"Ramiz
Rövşən poeziyanın saf havasıdır"
İyulun
17-də 55 yaşı tamam olmuş şair, tərcüməçi
Mahir N. Qarayev "Media forum" saytının qonağı
olub, həmkarı Fəxri Uğurlunun suallarını
cavablandırıb.
Mahir N. Qarayev 1958-ci ildə Göyçay
rayonunda doğulub. 1985-ci
ildə Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya
fakültəsini bitirib. Bədii
yaradıcılığa keçən əsrin 80-ci illərində
çap etdirdiyi şeirlərlə başlayıb.
- Səksənincilər
ədəbi nəsli sanki öz cavanlığını
"təhvil vermədən" yaşlaşır. Bu nəsil sovet dövrü ədəbiyyatının
sonbeşiyi oldu. Əsasən 1970-ci illərin
axırlarında, 80-ci illərin birinci yarısında ədəbiyyata
gələnlər estafeti sonrakılara verməyə macal
tapmamış sovetlər dağıldı. Beləcə, səksənincilər sovet ədəbiyyatının
yaddaşında əbədi olaraq gənc kimi qaldılar.
Sənin özündə gənc qalmaq, qocalmamaq
kimi bir duyğu varmı?
- O
asılıdır hansı aspektdə baxmaqdan. Amma
deyəcəklərim çox da yeni olmayacaq, çünki bu
haqda bir neçə dəfə danışmışam.
Bəlkə bir az eqoistik səslənir,
amma sən nə dediyimi başa düşərsən - mən
özümü o nəslin içərisində görmürəm,
görə bilmirəm. Lap düzünə
qalanda mən bu cərgədə istisnayam. Yox, lovğalıq kimi çıxmasın, həm də
o mənada yox ki, kimdənsə daha ağıllı, daha
üstünəm. Sadəcə, mən həmişə
kənarda, "ofsaydda" olmuşam, yaxud kənardan
müşahidə aparmışam və hec vaxt meydanın
ortasında, o nəslin içində yerim olmayıb. Həm də, ümumiyyətlə, ədəbi nəsil
özü mənim üçün son dərəcə şərti
anlayışdır.
- Amma bir
qanunauyğunluq da var axı...
- Bir var
fiziki yaş mənasında, bir də var ədəbi prosesə
qaynayıb-qarışmaq məsələsi. Mən
özümü o mənada istisna eləyirəm ki, heç
vaxt yaradıcılıqla qrup şəklində, komanda
formatında məşğul olmamışam. Ona qalsa, mən yaşıdlarımın
çoxundan əvvəl çap olunmuşam. Amma heç vaxt olmayıb ki, tənqidçilər
bizim nəsildən kiminsə yazısını təhlil eləyəndə
məni də xatırlasın, ya xatırlatsın. Yox, heç vaxt mənim adım sadalananlar
sırasına düşməyib. Qəti
incimirdim, çünki mən həqiqətən orada yox idim,
o prosesin içində deyildim. Pisdirmi,
yaxşıdırmı - bilmirəm, amma fakt budur.
- Həm ədəbi
taleyini, həm də şair kimi fərdi taleyini nəsil
kontekstindən çıxarmısan. Məqsədli
olub, yoxsa təbii şəkildə baş verib?
- Əvvəlcə
bəlkə də təbii şəkildə olub, amma sonra təbiilik
məqsədə çevrildi, lap düzü, şüurlu
şəkildə elədim, bilərəkdən ortalıqdan
çəkildim, çapa hər cür imkanım olsa da, qəsdən
çap olunmadım.
-Orta məktəbi
Bakıda oxumusan?
- Az
oxudum. Fasilələrlə bir-iki il. Şəhərdə darıxırdım. Rasputinin bir hekayəsi var, film də çəkiblər
- "Fransız dili dərsləri". Ordakı
o uşaq mənə çox doğma obrazdır, həmişə
o filmə baxanda o illərimi yada salıb kövrəlirəm.
Bir də Markesin anasıyla kəndə getməsi
səhnəsi məni çox təsirləndirir. Mən Bakıda olanda atamgil kənddəki evi
satıb Göyçaya, rayon mərkəzinə
köçmüşdülər. Təsəvvür elə
ki, mən o kənddəki evimizin həyətinə bir də
40 il sonra ayaq basdım. Düz 40 il sonra. O vaxtacan kənddə bir neçə dəfə
olmuşdum, amma həyətimizə getməyə ürək
eləməmişdim. İstəmirdim nəyinsə
yerində olmadığını gözlərimlə
görüm. Təsəvvürümdə
həyətimizi son dəfə necə
görmüşdümsə, eləcə
saxlamışdım. Yaddaşım
möhkəmdir axı. Hə,
romanımı bitirəndən sonra özümdə güc
tapıb birbaşa kəndimizə getdim, heç kimdən
heç nə soruşmadan, icazə-filan istəmədən
qapını açıb həyətə girdim. Dəhşət! Orda nə hisslər yaşadım
- bir Allah bilir. Nə isə, bu, bir ayrı söhbətin
mövzusudur... Hə, o vaxt bir-iki il
Bakıda oxuyandan sonra Göyçaya qayıtdım. Çox uzun sürən orta məktəbi də, nəhayət,
orda başa vurdum.
- Onda
şeir yazırdın?
- Mən
şeiri az qala bələkdən
yazıram, onda isə artıq özümü əməlli-başlı
şair sayırdım. Göyçayda "Yeni həyat"
adlı qəzet çıxırdı, ayda bir dəfə də
Əli Kərim adına poeziya klubunda
seçilən şeirlər qəzetdə dərc olunurdu. Ədəbiyyat səhifəsini əksər halda
bizim kimsomol təşkilat katibimiz Məzahir Əhmədoğlu
hazırlayırdı. Tanıyarsan, məşhur
jurnalistdir. Bax, o vaxt onun mənə
çox köməyi dəydi, məni göylərdən,
romantik "klassikadan" qoparıb, yerə endirən məhz
o oldu. Özü də bircə ayın
içində. Mən hər şeyi
çox tez qavrayıram axı. Deməli,
redaksiyaya bir şeir göndərmişdim, məktubla da cavab
almışdım ki, bəs bədii cəhətdən zəifdir.
