Gənc
qızların istəyi ilə 300 min tirajla çap olunan
trilogiya
"İtkin gəlin” almaq
üçün...”
Danılmaz faktdır ki, Sovet dövründə
Əlibala Hacızadə Azərbaycan
yazıçıları içərisində Məmməd Səid
Ordubadidən sonra ən çox oxucusu olan qələm
adamı idi. Onun romanları 250-300 min tirajla çap olununsada
satışda tapılmırdı. Yazıçı-publisist
Hafiz Mirzə yazılarının birində çox
maraqlı məqama toxunur. "Rəhmətlik
yazıçı Əlibala Hacızadənin sovet
dövründə kitabları 100 min tirajla nəşr olunur,
amma yenə də defisitlə satılırdı. Yüz minlik oxucu ordusundan indi ortada heç min nəfər
də qalmayıb. Nə isə. Hə, Əlibala müəllimin "İtkin gəlin”
kitabı təzəcə nəşr olunmuşdu. Axtarıb onu Yasamalda, Şərifzadə
küçəsindəki kitab mağazasında tapdıq.
Ancaq satıcı onu ele-belə satmırdı.
Bu kitabı almaq istəyən şəxs
Sov.İKP MK-nın Baş katibi L.İ.Brejnevin "Kiçik
torpaq” və "Dirçəliş” kitablarını da
almağa məcbur idi."
"İtkin gəlin”in almaq istəyən oxucuların
çoxluğu, işbazları da hərəkətə
keçirmişdi. Kitaba olan maraqdan istifadə edib, Brejnevin
heç bir dəyəri olmayan sicilləmələrini də
oxuculara sırıyırdılar. Oxucu da "İtkin gəlin”i
almaq üçün bu fədakarlığı edirdi...
Yüz minlərlə oxucunun sevimlisi
Azərbaycan ədəbiyyatının
tanınmış simalarından olan, "60-cılar” ədəbi
nəslinin ən sevilən nümayəndələrindən
biri yazıçı Əlibala Hacızadə "İtkin gəlin”
romanına qədər bir çox sevilən əsərlərin
müəllifi olub. Ancaq ona ən böyük şöhrəti
və oxucu sevgisini "İtkin gəlin” gətirib.
O, 1935-ci il avqustun 28-də Biləsuvar rayonunun
Ağalıkənd kəndində anadan olmuş
yazıçı 1953-1958-ci illərdə indiki BDU-nun Şərqşünaslıq
fakültəsinin fars şöbəsində təhsil
alıb. 1958-ci ildən Azərbaycan EA Yaxın və
Orta Şərq xalqları İnstitutunda kiçik elmi
işçi kimi əmək fəaliyyətinə
başlayıb. 1966-1970-ci illərdə
Əfqanıstanda təcüməçi kimi fəaliyyət
göstərib. Ömrünün sonuna qədər
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasında Şərqşünaslıq
inistitutunda çalışıb.
1956-cı
ildə yazdığı "Mənim müəlliməm"
adlı ilk hekayəsi ilə ədəbi
yaradıcılığa başlayan müəllif "Təyyarə
kölgəsi", "Vəfalim mənim" əsərləri
qisa müddətdə tanınıb .
"İtkin gəlin" trilogiyası isə Əlibala
Hacızadəyə yüz minlərlə oxucunun sevgisini qazandırıb. Müəllifin
bu roman əsasında yazdığı ssenariyə 12
seriyalı bədii televiziya filmi çəkilib və bu filmi
Azərbaycanın ilk serialı hesab etmək olar.
