ŞEİRİMİZDƏ
QARABAĞ
ƏDƏBİ
HƏYAT
(IV MƏQALƏ)
Müasir poeziyamızda öz fərdi dəst-xətti,
deyim və duyum tərzi, yazı manerası ilə seçilən,
fərqlənən şairlərdən biri də Əşrəf
Veysəllidir.
Bu yazıda mən zəngin yaradıcılıq yolu keçən,
lakin nədənsə haqqında çox az
danışılan, şeirləri ədəbi tənqidin diqqətindən
kənarda qalan Əşrəf Veysəllinin yalnız
Qarabağ mövzusunda qələmə aldığı
şeirlərdən söz açacağam. O səbəbdən
ki, Əşrəfin bu mövzuda yazdığı şeirlər
öz poetik kamilliyi ilə diqqəti cəlb edir. Yəni bu
şeirləri Qarabağ mövzusunda səriştəsiz qələm
işlədənlərə nümunə göstərib demək
olar ki, bax, Qarabağdan yazanda Əşrəf Veysəlli kimi
yazın...
Ən əvvəl onu qeyd edim ki, Əşrəf Veysəlli
ədəbiyyata altmışıncı illərdə gəlib. Onu
qeydsiz-şərtsiz "altmışıncılar"ın
bir nümayəndəsi hesab etmək olar. Amma öncə
dediyimiz kimi az təbliğ olunub.
Əşrəfin
beş il öncə çapdan çıxan "Ürəyim
Allah evidir" şeirlər kitabında Qarabağ həsrətini,
yurd itkisindəın doğan yanğını, ürəyə
sığmayan qüssəni ifadə edən xeyli şeir var.
Bu şeirlər ilk növbədə, poetik sanbalı ilə
diqqəti cəlb edirlər. Şeirlərin əksəriyyəti
Qarabağ yarası sinədə hələ isti-isti
körüklənərkən yazılıb və o səbəbdən
də təsirlidir, emosionaldır. Şair torpaq itkisinə
dözə bilmir, onun təəssüf hissi təbiidir və
günlərin birində fikirləşəndə ki,
düşmən əlində nələrimiz qalıb,
adamı dəhşət götürür:
Ürəklər
kül oldu öz arzusunda,
Evin təki getdi, qoşası getdi.
Arana
köçənlər yandı susuzdan,
"Ballıca",
"Qırxbulaq", "Qoşasu" getdi.
Ayım bəd
gətirdi, ilim nəs oldu,
Bu dərd ömrüm boyu mənə bəs oldu.
Bu yandan
"Ərgünəş" görünməz oldu,
O yandan
"Topxana" meşəsi getdi.
Ay
Əşrəf, gülünclər qoy bizə gülsün,
Sızlayan ürəyinyansın, tökülsün.
Başına
daş düşsün, yıxılsın, ölsün,
Kimin ki əlindən Şuşası getdi.
Qarabağ mövzusunun bir yöntəmi də
İTKİdir.
Əksər şairlərimiz əldən getmiş kəndlərimizi,şəhərlərimizi,dağlarımızı,
çaylarımızı, göllərimizi, biçənəklərimizi,
yamaclarımızı, öir sözlə, o torpaqlarda nəyimiz
varsa...onu itki sayır və buna dözəmmirlər. Şairlərimizin şeirlərindəki həsrət
və yanğı da elə o itkidən gəlir. Əşrəf Veysəlli də misal gətirdiyimiz
şeirdə o itkidən söz açır. Başqa
bir şeirdə:
O bir
çinar, mən bir yarpaq,
Əfsus!
Ondan düşdüm uzaq.
O torpaqda
bulaq-bulaq,
Çeşmə-çeşmə neyim qaldı.
Dumanında,
çisəyində,
Qayasında,
kəsəyində,
Hər
otunda, çiçəyində
Bir parça ürəyim qaldı.
Kövrəlmişəm
bir saz kimi,
Arzu kimi, muraz kimi.
Ortalıqda
Araz kimi,
Harayım, göynəyim qaldı.
Yada
düşər ötən çağlar,
İçimdə bir kaman ağlar.
"Üzü
bəri baxan dağlar,
Mənim sizdə nəyim qaldı".
İtki mövzusu Əşrəf Veysəllinin digər
şeirlərində də nəzərə çarpır. Onun
"Göynəyir" rədifli çox gözəl bir
şeiri var və bu şeirdə Ə.Veysəlli öz poetik
hünərini göstərə bilib (ötən
yazılarımızın birində bu qoşma haqqında
qısaca məlumat vermişdik). Göynəmək,
hardasa elə itkidir ya da itkidən doğan məyusluqdu,
qüssədi.
