HƏQİQƏT,
MƏHƏBBƏT, İNAM ŞAİRİ
ƏDƏBİ
HƏYAT
(Xalq
şairi Cabir Novruzun 80 yaşı)
Cabir Novruzun poeziyaya gəlişi səssiz, haraysız
olmayıb. Bu şair xoşbəxtliyidir ki, daim diqqət mərkəzində
olasan, həmişə oxucuların sevimlisinə çevriləsən,
şeirlərin özünə geniş auditoriya qazana, səni
hamı tanıya. Stendalın bir fikrini
xatırlayıram - "Əgər mən təkəmsə,
bir heçəm, əgər mənim arxamca heç kəs gəlmirsə,
mən bir heçəm. Əgər oxucu desə ki, bu adam fikir aləmini irəli
aparmışdır, onda mən hər şeyəm".
Məncə, C.Novruz da müasir səviyyəli, onu sevən,
duyan həqiqi oxucular əhatəsində idi.
Şeir
kitablarının birinə yazdığı ön sözdə
C.Novruz deyir: "Neçə-neçə şeir kitabım
çap olunsa da, yenə həyəcan içindəyəm. Mən bu imtahandan necə çıxacağam, deyə
bilmərəm. Lakin ürək çırpıntıları
ilə sətirlərimi, necə deyərlər-doğma
balalarımı oxucu imtahanına verirəm. İstərdim ki, həyat, insanlar, dünya, bu
gün, sabah, doğma Azərbaycan haqda qoşduğum təzə
nəğmələr onların ürəyincə olsun".
Cabir Novruz poeziyada təsadüfi yaxşı şeirlərlə
görünüb sonra hansısa janrın sakit guşələrinə
baş vuran şairlərdən olmamışdır. O, əlli illik
yaradıcılığı ərzində həmişə
oxucu tələbkarlığına inana-inana, onu məyus etməyərək,
bir-birinin ardınca gözəl şeirlər və poemalar
yaratmışdır. Bəs bu şairin fərdiliyi
və özünəməxsusluğu nədədir?
Cabir
Novruz haqqında yazılan məqalələrdə, onun
kitablarına həsr edilən resenziyalarda tez-tez belə bir
ifadə ilə rastlaşırsan: "Cabir Novruz təbiiliyi tərənnüm
edir, o, sadə yazır". Qeyd edək ki,bu
fikirlə razılaşmamaq qeyri-mümkündür, lakin həmin
mülahizə izah olunmadığı üçün natamam
təsir bağışlayır. C.Novruz təbii
şairdir, amma bu təbiilik təkcə təbii və sadə-hamının
anlayacağı dildə yazmaqlarmı məhdudlaşmalıdır?
Bu
robotlar, süni əllər,
süni
gözlər
dövründə mən.
İstəyirəm
şeirimdə mən,
Təbiiliyi vəsf eləyim.
...Üz
tuturam uşaqlara,
böyüklərə, nəsillərə,
Üz
tuturam hələ
sabah
göz açacaq
əsrlərə
Söyləyirəm
təbii olun,
təbii
olun.
Təbiiliyə çağırış Cabir Novruz
poeziyasının başlıca mahiyyətini ifadə edir. Biz bunu iki mənada
yoza bilərik. Birinci halda
şair-gördüyümüz kimi, təbiilik
anlayışının öz mənasına, məğzinə,
cövhərinə üz tutur. Lakin onu da
qeyd edək ki, təbiilik C.Novruz poeziyasında həm də Məhəbbət,
Həqiqət, Bütövlük, İlkinlik və İnam
çalarları qazanır. "İnsan himnləri"
adlı lirik-fəlsəfi poemada C.Novruz təbiiliyin bədi-estetik
hüdudlarını daha da genişləndirir, milyon illər dəyişməyən
duyğuları vəsf edir. Çünki
"onlar daim təzə qalan duyğulardır. Ən müasir kəşflərə bəzək
olan duyğulardır". Bu
duyğuları özündə yaşadan hər bir insan isə
ayrıca bir dünyadır. Bütövlük
də Təbiilikdir. İlkinlik də,
İnam da.
C.Novruzun bütün yaradıcılığında-hər
kiçik şeirində və hər böyük
poemasında təbiilik ən müqəddəs bir duyğu
kimi vəsf olunur. Onun poeziyasında Yaxşılıq,
Pislik, Mərdlik, Qəhrəmanlıq, Gənclik, Qocalıq, Zəriflik
anlayışları da məhz təbiilik prizmasından
baxılıb qiymətləndirilir.