Talesiz Əfsanə
"İtkin gəlin" romanın süjet xətti bədbəxt
taleli bir qızın – sevdiyi adamdan qaçan Əfsanənin
taleyi üzərində qurulub. "Romanındakı
hadisələrin əsasında məhəbbət macərası
dayanır. Tacir Həzrətgülün
bacısı qızı Əfsanə bədbəxt bir hadisə
nəticəsində ata-anasını itirmiş,
dayısının himayəsində yaşamağa məcbur
olub. Həzrətgül bacısı
qızını həm dükanda, həm də evdə
qulluqçu kimi işlədir, onun arvadı isə qıza
qarşı son dərəcə amansızdır. Evin kiçik gəlini Nazənin isə Əfsanəyə
bir bacı kimi yanaşır, sevir, onun həmsöhbətinə
və sirdaşına çevrilir. Əfsanə
gözəldir, nəcibdir, qəlbi kövrəkdir,
güclü hafizəsi var. Şeri, sənəti başa
düşür. Bütün
Əfqanıstanda olduğu kimi, Ədnan qəryəsində də
savadsızlıq, hüquqsuzluq və məhrumiyyət hökm
sürməkdədir. Kəndin
ağbirçək qadınlarından biri də Səbihə
arvaddır. O, gənc yaşlarından dul qalmış,
çətinliklə Yusif və Elməddin adlı
oğlanlarını böyütmüşdür. Yusif - böyük qardaş şəhərə gəlib
çətinliklə açdığı kiçik
dükanda odun və kömür satır, Elməddin isə
oxumaq arzusunu yoxsulluq üzündən qəlbinin dərinliklərində
dəfn edib kənddə qalaraq qəryədər Qulamın
yanında katib işləyir. Elməddin və
Əfsanə bir-birini sevsə də, Əfsanə Elməddinin
böyük qardaşı Yusiflə evləndirilir. Yusufin ölümündən sonra
qardaşının arvadı ilə evlənməyə məcbur
olan Elməddin Əfsanəyə qardaşının
arvadı olduğu üçün toxunmur. Buna dözməyən Əfsanə Ədnandan
qaçır. Elməddin isə etdiklərinə
peşman olub, itkin gəlini- Əfsanəni axtarmağa
başlayır.
İnqilabçı şair və
"Pərçəm”
Trilogiyada təsvir olunan əsas sürətlərdən
biri şair, əfqan xalqının sevdiyi "Pərçəm”
qəzetinin baş redaktoru Məhəmməd Şəfi Rəhgüzərdır. Məhəmməd
Şəfi milyonların sevimlisidir. O Elməddini
öz oğlu kimi qəbul edir, onu milyonçu Nəcməddinin
yanında işə düzəldir. Tezliklə
Elməddin "Pərçəm" qəzeti ilə əməkdaşlığa
başlayır. Xalqı mübarizəyə
səsləyən, cəmiyyətdəki
haqsızlığı, qeyri-bərabərliyi ustalıqla təsvir
edən mübarizə ruhlu şerlər, hekayələr,
karikaturalar çap etdirir.
Bədbəxt milyonçu, xəyanətkar
qadın, nankor qulluqçu
Nəcməddin milyonçu və əyyaş olsa da,
şeri, sənəti sevir. Qızı Zərrintac
xanım kübar ailədə böyümüş tüfeyli
şərq qadınıdır. Elməddin
zahirən yaraşıqlıdır və şəhərə
tez uyğunlaşıb və milyonçunun qızı Zərrintacın
diqqətini cəlb edir. Əsərdə milyonların, sərvətin
xoşbəxt edə bilmədiyi Nəcməddin surətini
müəllif hərtərəfli verməyə
çalışıb: o, bir yandan sərvət sahibidir,
zalımdır, qadın düşgünüdür, bir yandan
isə şerpərəstdir, ağıllı və
bacarıqlı adamlara əl tutur, dostluqda möhkəmdir. Sevimli qadını Dünya xanımın ona xəyanət
etmək istədiyini biləndə (Bədbəxt
milyonçunun Dünyanın əsl xəyanətindən xəbəri
yoxdur, başa düşmür ki, öz adını verdiyi
balaca Nəcməddin onun yox, Əbdülün oğludur) onu
öldürür. Qadın dəllalı
Siracəddinin əlinə düşmüş Dünya
fahişəlikdənsə, yaşca atasından da
böyük olan Nəcməddinlə yaşamağı
üstün tutur. Nəcməddin ona
çox möhkəm bağlanır. Dünyanın hər
şeyi var: Nəcməddin kimi əri, təmtəraqlı
villası, Əbdül kimi nökəri. Nəcməddinin
var-dövlətinə sahib olmaq üçün o, ana
olmalıdır. Nəcməddin isə ata
olacaq yaşı keçib. Bu məkrli məqsədini
yerinə yetirmək üçün Dünya
Əbdülü seçir. Dünya ana
olur. Dünya öz məqsədinə
çatandan sonra Əbdülə marağı azalır və
qonşuları Vəlixana aşiq olur. Xoşbəxtlik
nə olduğunu bilməyən, ömürünü
qapılarda keçirən Əbdül hər şeyi
anlayır. Sərxoş olduqdan sonra əhvalatı Nəcməddinə
danışır və bununla da Dünyanı da, bir az sonra Nəcməddinin özünü də
məhv edir. Vəlixanı Nəcməddin aradan
götürür. Dünyanı Nəcməddin
öldürür. Nəcməddinin
özünü isə qüruru, yaralanmış heysiyyati
intihara sürükləyir. Əbdül isə
balaca Nəcməddinin – öz oğlunun əli ilə qətlə
yetirilir.