O nədir-qəlbimi
yandırıb-yaxan,
O kimdir-həsrətlə
yollara baxan...
Ərləri
şəhidlik taxtına qalxan
Cavan gəlinlərin saçı göynəyir.
Dünyanın
özündən əzəl Qarabağ,
Düşmən
tapdağında xəzəl Qarabağ,
Gözəl
sözündən də gözəl Qarabağ,
Yanır, tüstülənir, uçur, göynəyir.
Hayandan
başlayır, hardadır Vətən,
Gör neçə ildir ki, dardadır Vətən.
"Qarabağ"
kəlməsi dilində bitən
Qardaş sızıldayır, bacı göynəyir.
Ay
Əşrəf, taleyim hey döyür məni,
Dağılmış bir sahman gözləyir məni.
Atamın
məzarı səsləyir məni,
Mənimçün burnumun ucu göynəyir.
Əşrəf
Veysəllinin şeirlərində biz Azərbaycan
türkünün son iyirmi-iyirmi beş ildə
keçirdiyi hiss və həyəcanların poetik ifadəsini
görürük. Füzulinin Veysəlli kəndindən
Bakıya, ali təhsil almağa yollananda
Əşrəf iyirmi yaşını yenicə
adlamışdı. Ali təhsil illərindən
sonra həyatını büsbütün Sumqayıta
bağlayan Əşrəf Veysəlli üçün o
zamanlar Veysəlli həsrəti ani idi, istəyəndə
gedib öz doğma kəndini görə bilirdi. Amma indi
nəinki Veysəlli, bir vaxt şeirlərində gözəlliklərini
gözəlliklərini vəsf etdiyi Şuşa,
Tərtər çayı, Ərgünəş də ürəyində
həsrət dağına dönüb.
Gözəl
Qarabağın acı həsrəti,
Ömrümü talayır, könlümü didir.
Orda
uşaqlığım əsirlikdədir,
Burda qocalığım xəcalət çəkir.
Əşrəf Veysəllinin bir qarabağlı kimi keçirdiyi
mənəvi əzabları biz də anlayırıq. Ona görə
də şəxsən onu qınamaq olmaz ki, niyə Veysəlliyə
gedə bilməməyini özünə dərd edimr,
"Qayabulağ"ın yad əllərdə olmağına
dözmür, "qaçqın" çözündən
acığı gəldiyini gizlətmir. Bunu
qarabağlı da ürəyindən keçirir,
qarabağlı olmayan da...bu söhbətə kimsə rəng
qatmasın, amma Əşrəfin hissləri bizə daha
doğma görünür, çünki o torpaqların, o kəhrizlərin,
o qayaların, o çayların, o meşələrin qoynunda
boya-başa çatıb.
Onun şeirlərində gələcək qələbənin
rəhni yolları da göstərilir. O da Birlikdir, xalqın bütün
zümrələrinin, iqtidarlı-müxalifətli nümayəndələrinin
bir araya gəlməsidir. Amma bu birlik baş
tutmur.
Yenə
fikirləri baş-başa gəldi,
Başı sağolmuşlar birləşə bilmir.
Bir
doğma ananın iki övladı,
Ekizdoğulmuşlar birləşə bilmir.
Fikirli
çağında, dərdli çağında,
Yanıb
yaxın durmur dost da, yaxın da.
Güllə
qabağında, top qabağında,
Küncəsıxılmışlar birləşə
bilmir.
Öz eli, obası əlindən çıxan,
Torpağı,havası əlindən çıxan,
Öz
yurdu-yuvası əlindən çıxan,
Eviyıxılmışlar birləşə bilmir.
Əşrəfin şeirlərini dərdli şeirlər
də adlandırmaq olar. O dərd ki, hamımızın dərdidir və bir
şair qələmində poeziyanın da dərdinə
çevrilirsə, bunu şairin uğuru sayırıq. Amma hər dərdi, içində kədəri
şahə qalxan şeir də poeziyanın dərdinə
çevrilmir. Burda gərək poetik
istedadın gücü, qüvvəsi bilinə.
Əşrəf
Veysəli faciəmizin səbəblərini, köklərini də
axtarır və bir şeirində yazır ki:
Axır
Qarabağda günahsız qanım,
Səbri tükənibdir torpağın, daşın.
Mən yenə inanım? Yenə aldanım?
Gördüm vəfasını "Böyük
qardaşın".
Günahkar
özüməm, özüməm, bir də,
Qardaş dediyimin iyrənc əlidir.
Gözümüz
qıpığa, sinəmiz dərdə,
Başımız qapaza öyrəncəlidir.