Dövrümüzün böyük problemləri, bəşəriyyəti
düşündürən ən ali məsələlər
bir şair kimi C.Novruzu da söz deməyə də, qəlbinin
narahatlığını şeirə çevirməyə səfərbər
edir. Şairin şəxsiyyəti,
yaradıcı adamın fərdiliyi onun ictimai hadisələrə
fəal münasibətiylə bağlıdır, özü də
bu əlaqə yaradıcılıq psixologiyasını təyin
edən əsas komponentlərdən biridir. Ətraf mühitə, dünyada gedən təzadlı
hadisələrə poetik təmas şairi və subyektiv lirik
"Mən"i çərçivəsindən qlobal
düşüncə çərçivəsinə malik
"Mən"ə çevirir. Lirik qəhrəman
bu məqamda bəşəriyyətin bu günü və gələcəyinə
bağlı İnsanı təmsil edir. S.Vurğun,
R.Rza, S.Rüstəm kimi şairlərin
yaradıcılığı bunu aydın sübut edir. Onların ənənələrini C.Novruz da davam
etdirirdi. Şairin "Qərbi Berlin"
panoram poeması bu baxımdan XX əsr Azərbaycan
poeziyasının mühüm bir nailiyyəti hesab
olunmalıdır. Bu poema şairin
müharibə və bəşəriyyətin gələcək
taleyi barədə düşüncələridir. Lakin bu düşüncələr sırf rasional
xarakter daşımır, yəni, dəqiq desək, müharibə
haqqında fəlsəfi-etik mənalar ümumi səciyyə
daşımır. Müharibə, onun
ağrılarını taleyində daşıyan bir
insanın mənəvi ağrıları, atasızlıq kədəri,
daha geniş mənada calğının bu müharibədə
itkilərinə təəssüfü ilə diqqəti
çəkir:
Ehtiramla
neçə
kərə baş əyərək,
Qazılmamış
qəbirlərə
baş əyərək,
Göz
yaşımı yumruğumun
arxasıyla
silə-silə
gəldim
bura.
Hələ
neçə faciəli
sifarişlə
gəldim
bura.
Cabir Novruzun lirik qəhrəmanı, hər şeydən
əvvəl öz narahat təbiəti və dünyadakı
hadisələrə fəal münasibəti ilə seçilən
müasirimizdir. Onu ətrafındakı hər hadisə
maraqlandırır, o, bəzən nifrəti aşkar
görünən, qəzəbi ümman dalğalı bir
insan, bəzən isə son dərəcə kövrək və
lirikdir:
Dünyada
nə olsa ürəyimdədir;
bir insan
sevinsə, bir gül açılsa,
bir
ömür məhv olsa, bir ev uculsa,
bir
güllə atılsa ürəyimdədir.
C.Novruzun lirik qəhrəmanının bioqrafiyası Azərbaycanın
uca dağlarla əhatə olunmuş bir
mahalından-Xızı rayonunun Upa kəndindən
başlanır. Onun dünyada ilk dəfə eşitdiyi ən
müqəddəs, ən əsrarəngiz səs bulaq
şırfıltısı və cəh-cəh vuran
quşların səsi olub. Bu lirik qəhrəmanın
dünyada ilk dəfə şeir adına
eşitdiyi anasının ona oxuduğu yanıqlı laylalar, nənəsinin
söylədiyi bayatılar, tapmacalar, atalar sözləri,
ağılar olub. Cütcülər, suçular,
çobanlar, yer şumlayanlar, arx qazıyanlar, taxıl
yığanlar, traktorçular, el aşıqları,
ağbirçək qadınlar, adicə bir sözdən pul
kimi qızarıb yanan ürkək qızlar lirik qəhrəmanın
uşaqlıq və ilk gənclik illəri bu adamların əhatəsində
keçib:
Mən
dövlətli ailədə doğulmadım,
Şan-şöhrətli ailədə doğulmadım.
Ən
adicə bir insandı atam mənim,
Zər-xaralı yataqlarda yatammadım.
...Söyləyimmi,
qohumlarım nəçi idi,
Xarrat idi, çoban idi, suçu idi.
C.Novruzun yaradıcılığı haqqında
yazılan məqalələrdən biri "Müqəddəsliyin
vəsfi" adlanır (Asif Ata). O məqalədə belə bir fikirlə
rastlaşırıq: adi adamlar, adi duyğular, həyatın
gözəl qəribəliyi, sadələrin böyük
dünyası, yarandığı məkan Cabir poeziyasında
ilhamla tərənnüm edilir. Oxucu duyur ki, həyatın
əsl gözəlliyi ən adi, sadə, gerçək hadisələrin
mahiyyətindədir, onları sevmək, qorumaq gərəkdir.
