Sənətə azadlıq verilməlidir
Bugünkü müsahibim bir çox gənc yazarların, şairlərin üzə çıxmasında, yayımlanmasında onlara hər zaman köməklik edən, dəstək olan olduqca işıqlı bir insandır. O, hər zaman gənclərin və istedadlı insanların dostu olub və olmağa da davam edir. Beləliklə, müsahibim kult.az və ann.az saytlarının baş redaktoru, gözəl şeirləin müəllifi şair Zahir Əzəmətdir.
-Zahir bəy, istəyirəm bir az
keçmişdən başlayaq. Yəqin
yadınızdadır, əvvəllər "Ədalət"
qəzetində ədəbiyyat əlavələri
çıxarılırdı. Sizdə həmin vaxtı
"Körpü" əlavəsini
çıxarırdınız. O dövrü, o günləri
necə xatırlayırsınız?
- O günlər ədəbi camiyədə bir canlama dövrü idi. Proseslərin başlandığı dövr idi. Çox aktiv dönəmi yaşandı. "Ədalət" qəzetinin də bu canlanmada xüsusi çəkisi vardı. Çünki az qala bütün ədəbi tərəfləri öz başına toplayıb onlara meydan, tribuna verdi. Hər kəs öz fikrini, öz ideyalarını ordan paylaşmaq imkanı əldə etdi. Çox yaxşı, çox işıqlı günlər kimi xatırlayıram. O zaman düzdü ədəbi davalar da çox olurdu, amma bununla yanaşı həm də mətnlərin, nəzəriyyələrin, ideyaların da müzakirəsi gedirdi.
- Həmin
dövr bugünkü ədəbiyyata nələr
qazandırdı?
- Həmin dövr ədəbiyyatın kolxoz bir struktur kimi idarə olunmadığını, təşkilata və ya təşkilatlara sığmadığını göstərdi. Yeni imzaları tanıtdırdı. Yeni nəfəs gəldi ədəbiyyata və bunlar az iş deyildi. Ədəbiyyat bir rənglilikdən qurtuldu. O vaxta qədər cəmiyyət sovet dövründə olan ədəbiyyatı və imzaları tanıyırdı. Müstəqil Azərbaycanın yox, sovet ədəbiyyatının təsiri altındaydı. Amma bu gün artıq müstəqil Azərbaycanın ədəbiyyatı yaranmaqdadı. Bunun da təməli xüsusi ilə həmin illərdə qoyuldu. O proses bu gün də davam edir. Cəmiyyət öz ədəbiyyatını müəyyən etməyə çalışdı və çalışır.
- Sizcə o
dövr yazmağa təzə-təzə başlayan gənclər
daha radikal fikirli, zəhmətkeş idilər, yoxsa indiki gənclər?
- Bilirsiniz, o zaman ədəbiyyat qəzetlərin, qəzet əlavələrinin çərçivəsində gedirdi. Qəzetin isə internetdən bir üstünlüyü ondadır ki, qəzet daha tez sənətə çevrilə bilir. Tarixi fakt kimi qəzeti qeydə almaq olur. Amma iternetin yayılma imkanları geniş olsa da, ədəbiyyatda baş verən prosesi internetlə tarixə çevirmək qeyri-mümkündür. Biz kult.az mədəniyyət portalımızda gənclərlə sıx işləyirik. Ədəbiyyat müsabiqələri keçiririk, ordan müəyyən gənclər gəlib keçir. Və mən bu gənclərin böyük qismini nə dərgilərdə, nə portallarda görmürəm. Çünki bunlar Facebook sosial şəbəkəsində daha aktivdilər. Yəqin ki, bir dövrün qızdırma mərhələsi kimi də bu proseslər də keçəcək. Amma imzasında marağım olan müəyyən gənclər var ki, kifayət qədər radikal və fərqlidirlər. Bu gün bəlkə də ədəbi gündəm onları izləmir. Amma beş il sonra onları iləmək məcburiyyətində qalacaqlar. Məsələn, Hacı Səfərov adında bir gənc var. Heç orta məktəbi bitirməyib. Bizim son "Nəsimi" ədəbiyyat müsabiqəsində diqqətimi çəkən imzalardan biri idi. Mətnə fərqli bir yanaşması var. Düşüncə və üslub baxımından da bir çox gənclərdən radikal fikirlidir.
Hesab edirəm ki, bir neçə il sonra bizim ədəbiyyatımız ondan danışacaq.