Başqa bir şeirində-"Məni qoymadılar
sözümü deyəm"- Əşrəf Veysəlli
reallıqda, gerçəklikdə çəkdiyi mənəvi
əzablardan söz açır. Həyat çox
mürəkkəb və təzadlıdır, şair bu təzadların
insan taleyində yaratdığı çarpaşıq,
ziddiyyətli dönəmləri qələmə alır.
Şairin təsvir etdiyi lirik qəhrəman (əslində,
şairin özü) məmləkətdə,
yaşadığı mühitdə, cəmiyyətdə baş
verən mənfi olayların birbaşa onun həyatından yan
keçmədiyini dilə gətirir:
Bir
yanıq kamanam, bir qırıq sazam,
Köksü dağım-dağım dağlanan neyəm.
Məni
qoymadılar şeirimi yazam,
Məni qoymadılar sözümü deyəm.
Nə
vaxtdır çarmıxa çəkiblər məni,
İri düşmənlərim, xırda dostlarım.
Bizi
Qarabağda qırır erməni,
Yıxıb sürüyürlər burda dostlarım.
İsitmək
qüdrətim çatarmı mənim,
Donuq vicdanları, soyuq qanları.
Üzü
qara olsun bu zəmanənin,
Xəcalət
eylədi qəhrəmanları...
Ə.Veysəllinin "Qarabağnamə"sində (bu
mövzudə yazdığı şeirləri şərti
olaraq belə adlandırmaq mümkünsə) təkcə həsrət,
qəm və nostalgiya hissləri deyil, həm də nikbinlik, qələbəmizə
inam hissi də öz əksini tapır. "Əsgər
atasının məktubu", "Əsgər
atasıyam", "Vətən dardadır" şeirləri
hərbi vətənpərvərlik ruhunda qələmə
alınıb və hiss olunur ki, Ə.Veysəlii bu şeirlərdə
özünü zorlamır, yəni təbliğat xatirinə
deyil, müharibənin bizim qələbəmizlə başa
çatacağına böyük inam hissi ilə oxucuya üz
tutub.
Çağırış
ruhu "Vətən dardadır" şeirində daha parlaq
şəkildə öz təcəssümünü tapır:
"Gözümün odudur o yurd, o işıq, O mənəm-yıxılan
vüqar dağından. Bəsdir əsrlərlə yatıb
qalmışıq, Bəsdir! Çıxmalıyıq
fil qulağından. Bu daşlar, qayalar
dönsün qılınca, Qarlı zirvələrdən qoy
keçsin yolum. Məğlub bir ölkənin şahı
olunca, Qalib bir ölkənin şəhidi olum!".
"Əsgər atasının məktubu" və
"Əsgər atasıyam" şeirlərində isə
çağırış harayı daha gur səslənir. Bu şeirlərdə
inam hissi, qələbə arzusu ön plandadır.
Ürəyim
çırpınmaz, nəbzim döyünməz,
Mənim sizin kimi arxam olmasa.
Kiçik
bir zəfər də üzümə gülməz
Böyük
qələbəyə inam olmasa!
Ölmərəm,
gözlərəm o günü qardaş-
Bayrağım Şuşaya sancılan günü.
Bu
bağlı yolların düyünü qardaş,
Atəş xətlərində açılan
günü.
Söhbətimizə Əşrəf Veysəllinin
"Başına daş düşsün, yıxılsın,
ölsün, Kimin ki, əlindən Şuşası getdi"
nisgilli bir şeirlə başlamışdıq. Şuşa
bizim mədəniyyətin beşiyi olan məkan idi. Biz onu müvəqqəti də olsa, itirdik.Amma yenə
qayıdacağıq o gözəl-möcüzəli şəhərə.
Bilmirəm, yad tapdağında olan Şuşa
möcüzəsindən bir əsər-əlamət
qalacaqmı? Amma onu bilirəm ki, lap fantastik bir arzu da olsa,
Əşrəf Veysəlli ilə birgə olacağıq o
şəhərdə və Əşrəfin 1969-cu ildə
Şuşaya həsr etdiyi şeiri də yeni onun dilindən
eşidəcəyik:
Dolanıb
belimə əyri yolları,
Seyrinə çıxmışam bir məmləkətin.
Qolları-
Bir
doğma ana qolları,
Yolları-
Bir ömrün yolundan çətin.
Yayın
qızmarında, qışın qarında,
Gözəllik sərgisi açar bu yerlər.
Qızıl
nəğmələrin qanadlarında
Qızıl ulduzlara uçar bu yerlər.
Ömrünü-gününü
hey zaman-zaman,
Şərqilər
ömrünə qatar bu dağlar.
Nəğmə
işığında qalxar yuxudan,
Nəğmə işığında yatar bu dağlar.
Vaqif
YUSİFLİ
Ədalət.- 2013.- 27 iyul.- S. 13.