Düzü, bilmirdim bədii cəhət nə
olan şeydir, amma söz mənə çox toxunmuşdu - necə
yəni zəifdir? Bax, onda Məzahir bəyə
dərdimi danışdım, daha doğrusu, şeir
yazmağımı ona deyəsi oldum. Şeirlərimə
baxıb redaksiyanı haqlı çıxartsa da, yazılarda
nə görmüşdüsə, o gündən
başladı mənimlə ayrıca məşğul
olmağa. Bircə aydan sonra ilk şeirim -
"Bir payız gecəsi" həmin qəzetdəcə
çap olundu.
Hələ bu harasıdır? Bir ay da keçdi, Məzahir bəy
mənə qeyri-adi bir xəbər gətirdi ki, bəs Rəsul
Rza Göyçayda olub, redaksiyaya baş çəkib,
hazırlanmaqda olan ədəbiyyat səhifəsini gözdən
keçirib və mənim (özü də təkcə mənim!)
şeirimin üstünə qeyd yazıb ki, çox
yaxşıdır. Xəbər həqiqətən
yaxşı xəbər idi, amma tərsin yekəsiydim, qəzet
çıxandan sonra gedib üstündə Rəsul Rzanın
qeydi olan əlyazmamı götürmədim (hələ də
redaksiyadan incik olduğum üçün ora ayaq
basmırdım). Bir də 30 ildən sonra
bu barədə yazımı oxuyan Məzahir bəy zəng
vurdu ki, narahat olma, mənim çox səliqəli arxivim var, sənin
həmin o məşhur əlyazman da mənim arxivimdədir.
- Deməli,
Məzahir bəy sənin ədəbiyyat sahəsində ilk
müəllimin olub, eləmi?
- Hə,
bunu dana bilmərəm. Amma
onu çox incitmədim. Əvvəla, az sonra məktəbi
bitirib təzədən Bakıya (bu dəfə həmişəlik!)
gəldim, həm də Məzahir bəyin özünün
sonralar dediyi kimi, hər şeyi çox tez öyrənən
şagird idim, necə deyərlər, çox tez pərvazlanıb
uçdum. Son məsləhəti bu oldu ki,
Bakıda Ramiz Rövşən, Vaqif Cəbrayılzadə, bir
də Sabir Rüstəmxanlı ilə görüşüm.
Təbii, onun adından - özü onlarla
yaxın idi, əlaqəli idi.
- Necə
oldu, tapıb görüşə bildin onlarla?
- Yox, o
vaxt mobil telefon nə gəzirdi? Əlimdə də
heç birinin ünvanı yox. Heç
bilmirəm, o vaxt onların ünvanları vardımı.
Həm də Bakıda adam tapmaq indiki kimi
asan deyildi ki! İndi çox şey
asanlaşıb. Kəsəsi, hamı kimi birinci il universitetdən kəsildim, ya deyəsən,
konkursa düşdüm. İkinci ilə staj
toplamaq üçün mütləq işləməliydim.
Dənizin qırağında, neft-qaz
çıxarma idarəsində işə düzəldim,
sonra məni elə işdəncə əsgər göndərdilər.
- Sənədlərini
hansı ali məktəbə vermişdin?
- O
vaxtkı Azərbaycan, indiki Bakı Dövlət Universitetinin
filologiya fakültəsinə. Əsgərlikdən
sonra elə ora da girdim. Əsgərlikdən
bir-iki şeir yazıb göndərdim, rayonda çap olundu.
Qayıdandan sonra - 1979-cu ildə ilk dəfə
"Azərbaycan" jurnalının redaksiyasına getdim.
Qapını döydüm, içəridə zəhmli bir kişi oturmuşdu. Dedi nə lazımdır? Cavab verdim ki, bəs şeir gətirmişəm.
Eynəyinin üstündən baxanda canıma
üşütmə düşdü, qorxdum mənə
ağır söz deyə. Dedi ver baxım şeirlərinə.
Məndə də cəmisi bircə şeir
vardı. Verdim oxudu, üzümə qəribə
tərzdə baxdı, deyəsən, hirsi tamam soyudu.
Heç demə, bu kişi Nadir Cabbarov
imiş. Sonra bildim ki, baş redaktor Əkrəm
Əylislinin müavinidir. Soruşdu ki,
harda oxuyursan? Dedim heç yerdə oxumuram, əsgərlikdən
gəlmişəm. Dedi gəl dalımca.
Məni
çoxlu adam olan böyük bir otağa
apardı. Hərə bir küncdə oturub
işləyirdi. Onların arasında bircə
Fikrət Qocanı tanıdım, televizorda
görmüşdüm. Ürəyimdə
yalvarırdım ki, kaş məni onun yanına aparmasın,
çünki bərk utanırdım. Necə
olsa, gördüyüm ilk canlı şair idi, üstəlik,
şeirlərini də bəyənirdim. Nə
deyirsən de, o vaxt həqiqətən abır-həya
vardı. Onu da deyim ki (indikilərin qulağından iraq!), abır-həya, vallah, heç də pis
şey deyil, lap heç bir şeyə yaramasa da. Nə isəg tərslikdən Nadir Cabbarov da üz
tutdu düz Fikrət Qocaya. Vərəqi uzadıb dedi ki,
bu uşaq heç yerdə oxumur, heç yerdə işləmir,
amma deyəsən, şairdir. Bunu dedi, dönüb getdi. Fikrət Qoca o vərəqdəki dörd bəndlik
şeiri oxudu. Soruşdu yenə şeirin
var? Dedim var, ancaq makinadan çıxmayıb. Dedi makina
lazım deyil, sabah saat üçdə
şeirlərini götür, gəl yanıma. Səhər
üç şeir də gətirdim. Aldı,
oxudu, sonra qarşıma bir vərəq qoydu ki, bioqrafiyamı
yazım. Bioqrafiya vardı?! Ad, ünvan, vəssalam. Bir
müddət sonra dörd şeirim şəklimlə birgə
çap olundu. Onda hələ heç
universitetə qəbul olunmamışdım.