- Zahir bəy, müəyyən
bir zaman kəsiyi oldu ki, sizin ədəbi
çiyindaşlarınızla, dostlarınızla mübahisələriniz
oldu. Bu nə ilə bağlı idi?
- Haqlısınız, ədəbi cameyədə çox radikal toqquşmalarımız olub. Amma bunlar hamısı təşkilat çərçivəsinə baş verib. Lakin yaradıcı və ədəbi müstəvidə bizim fikirlərimiz həmişə üst-üstə düşdü.
- Həmin o mübahisələr vaxtı dost itkiləri ilə rastlaşdınızmı?
- Ümumiyyətlə, mən iyirmi illik bir təcrübədən çıxış edərək deyə bilərəm bir az kobud səslənsə də, ədəbiyyatda dost olmur. Yoldaşlarıq, dostlarıq, amma həm də dost deyilik. Bu gün dostuqsa, sabah baxışlar dəyişəndən, yollar ayrılandan sonra, çevrələr də dəyişə bilər. Bu normal haldı. Dostlar isə mətnlərdi. Belə deyək də, siz bir insanla dost kimi ayrıla bilərsiniz, amma onun bir yaxşı şeiri ilə həyatda hər zaman dost qalacaqsınız. Ola bilər, tutaq ki, Rasim Qaracayla, Qanturalıyla aramızda müəyyən soyuqluqlar olub, amma bu zaman-zaman yoluna qoyulub. Çünki, biz heç birimiz öz marağımız üçün mübahisə etmirdik. Və bunu sonradan anlayacaq qədər düşüncəyə sahib insanlarıq. Biz elə ədəbiyyat davası aparırdıq, bir-birimizə küskünlüyümüz olanda da, bu elə yenə ədəbi küskünlük idi.
- Sizinlə
müsahibədən əvvəl söhbət edəndə
sevdiyiniz şairlərin adını soruşmuşdum. İlk
adını çəkdiyiniz şair Nazim Hikmət oldu. Nazim
Hikmət bir çox ölkələrin xalqları tərəfindən
sevilir. Amma bizdə bu istək daha güclüdü. Sizin
fikrinizcə Nazim Hikmətin Azərbaycanda bu qədər
çox sevilməsinə səbəb nə idi?
- Nazim Hikmət çox böyük şairdi. Dünyanın beş, on ən yaxşı şairindən biridir. Ola bilər ki, biz onu daha çox sevirik, çünki, dil yaxınlığımız, tale yaxınlığımız var. Türk dövləti onun kommunistliyinə görə ondan üz döndərsə də, yenidən ona qayıdır və onun böyüklüyünü etiraf edir. Bilirsinizmi, şairini işi təkcə şeir yazmaqdan ibarət deyil axı. Şairin bir taleyi, həyatda nə qədər yanaraq yazması deyilən bir məsələdə var. Çox şair buludlardan, xəyallardan şeirlər yazır. Lakin Nazim Hikmətin hər şeirində insan taleyi, insan faciəsi, özünün dediyi kimi insan mənzərələri var. Tək özünün yox, ətrafın, cəmiyyətin, dünyadakı insanların talelərini öz şeirlərinə sığdıran bir şairdi. Həm də o, ruh etibarı ilə çox yenilikci bir şair olub. Mən İmaddədin Nəsimini də çox sevirəm. Nəsimi deyəndə, gözlərimiz önünə qoca şair gəlmir. Həmişə gənc birini təsəvvür edirik. Çünki, içindəki gəncliyi, poeziyaya ötürə bilib. Nazim Hikmət də həmçinin belə bir şairdi. Nazim Hikmət adını eşitdikdə həmişə gənc, çılğın, etiraz dolu, ədalət uğrunda savaşan bir obraz gözlərimin qarşısına gəlir. Və bu məsəllərdəndir ki, o həm Azərbaycanda, həm də bütün dünyada sevilir.
- Zahir bəy, siz
həm də, Kult.az mədəniyyət portalının və "Nəsimi" ədəbiyyat
müsabiqəsinin yaradıcılarından birisiniz. Bu
müsabiqə ədəbiyyata xeyli istedadlı gənclər
qazandırdı. Necə yarandı "Nəsimi" ədəbiyyat
müsabiqəsi?
