Onun özü
və sözü
Aqil
Abbas, hər şeydən əvvəl, istedadlı
İnsandır, sonra istedadlı yazıçı - qələm
adamıdır,sonra isə istedadlı ictimai xadim - millət vəkilidir.
Keçən əsrin yetmişinci illərinin sonu, səksəninci
illərinin əvvəllərindən Aqili hansı enerjidə,
hansı ünsiyyətlilikdə və hansı səmimiyyətdə
görmüşəmsə, bü gün də elədir.
Ancaq təbii ki, yaş artdıqca bu gözəl xüsusiyyətlərin
üstünə müdriklik, təmkinlilik və həyat
harmoniyası da gəlir.
...Azərbaycan
(indiki Bakı) Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsində
mənim tələbəlik illərim başlayanda Aqil Abbas
artıq həmin fakültənin məzunu idi, ancaq tələbələr
də, müəllimlər də hələ ondan -
istedadından, mehribanlığından, qeyri-adi bir diplom
işi müdafiə etməsindən, ümumiyyətlə,
qeyri-adiliyindən danışırdılar. Və özü
də tez-tez fakültədə görünür, tələsik,
bir qədər də çılğın hərəkətlərlə
ora-bura qaçır, tanışları, dostları ilə
görüşüb söhbət edirdi. Təhsilini başa
vursa da, sanki doğma fakültədən ayrılmaq istəmirdi.
Aqil
onda modern dəbdə "cins" paltar geyinirdi, uzun saç
saxlayırdı, o zamankı demokratik (antisovet) qələm
adamlarına oxşayan ədaları vardı. Hər şeyi təbii
bir həyəcanla, emosionallıqla şərh edir, hər
hansı hadisəyə münasibət bildirməkdən
çəkinmirdi. Mənə elə gəlirdi ki, Aqil
yalnız təhsil almayıb, çox oxumayıb, həm də
öz fitri istedadı ilə dünyanı dərk edib.
Yaradıcılığa
gənc yaşlarından başlasa da, ilk hekayəsi olan
"Şirinlik" 1976-cı ildə "Ədəbiyyat və
incəsənət" qəzetində dərc olunmuşdu. Ancaq
ona yazıçı şöhrətini (və titulunu!)
"Evləri köndələn yar" povesti gətirdi. Mənim
yadımdadır ki, 80-ci illərin əvvəllərində
meydana çıxan bu əsər ədəbi-ictimai mühitdə
nə qədər geniş rezonans verdi, böyük xalq sənətkarı
Qədir Rüstəmova, onun şəxsiyyətinə, sənətinə
diqqəti nə qədər cəlb elədi və ona (hələ
sağlığında!) necə əzəmətli bir abidə
qoydu. Bu əsərlə Aqil sübut etdi ki, o, ədəbiyyatda
təsadüfi adam deyil, əksinə, ədəbiyyata yeni
mövzular, yeni ideyalar, özünəməxsus yeni detal və
təfərrüatlar, üslub-intonasiya gətirməyə
qadir bir yazıçıdır.
Və belə də oldu...
Səksəninci
illərin ortalarında çıxan "Ən xoşbəxt
adam" povest və hekayələr kitabından sonra
"Batmanqılınc" romanı meydana gəldi. Bu əsər
"Evləri köndələn yar"dan sonra Aqil Abbasın
yazıçılıqda ikinci böyük uğuru idi. Və
mənə elə gəlir ki, Aqil "Batmanqılınc"ı
bütün şüurlu həyatı boyu
yazmışdı... Qarabağın müəllifə
tanış (və doğma!) olan siyasi, ictimai, mənəvi
tarixi, Məhəmməd bəy Cavanşirin qeyri- adi həyatı,
mübarizələri, heç şübhəsiz, çox gənc
yaşlarından gələcək yazıçının
yaddaşına hopmuş, romanın mövzusuna çevrilmək
üçün münasib yaradıcılıq məqamı,
təcrübəsi (və səviyyəsi!) gözləmişdi.