-Bəs Məzahir bəy deyən adamlarla
görüşmədin?
- Yox, amma
Mehdi Bəyazidlə (onda Mehdi Bayram idi) tanış
olmuşdum. Sizin nəsil onun pis vaxtını
gördü, sizdən sonrakıların gördüyü isə
ümumiyyətlə heç nəydi. Yəni
o Mehdi biz görən Mehdi deyildi. Çox
yaxın olduq onunla, sonra yollarımız ayrıldı. Uzun əhvalatdır, inşallah, romanımı
oxuyanda hamısını biləcəksən, mən görən
Mehdini də olduğu kimi tanıyacaqsan.
- Mənə
maraqlıdır, bəs axı Məzahir bəyin dediyi o
adamları niyə tapmadın? O vaxt onlar çox populyar idilər,
üstəlik də, sənin Məzahir bəy kimi
"alibin" vardı...
- Bəs
deyirəm də: Mehdiylə tanış
olmuşdum.
- Nolsun?
- Bax elə
onu deyirəm də: siz mən tanıyan Mehdini
tanımırsız, ona görə sualı mənə belə
rahat verirsən. Mehdi dünyasında imkan verməzdi ki, mən
Ramiz Rövşənlə tanış
olum.
- Niyə
axı?!
- Uzun
söhbətdir. Romanı oxuyanda biləcəksən,
tələsmə. Qoy əvvəlcə sənə necə
tanış olduğumuzu
danışım. Deməli, onun bir yaxın
adamı (özündən icazəsiz adını çəkməyim)
məni apardı Yasamala, Mehdinin kirədə
qaldığı otağa. Nahar
vaxtıdır, bu hələ yatıb. Gecələr
işləyib gündüzdər yatmağı vardı - bunu
sonra biləcəkdim. Nə isə, gözünü
açıb məni zəndlə bir xeyli süzdü, dedi
vid-fasonundan şairə oxşamırsan, oxu görüm
şeirin şeirə oxşayırmı. Mən
pərt halda cibimdən qəzet parçası çıxarıb
şeiri oxudum. Dedi bir də oxu. Bir də
oxudum. Yerinin içində dikəldi,
şeiri məndən alıb özü oxudu. Sonra ucadan
oxudu - mən indiyəcən bu cür gözəl səsi, tələffüzü
olan adam görməmişdim.
Qayıdıb nə desə yaxşıdır: sən daha
rahatca ölə bilərsən! Pərtliyim təzəcə
keçib, bu dəfə də məni bərk
çaşdırdı. Mən axı niyə ölməliyəm,
dedim. Gördü qırımım pisdi, dedi, ay fəhmsiz, o mənada
deyirəm ki, burdan çıxanda səni qəfil
maşın vursa, ürəyini buz kimi saxla, bu şeir səni
yaşadacaq. Tərifdən zəhləm getsə də,
çox köpəyoğlu şeydir bu tərif - onda
canıma sarı yağ kimi
yayılmışdı. Bu sarı yağ
da dilimizə düşüb ey, mənim yağın hər
növündən, hər rəngindən zəhləm gedir,
özün bilirsən, çox vaxt kababı da çəngəl-bıçaqla
yeyirəm...
-
Hansı şeir idi o şeir?
- "Qaraçı qız". Mən əsgərlikdə
olanda rayon qəzetində çıxmışdı.
Onda şeir dörd bənd idi, orasını da dedi ki,
"amma bu şeirdə bir bənd
çatışmır". Təzəcə
"barışmışdıq" deyə
üstünü vurmadım. "Ulduz"
jurnalında da elə o dörd bənd çap olundu. Amma sonra dediyini elədi - mənə zorla həmin bəndi
yazdırdı. Özü də bir yox, iki
bənd artırdım, kitaba da son variantı saldım. İndi baxıram ki, haqlıymış.
- Deməli,
dil tapıb dostlaşdız...
- Dostu
araq almışdı, süfrə açıb gecəyə
kimi yeyib içdik. Daha doğrusu, dostu bir azdan
çıxıb getdi, qaldıq ikimiz. O qalmaq, bu qalmaq -
düz yeddi il məni gözdən iraq
buraxmadı. Sənə deyim ki, bu illərdə mənə
itin zülmünü verdi. Amma
maraqlıydı, çox maraqlıydı. Heyif o günlərdən. Bir də
heyif Mehdidən ki, o boyda istedadını puç elədi.
- Nə mənada
zülm deyirsən?
- O məni
ovsunlamışdı, təsir dairəsindən, orbitindən
çıxmaq zor məsələydi. Amma
yaxşı müəllim idi. Bəzən
küsüşürdük, həftələrlə
danışmırdıq, axırda dözməyib yenə
qayıdırdım yanına... Uzun söhbətdir,
bir oturuma danışmaq olmaz.
- Sən
də gördün mətləb uzundur, axırda oturub roman
yazdın ondan, elə?
