Musiqimizdə
qadınların yeri başdadır
Bugünkü qonağımız
çox istedadlı insan bəstəkar Firudin Allahverdidi.
-
Firudin bəy, musiqiyə gəlişiniz, bəstəkarlıq
sənətini seçiminiz barədə bir az
danışardınız.
- Uşaq yaşlarımdan musiqiyə həvəsim vardı. Altı, yeddi yaşlarım olardı, dayım mənə tar aldı. O vaxtı "Uzun ömrün akkordları" filmi yeni çıxmışdı. Orda belə bir səhnə var: "Leyli və Məcnun"un premyerasından bir neçə saat əvvəl orkestrdəki musiqiçilər arasında mübahisə düşür. Bir xeyli musiqiçi teatrı tərk edib gedirlər. Xəbəri bəstəkara çatdıranda deyir "iki stəkan çay gətirin, notları yenidən yazım". Bu səhnədən çox təsirləndim və qərara gəldim ki, ifaçı olmaqdansa, bəstəkar olum. Daha asan iş kimi göründü gözümə... Yavaş-yavaş musiqiyə marağımın artdığını görən valideynlərim məni musiqi məktəbinə tar sinfnə qoydu. Yazdığım parçaları kiməsə göstərməyə utanırdım. Bir dostum vardı, o, məndən xəbərsiz mənim musiqi yazmağımı musiqi müəlliməm Azadə Mehdiyevaya xəbər vermişdi. Sonralar həmin müəlliməmin mənə çox köməkliyi dəydi. Məni bir çox bəstəkarlarla tanış elədi. Musiqi məktəbini bitirəndən sonra Asəf Zeynallı adına musiqi məktəbində də xor drijorluğu təhsili aldım. Sonra da Bakı Musiqi Akademiyasının bəstəkarlıq kafedrasına daxil oldum. Müəllimlərim Xəyyam Mirzəzadə, İsmayıl Hacıbəyov və Nazim Mirişli olub. Müəllimlərim çox yaxşı olub.
- Bu gün məmləkətimizdə musiqi təhsilinin vəziyyəti sizcə nə yerdədi?
- Çox aşağı səviyyədədi. Bir misal çəkim: Bu gün Azərbaycan musiqi təhsili sahələrində oxuyan şagirdlərə, tələbələrə 50-ci illərdə vəfat etmiş bəstəkarları müasir bəstəkarlar kimi keçirlər. Çünki, həmin təhsil proqramlarının hamısı 60-cı illərdə yazılıb. Sonra yetmişinci illərdə durğunluq oldu. Səksənlərdə də SSRİ dağıldı və ölkə çökdü. 90-lardan sonra da həmin dərslikləri tərcümə edərək istifadə etməyə başladıq.
Hal-hazırda Azərbaycanda musiqi təhsili sistemi necə ki, Üzeyr Hacıbəyov tərəfindən sıfırdan yaradılmışdı, indi də eləcə sıfırdan yaranmalıdı. Bunun bir əlacı var ki, dünyada gedən prosseslərdən, eləcə də dünya musiqi təhsli sistemindən xəbərləri olan Fərəc Qarayev, Firəngiz Əlizadə kimi bəstəkarlar və bunlardan başqa xaricdən gəlmiş ekspertlərin iştirakı ilə komissiya yaratmalı və bu komissiya da Azərbaycan musiqi təhsili sistemini yenidən qurmalıdı. Bütün müəllimlərin də hamısı attestasiyadan keçməlidir.
- Bir ara xarici ölkələrə xeyli sayda musiqiçilər köçüb getdilər. Sizcə, bu axın nəylə əlaqədar idi? Maddiyyatla, yoxsa, sadaladığımız problemləri ilə?
- 90-cı illərdə ki, SSRİ dağıldı, o zaman nəinki bizdə, eləcə də imperiyanın tərkibinə daxil olan bir çox ölkələrdən xarici ölkələrə axın yarandı. Həmin insanların ən çox üz tutduqları ölkələrdən biri də Türkiyə oldu. İş o həddə gəlib çatmışdı ki, bizim çox güclü bəstəkarlarımızdan biri olan Aqşin Əlizadə də ölkəni tərk edib, Türkiyənin Van şəhərində solfecio dərsi verməyə məcbur olmuşdu...
Amma indi də o baxımdan vəziyyətin ürəkaçan olmasını demək olmaz. Gənc bəstəkar tanıyıram, müəllimlik edir, aldığı maaş altmış beş manatdır.
- Bəs niyə xaricdə qalıb işləmirlər?
- Mən özüm bir müddət başqa ölkədə işləmişəm. Gəldiyim nəticə də bundan ibarət olub ki, sən nə edirsən et, bütün hallarda kənardan gəlmə insan olursan. Yəni nə qədər olsa da, adama bu cür yanaşırlar. Bunun bircə variantı var ki, gərək çox yeniyetmə yaşlarından çıxıb gedib orda yaşayasan, həm də təhsilini davam etdirəsən. Amma müəyyən yaşdan sonra xaricə getmək, orda həyat qurub yaşamaq, üstəlik sənətlə məşğul olub özünü təsdiq etmək çox çətindi.