Bu baxımdan şairin iki poeması -
"İnsan məhəbbəti" və "Kəndimizin
antik heykəli" daha çox diqqəti cəlb edir.
"İnsan məhəbbəti" C.Novruzun ilk
poemasıdır. Burada süjet xətti tələbə-müəllim
konflikti əsasında inkişaf etdirilir. Lakin
qeyd edək ki, C.Novruzun poemaları sırf lirik istiqamətdədir,
bu poemalarda hadisə və konfliktlər lirik əhval-ruhiyyə,
şairin təsvir obyektinə birbaşa münasibəti ilə
müşayiət olunur. "İnsan məhəbbəti"
poemasında şair təsvir etdiyi həyat hadisələrinə
qarşı laqeyd deyil, onu tələbə-müəllim
konfliktindən daha çox insanda yaranan antihumanizm:
zalımlıq, qəddarlıq, kəmfürsətlik kimi həm
şəxsi, həm də ictimai bəlalar düşündürür.
İnsana qayğı, qədirşünaslıq
humanizmin ən yüksək zirvəsi, poeziyanın isə
dayaq nöqtəsidir. Poeziya məhz adilərin,
sadələrin tərənnümündə böyük
nüfuz qazanır. Bu bədii həqiqəti C.Novruz
"Kəndimizin antik heykəli" poemasında
başlıca poetik arqumentə çevirib:
Kor bibim
qızı var,
adı
Tirmədir,
Bətndə
itirmiş
iki
gözün o.
Otuz beş ildir ki,
Heç
nə görməyir,
Antik heykəlidir
Kəndimizin o.
Tirmələr-gözdən, könüldən, bəzən
mühitin adi insani münasibətlərindən uzaq olan adamlar
60-cı illər Azərbaycan ədəbiyyatının əsas
qəhrəmanlarına çevrildilər. Xüsusilə,
nəsrdə bu adi adamların böyük dünyasına meyl
daha qabarıq nəzərə çarpdı. "Kəndimizin antik heykəli" poeması isə
poeziyanın bu istiqamətdə axtarışlarından biri
idi.
Tirmə
kor gözüylə
corab
toxuyar,
Tirmə
kor gözüylə
ürək oxuyar.
Yalanı
doğrudan
seçə bilər o.
Təmizi
doğrudan
seçə bilər o.
Kimin
vicdanında
zülmət yaşayır
Kimlər
varlığında
işıq daşıyır.
Bu kənddə
kimlərin
üzündə nur var,
Gözü
görə-görə
nə qədər
kor var.
Cabir Novruzun poeziyasında ədəbiyyatımızın
ümumi ahəngi ilə səsləşən motiv və
mövzulara da tez-tez təsadüf olunur. Şeirimizdəki
fəlsəfi notlar, dünya, ölüm, həyat və
humanizm barədə düşüncələr siyasi
lirikanın imkan dairəsini daha da genişləndirdi.
Cabir Novruz da bu tendensiyaya "İnsan himnləri", "Qərbi
Berlin", "İtmiş kəndin nağılları",
"Zaman" poemaları ilə qoşuldu. Poeziyada
ömrün ilk ünvanına-kəndə, kökə,
ilkinliyə çağırış motivləri qüvvətləndi.
C.Novruz da bu mövzuda maraqlı şeirlər yazdı:
Neçə
gün qalstuk vursaq da bu gün,
Böyük
şəhərlərdə xumarlansaq da,
ya həkim,
ya şair olsaq da bu gün,
yüz
cür geyinsək də, tumarlansaq da,
On beş mərtəbədə yaşasaq belə,
Akademik
adı daşısaq belə,
O
palçıq evlərdə oturmalıyıq,
O dəcəl
çaylarda çimməliyik biz.
Dərin
dərələrdən atılmalıyıq,
Qalın meşələrə dönməliyik biz.
Sərinləşməliyik
zirzəmilərdə,
Nəfəs
almalıyıq göy zəmilərdə,
Gərək
dağın, daşın gedək yanına,
Gedək ömrümüzün ilk ünvanına.
Cabir
Novruzun şeirlərindən biri belə adlanır: "Həyat,
sən nə qəribəsən". Həyatın
qəribəlikləri, insanlararası münasibətlərin
mürəkkəbliyi, gözə dəyən və
aşkarda nəzərə çarpmayan ziddiyyətlər, təzadlar,
onun poeziyasında müxtəlif şeirlərin mövzusuna
çevrilib. "Bizim əsr" şeirini yada
salaq":çox qəribə, çox
maraqlı bir əsrdə yaşayırıq" deyən
şair gözlərimiz qarşısında təzadlar, ziddiyyətlər
silsiləsi canlandırır. Bir ovucu atomlu, bir
ovucu dəmətli, bir ölkəsi dəvəli, bir ölkəsi
raketli əsr. Çox təzadlı, amma
istedədlı əsrdir. Bu əsrdə
Naqasaki, Xirosima, Sakit Okean sinəsindən yaralanıb. Bir vaxt antik dövrdə Esxili və Homeriylə bu
dünyanı top-tüfəngsiz zəbt eləyən
Yunanıstan indi varlığında ölüm, qan sərgisi
yaşadır.
