AZƏRBAYCAN XALQ
ÇALĞI ALƏTLƏRİ ÜÇÜN
ƏSƏRLƏR YAZILMIR!
Bu alətlərin tədris və
ifaçılıq repertuarında orijinal əsərlər
yox dərəcəsindədir
(əvvəli ötən
saylarımızda)
Daha bir ciddi sual. Milli alətlərin tədrisi köçürmələr
və işləmələr sayəsində həyata
keçirilirsə, niyə məsələn, Orta Asiya ölkələrində,
Türkiyədə, Məqrib ölkələrində,
Tatarıstan, Başqırdıstan və b. Asiya
respublikalarında xalq çalğı alətləri
üçün yazılan əsərlərdən, opera və
kamera musiqisindən, xalq rəqslərindən nümunələr
də tədris proqramlarımıza daxil deyildir? Belə yanaşma tədris repertuarındakı
köçürmə əsərlərin bədii məzmun,
intonasiya rəngarəngliyinə səbəb olar və Asiya
xalqlarının milli alətlərindəki qohum cəhətlər
üzə çıxara bilər.
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi, Təhsil
nazirliyi, Bəstəkarlar İttifaqı, Bakı şəhər
mədəniyyət və turizm idarəsi milli alətlər
üzrə ixtisas müəllimlərinə min dəfələrlə
təşəkkür etməlidirilər. Niyə?
Ona görə ki, məhz Bakıda, şəhər və
rayonlarda işləyən ixtisas-not müəllimləri
başqa alətlər üçün, səs, orkestr
üçün yazılan əsərləri tar ilə
fortepiano, kamança ilə fortepiano, balaban ilə fortepiano,
qanun ilə fortepiano üçün köçürərək
tədrisdə şagird və tələbələrin ixtisas
öyrənmələrini təmin etmişlər. Milli alətlərin tədrisinin ölməməsi, əksinə
yaşaması və bu günə çatması,
kadrların yetişə bilməsi bu müəllimlərin
onilliklər ərzində pedaqoji və metodik fəaliyyətləri
sayəsində mümkün olubdur. Onlar
milli alətlərimizin tədrisini yaşatmaq naminə peşəkarlıq,
müəllimlik və milli təəssübkeşlik göstərərək,
hökm sürən biganə, durğun vəziyyəti öz
imkanları qədər alətlərimizin
qarşısından kənarlaşdırmışlar. Əvəzində zəhmət haqqı, qonorar, pul
mükafatı almamışlar. Bu
xüsusda müəllimlərin bəzilərinin də olsa,
adını qeyd etmək istəyirəm. Ü. Hacıbəyli,
S. Rüstəmov, A. Gəraydan sonra tar tədrisinin
metodikasını, tar ifaçılığının
öyrədilməsini yaşatmaq, praktikada tətbiq etmək,
kadr hazırlığını inkişaf etdirmək naminə
xalq çağlı alətləri üçün yüzlərlə
köçürmə edən, bu işin sayəsində tədris
repertuarını formalaşdıran və zənginləşdirlən
müəllimlərdən Xalq artisti, professor Ramiz Quliyevin,
Əməkdar İncəsənət xadimi, sənətşünaslıq
namizədi, professor Oqtay Quliyevin, Xalq artisti, professor Şəfiqə
Eyvazovanın, sənətşünaslıq doktoru, Xalq artisti
Məcnun Kərimovun, sənətşünaslıq namizədi,
təcrübəli pedaqoq Əvəz Rəhmətovun, sənətşünaslıq
namizədi, professor Məmmədağa Kərimovun, əməkdar
artist, dosent Həmid Vəkilovun, tanınmış ixtisas
müəllimi Akif Novruzovun, Əməkdar incəsənət
xadimi, sənətşünaslıq namizədi, professor Nazim
Kazımovun, sənətşünaslıq namizədi, professor
Afət Novruzovun, Əməkdar incəsənət xadimi,
professor Arif Əsədullayevin, Əməkdar müəllim,
professor Malik Quliyevin, Əməkdar artist, professor Fəxrəddin
Dadaşovun, sənətşünaslıq namizədləri
Hafiz Kərimov, Yaqut Seyidova və Təranə
Əliyevanın, R.Əzizov, S.Paşazadə, Ç.Mütəllimova,
R.Hüseynova, A.Kazımova, S.Həsənova və onlarla dəyərli
rayon və şəhər tar, kamança, qanun, balaban müəllimlərinin
bu səhədəki qiymətli əməyini xüsusi minnətdarlıqla
qeyd edirik.