- Ziyalı, xüsusilə rusdilli ziyalı və xalq arasında cəmiyyətdə yaranan problemə münasibətiniz necədi?
- Əlbəttə bizdə
belə problem var. Özü
də bu tək rusdilli problemi deyil. Məsələn, ailələr var ki, uşaqlarını türk, ingilis və digər dillər dərslər keçirilən məktəblərə
qoyurlar. Onların
cəmiyyətdəki davranışları
ilə bizim öz dilimizdə təhsil alan
şagirdlərin davranışlarında
nə qədər fərq olunduğu açıq-aydın hiss olunur.
Bunun da səbəbləri yəqin ki, yerli əhalinin, yəni azərbaycanlıların
dilində keyfiyyətli
təhsil olmamasıdır.
Təhsilin səviyyəsi yüksəlməlidi.
- Musiqimizdə qadınların
yeri necə görünür?
- Musiqimizdə qadınların
yeri başdadır. Məsələn, Bəstəkarlar İttifaqının sədri
qadındır. Yəqin ki,
xaricdə ən çox tanınmış
bəstəkarımız elə
odur. Əsərləri Üzeyr Hacıbəyovdan
da, Qara Qarayevdən də daha çox ifa olunur dünyada.
Sonra Rəhilə Axundova vardı. Bir neçə nəfər
gənc xanımlar da var, xaricdə
yaşayırlar. Ümumi
olaraq az
olsalar da amma olublar və
yaxşı işləyiblər.
- Ümumiyyətlə yaradıcılıqda
qadın, kişi
söhbətlərinə münasibətiniz
necədi?
- Münasibətim belədir
ki, istər ədəbiyyatda, istər
musiqidə, istərsə
də yaradıcılığın
başqa sahələrində
qadın min illər boyu onun boynuna
biçilən məişət
işlərini bir kənara qoysa, yaxşı işlər edə bilər. Ümumiyyətlə, həm yaradıcı
qadın olmaq, həm də məişət işləri
ilə əlləşmək
çox çətindi.
- Siz filmlərə də musiqilər yazmısınız. Rejissorlarla münasibətiniz
necə olub? Mübahisələr baş verir,
ya güzəştə
gedirsiniz?
- Mənim üçün rejissorlarla işləmək
hələ ki, bir çətinlik yaratmayıb. Əsas odur ki, rejissoru öz fikirlərinə əsaslanaraq
inandıra biləsən.
Məsələn, rejissor var ki, öz filmini
əvvəldən axıradək
görür və təklif edir ki, filan kadrda
musiqi lazımdı.
Bəstəkar da görəndə
ki, o düz deyir razılaşır.
Bəzən də rejissor
təklif edir ki, filan kadrda
başqa bir musiqi lazımdı. Təbii ki, bəstəkar rejissoru inandıra bilsə, onun təklifi də önə keçir.
Yəni mənimlə
iş prossesi zamanı rejissorlarla elə böyük narahatçılıq olmayıb.
Ümumiyyətlə, belə fikirləşirəm
ki, filmdə hər şeyə görə rejissor cavabdehdir. Əgər musiqi pisdirsə,
yenə də rejissorun daşıdığı
bir məsuliyyətdi.
Çünki filmdə musiqidi,
rəsmdi bunlar hamısı köməkçi
vasitələrdi. Filmin əsas
yiyəsi bütün
hallarda rejissordu.
Tərif
edirlərsə də
rejissoru tərifləsinlər,
tənqid edirlərsə
də yenə də rejissorun yaxasından yapışsınlar.
Bu mənim film musiqisinə olan fikrimdi.
İş prosesində də ssenarini oxumaqdansa, çəkilmiş filmə
baxıb musiqi yazmağın tərəfindəyəm. Ssenaridə
tempi hiss etmək çətin
olur. Çəkilmiş materiala baxıb
musiqi yazmağı daha üstün tuturam və onu da qeyd
edim ki, filmlərə musiqi yazmağı çox sevirəm.
- Tar ixtisası üzrə bitirmisiniz. Tardan başqa hansı alətlərdə ifa etməyi, musiqi bəstələməyi xoşlayırsınız?
- Mən o qədər də professional ifaçı olmadığım üçün xüsusi bir alətlə mənim professional münasibətim yoxdu, istisna hallarda ifaçı kimi səhnədə görünürəm. Amma musiqi yazanda, yazılacaq musiqinin xarakterinə, janrına görə "iş aləti"m dəyişir; bu piano, gitara, tar, ya da başqa bir alət ola bilər. Bəzən isə ümumiyyətlə musiqini alətsiz yazıram. Beynimdə musiqi tamamilə hazır olur, sonda uzağı onu alətdə yoxlayıram. Amma əsasən pianoda bəstələyirəm.
- Muğama münasibətiniz necədi?