- O vaxtı biz ədəbi qəzetlərdə yazırdıq, çıxış edirdik. Amma həm də görürdük ki, artıq yeni bir dövr, internet dövrü başlayıb. Altı il bundan əvvəl, internet hələ bu qədər sürətlə yayılmamışdı. Biz Türkiyədə, Rusiyada yeni ədəbi saytların yarandığını görürdük. Fikirləşdik ki, bizdə də belə dir sayt olsun. Bakıda, əyalətdə yaşamağından asılı olmayaraq, hər kəs burada rahat çap oluna bilsin. Bunun ən rahat yolunu da internetdə gördük və bu saytı yaratdıq. Sonrakı mərhələdə isə düşündüm ki, gənclərlə bağlı bir ədəbiyyat müsabiqəsi də olsun. Pul kimi mükafatlar verə bilməsək də, heç olmasa, sağlam bir seçim prosesi aparılsın. Gənclərə dəstək olaq. Bu işə Lit.az saytı ilə birgə başladıq. Sonradan lit.az müəyyən səbəblərdən öz fəaliyyətini dondurdu. Biz müstəqil bu işi davam etdirmək qərarına gəldik. Artıq dörd dəfə bu müsabiqəni keçirtmişik. Bu kifayət qədər yaxşı rəqəmdir. Çünki, maddi sıxıntılara baxmadan bu müsabiqəni davam elətdirdik. Artıq bu il beşincisini keçirtməyi də planlaşdırırıq.
- Zahir bəy,
hal-hazırda xeyli məşhur olan istedadlı gənc
yazıçıların, şairlərin
yayımlanmasına, tanınmasına kömək etmisiniz, mənəvi
dəstək olmusunuz. İndi həmin gənclərdən,
onların öz üzərlərində işləmələrindən
razısınızmı?
- Mən uzağa getmirəm, elə özümü götürürəm. İlk dəfə mən ucqar əyalətdən Bakıya gələndə, gördüm ki, ədəbiyyat heç də uzaqdan göründüyü kimi deyil. Belə olan halda mən və mənim kimi düşünən insanlar istedadlı uşaqları kəşf etməyə, bir yerə toplamağa başladıq. Öz imkanlarımız daxilində başladıq onlarla birlikdə özümüzə yol açmağa. Biz təmənnasız çalışdıq ki, gənclər çap olunsun, üzə çıxsın. Bu baxımdan demək olar ki, bu gündə ədəbiyyatda olan onlarla imzanın ilk dəfə çap olunmasında, yayımlanmasında mən və nəşrində iştirak etdiyim qəzetlər, dərgilər rol oynayıb. Həmin gənclərdən də razıyam. Çünki, yenə də deyirəm, biz bu işi heç bir təmənna güdmədən etmişik. Və o vaxtı biz düşünmürdük ki, bu imzaların hamısı ədəbiyyatda qalacaq. Bilmək olmaz ki, bu gün üzdə olan imza, on ildən sonra nə yazacaq. Amma hər halda qapılar açılmalıdı ki, onlar meydana gəlsin. Onlardan daha dözümlüsü, daha istedadlısı axıra qalsın. İndi baxın görün, il ərzində nə qədər kitab çap olunur. Amma on il bundan əvvəl belə deyildi. Bəzən kitabların çoxluğundan gileylənirlər. Amma biz əslində o qədər kitabsız dönəm yaşamışıq ki, elə bilirik ki, bu kitablaın sayı çoxdur. Əslində isə bizdə oxuyan azdı, ona görə kitablar gözümüzə çox görünür.
- Sizcə, kitab
oxuyanların sayı niyə azdı?
- Bu tək
ədəbiyyatla bağlı problem deyil. Televiziyada ədəbiyyatla
bağlı təbliğat getmir. Təhsil sistemimiz zəifdi.
Mən özüm uzaq əyalətin kənd məktəbində
oxumuşam. Mənim ədəbiyyat müəllimim bir qədər
məni cəmiyyətə hazırlamışdı. Baxmayaraq
ki, rəsmi dərsliklərdə Ramiz Rövşənin,
Rüstəm Behrudinin, Vaqif Bayatlının şeirləri yox
idi. Amma ucqar dağ kəndindəki ədəbiyyat müəllimim
onlardan əzbər şeirlər deyirdi. Dərsliklərdə
olmasa da, əlavə oxu saatlarında bizə onlardan
danışırdı və bizi hazırlayırdı. Amma
bugünkü təhsil sistemimizdə bu proseslər getmir. Mən
özüm dəfələrlə televiziya verilişlərində,
universitetlərdə olan görüşlərdə müəllimlərə
sual vermişəm ki, çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatından
kimləri tanıyırsınız? Onların çəkdikləri
adların artıq çoxdan yetmiş beş yaşı olub.
