Yüz yaşa,
yazıçı Yaşar
"Mənim yazıçı
işləmək imkanım yoxdu"
"Həyata öyrəşdiyin
kimi ölümə də öyrəşirsən"
Yaşarın
istedadlı yazıçı olduğunu ədəbi ictimaiyyət
çoxdan qəbul edib. İlk hekayələri -
"Canavar", "Oğul" dərc olunan gündən
oxucular mətbuatda bu imzanı axtarır. Yaşar isə kəmiyyət
arxasınca qaçmadığından az yazır. Ötən
bu illər ərzində yazıçının
"Tabut", "Rahatlıq", "Dəfn",
"Zarafat", "Ayrılıq" və s. hekayələri
çap olunub. İllər demişkən, Yaşarın 50
yaşı tamam olur. Yubilyarın yaradıcılıq işləri
bu hekayələrlə məhdudlaşmır. "Divar"
hekayəsi Cəfər Cabbarlı adına "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasında ekranlaşdırılıb. Onun dünya ədəbiyyatından
etdiyi tərcümələr Bədii Tərcümə və
Ədəbi Əlaqələr Mərkəzinin "Xəzər"
jurnalında dərc olunub. Maks Frişin, Bertolt Brextin dünya
teatrlarında tamaşaya qoyulan pyeslərinin qəhrəmanları
Yaşarın tərcüməsi sayəsində Akademik Milli
Dram Teatrının səhnəsində Azərbaycan dilində
danışırlar.
Yaşar
təkcə yazıçıların deyil, biz jurnalistlərin
də həmkarıdı. Ötən əsrdən, lap dəqiqi,
1995-ci ildən "525-ci qəzet"in redaktorudu. Müəllifi
olduğu "Şənbə qonağı" rubrikası bu
qəzetin səhifələrində maraqla oxunub.
Xalq
yazıçısı, görkəmli
yazıçı-dramaturq Elçinlə müsahibəsi
ayrıca kitab kimi dərc olunub. Özü demişkən,
müsahibədə Elçin ədəbiyyat adlı
böyük bir dünyanın maketini təsvir edə bilib.
Yüz
il yaşamasını arzuladığımız Yaşarla 50
illik yubileyi ərəfəsində 5 sual ətrafında
söhbətləşdik.
- 50
yaş sizin üçün nədir? İnsan
ömrünün ekvatoru, yaxşı səslənən rəqəm,
yoxsa...
-
Sözün açığı özümü 50
yaşlı insan kimi hiss etmirəm. 20-25 yaşım olanda 50
yaş haqqında tamam başqa cür fikirləşirdim. Bu
yaş mənə daha əzəmətli
görünürdü. Amma indi görürəm ki, bu,
cavanlıqda təsəvvür elədiyim kimi deyilmiş.
İndi daha çox 80 yaş barədə
düşünürəm. Allah ömür versə, 80
yaşımda da yəqin elə indi keçirdiyim hissləri
yaşayacam.
İnsan
ömrünü pillələrə bənzətsək, 40
yaşına kimi sanki sən o pillələri qalxırsan, 40
yaşından sonra isə pillələri enmə mərhələsi
başlayır. Məlum məsələdir ki, enmə
prosesinin özü sürətlə baş verir. Gənc
yaşlarında sənə elə gəlir ki, illər
çox ləng gedir. Yaşa dolduqca isə zamanın necə
sürətlə ötdüyünün şahidi olursan. Mən
indi bu ovqatdayam. İnsanın canında qəribə bir xof
var. Xüsusi ilə yetkinlik yaşında bu xofu hiss edirsən.
Bəzən sənə elə gəlir ki, bu gecə
yatdın, səhər oyanmaya bilərsən. Lakin yaşa
dolduqca həyata öyrəşdiyin kimi, ölümə də
öyrəşirsən, ölümlə
doğmalaşırsan.
-
Ötən dəfə dostlarımızın birinin məclisində
dediniz ki, xeyli vaxtdır içimdə yeni bir əsəri gəzdirirəm,
amma oturub yazmağa imkan tapmıram. İllər boyu bu hisslə
yaşamaq çətin deyil?