- İnan ki, əvvəlcə romanı tamam başqa
cür düşünmüşdüm. Mənim əsas
qəhrəmanım şəxsən tanıdığım,
bacımgilin həyətində qonşumuz olan bir əyyaş
rus fiziki olmalıydı. Mən o vaxt onun
barəsində "Dahi" adlı bir hekayə də
yazmışdım. Sonra fikirləşdim
ki, hekayədə vermək istədiklərimin yarısı
içimdə qalıb. Başladım
hekayəni təzədən yazmağa. İş
xeyli uzandı. Mehdi hekayənin əlyazmasını
oxumuşdu, özü də demişdi ki, çapda bunu mənə
ithaf edərsən. Dedim ardını yazıram, qurtaranda
bir də baxarsan. Amma mənim
vasvasılığımı bilirsən də. İş çox uzandı, Mehdi romanı görmədi.
Onu deyirəm axı, mən romanı yazanda qəfildən
diksindim ki, həmin o rus fizik elə Mehdidir, Mehdinin
qocalığıdır. Bax, Mehdi obraz kimi
özünün xəbəri olmadan (heç mənim də xəbərim
olmadan!) romana belə girdi, az qala baş qəhrəmana
çevrildi.
- Yəni,
Mehdi bilmədi ki, sən ondan yazırsan?
- Bunu
özüm də bilmirdim axı. Biləndə
də gec idi, Mehdi çoxdan dünyasını dəyişmişdi.
Qismət beləymiş. Amma
Mehdini yaxşı tanıyanlardan biri romanı oxuyan kimi Mehdini
tanıdı.
-
Romanı da bəyəndimi?
- Allah sənə
insaf versin, o romanı bəyənməmək insafdandı?!
Yalan olmasın, mən ona azından on beş
il can qoymuşam, deyirsən hələ bəyənilməsin?
Pis olsaydı, on beş ildə onu ən
azı on beş dəfə cırıb atardım. Bəyəndi,
amma dedi ki, Mehdiyə amansız yanaşmısan.
-
Doğrudan elədir?
- Bəlkə
də elədir. Amma Mehdi haqqında başqa
cür yazmaq, onu başqa cür vermək mümkün deyil.
İstənilən halda bu, mənim öz müəllimimə
(sevimli və amansız müəllimimə!) yapa biləcəyim
ən gözəl heykəldir. Nə
yaxşı bu işi görə bildim. Allahın
sevimli bəndəsiyəm ki, həyatda borcum olan hər kəsə
o borcu qaytarmaq üçün Tanrı gec-tez mənə
güc də verir, imkan da.
- Belə
görürəm romandan bərk razısan...
- Razı
qalmadığın yazını sakitcə cırıb atmaq,
uzaqbaşı arxivin əlçatmaz bir küncünə
vızıldatmaq nə çətin işdir? Amma
görürsən, mən yarım saatdır ondan
danışıram.
- Bəs
çapa haçan verəcəksən?
- Allah
bilir. Əsas onu yazmaq, yazıb başa
çatdırmaq idi. Təsəvvür eləyə
bilməzsən, mən bu dəqiqə necə rahatam. Bu
dəqiqə deyəndə ki, son nöqtəni ötən il dekabrın 21-də qoymuşam, düz yeddi
aydır elə bil ağır bir yükdən
qurtarmışam. Bu, mənim son ciddi işim idi, bundan sonrag
- Tələsmə,
ora hələ gələcəyik. Demək istəyirsən
daha yazmayacaqsan?
- Daha
roman yazmayacam - burası dəqiqdir.
- Onda daha
çapı niyə ləngidirsən, yoxsa imkan yoxdur?..
-
Çapa həmişə imkanım olub. İlk
kitabım 50 yaşımda çıxdı, bəyəm əlli
ildə kitab çıxarmağa imkan yox idi? Kim də bilməsə, sən yaxşı bilirsən
ki, bu sarıdan heç vaxt problemim olmayıb, üstəlik, əvvəlki
iki kitabımın xərcini dostlar çəkiblər. Sadəcə, çap qərarını rus dilinə
tərcümədən sonra verəcəm.
-
Yaxşı, qayıdaq o illərə. Mehdinin
üstünlükləri nədəydi ki, yeddi il
onun cazibəsindən çıxa bilmədin?
- Mehdi ədəbiyyatı
gözəl bilirdi, üstəlik, xalis psixoloq idi. Mənə
dedi ki, sənin böyük istedadın var, amma nə fayda,
savadın-biliyin yoxdur. Nə başını
ağrıdım, uzun bir siyahı tutub kitabları mənə
xüsusi ardıcıllıqla oxutdu. İş təkcə
kitabı oxumaqla bitmirdi, az qala hər
oxuduğum kitabdan ona imtahan verirdim. Dil bu cür
olmalıdır, dialoqlar bu cür; Çexov bu cür təsvir
eləyir, Tolstoy bu cür. Ən çox
da Dostoyevski ilə Folknerin ölüsüydü. Heminqueyi mənə o sevdirdi, elə ki
görürdü Heminqueydən əl çəkə bilmirəm,
başlayırdı müxtəlif arqumentlərlə
gözümdən salmağa. Ya, məsələn,
tapşırıq verirdi ki, Anarın "Gürcü familiyası"
hekayəsində şah cümləni tapmalısan. Xüsusi oyunlar qururdu, məşğələlər
hazırlayırdı. Bir sözlə,
xalis yaradıcılıq laboratoriyası idi. Gündüzlərim Axundov kitabxanasında
keçirdi, gecələr də oxuduqlarımdan mənə dərs
keçirdi. Çox çətin, amma
maraqlı məşğuliyyət idi. Hekayə
yazırdı, sonra mənə oxuyub cırırdı. Çox gözəl yazırdı, di gəl, məni
daha yaxşı yazmağın mümkünlüyünə
inandırmaq üçün yazdığını
gözümün qabağındaca yandırırdı. Bundan ötrü nə qədər
dava-dalaşımız olub. Amma tərsin,
höcətin biriydi. Axırda bunun
çılğınlığa, dəliliyə keçdiyini
sezməyə başladım.