O insanlar hələ də elə bilirlər ki, həmin
şairlər hələ Azərbaycanın ədəbiyyatının
gənclərini təmsil edirlər. Təbliğat çox
aşağı səviyyədədi. Heç bir
telekanalımızda təzə çıxan kitablarla bağlı heç olmasa, on
beş dəqiqəlik veriliş getmir. İş
adamlarımız kitaba sərmayə qoymalıdırlar. Yəqin
ki, bu proseslər də geçəcək. Dünyanın
normal ölkələrinin getdiyi bir yol var. Əvvəl-axır biz də o yola
düşməliyik. Çünki, başqa yol yoxdur.
- Belə bir misal var ki, hər bir
güclü kişinin arxasında bir güclü qadın
dayanır. Sizin arxanızda dayanan qadın necə
güclüdürmü?
- Təbii
ki, güclüdür. Amma bunu bir az tərsinə də demək
olar. Bir qadının azadlığı onun kişisi qədərdi,
bir kişinin azadlığı da onun yanındakı qadın
qədərdi. Hal-hazırkı cəmiyyətdə belə
deyil. Mən öz ailəmdən, öz qadınımdan kifayət
qədər razıyam. Biz o mental ənənələrdən
qopmağa çalışırıq. Müəyyən qədər
də buna nail olmuşuq. Amma tam da buna nail ola bilmirik və ola
da bilmərik. Çünki, biz bir şərq ölkəsiyik.
Özümüzü bütün hallarda aparıb bir qərblinin
yerinə qoya bilmərik, qərbli kimi düşünə
bilmərik. Amma hələ ki, bizdə azadlıq konteksində
heç bir mübahisə olmayıb. Heç vaxtı nə
Sevincin mənə, nə mənim Sevincə
azadlığı əngəlləmə faktı qeydə
alınmayıb (gülür). Amma bir-birimizdən güc
alırıq. Mən şəxsən ondan yetərincə
güc alıram.
- Əsrin əvvəllərində ədəbiyyatımızda
Mirzə Fətəli Axundov, Cəlil Məmmədquluzadə,
Mirzə Ələkbər Sabir olub. Və o cür çətin
zamanlarda, cahilliyin səngimədiyi bir dövrdə onlar öz
istədiklərini deyə biliblər, yaza biliblər. Bəs
indiki informasiya bolluğunun içərisində niyə Mirzə
Cəlillər, Axundovlar, Sabirlər yaranmır?
- Bu fikirdə
mən bir az sizinlə razı deyiləm. Mirzə Cəlil zəmanəsinin
ən varlı kişilərindən birinin qızını
almışdı. Həmin pulla o, iyirmi beş il "Molla Nəsrəddin"
jurnalını dərc elətdirib. Mirzə Fətəli
Axundov da kifayət qədər imkanlı adam olub. Amma onlarla
yanaşı yüzlərlə adam yazırdı, onlar
qalmayıb, bunlar qalıb. Həm də onlar öz dövrlərində
o qədər də məşhur deyildilər. Sovet
dövrü onlar təbliğ olundular. İndi biz bu təbliğatın
üzərindən baxanda elə bilirik ki, o zaman da Mirzə Fətəli
Axundovu bütün cəmiyyət tanıyırdı. Əslində
isə beş, on nəfər tanıyırdı. Sadəcə
olaraq indi onlar artıq bütün cəmiyyət
tanıyır və klassikə çevirib. Bu gündə
Rasim Qaraca, Seymur Baycan, Aqşin Yenisey və başqaları
yazır. Kim bilir ki, yüz il sonra xalq onları hansı səviyyədə
qəbul edəcək.
- Sizcə indi Axundov qədər cəsarətlə
yazan bilən bir yazıçı var?
- Niyə
yoxdu? Cəhalətlə mübarizə konteksindən yanaşanda, Ağalar
Məmməov Axundovdan daha cəsarətlidir. Əgər Axundovun
sistemin içində qalıb ondan imtina etmək cəsarəti
yoxuydusa, yazılarında üstüörtülü
toxunurdusa, amma indi bizim bir çox
yazıçılarımız olduqca cəsarətlidirlər.
Bunlar faktdılr. Biz bunlardan imtina edə bilmərik. Mən
hesab edirəm ki, hal-hazırda bizim ədəbiyyatımız
intibah dövrünü yaşayır.
- Gənclərdən kimləri
oxuyursunuz?
- Cavid
Zeynallını, Mirmehdi Ağaoğlunu, Sahilə
İbrahimovanı yaxşı nəsr yazanlardan hesab edirəm.