- Həmişə
məndən soruşurlar ki, niyə az yazırsan? Az
yazmağımın sadə bir səbəbi var. Bu vaxta kimi
yazdığım hekayələr üzərində
çalışanda hər şeydən təcrid olunmaq
imkanım olub. Rəhmətlik atam sağ idi, qazanıb gətirirdi.
İşləməyə ehtiyacım yox idi. Əsas
yazdıqlarım da elə o illərə təsadüf edib.
Amma illər ötdükcə evin, ailənin, övladların
qayğısı məni oturub hekayə yazmaqdan məhrum elədi.
Yazmaq istədiyim obrazlar yox, öz obrazım və doğma obrazlarım
haqqında daha çox düşünməyə məcbur
oldum. Çünki ailəni dolandırmalı,
qayğıların, problemlərin həlli yollarını
axtarmalı idim. Ona görə də tərcümələr
eləməyə başladım. Sən də yaxşı
bilirsən ki, son illər tərcümə ilə intensiv məşğul
oluram. Bunun müqabilində aldığım qonorar da bayaq
dediyim problemlərin bir qismini həll etməyə imkan verir.
-
Bayaq dediniz ki, "niyə az yazırsan" - deyə
soruşurlar. Yəqin həm də "niyə ancaq hekayə
yazırsan" -deyə soruşanlar da çoxdur...
-
Soruşanlar olur. Mənim də cavabım adətən belədir
- hekayə yazanda özümü daha rahat ifadə edirəm.
Argentina yazıçısı Xulio Kortasar deyir ki, hekayə
fotoqrafiya, roman isə kinodur. Mən bu fikirlə tam razıyam.
Hekayə elədir ki, fotoqrafiyada olduğu kimi, sən anı
tutmağı bacarmalısan. Bu bir anın içərisində
mənzərəni elə yaratmalısan ki, orada artıq
heç bir detal olmasın. Amma irihəcmli əsərlərdə
- povestdə, romanda vəziyyət fərqlidir. Müəllif
necə deyərlər, səhifələrlə
özünü boş buraxa bilər.
Roman
yazmamağıma gəlincə, söhbətin əvvəlində
bu məsələyə bir balaca toxunduq. Hekayə yazanda bir həftə,
on gün bütün məişət qayğılarından
təcrid olunub əsər üzərində işləməyə
gücüm çatır. Amma irihəcmli əsər, tutaq
ki, roman yazmaq üçün ən azı gərək 5-6 ay
hər şeydən təcrid olunasan. Bu da indiki vəziyyətimdə
mümkün deyil. Çünki mənim yazıçı
işləmək imkanım yoxdu.
-
Fransız şairi, tənqidçisi Alen Boske kinonu zamanəmizin
ən güclü tiryəki hesab edir. Biz
tamaşaçılar bu tiryəklə necə davranaq ki, o
bizim axırımıza çıxmasın? Kinonun mətbəxini
bilən, dünya kinosunun nəzəri məsələlərinə
yaxından bələd olan Yaşar tamaşaçıya nə
məsləhət görür?
- Əslində
bu gün ciddi kinonun, elə kitabın da əvvəlki
dövrlərdəki təsiri qalmayıb. Detektiv əsərlər
oxucu beyninə virus salıb onu ciddi ədəbiyyatdan
uzaqlaşdırdığı kimi, seriallar da ciddi kinonun
qarısına sipər çəkib. Əgər ciddi kino insanı
formalaşdırmağı bacarırdısa, seriallar bunun əksini edir. İnsanın beynini qurudur,
mənəvi cəhətdən
onu keyidir. Mən belə hesab edirəm ki, tiryək məsələsini
indiki seriallara daha çox şamil etmək olar.
Dünya,
rus, lap milli kinomuzda da elə
filmlər olub ki, insanlar bu
ekran əsərləri
ilə öz həyatlarını qurublar.
Təssüf ki, indi belə filmlərə maraq azalıb. Hamı seriala baxır, döyüş, qorxu səhnələri olan filmləri izləyir.
Azərbaycan kinosunda isə məni narahat edən başqa bir məqamdır. 100 illik Azərbaycan kinosunun simasını formalaşdıra bilməmişik.