Əfqanıstanın qaranlıq
taleyi
Əlibala Hacızadə feodal-patriarxal mühitdə
hökm sürən kapital hökmranlığını, onun əxlaq
kodeksinin puçluğunu göstərir. Kapitalın, dəbdəbənin
arxasındakı iyrəncliyi ifşa edir. Ancaq
müəllif belə iyrənc bir mühitdə Məhəmməd
Şəfi, Elməddin, Bəbir, Ziyaülhəqq kimi
mübarizlər və cəfakeşlərin olduğunu da gizlətmir.
Şəfi gözünün birini itirib, amma
dönməzdir. Elməddinin qolunun birini
şikəst ediblər, ancaq o yoluna sadiqdir.
Əsərdə Məhəmməd Şəfi kimi
inqilabçı şair obrazı ilə yanaşı,
Miyonçu Mümtazın pulu ilə əqidəsiz, oyuncaq qəzet
nəşr edən, savadsız və kütbeyin, paxıl
Əli Tüğyan obrazı da var.
"Pərçəm" qəzeti isə cəmiyyəti
lərzəyə salır, zəhmət adamlarını
öz arxasınca aparır.
Müəllif bu trilogiyada sadəcə insan talelərini,
nakam, bəxtsiz insanların, idealist inqilabçıların həyatını
qələmə almır. Müəllif eyni
zamanda Əfqanıstanın qaranlıq taleyini də oxucuya
çatdırır.
Heydər Əliyevin
qayğısı
Yazıçı
Əlibala Hacızadə ölümündən əvvəl
verdiyi müsahibələrin birində bu trilogiyası
haqqında deyir : "Mənim kitablarımın
tirajı 100 minlərlə olub. Təkcə
"İtkin gəlin” kitabım üç dəfə təkrar
çap olunub, hər dəfə də 100 min tirajla. Sovet vaxtı Heydər Əliyev rayonlara səfər
edəndə yazıçıları da özü ilə
aparardı. Səfərlərinin birində
heyətə mənim də adımı salmışdılar.
Lakin xəstələndiyim üçün gedə
bilmədim. Onlar Saatlıdan keçəndə
Heydər Əliyev yolun kənarında, günün altında
pambıq sahəsində işləyən qızları
görür və maşınını saxlatdıraraq
onların yanına gedir. Pambıqçı
qızlarla söhbət zamanı onların problemləri ilə
maraqlanır və ürəklərində hansı
arzuların olduğunu soruşur. Qızlardan
biri əlini qaldırıb probleminin olduğunu söyləyir.
Heydər Əliyev problemin nədən ibarət
olduğunu soruşanda qız cavab verir ki, Əlibala Hacızadənin
"İtkin gəlin” adlı bir kitabı çıxıb,
həmin kitabdan onların kəndinə cəmi 1 nüsxə
göndəriblər. Qız kitabı oxumaq
üçün siyahıda 23-cü adam
olduğunu deyib və xahiş eləyib ki, mümkünsə,
həmin kitabdan bir az çox nəşr etsinlər. Heydər Əliyev ətrafa baxaraq, mənim harada
olduğumu soruşub. Cavab veriblər ki, xəstələndiyi
üçün gələ bilməyib. O, da özünəməxsus
şəkildə gülərək "yəqin Əlibala
bilib ki, ondan kitab istəyəcəksiniz, ona görə gəlməyib”
deyir. Bundan sonra kitablarımın tirajı daha
da artdı. "Əfsanəsiz illər” və
"Ayrılığın sonu yoxmuş” kitablarımın hərəsi
300 min tirajla çap olunub.”
"Aaz, nə ət, nə kartof, nə
soğan!”
Müəllifin
16 ilə tamamladığı trilogiya ilə bağlı
olduqca maraqlı var: "Bir dəfə mətbəxdə
oturub (mənim yazı otağım olmayıb. Elə
harada gəldi, hətta dizim üstündə də
yazırdım) "İtkin gəlin”i yazıram. Şahın şairi sarayına
çağırdığı səhnəni yazıram.
Şair içində sevinir ki, xalqın dərdini
deməyə imkan yaranıb. Elə bu vaxt
çiynimə bir əl qoyuldu. Çevrildim
ki, uşaqların anasıdır. Dedi Əlibala bilirsən,
ətimiz, kartofumuz, soğanımız qurtarıb. Qələmi qoydum yerə. Dedim "Aaz, nə ət,
nə kartof, nə soğan! Sən
görmürsən mən burda şahlarla saraylarda
oturmuşam!” Arvad geri çəkildi.
