodsiti, ABİ-nin üzvü,
musiqişünas Rauf İmanov və Bakı şəhər
20 N-li uşaq musiqi məktəbinin, AMK tərkibində musiqi
kollecinin müəllimi Kəmalə Cahangirovadır.
- I sinif,
39 pyes. Hamısı köçürmədir.
- II sinif,
27 pyes. Hamısı köçürmədir.
- III
sinif, 29 pyes. Hamısı köçürmədir.
- IV sinif,
44 pyes. Bunlardan S. Ələsgərovun
"Şalaxo" pyesi istisna olmaqla, digər 43 pyesin
hamısı köçürmədir.
- V sinif,
43 pyes. Bunlardan D. Dadaşovun "Çinarənin
sevinci" pyesi istisna olmaqla, digər 42 pyesin hamısı
köçürmədir.
- Beləliklə,
respublika uşaq musiqi və incəsənət məktəblərinin
qanun ixtisası üzrə I-V siniflərdə cəmi 183 pyes
tədris olunur ki, bunlardan yalnız 2-si qanun üçün
yazılmışdır. Digər 182 pyes
köçürmədir.
4. Azərbaycan
Respublikası Təhsil Nazirliyi. Azərbaycan
Milli Konservatoriyası nəzdində Musiqi kolleci. "Tar
aləti ixtisas (not) fənni üzrə Proqram" - 2013-cü
il. Tərtib edəni kollecin
müəllimi Firudin Quliyevdir.
- I kurs,
32 pyes. Bunlardan S. Ələsgərovun "Daimi hərəkət",
A. Gərayın "Şahnazsayağı" pyeslərindən
başqa, bütün digər 30 pyes köçürmədir.
- II kurs,
42 pyes. Bunlardan S. Rüstəmovun və S. Ələsgərovun
2 tar konserti, A, Gərayın 3 pyesi istisna olmaqla, digər 37 əsərin
hamısı köçürmədir.
- III kurs,
32 pyes. Bunlardan S. Rüstəmovun, H.Xanməmmədovun, S.
Ələsgərovun, T. Bakıxanovun, R. Mirişlinin, Ə. Rəhmətovanın
tar üçün 9 konserti və A.Gərayın 1 pyesi
istisna olmaqla, digər 22 pyesin hamısı köçürmədir.
- IV kurs,
28 pyes. Bunlardan heç biri tar üçün
yazılmamışdır, hamısı köçürmədir.
- Beləliklə,
musiqi kolleclərində tar ixtisası üzrə I-IV kurslarda
cəmi 134 pyes tədris olunur ki, 17-si tar üçün
yazılmışdır.
5. Azərbaycan
Respublikası Təhsil Nazirliyi. Azərbaycan
Milli Konservatoriyası nəzdində Musiqi kolleci.
"İxtisas kamança fənni üzrə Proqram" -
2012-ci il. Tərtib edən
kollecin müəllimi, FBK sədri Adıgözəl
Əliyevdir.
- I kurs,
47 pyes. Heç biri kamança üçün
yazılmamışdır. Hamısı
köçürmədir.
- II kurs,
36 pyes. Heç biri kamança üçün
yazılmamışdır. Hamısı
köçürmədir.
- III kurs,
36 pyes. S. Ələsgərovun "Tarantella"
pyesi istisna olmaqla, digər 35 pyesin hamısı
köçürmədir.
- IV kurs,
32 pyes. H. Xanməmmədovun, Ə. Rəhmətovanın
kamança üçün 2 konserti istisna olmaqla digər 30
pyesin hamısı köçürmədir.
- Beləliklə,
respublika musiqi kolleclərində kamança ixtisası üzrə
I-IV kurslarda cəmi 151 pyes tədris olunur ki, bunlardan yalnız
3-ü kamança üçündür, digər 148 pyes
köçürmədir.
İndi
isə ali musiqi məktəbinin
proqramları üzərində dayanaq.
1. Azərbaycan
Respublikası Təhsil Nazilriliyi, Azərbaycan Milli
Konservatoriyası. Bakalavr hazırlığı
üçün tar, kamança, qanun - not fənləri
üzrə Proqram. İxtisas: HS 140100 - İnstrumental
ifaçılıq. Tərtib edəni Əməkdar incəsənət
xadimi, sənətşünaslıq namizədi, professor Məmmədağa Kərimovdur. Bakı, 2011.
- Tar-not fənni
üzrə proqram. I-IV kurslar, cəmi 240 əsər.
Bunlardan 41 əsər tar üçün
yazılmışdır, o sıradan 24-ü tar konsertidir, 1
sonatinadır, 1 sonatadır. Digər 199 pyes
köçürmədir.
-
Kamança-not fənni üzrə proqram. I-IV
kurslar, cəmi 197 pyes. Bunlardan cəmi 5 əsər
kamança üçündür. Digər
192 əsər köçürmədir.
- Qanun-not
fənni üzrə proqram. I-IV kurslar, cəmi
227 əsər. Bunlardan yalnız 4-ü
qanun üçün yazılmışdır. Digər 223 əsər köçürmədir.
Buyurun, bu da uşaq musiqi və incəsənət məktəbləri,
orta ixtisas musiqi məktəbləri, musiqi kollecləri və
Milli Konservatoriyanın xalq çalğı alətləri
üzrə tədris proqramlarının verdikləri məlumatlar. Əlavə
şərhə ehtiyac yoxdur. Respublikada bu
alətlərin ixtisas-not tədrisinin vəziyyəti bu dərəcədə
acınacaqldır. Proqramlar yeniləşsə
də, ildən ilə xalq çalğı alətlərimizin
tədris repertuarında onlar üçün yazılan əsərə
və ya yeni əsərə rast gəlinmir. Nə təklif edirsiniz, xalq çalğı alətlərimizin
ixtisas tədrisini baxımsızlıq, biganəlik,
avropalaşma, lovğalıq qurbanı adlandıraq? Bəlkə ümumiyyətlə alətlərimizi vətən,
sənət, peşəkarlıq, təhsil maraqlarımıza
daxil etməsək yaxşıdır? Bəlkə,
nazirliklərin, ABİ-nin milli alətlərin tədrisini,
ifaçılığını inkişaf etdirmək
üçün vaxtları, pulları, maraqları yoxdur?
Məni ciddi düşündürən bir sual da var: Azərbaycan
Bəstəkarlar İttifaqının Naxçıvan bölməsi
fəaliyyətdədir və Naxçıvanda istedadlı bəstəkar
nəsilləri yaşayıb-yaradırlar. Lakin
nədəndirsə, onların tar, kamança
üçün əsərləri, yaxud orkestr əsərlərindən
köçürmələr respublikanın musiqi tədrisi
proqramlarına daxil edilmir. ABİ-nin Gəncə,
Lənkəran bölməsinin bəstəkarlarına da eyni
münasibət hökm sürür. Niyə?
Mənə elə gəlir, adları çəkilən
şəhərlərin musiqi məktəblərində və
musiqi kolleclərində də, Bakı məktəblərində
də istedadlı əyalət bəstəkarlarımızın
yaradıcılığına həssaslıqla
yanaşılmalıdır.
(Ardı var)
Ariz
ABDULƏLİYEV,
Ü.Hacıbəyli
adına Bakı Musiqi Akademiyasının dosenti, böyük
elmi işçi
Ədalət.- 2013.- 3 iyul.- S. 3.