Əlbəttə,
Aqil Abbas, sözün konkret mənasında, tarixçi deyil,
bununla belə milli tarixin ruhunu, etnoqrafiyasını (və
metafizikasını!) dərindən bilən, duyan
yazıçı-ziyalıdır. O, tarixdə bu günü,
bu gündə tarixi görə, çeşidləyə və
tarixin gedişindən düzgün nəticələr
çıxara, ümumiləşdirmələr apara bilir. Onun
yazıçı-ziyalı intuisiyası, genişmiqyaslı
ictimai-ideoloji təfəkkürü tarixi hadisələrin məntiqini
dərk etməyi, onları saf-çürük edib qiymətləndirməyi,
tarixi şəxsiyyətlərin mövqeyini, rolunu dəyərləndirməyi
bacarır. Və Aqil Abbas keçmişdən yazanda
"hesabdarlıq" etmir, xronologiyada azmır, tarixin fəlsəfəsinə
nüfuz etməyə çalışır ki, əsl
yazıçı üçün bu, çox vacibdir.
Yeni əsrin
və yeni minilliyin ilk ilində - 2001-ci ildə Aqil Abbasın
"Çadırda Üzeyir Hacıbəyov doğula bilməz"
kitabı nəşr olundu. Bu kitabın həm adı, həm
də burada getmiş roman və publisistik yazıların
ideya-məzmunu ədəbi-ictimai mühitdə müəyyən
maraq doğurmaya bilməzdi. Doğma Qarabağı övlad məhəbbəti
ilə ürəkdən sevən yazıçı-publisist Azərbaycana
(və dünyaya) böyük mədəniyyət xadimləri
bəxş etmiş Vətəninin gələcəyindən
ziyalı narahatlığını bildirir, göstərir ki,
erməni faşistləri (və onların havadarları)
yalnız Azərbaycan torpaqlarını işğal etməmişlər,
onlar həm də (və bəlkə də daha çox) milli
mənəviyyatımıza, mədəniyyətimizə, təbii
yaradıcılıq potensialımıza (və fitri istedad
coğrafiyamıza!) təcavüz etmişlər.
Aqil
Abbasın publisistikası, ümumən jurnalistlik fəaliyyəti,
elə bilirəm ki, onun yaradıcı şəxsiyyətini
(ümumən şəxsiyyətini!) müəyyənləşdirən
ən mühüm göstəricilərdən biridir. Keçən
əsrin 90-cı illərinin əvvəllərindən nəşr
etməyə başladığı, iyirmi ildən
artıqdır ki, Azərbaycan mətbuatının populyar bir
orqanı kimi işıq üzü görən (və get-gedə
məşhurlaşan) "Ədalət" qəzeti də
Aqil Abbasın yaradıcılıq məhsulu, dəyərli əsəridir.
Ölkənin ictimai-siyasi, mədəni, o cümlədən ədəbi
həyatını fəal əks etdirən, demokratik fikrin,
polemik ruhun, müstəqil düşüncənin
yayılmasına meydan açan bu qəzetin ardıcıl
milli (və dövlətçilik!) mövqeyi onun baş
redaktorunun vətəndaş-ziyalı ideallarının ifadəsidir.
Aqil
Abbasın son illərdə qələmə aldığı əsərlər
içərisində "Dolu" romanı xüsusi yer tutur.
Və mənə elə gəlir ki, bu roman Qarabağın
yeni tarixi barədə yazılmış ən dəyərli əsərlərdən
biri (bəlkə də birincisi)dir.
Bir
neçə il bundan əvvəl roman haqqında
yazdığım bir məqalədə onu müasir ədəbiyyatımızın
"Qarabağnamə"si adlandırmışdım.
"Dolu"da
yazıçı klassik süjet qurmaqdan demək olar ki, imtina
edir, burada müharibə üçün səciyyəvi olan
impulsiv əhvalatlar, hadisələrin qısa bir müddətdə
yaratdığı qəhrəmanlar, yaxud antiqəhrəmanlar,
başlıcası isə dinamik bir mənzərə var. Aqil
Abbas Dünyanın Ən Varlı Şəhərinin -
Ağdamın, ümumən Qarabağın həm müdafiəsində,
həm də işğalında hansı sosial-siyasi amillərin
hansı səviyyədə iştirak etdiyini, hansı hərc-mərclik
olduğunu peşəkar bir yazıçı-mütəfəkkir,
cəmiyyətşünas qələmi (və istedadı) ilə
analitik təhlildən keçirir. İnsan taleləri, etnoqrafik-ictimai
həyatın təbəddülatları, irimiqyaslı bir
aqressiya, qəddarlıq qarşısında tənha, köməksiz
və çaşqın qalan milli ruh və s... Bütün
bunlar "Dolu"nun aydın (və mükəmməl!) bədii
təfərrüatı, yaxud ştrixləri ilə təqdim
olunmuş obrazlarıdır.