Şeirdə isə imza bolluğu yetərincədir. Aqşin
Yenisey, Aqşin Evren, Elmin Piri və s. Burada bir az da zaman məsələsi
əsas rol oynayır. Gəncləri beş il keçəndən
sonra yenidən dəyərləndirməyə
ehtiyac olur. Çünki, hər
beş ildən bir istedadlı saydıqlarımızın səksən
faizi prosesdən uzaqlaşır. Ələnmə gedir. Amma istedadlı uşaqlar
çoxdur.
- Azərbaycan ədəbiyyatının
ən məhsuldar dövrü kimi hansı dövrü qiymətləndirərdiniz?
- Yüz
il əvvəlki dövrü, altmışıncı illəri,
bir də elə indiki dövrü. Yəni, bu üç
dövrü ən məhsuldar və ən maraqlı dövr
hesab edirəm. Həmin dövrlərdə gedən proseslər
ədəbiyyata yetərincə yeni imzalar qazandırıb. Bu
gün söhbətimizdə də biz ötən əsrin əvvəllərindən,
altmışıncılardan danışdıq. Hesab edirəm
ki, bir müddət keçəndən sonra bu dövrdən də
danışacaqlar.
- Siz, bir vaxtlar "Kino+" qəzetinin
də baş redaktoru olmusunuz. Azərbaycan kinosunun vəziyyəti hal-hazırda necədir?
- Ədəbiyyatla
demək olar ki, eyni problemləri paylaşan bir sahədir.
Dövlətdən asılılıq çoxdur. İş
adamları yatırım qoymurlar. Amma bu barədə də bədbin
deyiləm. Kino prosesində kifayət
qədər istedadlı gənclər var. Onlar artıq yeni
sistemin içində oturuşmağa başlayıblar. Onlardan
biri Farizdi. Onun çəkdiyi film qırxa yaxın festivalda
mükafatlar aldı. Bundan başqa Tələbə filmlər
festivalı neçə illərdi davam edir. Bizim ölkədə
onun əsasını qoyanlardan biri olmuşam. Bu gün bizim gənc
dostumuz Fehruz Şamiyev o işi
davam elətdirir. Bu baxımdan dünya kinosundan geri qalmayan,
yaxşı filmlər çəkilir. Sadəcə olaraq, sənətə
azadlıq verilməlidir. Hətta İran kimi qapalı bir
ölkədə film prosesinə dövlət
çalışır ki, müdaxilə etməsin. İranda
elə filmlər çəkilir ki, onlar ölkə daxilində
göstərilmir, amma festivallara göndərilir, dəstək
verilir. Ona görə də İran kinematoqrafiyası
inkişaf edir, dünyaya səs sala bilir. Yəni bir daha təkrar
edirəm sənətə azalıq hüququ verilməlidir ki,
sənət həmişə ağrılı nöqtələrdən
basa bilsin. Çünki, sənətin vəzifəsi budur.
- Nə vaxtsa, internetin, kitabı
üstələyəcəyinə necə
inanırsınız?
- Ola bilər
ki, formaları dəyişsin. Amma bunu dəqiq demək bir az
çətindir. Hər halda dünyada bu tendensiya hiss olunur.
Kitab ola bilər ki, formasın dəyişsin. Necə ki, əvvəllər
yazı dəridə, papirusda, sonra kağızda çap
olundu. Ola bilər ki, yüz ildən sonra da hansısa forma dəyişikliyi
baş versin. Amma kitab anlayışı qalacaq. Çünki
məqsəd kitab deyil, məqsəd kitabın
oxunmasıdır.
- Çox gözəl şeirləriniz
var. Yəqin oxucular üçün maraqlı olar. O şeirlərin
ardı gəlir?..
- Mən
heç vaxt məhsuldar olmamışam. Axırıncı
kitabım 2006-cı ildə nəşr olunub. O kitabda iyirmi
illik bir dövrün məhsulu idi. Bu gün hiss edirəm ki, cəmiyyət
hələ şeir istəyində deyil. Beş il on il əvvəl
başqa idi, indi başqadır. O vaxtı oxucular daha çox
şeir oxuyurdular. Bu gün isə bir nəsr tələbatı
var. Ona görə də hesab edirəm ki, şeir kitabı
buraxmağın hələ vaxtı deyil. Ola bilər ki, on il sonra, bəlkə
də bir il sonra kitab çıxartdım. Ancaq şeirlər əlbəttə
yazıram. Bəziləri yayımlanır, bəzilərini
saxlayıram. Ancaq yazıram.
Samirə
Əşrəf
Ədalət.-2013.-12 mart.-S.8.