- Nə
istəyirdi axı, niyə yazdıqlarını cırıb
atırdı, məqsədi nəydi?
- Məqsədi Nobel mükafatına layiq həqiqi əsər
yazmaq. Deyirdi
qırx il məşq eləyib, axırda o
səviyyədə əsər alacaq.
- Sən
də buna inanırdın?
- Yəni,
söhbət Nobel mükafatı almaqdan getmirdi. Bədbəxt
həqiqətən yaxşı yazırdı, neçə
vaxtdı "Məbəd" adlı bir roman üzərində
işləyirdi, ayrıldıq, bilmədim o roman necə oldu.
Amma bir dəfə mənə "Aclıq"
adında bir povest oxudu - səsi indi də qulağımdadır.
Heç bir əsər mənə belə əsər
eləməmişdi. Birnəfəsə
oxudu. Gözəl qiraəti vardı, povestə
də söz yoxdu. Axşam saat on birdən
gecə saat beşə qədər oxudu. Qeyri-adi
bir şey idi. Anasından
yazmışdı. Son səhifəni
oxuyanda mən dözməyib ağladım. Di gəl, oxuyub qurtaran kimi cırıb atdı.
İtin sözünü dedim ona, bir həftə
danışmadıq. Amma nə xeyri?
-
Heç səndə onun əsərlərindən qalmayıb?
- Şeirləri qalıb, bir neçə də hekayəsi. Çoxu
yarımçıqdır. Yazıb
atırdı bir kənara, hayıfım gəlirdi ki,
cıracaq, ona görə gözündən qaçanları
gizlədirdim.
- Bəs
onları nə əcəb cırıb atmamışdı?
- O, əsəri
tam bitirəndən, mənə oxuyandan sonra cırıb
tullayırdı. Mənim gizlətdiklərimin
çoxu yarımçıqdır, ya da hər hekayəni bir
neçə variantda yazırdı, bir də gördün
ağlına başqa ideya gəlirdi, bunu yarımçıq
qoyub ayrı yazıya girişirdi, sonra da yarımçıq
qalanı unudurdu. Məndə romanı
yoxdur, amma "Məbəd" adlı romanı
olmalıydı. İndi bir-iki nəfər
var, onlar da hansısa saytda yazmışdılar ki, bəs
Mehdinin romanları vardı. Mehdi təkcə
mənimlə qalmırdı axı.
- Ancaq əldə
heç nə yoxdur.
- Bəlkə
də kımdəsə nəsə var.
- Səndə
olanları niyə çapa vermirsən?
- Mən
bir dəfə, hələ öz sağlığında ondan
xəlvət bir hekayəsini çapa vermişdim. Vaqif Cəbrayılzadə ha deyirdi jurnala hekayə
ver, vermirdi. Vaqif də məni öyrətdi
ki, hekayələrdən birini çırpışdır gətir,
özü bilməsin. Elə də elədik.
Onda Vaqif "Ulduz"da işləyirdi. Guya Mehdiyə sürpriz eləyəcəkdik.
Vaqif hekayəni çapa verdi, amma əvvəldə
bir abzası mənim yanımdaca ixtisar elədi. Onda senzura
vardı, Vaqif dedi onsuz da Yusif qağa bu abzası
çıxaracaq, qoy özüm bəri başdan silim. Jurnal çıxdı, alıb sevinə-sevinə
apardım Mehdini muştuluqlamağa. Jurnalı
açan kimi gözü həmin abzası axtarmadımı?
Soruşdu bəs hanı abzasın biri, mən də dedim bəs
belə. Hekayəni oxumadı, jurnalı da
vızıldatdı otağın küncünə. Mənə bir toy tutdu, gəl görəsən.
Bir də ondan xəbərsiz yazılarına
toxunmağı qadağan elədi. İndi
haqq dünyasındadır. Fikirləşirəm
ki, özünün çapa rəva bilmədiyi
yazıları üzə çıxarmağa mənim mənəvi
haqqım çatırmı? Hələ
buna cavab tapa bilmirəm.
- Hə,
qəribədir, mən Mehdini bir ayrı cür
tanıyırdım...
- Bilirəm.
Hamısını bilirəm. Yolumuz ayrılandan sonra da mən onunla
maraqlanırdım. İndi bəzi şeyləri
demək xırdaçılıq olar, hər halda... nə isə.
Mən ona hər şeyi halal eləyirəm.
O mənim çox yaxşı müəllimim və sənə
deyim ki, həyatımda ən maraqlı adam
olub.
- Yəni Ramiz Rövşəndən də maraqlı?
- Bayaq
sual vermişdin ha, bax qayıdıram ora. Mən
bilirdim ki, gec-tez Ramiz Rövşənlə yolumuz kəsişəcək.
İndi sənə bir sirr açım: Mehdi mənə Ramiz
Rövşəndən iki gecə dərs keçmişdi,
amma onunla görüşməyə məqsədli şəkildə
qadağa qoymuşdu. Niyəsini başqa vaxt deyərəm,
uzun söhbətdir, həm də maraqlı söhbət...
- Bəs Vaqif Cəbrayılzadə ilə necə?
- Vaqiflə
yaxın idilər, məni də Vaqiflə elə özü tanış eləmişdi.
- Amma
sonra sən Ramizlə də tanış
oldun, dostlaşdınız...