Ən
mükəmməl obraz - Qəhrəman isə, şübhəsiz,
Dünyanın Ən Varlı Şəhəridir.
Aqil
Abbas "Dolu" romanında, eləcə də son illərdə
qələmə aldığı romanlarda nə qədər
analitik, hadisələrin mahiyyətinə, hətta genotipinə
varandırsa, bir o qədər də üslub baxımından
modernistdir. Və nə qədər modernistdirsə, bir o qədər
də obyektivdir, tendensiyasızdır, cəsarətlidir.
Müəllif
bu qərara gəlir ki, Qarabağın işğalının
qarşısını o zaman almaq mümkün deyildi. Hətta
bölgənin ən vətənpərvər övladları
bir yerə yığışsa belə... İlk
baxışdan paradoksal görünsə də, bu qənaətdə
kifayət qədər böyük həqiqət var... Niyə?..
Ona görə ki, müstəqil, güclü (və milli!)
dövlət olmayan yerdə bütöv məmləkət
yoxdur; tarixi-etnoqrafik simasını, özünəməxsusluğunu
qoruyub saxlamağa qadir bölgə də həmişə təhlükə
altındadır, müdafiəsizdir.
Və
Qarabağın taleyini məhz Azərbaycan dövləti həll
edəcəkdir!
Roman
əsasında çəkilmiş bədii filmin uğuru da
göstərdi ki, "Dolu" canlı, bədii-estetik və
ictimai təfəkkürümüzü zənginləşdirən,
ədəbiyyat (və sənət) tariximizdə yeri olan əsərdir.
Aqilin
yazıçı istedadını təmin edən əsas
xüsusiyyətlərdən biri, artıq qeyd edildiyi kimi, onun
ünsiyyətcilliyi, ətrafındakı insanları,
xüsusən əsərlərinin gələcək qəhrəmanlarının
prototiplərini yaxşı tanıması, ictimai həyatın,
proseslərin dərinliklərinə bələd
olmasıdır. Hərdən mənə elə gəlir ki, Azərbaycanda
az-çox tanınan elə bir adam yoxdur ki, Aqilin onunla
yaxın münasibəti və ya dostluğu olmasın.
Xüsusilə dünyaya gəldiyi Ağcabədi, ümumən
Qarabağ camaatı içərisində... Aqilin ictimai xadim (İnsan!)
olaraq bir üstünlüyü də odur ki, köməyə
ehtiyacı olanın arxasınca getməyə, ona arxa-dayaq
durmağa, yolundan azana yol göstərməyə qadir olan
ürəkli kişidir, böyük təəssübkeşdir.
Elə ona görə də həmyerliləri etimad göstərərək
Aqil Abbası artıq ikinci dəfədir ki, millət vəkili
seçirlər.
Parlamentin
üzvü olaraq Aqil Abbas kifayət qədər böyük
nüfuza malikdir. O, Parlamentin iclaslarında yeri gəldi-gəlmədi
tez-tez söz alıb fikir bildirən, "fəallıq
göstərən" millət vəkillərindən deyil. Gənclik
dövrünün emosionallığını qoruyub saxlasa da,
ən zəruri hallarda, yalnız onun deyəcəyi
sözü deməyin meydanı, məqamı gələndə
söz alır. Və dediyi sözün də, demək olar ki,
həmişə rezonansı, faydası olur.
Aqil
Abbas kifayət qədər gənc yaşlarından etibarən
insan, yazıçı və ictimai xadim kimi cəmiyyətin
təsəvvüründə öz bütöv
obrazını yaratmağa başlamışdır. Altmışına
çatdığı bu günlərdə isə həmin
obraz olduqca parlaq (və mükəmməl!) görünür.
Məhz
Aqil kimi hərtərəfli qabiliyyətli insanlar barəsində
deyirlər ki, onunla istənilən məqamda düşmən
üzərinə getmək (və qalib gəlmək!) olar... Əlbəttə,
böyük (ümummilli!) idealların təntənəsi
naminə...
"Azərbaycan" qəzeti
19 mart 2013
Nizami CƏFƏROV,
professor, AMEA-nın müxbir
üzvü,
əməkdar elm xadimi, Milli Məclisin
deputatı
Ədalət.-2013.-20 mart.-S.3.