Sual
yaranır: 100 ildir ki, xalq çalğı alətlərimizin
tədrisində not ədəbiyyatının mütləq
faizini köçürmələr təşkil edirsə,
yalnız ixtisas müəllimlərinin sayəsində xalq
çalğı alətlərinin tədrisi yaşayırsa,
bəs belə vəziyyətin məsuliyyəti kimin üzərinə
düşür? Adı çəkilən
nazirliklərin, yoxsa bəstəkarların? Düşünürəm ki, müəllimlərin
bu məsələdə heç bir təqsiri yoxdur. Məktəb rəhbərlərini də çox
qınamaq ədalətsizlik olar. Yaxşı
rəhbər işçilər məktəbdə tədrisin
keyfiyyətinin yüksək olması üçün əllərindən
gələni edirlər. Milli alətlər
üçün tədris və konsert əsərləri
yazılmırsa, bu işdə onların nə təqsiri?
Musiqi müəllimləri yaxşı bilirlər ki,
peşəkar ifaçılıq kadrlarının yetişməsi
tədris repertuarından çox asılıdır. Əgər tar ixtisasına
gedən şagird 1-ci sinifdən 5-ci sinifə qədər onun
ifaçılıq texnikasını inkişaf etdirən tar əsərləri
əvəzinə tar üçün köçürülən
əsərlər, mahnılar çalırsa, bu, tədrisin və
ifaçılığın qarşısında ciddi maneədir.
Deyilə bilər ki, tədrisdə Avropa, rus bəstəkarlarının
pyesləri kifayət qədərdir. Lakin
belə vəziyyətlə öyünmək yox, narahat olmaq
lazımdır. Çünki xalq
çalğı alətləri üçün not-tədris
ədəbiyyatlarının ən azı 50 faizi məhz bu alətlər
üçün yazılan əsərlərdən təşkil
olunmalıdır. Həm də ona görə
ki, alət üçün əsərlər bu alətin ifa,
tembr, texniki və bədii ifa, səslənmə,
çalğı üsulları nəzərə alınmaqla
bəstələnir. Bir sözlə, xalq
çalğı alətləri üçün tədris və
konsert əsərlərinin olmaması yalnız tədrisə
və ifaçılığa deyil, alətlərin özlərinə
də ciddi problemlər yaradır. Məsələn,
xalq çalğı alətlərimizin əsər ifa etmək
imkanları indiyə qədər tam özünü büruzə
verə bilirmi? Əlbəttə yox. Alət üçün çalmağa əsər
yoxdursa, onun ifa imkanları da tam təqdim edilə bilməz.
Yalnız Şopeni və ya Dvorjakı
çalmaqla milli alətin ifa imkanlarını üzə
çıxarmaq mümkün düyil. Bir də axı
alətin tədrisi və ifaçılığı ibtidai təhsildən
ali pilləyə qədər yalnız
köçürmələr, işləmələr
hesabına qurulmamalıdır - buna qəti yol vermək olmaz.
Əlbəttə,
Bəstəkarlar İttifaqının xalq çalğı alətləri
orkestri üçün əsərlərə həsr
olunmuş plenumu, TÜRKSOY ilə Mədəniyyət və
turizm nazirliyinin "Türk xalqlarının musiqi alətləri"
beynəlxalq elmi simpoziumu, musiqi alətlərinə həsr
olunmuş "Muğam aləmi" beynəxalq elmi simpoziumu
bütün ictimaiyyət tərəfindən yüksək
qiymətləndirilir və alqışlanır. Lakin bu tədbirlər, açığını
deyək, xalq çalğı alətlərinin tədrisi ilə
bağlı mövcud vəziyyəti zərrə qədər
də dəyişməyib, çünki bu tədbirlərin
mövcud durğunluqla əlaqəsi yoxdur.