- Əslində, Mehdi sadəcə müəllimim idi,
Ramiz isə həmişə mənim ədəbiyyat
kitabım, müntəxəbatım olub. Bizim Ramizlə dostluğumuz
tanış olduğumuz gündən
başlandı və iyirmi ildir davam eləyir. Ramiz
heç kəslə müqayisəyə gəlməyəcək
bir şəxsiyyətdir. Sənətə
gələndə o mənimçün çağdaş
şeirimizin korifeyidir. Təkcə korifeyi
yox, poeziyanın saf havasıdır, sözün dadı-duzu, səmimiyyətin
özüdür. Mən dünyadan bezəndə,
insanlardan iyrənəndə, qəzetlərdən, saytlardan,
qeybətlərdən boğulanda Ramizin üstünə bir
udum təmiz havaya, bir içim saf suya qaçan kimi
qaçıram. Yalansız, riyasız,
bütöv, kamil, mükəmməl bir insan, səmimi bir
dünya. Bilirsən, məndən ötrü səmimiyyət...
Fəxri, sən canın, boş vaxtın olan
kimi de mənə, romanı verim, oxu.
- Ramizlə
rastlaşmağının ədəbi taleyində bir rolu
oldumu? Yoxsa sən ona kimi artıq öz yolunu
tapmışdın?
- Öz
yolumu tapmağına çoxdan tapmışdım, dumanlı
şəkildə də olsa, neyləmək istədiyimi
bilirdim. Az öncə dedim axı: mən
bir qədər istisnayam. Bilirsən, Əli Kərimi,
Ramiz Rövşəni, Vaqif Cəbrayılzadəni oxuduqca
fikirləşdim ki, şair onlardır. Həqiqətən
də, Ramizin bir şeiri çıxanda hara gedirdin, ondan
danışırdılar. Hələ Vaqif Səmədoğlu!.. Bir yandan Mehdi qoymadı, o biri
yandan da özüm çapdan könüllü imtina elədim.
İnsan ən doğru qiymətini özü
bilir. Düşündüm ki, Mehdi düz
deyir.
-
Yadımdadır, müsahibələrinin birində sənə
irad tutmuşdular ki, özündən çox özgələrdən
danışırsan. Görürəm ki,
doğru deyirmişlər. Özündən
danış.
- Sən
söhbətə başlamamışdan mənə qadağa
qoydun ki, sənin yaradıcılığından
danışılmayacaq. Yoxsa sənin hekayələrini
bircə-bircə çözərdim. Öz qədrini
bil ey, özün də tənbəl olma - o hekayələrdən,
vallahi, bizim ədəbiyyatımızda yoxdur...
-Deməli,
tay-tuşların yavaş-yavaş mətbuata yol
tapdığı vaxtda sən özünü qıraq elədin.
Bir də uzun illər sonra - 50 yaşında
"Tənhalıq" kitabıyla ortaya çıxdın.
Ona qədər yaxın dostların da bilmirdilər
ki, Mahir yaradıcılıqla məşğul olur. Səni yalnız tərcüməçi kimi
tanıyanlar bu yaşda qəfildən böyük bir kitabla ədəbi
mühitə, ədəbi prosesə qayıtmağını
gözləmirdilər. Uzun illər
yazdıqlarını gizlətməkdə, dərc elətdirməməkdə
məqsədin nəydi?
- Məqsəd
deyəndə mən sadəcə bir az
geri çəkildim, gözlədim. Bilirsən, bu, bir
düstur kimidir: əgər yaxşı əsər
yazmısansa, demək, əsas işi görmüsən. Yerdə qalanı texniki məsələdir, o
cümlədən çap da. Mən
peşman deyiləm və yenə bu fikirdəyəm ki,
çapa tələsmək olmaz. Bax, mən bilirəm
ki, on beş ildən sonra ortaya
yaxşı bir roman qoymuşam. Əsas olan
budur. O roman on ildən sonra, lap mən öləndən
sonra çap olunsun - nolacaq ki? Əsla faciə
deyil.
- İş də bundadır ki, o roman hələ ortada
deyil, çapa ver ki, ortada da olsun. Hər halda, qələm
adamı yazdığını bölüşmək də
istəyir. Bu illər ərzində necə
səbir eləyə bilmisən?
- Bax, məndən
qabaq o zaman çoxlu imzalar görünmüşdü,
beş-altı ildən sonra da hərə bir cür əriyib
getdi. Mehdi də mənə bunları misal
çəkirdi. O vaxt çap olunmayanda məni
tanıyanların da çoxu düşündü ki, Mahir
bitdi, tükəndi. Olur belə şeylər.
Nə umurdular, nə küsürdülər.
Mən də elə uşaqlar tanıyıram
ki, yaxşı başlamışdılar, sonra davamı gəlmədi.
Ya da çox yazıb ucuzlaşdılar,
çox çap olunub cılızlaşdılar. Onda, o illərdə mən artıq beynimdə öz
romanımı yazırdım. Nə qədər
doğrudur, bilmirəm - Mehdi, bir də çox məşhur
bir yazıçı (onun adını romanda oxuyacaqsan) beynimə
saldı ki, sən yaxşı nasir olacaqsan. O vaxt hələ
bir-iki hekayə də yazdım. Sonra
düşündüm ki, bu mətləbləri iri həcmli əsərdə
yazmalıyam. Romanı yazmağa dərhal
başlamadım, beynimdə kitabı illər boyu bişirdim.
- Bu da
vardımı ki, sən 50 yaşda ilk kitabı ortaya qoyanda
"bomba" effekti yaratmaq istəmisən?