Doğrudan da qəribə əsrdir. Bəzən
insana sağlığında qiymət vermirlər, öləndən
sonra isə dahilik çələngi bəxş edirlər.
Odur ki, şair deyir:
Bir arzum
var, ay adamlar,
qoyun
deyim,
Sağ
olanda qiymət verin
insanlara.
Yaxşılara
sağ olanda
yaxşı deyin.
Sağ
olanda yaman deyin yamanlara
Şairlərə
sağ olanda hörmət edin,
Sağ
olanda heykəl qoyun ölməzlərə.
Sağ
olanda ifşa edin xəbisləri,
Satqınlara
sağ olanda satqın deyin.
Cabir Novruz poeziyasında həyatın gözəlliklərinə,
təbiiliyə, müqəddəsliyə himnlər
oxunduğu kimi, antihumanizmə, şərə, mənfiliyə,
eybəcərliyə güclü nifrət duyğusu
yaşayır.
"Ana muzeyləri yaradaq gəlin" deyən
şair digər şeirində ana hissini təhqir edənlərə
qəzəbini, nifrətini elan edir. Vətən deyən,
millət deyən, baş aldadan, göz küllədən, hər
mühiti, hər iqlimi qəbul edən, bir formada, bir
ölçüdə ömür sürən nadanlar, ev
yıxmağa tələsənlər, mənliyini satıb mənsəb
alanlar, zülməti işıqla pərdələyənlər
C.Novruz şeirinin güllə hədəfləridir.
C.Novruzun
"İxtiyarım olsa idi" poema-ittihamı bir daha
sübut edir ki, əsl şair cəmiyyətdə, məmləkətdə
baş verən hadisələrə biganə deyil.. Poemada kimlər ittiham olunur?
Xainlər, alçaqlar, satqınlar, yurdumuzun
gözəl oylaqlarında yurd-yuva salıb sonra düşmən
olanlar və bir də biganələr, Vətəndə
yaşayan unutqanlar.
Bu qədər çal-çağır olar?!
Belə
unutqanlıq olar,
Bu qədər bədyanlıq olar?!
Torpaqlar
al qan içində,
Ekran toy-bayram içində.
Analar
ah-vay içində,
Efirsə bay-bay içində.
Necə
yaşayıb ölürük,
Qarabağ xar olan yerdə?!
Necə
deyirik, gülürük,
Şuşada
sar olan yerdə?!
...Mən
bu yazıda C.Novruzdan ancaq Həqiqət və İnam şairi
kimi söz açdım. Ancaq o, həm də
gözəl, zərif məhəbbət şairidir. Gənclik illərində yazdığı o gözəl
və rübabi şeirləri siz də yaxşı
xatırlayırsınız. Şeirlərinin
hər biri nəğməiydi, indi də o nəğmə ahəngi,
o zəriflik və rübabilik yaşayır. Ancaq bircə fərqlə. İndiki
məhəbbət şeirləri, əgər belə demək
mümkünsə, xəzan lirikasının nümunələridir.
Sən elə
bir vaxtda rast gəldin mənə,
Qurumuş bulağam, bulanmış suyam.
Sən elə
bir vaxtda rast gəldin mənə,
Oxunmuş nəğməyəm,
çalınmış toyam.
Sən elə
bir vaxtda rast gəldin mənə
Dayanıb durmuşdum yol ayrıcında.
Sən elə
bir vaxtda rast gəldin mənə
Bir üzüm cavandı, bir üzüm qoca.
Nə deyə
bildim ki, sevən çağımdı,
Nə
dedim sevirəm, mənə dayaq ol.
Nə deyə
bildim ki, mənə yaxın dur,
Nə deyə bildim ki, məndən uzaq ol.
Cabir müəllim sağ qalsaydı onu 80 illiyi
münasibətilə ürəkdən təbrik edərdim. Ona ən əvvəl
cansağlığı arzulayardım ki, bir poemasında həsrətini
çəkdiyi Şuşada qələbə şeirini oxusun.
Amma o gün gələcək, Cabir müəllim!
Vaqif YUSİFLİ
Ədalət.-2013.-20 mart.-S.13.