- Muğama münasibətim o qədər geniş bir mövzudur ki... Çünki həm özüm muğam ifaçısı olmuşam, həm sonrakı dövrlərdə başqa musiqilərlə kontaktımdan sonra muğama olan baxışlarımın dəyişməsi də bu məsələdə əsas rol oynayıb. Muğam əslində xalq musiqisi yox, ənənəvi professional musiqi sayılır. Çünki, muğam orta əsrlərdə ciddi musiqiçilərin, alimlərin, riyaziyyatçıların üzərində işlədiyi bir musiqi janrıdır. Amma bizdə muğam sanki daşlaşıb. Bunun da başlanması təxminən sovet dövrünə təsadüf edir. Bizdə muğamlar konkret melodik strukturlardan ibarət olubdu. Halbuki, əvvəllər Şur muğamı deyiləndə, konkret melodik strukturlar deyil, Şur səs düzümündə ifaçı-bəstəkarın özünün bətələdiyi musiqi nəzərdə tutulub.
Avropadakı alətlərin bir çoxu mürəkkəbləşdirilərək, təkmilləşdirilərək həm də musiqilərini yeniləyiblər. Bizdə isə belə olmayıb. Axırıncı təkmilləşdirdiyimiz alət 19-cu əsrdə İran tarının əsasında təkmilləşdirilən Azərbaycan tarı olub. Ona görə də hesab edirəm ki, muğam da artıq muzeyləşib.
Tarı, kamançanı, balabanı, sazı və digər alətlərimizi bir az da təkmilləşdirməyə və yeni alətlər yaratmağımıza ehtiyac var. Bunun üçün də yerli və əsasən İran, Türkiyə, Ərəbistandan yaxşı alət düzəldən ustalar dəvət etmək olar.
- Qərb musiqi alətlərindən ən çox hansının Azərbaycanda yayılmasını, ifaçılarının çoxalmasını istərdiniz?
- Ən elementar fakt olaraq onu
deyə bilərəm
ki, gitara aləti konservatoriyada tədris olunmur. Çünki sovet dövründə gitara ciddi alət
sayılmayıb. Amma indi
artıq dünyada ən çox yayılmış alətlərdəndir.
Hələ başqa alətlərin
adını çəkmirəm.
Ya da ki, götürək
elə violençeli.
Yadımdadı, bir neçə il
əvvəl dalbadal neçə il Bakı Musiqi Akademiyasına violonçel
ixtisası üzrə
sənəd verən olmadı. Hələ guya bura Rostropoviçin vətənidi.
Bu da təbii
ki, ondan irəli gəlib ki, hər bir
valideyn öz övladının rifahını
istəyir. Valideyn bilir
ki, violonçel aləti ilə təhsilini bitirmiş insan bu ölkədə
öz ailəsini dolandıra bilməyəcək.
Demək
elə eləmək lazımdı ki, violonçel ifaçısı
gələcəkdə öz
ailəsini saxlaya bilsin ki, həmin
alətə də tələbat yaransın.
Ya da birdəfəlik o ixtisası və ümumiyyətlə klassik
qərb musiqisini yığışdırsınlar.
- Mətbuatda publisist yazılarla da çıxış edirsiniz.
Həm mətbuatda, həm ədəbiyyatda gedən prosseslərə necə baxırsınız. Vəziyyət sizi qane edir?
- Kənardan baxan bir adam
kimi fikirləşirəm
ki, vəziyyət yaxşıdı. Çünki yadıma gəlir ki, 2000-ci ilin əvvəllərində kitab
oxumaq və yazmaq kimi böyük
bir problem vardı.
Amma indi yazanlar da,
oxuyanlar da çoxalıb. Çox yazılmasının
tərəfdarıyam. Oxunmasa belə bir xalq
nə qədər çox yazırsa, yazıyla məşğul
olursa, o qədər də tarixdə qalma şansı çox olur. Çoxlu yazmalı, oxumalı, tərcümələr etmək
lazımdır. Yeri gəlmişkən
qeyd edim ki, bizdə tərcümə sahəsində
də güclü problemlər var. Bir ölkənin bəlkə
də elə ordu qədər strateji sahəsi onun tərcüməçilik
sahəsidi.
Beş yüz il
əvvəl bizim dildə kiminsə şeir yazması ilə qürurlansaq da, indi adi
vətəndaş hansısa
idarəyə gedəndə
bir ərizəni doldura bilmir. Amma bir millətin məktəbdən başlayan
yazmaq, oxumaq vərdişləri olsa, ardı da sözsüz
ki, yaxşı gələ bilər.
Günah
da xalqda deyil, o hər şeyi yaxşı görür və bilir. Sistem, təhsil düzgün
qurulsa, xalq da yaxşı oxuyar, savadlanar.
- Gələcək planlarınız
barədə nələri
qeyd edə bilərsiniz?
- Bu aralar bir neçə
səhnə musiqisi yazıram, yaxın gələcəkdə yeni
bir simfonik əsər yazmaq planım var. Bir də yaxın illərin birində xaricdə səs rejissorluğu ixtisası üzrə kursa getmək planım var.
Samirə
Əşrəf
Ədalət.- 2013.- 23 iyul.- S. 4.