Gürcü filmlərinin titrlərində
"Bu, gürcü flmidir"
yazmağa ehtiyac qalmır. O dəqiqə
bilinir ki, bu, gürcü filmidir. Özbək, hətta türkmən
filmlərində də
belədir. Hələ mən
fransız, italyan, amerikan kinosunu demirəm. İran kinosundan da geniş danışmağa
ehtiyac yoxdur.
Bu gün Azərbaycan
dövləti kinonun inkişafına diqqət,
vəsait ayırır,
yeni filmlər çəkilir. Lakin hələ də
biz milli kinomuzun simasını yarada bilmirik. Görünür
bu sahədə çox iş
görməliyik. Güclü kadrlar
yetişdirməli, kinonun
maddi-texniki bazasını
müasir tələblərə
uyğunlaşdırmalıyıq. Kino kollektiv sənət
olduğundan bu məsələlərdən birində
problem yarananda digərinin
də işinə
mane olur. Yazıçılıqda tamam fərqli vəziyyətdir. Yazıçılıq intim sənətdir. İstənilən qələm adamı
böyük ədəbiyyatı
oxumaqla özünü
yazıçı kimi
formalaşdıra bilər.
Kino isə dediyim
kimi, kollektiv sənət növüdür.
- Xalq yazıçısı,
görkəmli yazıçı-dramaturq
Elçinlə müsahibəniz
böyük maraqla qarşılandı. Hətta bu
silsilə müsahibə
"Elçinlə ədəbiyyat
söhbəti" adı
altında ayrıca kitab kimi çap
olundu. Müəllif
kimi bu müsahibənin
uğur qazanmasının
sirrini nədə görürsünüz
- Sən də yaxşı bilirsən ki, bir vaxtlar
"525-ci qəzet"dəki "Şənbə qonağı"
layihəsində müxtəlif
sahələrdə çalışan
tanınmış insanlarla
müsahibələr aparırdım.
Bu müsahibələri götürməkdə bir
məqsədim var idi. Əvvəllər insanlar bir-birinə
məktub yazırdı.
Hansısa klassik bir yazıçının, şairin
10 cild kitabı çap edilirdisə, bir cildi onun
müasirlərinə, ailə
üzvlərinə yazdığı
məktublar olurdu.
Tutaq ki, Bulqakovun bacısına yazdığı
məktublar mənim üçün onun əsərləri qədər
maraqlıdır.
Amma indi məktubları mesajlar əvəz edib. Mesaj isə
çox qalmır, silinib gedir. Mən fikirləşirdim ki, məktubları indi müsahibələr əvəz
edə bilər.
Yazıçı kimi mənim
üçün maraqlı
idi, hansısa bir məsələyə müsahibimin münasibəti
necədir, nə düşünür?
Elçin müəllimlə müsahibənin
belə geniş alınacağını fikirləşmirdik. Lakin sonra
elə alındı ki, biz onu təsnifatlaşdırdıq.
Təəssüf ki, bu gün
jurnalistikaya gələnlər
müsahibə janrına
adi, səthi yanaşırlar. Elçin müəllimlə müsahibəni
30, lap 50 il sonra da oxumaq
olacaq və oradakı bir cümlə də köhnəlməyəcək. Həmin müsahibənin
əsas xüsusiyyəti
nədir? Canında, qanında
yazıçılıq istedadı
olan hansısa bir gəncin institut oxumasına ehtiyac yoxdur. Elçin müəllim bu müsahibədə ədəbiyyat
dediyimiz böyük bir dünyanın maketini, xəritəsini, marşrutlarını, yollarını,
cığırlarını dəqiq təsvir edib.
Elçin müəllimin yaradıcılığına,
ədəbi düşüncələrinə
bələd olduğum
üçün inanırdım
ki, müsahibə uğurlu alınacaq. Həmin müsahibə
bir daha sübut etdi ki, həmsöhbət olduğun insanın şəxsiyyətini yaxından
tanıyanda, yaradıcılığını
dərindən biləndə,
necə deyərlər,
obyekti düzgün müəyyənləşdirəndə müsahibə maraqlı alınır və oxunur.
Etibar CƏBRAYILOĞLU
Ədalət.-2013.-4 may.-S.9.