Qəribə taleli yazıçı - İlyas
Əfəndiyev
Tanınmış nasir, dramaturq İlyas Məhəmməd
oğlu Əfəndiyev
1914-cü il may ayının 28-də Karyagində
(indiki Füzuli rayonunda) tanınan və hörmətli tacir ailəsində anadan olub. Ailənin xoş
günləri, yazıçının
uşaqlıq illərinin
sevincli anları
1920-ci ilin aprel-may aylarında bitir. Sovet işğalından sonra
"kulak" damğası ilə bu ailənin
üzvlərinin hərəsi
bir tərəfə dağılır. Təhlükəsizlik orqanlarının qorxusu, həbs olunmaq təhlükəsi qohumları
bir-birindən aralı
salır. Yazıçının atası 30-cu illərin ədalətsizliklərinə, təqib
və təhqirlərə
dözmürdü. Bir yandan
işsizlik, pulsuzluq, bir yandan da
təqib onu əlli yaşında
"səksən yaşlı
qocaya" çevirdi.
Məhəmməd kişi 1934-cü ildə
vəfat edir.
İlyas hələ uşaq yaşlarından zəhmətə
qatlaşdı. Hələ məktəbə qədər oxumağı
öyrənən yazıçı
mütaliəyə böyük
maraq göstərdi.
1921-ci ildə birinci sinfə gedən İlyas Əfəndiyev 1930-cu ildə
pedaqoji təmayüllü
orta məktəbi əla qiymətlərlə
bitirir. Məktəbin direktoru Cəmil
bəy Vəzirov, müəllimləri tanınmış
ziyalılar Mehdi Mehdizadə, Cümşüd
Zülfüqarlı, Bəylər
Ağayev və başqaları idi.
"Kulak" oğlunun
qəribə taleyi
Daim basqı
altında yaşayan, sovet rejiminin çətinliklərini, təqib
olunan ailədə yaşamağın məsuliyyətini
hiss edən İlyas Əfəndiyev orta məktəb illərindən
bütün gücünü
səfərbər edərək
özünü yetişdirməyi
bacarır. Sadəcə müəllimlərin tapşırıqları
ilə kifayətlənməyən
İ.Əfəndiyev dərsdən
əlavə çoxlu
bədii kitablar, o cümlədən rus ədəbiyyatı klassiklərindən
Aleksandr Puşkin, M.Y.Lermontov, A.P.Çexov, İ.Turgenyev, Maksim Qorki kimi sənətkarların
dilimizə tərcümə
olunmuş əsərlərini
mütaliə edirdi. Maraq dairəsi ədəbiyyatla
məhdudlaşmayan gələcəyin
yazıçısı eyni
zamanda riyaziyyat və fizika elmlərinə böyük
maraq göstərir, coğrafiyanı həvəslə
öyrənirdi. Böyük səyyahların,
o cümlədən Raul Amundsenin,
Nansenin, Xristofor Kolumbun, Ameriqo Vespuççinin həyatını
araşdırırdı. Amma bədii ədəbiyyat və ədəbiyyatşünaslıq
onu daha çox maraqlandırırdı.
Orta məktəbi
bitirdikdən sonra bir müddət Böyük Bəhmənli
kəndində dil və ədəbiyyatdan dərs deyən İ.Əfəndiyev 1935-1938-ci illərdə
Karyagin şəhər
orta məktəbində
coğrafiya müəllimi
işləməklə yanaşı
eyni zamanda gənclərin təlim-tərbiyəsində,
savadsızlığın aradan
qaldırılmasında, məktəbyaşlı
uşaqların təhsilə
cəlb olunmasında fəallıq göstərir.
Əfəndiyev orta məktəbi
bitirdikdən sonra, ailə vəziyyətilə
əlaqədar olaraq, təhsilində bir neçə il
fasilə verməyə
məcbur olur. Lakin ali
təhsil almaq və Bakıya getmək arzusu onu tərk etmirdi.
O, Karyagin rayonunun Böyük Bəhmənli
kəndində müəllim
işlədikdən sonra
Xalq Maarif Komissarlığı tərəfindən
Nuxa(Şəki) şəhərindəki
nümunəvi orta məktəbə tədris
hissəsi müdiri vəzifəsinə təyin
olunur. Bir il burada
işlədikdən sonra
ali təhsil almaq üçün Bakıya - Azərbaycan Dövlət Pedaqoji İnstitutuna göndərilir.