- Nə
bilim və nə deyim?! Xoşlamadığım
tərif kimi xoşlamadığım şöhrət
azarı da çox köpəyoğlu şeydir. Hər halda, görünür, nəsə oxşar
bir hiss olub. Sadəcə, mənimçün
ən ciddi meyar - zamandır. Baxdım 18, hətta 16
yaşımda yazdığım şeirlər var ki, oxuyanda
yenə xoşuma gəlir. Fikirləşdim: bu qədər
vaxtda mən bu şeiri cırıb atmamışamsa, demək,
onu üzə çıxarmağa dəyər. Odur ki, kitabı çapa verdim. Amma
arxivimdə yüzlərlə şeir var ki, onları
çapa verməmişəm. Birinci kitabımda tərcümələrlə
yanaşı cəmi 25 şeir və 5 poetik silsilə var.
Birinci deyəndə ki, olan elə bir kitabdır, sadəcə,
üç ildən sonra onu təzədən nəşr elətdirdim,
iki mənzum traktat da əlavə eləməklə yalnız
poetik silsilələri kitaba saldım, vəssalam.
- Bundan əvvəl
poeziyamızda poetik traktat janrı vardımı?
- Yox, bu
adı özüm kəşf eləyib quraşdırdım.
- Yəni
şeirdən şeir dilində danışmaq. Yadıma
Bualonun poeziya sənəti haqqında mənzum traktatı
düşür. Klassisizm dövründə,
bilirsən, bəzən elmi-fəlsəfi əsərləri də
nəzmlə yazırdılar. Sənin
traktatını həm də Füzulinin və Ramiz
Rövşənin poetik dildə yazılmış
yığcam təfsiri saymaq olarmı? Ümumiyyətlə,
hansısa şairin poeziyasını belə böyük məhəbbətlə
sevmək şair üçün xatalı deyilmi? Yəni
əlinə qələm alanda onun basqısı altında qala
bilərsən...
- Bu
traktatlar mənim poeziyada son sözüm oldu. Yaxşı
əsəri oxuyanda mütləq ilk günlər təsirinə
düşürsən. Sonra təsir
yavaş-yavaş keçib gedir. Amma müəyyən
bir hissə mütləq beyində ilişib qalır. Bu, artıq təsir yox, ruhi doğmalıqdır.
Füzulini təkrar oxuyanda o şeylər ki,
uşaqlıqda mənə doğmaydı, onlar yenidən
beynimdə oyandı. Elə Ramiz
Rövşənin yaradıcılığında da hansı
hissə beynimdə yer almışdısa, məhz onlardan
istifadə elədim. Bəzi şeyləri
şüurlu şəkildə yazanda süni alınır.
Mən elə romanımı da bu prinsiplə
yazdım. Nə ki əsərə öz
ayağıyla təşrif buyurur, "könüllü"
gəlir, yalnız ondan istifadə eləyirəm.
- Bu yeddi
poetik silsiləni birləşdirən vahid konsepsiya varmı?
- Yox,
bunlar yeddi ayrı xətt, yeddi istiqamətdir.
- Məncə,
bu silsilələr ayrı-ayrı konsepsiyalar üzrə
düzülmüş şeirlərdir. "Dəmir
qapı Dərbənd", "Anlamaq dərdi",
"Əcəl zəngləri" silsiləsində ictimai
motivlər çox güclüdür. Yəni
burada elə şeylər var ki, onları ən yüksək
ictimai tribunalardan oxumaq olar. Ancaq "Vəsiyyət
məqamları" və "İt ömrü" sanki
öz-özünə danışan yalqız, köməksiz
şairin əlacsız pıçıltılarıdır.
Oxucu soruşa bilər ki, necə olur şair bu
cür fərqli adlara köklənə bilir. Belə oxucuya nə cavab verərdin? Yəni şairin bütövlükdə vahid bir
konseptual çevrəsi olmalıdırmı? Məsələn, Rilkenin silsilələri də
ayrı-ayrı poetik konsepsiyalar üzrə toplanıb,
ayrı-ayrı kitablar kimi nəşr olunub. Ancaq ümumiyyətlə götürəndə onun
bütün kitablarını bir dini-fəlsəfi konsepsiya
birləşdirir, bütün kitabların ortasından bir ana
xətt keçir.
- Mənimçün
bu, mütləq şərt deyil: ola da bilər,
olmaya da bilər. Daha doğrusu, bunu ruhi situasiya
özü diktə eləyir.
- Sənin
silsilələrin içində "Anlamaq dərdi" bir
şairin əsəri ola bilərdi,
"İt ömrü" də başqa birinin. Bu fərqləri öz yaradıcı ömründə
necə birləşdirə bilirsən?
- "Anlamaq dərdi" - cəmiyyətin mənzərəsidir. Mənim
dünyada ən zəhləm gedən şey tacirlik,
tüccarlıqdır. Alıb-satmaqla,
alınıb-satılmaqla heç aram
yoxdur. "Anlamaq dərdi"ni yazanda mən
dünyanı, cəmiyyəti belə gördüm. Anladım ki, neçə illər güvəndiyim
İsgəndər, sən demə, Şeyx Nəsrullaha
çoxdan uduzub.
- Sənin
özün üçün hansı xətt daha
doğmadır: "Anlamaq dərdi", yoxsa "İt
ömrü"?
- "İt ömrü".
- Beynəlxalq
şeir yarışması olsaydı, ən yaxşı əsərin
kimi onu seçərdin?
- Mən
"Vəsiyyət məqamları"nı
seçərdim. O da həmin xətdir - "İt
ömrü"ndən keçən xətt. Bu
hisləri biz hamımız keçirmişik. Kim oxusa, ona doğma gələcək. Əli Kərim
deyir: "Nə xoşbəxt imişəm bir zaman, Allah".
Biz hamımız ömrün hansı məqamındasa
bundan, bu misradan keçməyə məhkumuq. "İt ömrü"nü mən məhz belə
işləmişəm ki, orada hamı, hər kəs
özünü tapa bilsin. "Vəsiyyət məqamları"nı isə o dünyadan yazmışam - ən
çox sevdiyim əsərim də odur.