Elə bildi ki, mənim başıma hava gəlib.”
Ən çox axtarılan əsərlər
16 il ərzində Əlibala Hacızadə qəhrəmanlarına
o qədər alışır ki, hətta romanı
yekunlaşdırmağa qorxurmuş: " "İtkin gəlin”
mənə bir müəllif kimi, böyük sevinclər bəxş
etmişdir. Bildiyiniz kimi, bu əsəri mən
1966-70-ciillərdə Əfqanıstanda mütərcim işlərkən
müşahidələrim əsasında yazmağa
başlamış və bu işə ömrümün on
altı ilini sərf etmişəm. O illər ərzində
həmin adamlar : Əfsanə, Elməddin,
Məleykə, Nəcməddin və s. mənim doğma
adamlarıma çevrilmişdilər və mən romanın
sonuncu nöqtəsini qoymaqdan bir növ qorxurdum.”
Akademik
Vasim Məmmədəliyev uzun müddət birlikdə
çalışdığı Əlibala Hacızadənin
yaradıcılığını çox yüksək qiymətləndirir:
"Onun yazdıqları, xüsusən də "İtkin gəlin”
romanı ən çox axtarılan, oxunan əsərlərdir.
O böyük monumental romanlar müəllifidir. Əlibala
Hacızadə gözəl şeirlər də yazıb.
Əgər nəsrə ayırdığı
vaxtı şeir yazmağa da sərf etsəydi, çox
gözəl şair kimi tanına bilərdi. O
bütün ömrü boyu gözəllik, məhəbbət
aşiqi olub. Hətta onun bir şeiri var ki, orada
müəllif "təpədən-dırnağa məhəbbətəm
mən”, – deyir.”
Fərqli təfəkkür, yeni
düşüncə, hələ də aktual əsər
AMEA əmakdaşı, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, şərqşünas Məsiağa Məhəmmədi
də Əlibala Hacızadə
yaradıcılığını, xüsusilə
"İtkin gəlin” trilogiyasını yüksək qiymətləndirir:
"Mən tam cəsarətlə deyə bilərəm ki,
Əlibala Hacızadə ədəbiyyatımızda ötən
əsrin 60-cı illərindən özünü aydın
şəkildə göstərən bütöv bir təmayülün
yaradıcısıdır. Bu təmayülün
mahiyyətini və spesifik cəhətlərini anlamaqdan
ötrü onu təkcə bizim ədəbiyyatşünaslığın
əsaslandığı rus-Avropa estetikası baxımından
deyil, həm də (və daha çox) milli ədəniyyətimiz
üçün tarixən təbii olan Şərq kontekstində
incələmək lazımdır. Bu
özünəməxsusluqda bir tərəfdən Əlibala
müəllimin ixtisasca şərqşünas olması, Şərq
ədəbiyyatına dərindən bələdliyi, digər
tərəfdən də onun, ümumiyyətlə, şərqli
təbiəti və təfəkkür tərzi az rol
oynamamışdır. Və həmin təmayülün
yaradıcısı olaraq, Əlibala Hacızadə ədəbiyyatımıza
bir sıra yeni mövzular gətirib, üstəlik öz
intuisiyası, yazıçı duyumu ilə uzaqgörənliyini
təsbit edib. Bunlardan ən başlıcası
məşhur "İtkin gəlin” trilogiyası ilə təmsil
olunan əfqan mövzusudur. Əfqanıstan adlı ölkənin
bizə çox uzaq göründüyü bir zamanda meydana
çıxan bu əsər həmin ölkəyə sovet hərbi
müdaxiləsindən və Azərbaycanda "əfqanlar”
peyda olandan sonra daha böyük populyarlıq qazandı.
Bu trilogiyada Əfqanıstan gerçəkliyi, əfqanların
milli mentaliteti rasional düşüncəyə əsaslanan
politoloji araşdırmalardan daha dəqiq və daha canlı
inikasını tapmışdır. Və indi Əfqanıstan
məsələsinin beynəlxalq bir problemə çevrildiyi
şəraitdə trilogiyanın daha da aktual səsləndiyini
sübut etməyə ehtiyac yoxdur. Trilogiyanın janr və
poetikası isə özünəməxsusluğunu başqa
bir planda nümayiş etdirdi – ilk Azərbaycan seriallarından
biri mərhum Lütfi Məmmədbəyov tərəfindən
məhz "İtkin gəlin” əsasında çəkildi.”
Ədalət.- 2013.- 5 iyul.- S. 2.