1934-cü ildə APİ-nin
ədəbiyyat şöbəsinə
daxil olsa da, onun ali məktəbdə
təhsil alması uzun çəkmir. Elə həmin il institutu
tərk edib rayona qayıtmağa məcbur olur. İ.Əfəndiyev "kulak" balası olduğu üçün
institutdan uzaqlaşdırılır.
Ancaq yazıçı ruhdan düşmür. Oxumaq
həvəsi ilə alışıb-yanan yazıçı
nəhayət ki,
APİ-nin coğrafiya
fakültəsinin qiyabi
şöbəsinə daxil
olur və 1938-ci ildə ali
təhsilini tamamlayıb
müəllimliyini davam
etdirir.
Kənd müəllimi Bakıda
Müəllimliklə yanaşı yaradıcılıqla
məşğul olan gələcəyin böyük
yazıçısı, kənddə
coğrafiya müəllimi
işləyərkən yazdığı
hekayələrini götürüb
Bakıya gəlir. Kənd "havasında"
yazdığı hekayələri
Yazıçılar İttifaqında
nəsr üzrə məsləhətçi işləyən
yazıçı Əbülhəsənə
göstərir. Hekayələri oxuyan Əbülhəsən
onları bəyənir
və çapını
məsləhət görür.
Beləliklə də yazıçının
"Kənddən məktublar"
adlı ilk kitabı işıq üzü görür.
Əfəndiyev 1938-ci ilin axırlarında Bakıya gəlir. Yazıçı Bakı ədəbi mühitinə qatıla bilir. Ev məsələsində isə ona Yazıçılar
İttifaqının sədri
Səməd Vurğun
kömək edir.
Böyük şairin
köməkliyi ilə
yazıçıya "Əski
Şərq" mehmanxanasında
bir otaq verirlər və yazıçı bu otaqda üç il yaşayır.
Bakıya gəldikdən sonra bütün diqqətini yaradıcılığa yönəldən
İlyas Əfəndiyev
ədəbi mühitdə
tezliklə parlamağa
başlayır. 1940-cı ildə onu Yazıçılar
İttifaqına qəbul
edirlər. Bu artıq onun həyatındakı dönüş
nöqtəsinin başlanğıcı
idi.
1960-cı
ildə Respublikanın
Əməkdar İncəsənət
xadimi fəxri adını alan
Əfəndiyevin yaradıcılığında
60-80-cı illər ən
məhsuldar dövr hesab olunur. Bu illərdə onun yaradıcılığında janr rəngarəngliyi özünü göstərir,
bir-birinin ardınca iri nəsr əsərləri,
ciddi ictimai-siyasi problemlər qaldıran, gözəl mənəvi keyfiyyətlər aşılayan,
eyni zamanda müasir Azərbaycan nəsrinin yüksək bədii-estetik səviyyəli
nümunələri kimi
şöhrət qazanan
"Körpüsalanlar" (1960), "Dağlar arxasında üç dost" (1963), "Sarıköynəklə
Valehin nağılı"
(1976-78), "Geriyə baxma,
qoca" (1980), "Üçatılan"
(1981) kimi povest və romanlarını dərc etdirir, eyni zamanda maraqlı
dram əsərlərini qələmə
alır, publisist və ədəbiyyatşünas
kimi məhsuldar yaradıcılıq yolu keçir. Dramaturq "Sən həmişə
mənimləsən" (1964) pyesi ilə Azərbaycan səhnəsində
lirik-psixoloji dramanın
əsasını qoyur.
Yazıçının uşaqlar
üçün yazdığı
"Ceyran ovu",
"Maraqlı hadisə",
"Qoruqlarda", "Yasəmən
ağacı", "İz
ilə", "Ovçunun
nağılı", "Zəmidə bir turac səslənirdi" kimi hekayələri orta məktəb dərsliklərinə də
salınıb.