-
Neçə yaşında yazmısan onu?
- O mənim
təxminən 47 yaşımın şeiridir.
- Şairin nəsrə keçməsi, səncə,
hansı zərurətdən yaranır? Elə mətləb
varmı ki, onu poeziyanın, şeirin diliylə ifadə eləmək
mümkün deyil, mütləq nəsrin dili köməyə
çatmalıdır?
- Yox,
şəxsən mənimçün elə bir mövzu yoxdur
ki, onu şeirlə ifadə eləyə bilməyim. Mən düşünmürəm hansısa fikri
şeirlə deyə bilmədiyim üçün roman
yazmışam. Yazmaq istəyirəmsə,
yazıram, janr sonra əmələ gəlir. Romanı xeyli gec bitirdim. Tez də
yekunlaşdırardım, amma onda bu poetik silsilələr
olmazdı. Həm də əksinə,
romanın yazılışına poetik traktatların çox
müsbət enerjisi keçib. Onlardakı nəsr
elementləri romanda aşkar hiss olunur.
- Hərçənd
çapa vermirsənsə, demək, hələ tam arxayın
deyilsən...
- Mən
heç vaxt çapa tələsmirəm. Həm
də son vaxtlar bizdə bu janrın şitini
çıxarıblar - mən axı işin içindəyəm,
neçə ildir Milli Kitab Mükafatının ekspertiyəm.
Oxucu da azalıb. Mənim
tanıdığım 100 oxucu varsa, romanı onlara əlyazma
şəklində də verə bilərəm.
- Bəlkə
indiki bazara kitabını yaraşdırmırsan?
- O da var.
Bəri başdan deyim ki, mənim kitabım hər oxucu
üçün deyil, hazırlıqlı oxucu
üçündür.
- Biz səni
həm də tərcüməçi kimi tanıyırıq.
Hansı əsərləri dilimizə çevirirsən: əsər
səni tutur, yoxsa lazımdır deyə seçim eləyirsən?
- Hər
ikisi olur. Son vaxtlar xeyli sifariş də
götürmüşəm. Tərcümənin bir
işi yaxşıdır ki, adam bekar
qalanda vaxtı səmərəli keçir. Markes
deyir tərcümə ən gözəl mütaliə
üsuludur.
- Dediyin
kimi, bir neçə ildir Milli Kitab Mükafatının
ekspertisən. Yeni yaranan bədii ədəbiyyatın,
saytlarda gedən tərcümələrin mənzərəsi
səni razı salırmı?
- Bizdə
ildən-ilə zəifləşmə gedir. Birinci
müsabiqədə ciddi əsərlər çox idi. İkincidə də babatları vardı. Amma üçüncüdə vəziyyət
çox pis oldu. Mənzərə qəti
ürəkaçan deyil. Saytlardan isə
heç danışmağa dəyməz.
-
Professionallıq aşağıdır, yoxsa başqa problemlər
var?
- Elə
hər şey aşağıdır.
- Bəs ədəbi
saytlarda görünən şeirlərin səviyyəsi necədir?
- Primitiv!
Bu yaxınlarda İstanbulda, sonra Bişkekdə
oldum. Eyni mənzərəni oralarda da
gördüm. Bir dəfə Natiq Səfərov
demişdi ki, dünya ədəbiyyatı gör hara gedib
çıxıb, Azərbaycanda isə dil hələ də
bir nömrəli problem olaraq qalır. Bu
sözü o, hələ səksəninci illərdə
deyirdi. Bizim yazıçılar dili
çox pis bilirlər. Bizdə ədəbi
dildə yazmağı bacaranlar barmaqla sayılacaq qədər
azdır. İllah da cavanlar. Dili duymadan necə yazmaq olar?
- Bəlkə
ədəbi zövqün aşağı düşməsi
qlobal prosesdir?
- Mən
buna heç təəccüblənmirəm də. Təkcə ədəbiyyatda deyil bu vəziyyət.
Musiqi, rəssamlıq, lap elə futbol - hamısında eyni
problem yaşanır. Bu dəqiqə
bütün dünya tüccarlığa qurşanıb.
Sovetin nəyi yaxşıydı?
Senzurası! Gülmə, yandığımdan
deyirəm. İndi məlum olur ki, heç
demə, senzura xeyrimizəymiş. Senzuranı
nəzərə almaq bədiiliyi artırırdı.
Buyur, indi heç biri yoxdur: senzura da, bədiilik də. Əslində, indinin cavanları pis də
yazmalıdırlar; yaxşı yazsaydılar, təəccüblü
olardı. Rəsmi statistikaya görə,
şagirdlərin təxminən 75-80 faizinin qiyməti
"iki"dir. Eləysə, bu savadsız cavanlardan nə
gözləməliyik? Deyirlər guya kəmiyyət
axırda keyfiyyətə keçəcək. İnanma, yanlış düsturdur.
- Deyirsən
fəlsəfənin bu düsturu ədəbiyyatda işləmir?..
-
Heç bir sahədə işləmir. Demirəm
ədəbiyyata gələnlərin hamısı pisdir. Amma insan öz gücünü hamıdan
yaxşı bilir. Gənc vaxtında yaza
bilərsən, amma bir müddət sonra özün bilməlisən
ki, səndən şair, ya nasir olar, yoxsa olmaz.
- Bunun
üçün də məktəb keçmək
lazımdır.
- Əlbəttə.
Amma mən saytda bir axmaq şeir görürəm, əlüstü
ona oxşayanını yazıb sayta göndərirəm və
fikirləşirəmsə ki, artıq mən də şairəm
- bax bu, vaxt itkisi, ömrün güdaza getməsidir...
Töhfə
ƏZİMOVA
Ədalət.- 2013.- 20 iyul.- S. 6;
11.