Xalq çalğı alətləri üçün
ansambl əsərləri yazılması da vaxtı çoxdan
çatan və həllini gözləyən bir məsələdir. Məsələn, tar,
kamança, fortepiano; kamança, qanun və fortepiano; tar ilə
skripka solo; kamança, vilonçel və balaban; tar,
kamança, qanun; tar, kamança, qanun, balaban; tar kvarteti;
balaban kvarteti və s. ansambl əsərlərin
yazılması və konsertlərdə, efirdə səslənməsi
musiqi həyatımızı xeyli maraqlı edə, milli alətlərimizin
ifa imkanlarını xeyli artıra bilər. Təsəvvür
edin, Milli Konservatoriyanın alətlər laboratoriyasında
balabanın alt, tenor, bas növləri yaradılıbdır, həm
də balaban kvarteti təşkil olunubdur. Amma
çifayda, onlar da köçürmələr çalmaq zərurətində
qalıblar.
Milli alətlərlə kamera, xalq çalğı alətləri,
simfonik orkestr üçün virtuoz, lirik səciyyəli əsərlər
də mütləq yazılmalıdır. Qeyd etmək
vacibdir ki, bəstəkarlar öz kamera, simfonik əsərlərində
partituraya tarı, balabanı da daxil edirlər. Lakin bu faktı yaranmış problemlə
qarışdırmaq olmaz. Burada söhbət
xalq çalğı alətləri üçün
xüsusi əsərlərin yazılmamasından gedir.
Gəlin, real çıxış yollarını və
vasitələrini təhlil edək. Real
çıxış yolları isə mövcuddur, sadəcə
onları təşkil etmək, hərəkətə gətirmək,
həyata keçirmək, müəllim təcrübəsinə
və əməyinə layiqli qiymət verə bilmək
lazımdır.
Yeri gəlmişkən,
Rusiyanın musiqi təhsilində belə bir ənənə
formalaşıb: Rus xalq çalğı alətlərinin tədris
reperuarını yazmaq təcrübəli, stajlı metodist
müəllimlərə həvalə edilir və bunun səmərəli
nəticələri olur. Sovet dönəmində
rus xalq çalğı alətlərinin uşaq, orta ixtisas
musiqi məktəblərində, incəsənət
institutlarında, konservatoriyalarda tədrisi üçün
yazılan pyeslərin müəllifləri təkcə bəstəkarlar
deyil, həm də ixtisas müəllimləridirlər. Bu işdə onlara etibar olunması və işin bəstəkar
redaktəsi ilə yerinə yetirilməsi nəticəsində
yüzlərlə pyeslər yazılmış və nəşr
olunmuşdur.
Azərbaycanda
da təqribən bu ənənə ilə uzlaşan müəyyən
təcrübə vardır: tar-ixtisas müəllimlərimiz
bu alət üçün əsərlər yazırlar. Məsələn, Səid Rüstəmov tar
üçün etüdlər, konsert bəstələmiş,
dərs vəsaiti yazmışdır. Təcrübəli,
məşhur tar müəllimlərindən M. Adil Gəray tar
üçün etüdlər və pyeslər, Oqtay Quliyev
uşaq musiqi məktəbləri üçün iki pyes,
Əkrəm Məmmədli etüdlər və
"Elegiya" pyesi, Novruz Aydəmirli 1 konsert və 2 pyes, Həmid
Vəkilov 2 konsert pyesi yazmışlar. Təcrübəli
və nüfuzlu tar-ixtisas müəllimlərinin
yazdıqları etüdlərin və əsərlərin
hamısı Mədəniyyət və turizm nazirliyi, Təhsil
nazirliyi tərəfindən təsdiq olunmasalar da, qədirbilən
ixtisas müəllimləri onlardan tədrisdə istifadə
edirlər.
Onu da nəzərə alaq ki, tar ilə simfonik, xalq
çalğı alətləri orkestrləri
üçün konsertlərin, köçürmələrin
tar partiyasını redaktə etmək üçün bəstəkarlar
həmişə ustad ifaçılara və ya təcrübəli
ixtisas müəllimlərinə müraciət etmişlər.
(Ardı var)
Ariz ABDULƏLİYEV,
Ü.Hacıbəyli adına
Bakı Musiqi Akademiyasının dosenti,
böyük elmi
işçi
Ədalət.- 2013.- 4 iyul.- S. 3.