Zəngin və
çoxşaxəli yaradıcılıq
İlyas Əfəndiyev əhatəli
və rəngarəng
yaradıcılıq yolu
keçmiş sənətkarlardandır. Əgər
biz onun həyat və yaradıcılıq
yolunun hər hansı bir ilini, yaxud qısa
bir dövrünü ciddi xronoloji ardıcıllıqla izləsək,
maraqlı bir mənzərənin şahidi
olarıq: yazıçı
eyni dövr ərzində hekayələr
yazmaqla yanaşı, istedadlı bir dramaturq kimi də fəaliyyət göstərib, irihəcmli
roman və povestlərlə
bərabər oçerk
və məqalələr
də ərsəyə
gətirib, konfrans və qurultaylarda məruzələrlə çıxış
edib.
Özünəməxsus yaradıcılıq
üsulu ilə XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının əvəzolunmaz
simalarından biri kimi tarixə düşən İlyas Əfəndiyevin zəngin
nəsrinə "Söyüdlü
arx", "Körpüsalanlar",
"Dağlar arxasında
üç dost", "Sarıköynəklə
Valehin nağılı",
"Geriyə baxma, qoca", "Üçatılan"
və s. roman və povestləri, dramaturgiyasına
"İşıqlı yollar",
"Bahar suları",
"Atayevlər ailəsi",
"Sən həmişə
mənimləsən", "Mənim günahım",
"Unuda bilmirəm",
"Məhv olmuş gündəliklər", "Qəribə
oğlan", "Mahnı
dağlarda qaldı",
"Bağlardan gələn
səs" və s. daxildir. O, pyesləri ilə teatr sənətimizdə yeni bir mərhələ açmış, "İlyas
Əfəndiyev teatrı"
yaratmışdır.
Ədibin qəhrəmanları ülvi
məqsədləri, mübarizliyi,
xarakterlərinin bütövlüyü,
yaşadığı hisslərin,
duyğuların təbiiliyi
ilə yaddaşlara həkk olunub. 60-cı illərdə səhnəyə
gələn gənclərin
püxtələşməsində İ.Əfəndiyevin zəngin
dramaturgiyasının böyük
rolu olub.
60 ildən çox
yaradıcılıq yolu
keçmiş İ.Əfəndiyev,
90-cı illərdə də
məhsuldar bir yazıçı kimi yazıb yaradırdı, təzə pyeslərini tamaşaya qoyurdu. Sovet rejimi
illərində, partiya
qadağaları dövründə
deyə və yaza bilmədiyi bir sıra mövzuları
cəsarətlə ədəbiyyata
gətirib, onları yeni zamanın kontekstində oxuculara təqdim edib. O,
"Hacı Axundun cənnət bağı necə oldu" hekayəsini, "Xan qızı Gülsənubərlə
tarzən Sadıqcanın
nağılı" povestini
dərc etdi. Dramaturqun
"Tənha iydə ağacı", "Dəlilər
və ağıllılar"
"Hökmdar və qızı" kimi pyesləri öz səhnə həllini tapdı.
Zəngin
yaradıcılıq yolu
keçən, həyatın
acılı-şirinli günlərini
yaşayan böyük
sənətkar İlyas
Əfəndiyev 1996-cı il oktyabr ayının 3-də Bakı
şəhərində dünyasını
dəyişdi və Fəxri Xiyabanda dəfn olunub.
Azərbaycan ədəbiyyatında heç
bir dramaturq İlyas Əfəndiyev qədər teatrla uzunmüddətli fəal yaradıcılıq əlaqəsi
qurmayıb. Akademik Milli Dram Teatrında
yazıçının bütün
pyesləri səhnə
həllini tapıb.
Ədəbiyyatımızın və teatrımızın
inkişafında özünəməxsus
yeri olan İlyas Əfəndiyevin yaradıcılığı dövlətimiz
tərəfindən daim
yüksək qiymətləndirilib. İçərişəhərdəki küçələrdən birinə və nüfuzlu "Elitar" Gimnaziyaya İlyas Əfəndiyevin adı verilib. Ədibin əsərləri son illər rus, türk və digər dillərdə dəfələrlə nəşr
olunub, yaradıcılığı
haqqında monoqrafiyalar,
doktorluq, namizədlik dissertasiyaları yazılıb.
Cəlil Cavanşir
Ədalət.- 2013.- 17 iyul.- S. 4.